Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

teslaslaven

Kjører stort sett bare i byen og omeng, har bare hatt 1 tur over 100 km, så det trekker jo opp forbruket en hel del.

Knorway

#376
Har nettopp fullført tur/retur Holmenkollen og Sälen i Sverige.

Kjører P85 og med Conti piggfrie. Startet med fullladet batteri, range mode og forvarmet. Hold fartsgrensen HELE veien (aldri skjedd før ;)). Det var ca. 2-4 grader hele turen.
Forbruket var:
220 wh/km, brukte 59,8 kWh og kjørte 271,8 km.

Hjemturen startet med litt forvarming, fulladet batteri, mye vind og ca. 4-6 grader. Hold ikke fartsgrensen hele tiden, men kjørte normalt.
Forbruket var:
232 wh/km, brukte 62,6 kWh og kjørte 269,9 km.

Lanber

Hørtes litt mye ut? Sjekk dekktrykk. Kan m fordel ha 45psi.
Enkelte sier 50psi men da kan du slite m feilsliting

MM

Kjørte Dombås-Åndalsnes-Lesjaverk på lørdag. Tur på rundt 18mil tilsammen med bratt nedstigning og ditto stigning på tilbakeveien. Ca 600 høydemeter forskjell. Rolig tempo( holdt fartsgrensen) med klima på 22 grader. Rundt 5 plussgrader ute. Snittforbruk på 183wh km. Kjører S60 da.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

Øyvind.h

Ny tur til/fra hytta i helgen.

På vei nedover E6 sydover fra Oslo fløt trafikken i ca 115-120km/t i 100-sonen. Tydelig at folk lengter hjem fredag ettermiddag :) Jeg lå halve veien og fløt med trafikken, dvs. 7-8 mil. Snittforbruk ca 220Wh/km. Andre halvdel begynte det å regne og jeg kom på at jeg hadde litt dårlig tid. Dro derfor på litt, og endte på hytta med et snittforbruk på ca 270Wh/km.
Da snakker vi god fart, ca 1-2 grader utetemp, 6m/S motvind og regn. Bilen var full av folk, men halvfulle bagasjerom.

På vei hjem var det 5 grader, bare veier og ingen vind. Da lå jeg i rundt 105-110 i 100-sonen og fikk forbruk på ca 205Wh/km i forbruk. Men også søndag fløt trafikken i ca 110-115km/t, og når jeg løftet hastigheten til ca 120-125km/t gikk forbruket opp til ca 225Wh/km.

Begge turene selvfølgelig uten å spare på noe som helst (hverken varme, aks eller annet).
Begge turene startet med ca 75%SOC og endte litt under 30%SOC.
Setter utrolig stor pris på at bilen kan brukes som en bil :) Har jeg god tid så lunter vi avgårde i 105-110km/t i 100-sonen i flyt med annen trafikk. Har jeg dårlig tid ligger jeg i venstrefeltet sammen med andre som har dårlig tid :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Hmm, er denne havnet under "lading av Tesla"? Det var litt spesielt synes jeg.

Birger

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. mars 2014, klokken 20:57
Hmm, er denne havnet under "lading av Tesla"? Det var litt spesielt synes jeg.

Er ikke det greit da? Forbruk/lading samma det vel.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. mars 2014, klokken 20:57
Hmm, er denne havnet under "lading av Tesla"? Det var litt spesielt synes jeg.

Det er vel Model S spesifikt, for å sammenligne forbruket mellom forskjellige Model S. Helt feil å ta det ut av det subforumet da ja. Om man putter det i ett generellt forum, så gir tittelen en helt annen mening.

Back on topic, kjørte Åsgårdstrand - Sandefjord T/R med kort parkering i Sandefjord, blandet småkjøring og landevei, 6+, RS-A2 dekk og tørr vei, forvarmet bil uten klima men med setevarme på 1. Endte opp på 170Wh/km. Synes ikke det var så ille, en del ujevn trafikk på veien.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Cowboystrekk

#383
Levanger - Liten gård oppe i høyden ved Åsen (270 moh) tur - retur 5,2 mil: 232 opp, 102 ned, 167 totalt. Elendig føre med mye slaps\snø 5 km av turen. Kjørte uten klima med rangemode, temp 6-9 så fin temp i bilen. 80-90-sone det meste av turen. Sjekka estimert rekkevidde på Jurassictest og den stemmer sykt bra! Den gir meg estimert rekkevidde på 34,2 mil, med mitt snitt gir det meg rekkevidde på 34,1 mil :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Kjørte Golsfjellet - Åsgårdstrand m/takboks. 900 høydemeter i minus. Første 2 mil var forbruket 40Wh/km, siste 5 mil 230Wh/km på motorvei i 105km/t. Mye køkjøring resten av veien, varierte mellom 60-90 km/t, med ca 15 forbikjøringer med brukbart pådrag. Endte opp med 184Wh/km i snitt. Kombinasjonen av takboks og motorvei drar sykt mye energi, så totalt sett veldig fornøyd.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

janmb

Nå har jeg kun hatt bilen min noen få dager, og kjører 21" dekk på originalt trykk (38/40), men det tegner seg fort et tydelig bilde: Den langt største faktoren for energibruk er luftmotstand.

Aktiv kontra rolig kjøring i lav fart gir lite forskjell. Flatt terreng vs. kupert gir rimelig lite forskjell totalt sett.

Men noen km/t til og fra i gjennomsnittlig hastighet gjør mye. Klarer helt greit å holde meg rundt 170-180kw/km når man kjører i 70-80 eller mindre, mens motorveihastighet dytter forbruket opp til 230+ tvert.

Ikke veldig overraskende egentlig, men at luftmotstanden er en så dominerende og neste ensom faktor i denne sammenhengen er et god demonstrasjon av bilens effektivitet
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

turfsurf

Sitat fra: janmb på mandag 31. mars 2014, klokken 14:13
Nå har jeg kun hatt bilen min noen få dager, og kjører 21" dekk på originalt trykk (38/40), men det tegner seg fort et tydelig bilde: Den langt største faktoren for energibruk er luftmotstand.

Aktiv kontra rolig kjøring i lav fart gir lite forskjell. Flatt terreng vs. kupert gir rimelig lite forskjell totalt sett.

Men noen km/t til og fra i gjennomsnittlig hastighet gjør mye. Klarer helt greit å holde meg rundt 170-180kw/km når man kjører i 70-80 eller mindre, mens motorveihastighet dytter forbruket opp til 230+ tvert.

Ikke veldig overraskende egentlig, men at luftmotstanden er en så dominerende og neste ensom faktor i denne sammenhengen er et god demonstrasjon av bilens effektivitet

Ja, men takboks gjør forskjellen vesentlig større. Kjørte nettopp samme strekk med motorvei uten takboks, i litt kaldere vær og litt høyere snittfart, og da ble forbruket i underkant av 200Wh/km vs 230 med takboks.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Car-El

Hjelpe mæ...  Har hatt bilen no siden 20. Nov. og kjørt nesten 4000km. Snitt forbruk på 309kW/km. Men det er så og si bare små kjøring. Under 10% har vært lengere distanser. Så mye av forbruket er oppvarming av bil og batteri.

Men uansett :)) har ennå ikke betalt ei dom-krona for strøm, så for min del gjør det ikke noe om bilen trekker over 400kW/km. Æ skal ha det godt når æ kjøre, selv på småturer.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

turfsurf

Sitat fra: Car-El på tirsdag 01. april 2014, klokken 10:53
Men uansett :)) har ennå ikke betalt ei dom-krona for strøm, så for min del gjør det ikke noe om bilen trekker over 400kW/km. Æ skal ha det godt når æ kjøre, selv på småturer.

Vel, bruker du 300Wh/km i stedet for 200Wh/km, så får batteriet kortere levetid. Koster jo litt det og...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Car-El

Går virkelig ut ifra at bruk av varmeapperat i bilen ikke tar knekken på batteriet.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA