Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Lacaixxa

Jeg begynner å lure på om det er noe galt med forbruket på min bil.

Kjørte Bergen - Hardanger i helgen og klarer ikke å få forbruket ned mot 220 selv med defensiv kjøring. Jeg kjører 19" Continental vinterdekk med 50 psi og avslått Range Mode. Har også prøvd å kjøre defensivt lokalt i Bergen, men klarer ikke å komme under 200 uansett.

Snittet mitt de siste 3000 km ligger på 280 wh/km med en noe "leken" kjørestil.

Flere som opplever dette?
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:14
Jeg begynner å lure på om det er noe galt med forbruket på min bil.

Kjørte Bergen - Hardanger i helgen og klarer ikke å få forbruket ned mot 220 selv med defensiv kjøring. Jeg kjører 19" Continental vinterdekk med 50 psi og avslått Range Mode. Har også prøvd å kjøre defensivt lokalt i Bergen, men klarer ikke å komme under 200 uansett.

Snittet mitt de siste 3000 km ligger på 280 wh/km med en noe "leken" kjørestil.

Flere som opplever dette?


Snitt på 280 høres i alle fall helt normalt ut nå i nov/des. Forbruk under 200 klarer jeg stort sett på lengre turer med lav snittfart og lite trafikk (eks Bergen-Haljem på 164)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

larsr

Jeg kjørte nå siste døgn, strekningen Grovfjord (Sør-Troms) -Brønnøysund. 69,5 mil. Ladestopp (400V 16A) i Fauske og Mo i Rana. Fjelloverganger på Hamarøya, Saltfjellet, Korgen og Tosen. Ellers mye kupert og svingete vei. Temp -7 til +5. Mye bar og saltet vei, tynt snødekke på fjelloverganger. Ned fra Saltfjellet var det veldig dårlig; isete, sporete og "vaskebrett" (kjettingspor). Mye motvind, tidvis sterk sørøstlig vind opptil 35 knop. Det skulle tilsi motvindskomponent opp mot 20 knop (37 km/t).
Økonomisk kjøring, snittfart drøye 70 km/t. Brukte cruisecontroll bare på jevne strekninger, dvs veldig lite kupert og moderate svinger. Unngikk å la regen jobbe for fullt. Jeg aksepterte heller hastigheter på drøye 80 og og mindre regen.
Jeg har kjørt denne strekningen mange ganger. I kjøretid brukte jeg ca 40 min. ekstra i forhold til vanlig kjøring, hvor jeg som oftest kjører tilsynelatende en god del raskere. Dekkene er Hakka 7, pigg, 48 psi. Kupevarme på 18-19 grader. Bare jeg i bilen og ca 50 kg baggasje.Range mode ON. For alle strekningene mellom lading brukte jeg 188-190 Wh/km.
Man blir ganske bevisst på slik kjøring når lading tar så lang tid. Ladet totalt 8 timer. Gleder meg til superladerne kommer.
Jeg har også Pirellidekkene på standardfelger som et høst/vår dekksett. Kan ha det litt mer moro med disse uten å røske pigger av dekkene på bare veier. Har et bestemt inntrykk av at dekkene er rimelig gode, i motsetning til hva andre mener. Faktisk også på isete og våt vei 0-2 grader. Dårligere enn andre dekk i minusgrader og snø. Forbruk på pirelli sammenliknet med helårsdekkene og Hakka7 er ca 5%, maks 10% økning.
Standard 85 med absolutt alt utstyr.

cdabel

Tur-retur Bergen/ Ustaoset:
Fulllastet bil med fem passajerer og en kalkun. Fem par ski på taket, Hakka 8 piggdekk. Været før Eidfjord var bra, men på vidden var det dårlig forhold med sterk motvind. Kjørte snitt på 74km/t før Eidfjord og 55-60 på vidden. Brukte Range mode på toppen. Forbruk på vei opp var 272 Wh/km.

Retur: dårlig vær, to timer i kolonekøen, pizzastopp på Voss. Forbruk 158 Wh/km. Snitt for hele turen 232 Wh/km
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

RoadRunner

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:14
Kjørte Bergen - Hardanger i helgen og klarer ikke å få forbruket ned mot 220 selv med defensiv kjøring.
Snittet mitt de siste 3000 km ligger på 280 wh/km med en noe "leken" kjørestil.
Merk at er meget stor forskjell på kjøring i flatt terreng (f.eks. Gudbrandsdalen) og der det er kupert. Jeg erfarer 215-235 Wh/km under kjøring på vinterstid på Nordmøre på nordvestlandet - "ulekent". Bykjøring er helt annerledes - kjører ca 35 km til/fra jobb og er ofte over 300 (mye ekstra energi til oppvarming/stopp-start)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Patosan

Vatten/slask på vägen och vind tycks kunna ha en stor inverkan på förbruk.
På sträckan Drøbak - Malmö innan jul med stark motvind och regn, bil full med familj och gåvor, CC på 95-105km/h, fick jag ett snitt av 250 Wh/km.
Detta var långt mer än jag beräknat och ville gett en väldigt stressande situation om det inte var möjligt att jämföra 'projected range' med det som rapporterades av nav.
Samma sträcka i retur, ca samma massa i bilen, CC på 100 km/h, men utan vind och bara lätt fuktiga vägar gav 207 Wh/km. Här följde 'projected range' och 'typical range' varandra ganska bra.
VIN 15026

LinkedIn

Cowboystrekk

#186
Pga svært lav spenning på 12V igår nekta bilen å kjøre varmeanlegget. Dette slo veldig ut på forbruket. Kjørte flere turer igår uten klima da utetemp lå på nærmere 10 grader, en på 13 km, forbruk 128, fart lå vell på 60 i snitt, noe bykjøring og endel i 80-sone. Kjørte så 2 x BHG og så til byen, ca ei mil det og med 140. Hadde i begge tilfeller forvarma så regen lå rundt 20-30 kW ved start. Fart mellom 20 og 70 hele vegen, snitt på 50 kanskje, forbruk 140. Ser ikke ut som om jeg skal ha noe stort problem med å matche og slå offisielle tall :) Kjører 60 utgaven som er litt mer økonomisk enn 85 pga over 100 kg mindre å drasse på, har 50 psi i nokian R2 (ruller svært lett) og holder meg til fartsgrensene og observerer trafikken langt foran meg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lacaixxa

Takk for svar - godt å få erfaringer fra andre som kjører i kupert vestlandsterreng. Tror sommerdekkene kommer tidlig på i år. Blir spennende å prøve bilen på tørr asfalt med temperaturer over 10 grader etterhvert:)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

vrom

Har noen forsket på hva det "koster" i rekkevidde å ha på takstativ /takboks ?

Og hva med de ulike vinterhjulene, pirelli vs hakka r2 vs piggdekk: noen som har peiling i % rekkevidde ?

Cowboystrekk

Takboks legger vell grovt sett på opptil 10% forbruk\reduksjon i rekkevidde. Pirellidekkene ruller dårlig, mener å ha lest at folk gjerne mister minst 5% rekkevidde kontra nokian R2-dekkene som er de mest lettrullende vinterdekkene som finnes i verden meg bekjent. Flere rapporterer om kortere rekkevidde ved bytte fra sommerdekk til pirellidekk, men fra sommerdekk til nokiandekk får flere bedre rekkevidde. Med takboks og pirellidekk kan du i verstefall miste 15%, noe som faktisk kan utgjøre over 5-7 mil vinterstid...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Hyperstress

Sitat fra: vrom på fredag 03. januar 2014, klokken 09:41
Har noen forsket på hva det "koster" i rekkevidde å ha på takstativ /takboks ?

Og hva med de ulike vinterhjulene, pirelli vs hakka r2 vs piggdekk: noen som har peiling i % rekkevidde ?

Googlet kjapt en ikke-vitenskapelig test, som stemmer bra med det jeg har lest tidligere, at takstativ gir ca 10% økt forbruk i 90 kmt. Med sykkel på taket opptil 30%. Nå er TMS veldig aerodynamisk, så prosentandelen kan være en del høyere, med mindre takstativet også er spesielt aerodynamisk utformet. Kanskje en guesstimate for takbox vil være 20% økt forbruk.(?). Interessant om noen har sjekket det ut real life med TMS.

http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/fuel-economy/roof-rack-affect-mgp1.htm
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

cairnz

Jeg har den formeningen at siden en fossilmotor ikke er like effektiv (virkningsgrad) vil ikke en takboks påvirke forbruket i samme grad som en mer "effektiv" motor (el-motor) og dermed vil rekkevidde/forbruk påvirkes i høyere %-andel for en elmotor enