Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Øyvind.h

Selv ved behov for forvarming er dette en lett match om du klarer å begrense deg litt på motorveien :)

Er denne nære sentrum da?
https://www.fredrikstad.kommune.no/no/Tjenester/Vei-og-trafikk/Parkering/Parkeringshus-i-Fredrikstad/Apenesfjellet-p-Hus/
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: laumb på tirsdag 28. januar 2014, klokken 10:45
Via Kjeller og E6.
Forvarme og 100% er en selvfølge. Dessverre blir bilen kald og uten lading i Fredrikstad (finnes det gode ladepunkter nær sentrum?) og forvarming tar deler fra batteri på 13A. :)

Apenesfjellet parkeringshus. Mer sentralt blir det nesten ikke. Du finner 4 schukoer, to Type 2 av ukjent kapasitet (nesten alltid opptatt av kommunens biler) og en dobbel Type 2 22kW stolpe fra Fortum som koster 1,- pr. minutt (de andre er gratis).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cato76

Jeg skal kjøre fra Langesund (Telemarkskysten) til Gol til helgen. Jurassictest sier at dette skal gå bra... Har ikke mulighet til å legge inn temperatur her så det blir jo helt feil.

Vi blir 4 voksne og et barn i bilen + ski på taket. Hva sier Tesla-menigheten? Går dette bra? Og hvordan bør jeg forvarme? Tenker selv å forvarme et par timer før jeg reiser for så å lade 100% igjen slik at batteriet muligens holder litt varme under take off.

EDIT: Noen som vet om lademuligheter på veien (utenom shulko 16A)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

laumb

Takk skal dere ha gutta - får satse på Apenesfjellet da.. Får bare håpe jeg finner fram og at det er ledig plasser.
Tar med Mennekeskabelen i tilfelle UMC-Schuko ikke passer.
Blir der i +/- 4 timer, så 22kW til en krone minuttet skjer ikke. :)

cairnz

Sitat fra: laumb på tirsdag 28. januar 2014, klokken 11:24
Takk skal dere ha gutta - får satse på Apenesfjellet da.. Får bare håpe jeg finner fram og at det er ledig plasser.
Tar med Mennekeskabelen i tilfelle UMC-Schuko ikke passer.
Blir der i +/- 4 timer, så 22kW til en krone minuttet skjer ikke. :)
I øvre etasje i Torvbyen kjøpesenter er det 3 plasser for shuko-lading. Det skal også være noe uttak rett over brua til Kråkerøy (se ladekart.no) - du har også lading på inspiria (ca 15 min kjøring fra fredrikstad) - og hvis du bare vil parkere og lade med 13A kan du stå hos meg hvis du ikke vil satse på ledige plasser rundtomkring.
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: laumb på tirsdag 28. januar 2014, klokken 11:24
Takk skal dere ha gutta - får satse på Apenesfjellet da.. Får bare håpe jeg finner fram og at det er ledig plasser.
Tar med Mennekeskabelen i tilfelle UMC-Schuko ikke passer.
Blir der i +/- 4 timer, så 22kW til en krone minuttet skjer ikke. :)

22kW ladestasjonen og de to åpne Type 2 står rett innenfor hovedinnkjørselen som munner ut mot sentrum. De 4 schuko-plassene står i stikk motsatt ende av hallen, mot innkjørselen som munner ut mot jernbanen. Der er det 2 slike stolper som schuko-adapteret ikke passer inn i, men inne i "nisjen" er det også en vanlig stikkontakt tilgjengelig om du ikke har skjøteledning/annet adapter med deg. Det var en rød 16A 400V kontakt tilgjengelig der også, men den har dessverre blitt tapet over. Noen så meg tydeligvis bruke den og bestemte seg for at det var fy-fy :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trygvelo

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 11:18
Jeg skal kjøre fra Langesund (Telemarkskysten) til Gol til helgen. Jurassictest sier at dette skal gå bra... Har ikke mulighet til å legge inn temperatur her så det blir jo helt feil.

Vi blir 4 voksne og et barn i bilen + ski på taket. Hva sier Tesla-menigheten? Går dette bra? Og hvordan bør jeg forvarme? Tenker selv å forvarme et par timer før jeg reiser for så å lade 100% igjen slik at batteriet muligens holder litt varme under take off.

EDIT: Noen som vet om lademuligheter på veien (utenom shulko 16A)

Det bør gå bra, kjørte nettopp en tilsvarende tur fra Halden til Nesbyen. Hold deg under 100 på motorveien. Ganske kort strekke på motorvei taler til din fordel, bilen går billig i 70/80 sonene oppover Hallingdalen. Spar på varmen til du er halvveis og er sikker på at du har en god buffer i tilfelle noe uforutsett skulle skje (vi stod 4 timer i kø, måtte sette varmen på det laveste for ikke å tappe for mye)

Dårlig med lademuligheter dessverre, skulle hatt chademoadapter og tatt 10 minutter på Flå.

Time det slik at lading til 100% blir ferdig 30 minutter før avreise. Rett før 100% oppladet: Sett så på forvarming med rangemode PÅ, da trekker den ikke strøm til oppvarming av batteri, bare kupevarmer. Dette trekker ikke mer enn den klarer å dra fra UMC på 230V/13A og du taper dermed ikke batterikapasitet. Mulig det ikke spiller noen rolle om du lar den lade ferdig til 100% hvis du ikke har ladeproblemer med melding om Charge Cable Problem etter endt lading.
Har du ikke ladeproblemer skal den vel trekke strøm fra UMC uansett om lading er ferdig eller ikke?

laumb

Da ble det 22kW stolpe på Værste på meg. :) Fulladet bil innen hjemturen.
Røyk på 28kWh på veien ned :)

AndersinOslo

Sist tur til Gardermoen fra Oslo Sentrum på dårlig brøytet motorvei brukte jeg 379 w/km, da via en adresse på Lillestrøm hvor det ikke var brøytet i det hele tatt så tidlig. Inkludert i forbruket var forvarmet bil og mye battery heating. Imponert over vinteregenskapene til bilen og Hakka piggfrie.

Hjem igjen på kvelden, opp med appen når flyet har tatt bakken, varm bil og kjapt hjem til Oslo på våte veier. Nå 215 w/km.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Cowboystrekk

Da har jeg kjørt 8 småturer i by, forvarma, satte så på rangemode og skrudde av klima, temp holdt seg så bra at det gikk fint :) Total kjørelengde 25 km.

Samla forbruk: 154 W\h, fornøyd med det :)

Det viste seg igår at jeg har vært idiot og kjørt rundt med 44 psi, jeg som stadig messer om minst 50 psi, fylte til 51 og forbruket gikk sannelig ned litt på de siste 2 turene jeg hadde på denne testen (lå på 170 W\h før jeg fylte). Kjørte de samme strekkene så tallene blir ganske representative, ganske likt trafikkbilde alle gangene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

trygvelo

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 30. januar 2014, klokken 08:28
Da har jeg kjørt 8 småturer i by, forvarma, satte så på rangemode og skrudde av klima, temp holdt seg så bra at det gikk fint :) Total kjørelengde 25 km.

Samla forbruk: 154 W\h, fornøyd med det :)

Det viste seg igår at jeg har vært idiot og kjørt rundt med 44 psi, jeg som stadig messer om minst 50 psi, fylte til 51 og forbruket gikk sannelig ned litt på de siste 2 turene jeg hadde på denne testen (lå på 170 W\h før jeg fylte). Kjørte de samme strekkene så tallene blir ganske representative, ganske likt trafikkbilde alle gangene.
Du skrudde altså av vifter helt? Uansett, 154 Wh/km er fantastisk.

Selv hadde jeg problemer med å presse den under 300 Wh/km idag. -5, takboks, 95km/t motorvei, nysnø og saltsørpe på veien Rangemode og 19 grader. Realistisk rekkevidde under rådende forhold 250-260 km.

kristmara

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 28. januar 2014, klokken 11:18
Jeg skal kjøre fra Langesund (Telemarkskysten) til Gol til helgen. Jurassictest sier at dette skal gå bra... Har ikke mulighet til å legge inn temperatur her så det blir jo helt feil.

Vi blir 4 voksne og et barn i bilen + ski på taket. Hva sier Tesla-menigheten? Går dette bra? Og hvordan bør jeg forvarme? Tenker selv å forvarme et par timer før jeg reiser for så å lade 100% igjen slik at batteriet muligens holder litt varme under take off.

EDIT: Noen som vet om lademuligheter på veien (utenom shulko 16A)

Sjekk http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11816.msg174470.html#msg174470

Det var også 4 voksne og ett barn, men uten skiboks.

Cowboystrekk

Sitat fra: trygvelo på torsdag 30. januar 2014, klokken 09:22
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 30. januar 2014, klokken 08:28
Da har jeg kjørt 8 småturer i by, forvarma, satte så på rangemode og skrudde av klima, temp holdt seg så bra at det gikk fint :) Total kjørelengde 25 km.

Samla forbruk: 154 W\h, fornøyd med det :)

Det viste seg igår at jeg har vært idiot og kjørt rundt med 44 psi, jeg som stadig messer om minst 50 psi, fylte til 51 og forbruket gikk sannelig ned litt på de siste 2 turene jeg hadde på denne testen (lå på 170 W\h før jeg fylte). Kjørte de samme strekkene så tallene blir ganske representative, ganske likt trafikkbilde alle gangene.
Du skrudde altså av vifter helt? Uansett, 154 Wh/km er fantastisk.

Selv hadde jeg problemer med å presse den under 300 Wh/km idag. -5, takboks, 95km/t motorvei, nysnø og saltsørpe på veien Rangemode og 19 grader. Realistisk rekkevidde under rådende forhold 250-260 km.
Ja, bilen var god og varm og varmen holdt i massevis i 3-4 km :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Jejl

Har kjørt et par runder på 10 km.
Kjøreturene må kunne kalles bykjøring da det er 8 fartshumper og 14 kryss og fartsgrensen går fra 30-40-60-80-90-40-50-40-80-90-60-40-30. Kjøreturen  begynte  sluttet på samme plass og utetemperaturen var 0 grader og høydeforskjellen er 80 meter på det meste.

Første tur med range mode on og uten varme i bilen, kun setevarmen ga et forbruk på 185wh/km.

Andre tur også med range mode on men temperaturen stilt på 19,5 grader i bilen (ikke forvarmet) gav et forbruk på 239wh/km.

Prøvde å kjøre så likt som mulig på begge turene og snittfarten var 62 km/t. Varmen i bilen økte altså forbruket med nesten 30%.
Plottet inn kjøreruten i jurassictest med 62km/t og fikk opp 198wh/km .


Jejl

Noen som vet hvor mye rullemotstand det er i de forskjellige dekkene?

Jeg kjører på Pirellidekk med ca 50 psi.

På Jurrassictest beregner den rolling resistanse coefficient til 0,0015. Hvis jeg endrer dette tallet til 0,0013 får jeg opp 184 wh/km på den aktuelle turen som jeg hadde 185 wh/km.

Hvis det er så lite rullemotstand kan jeg kanskje + på 6-7% på rekkevidden. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA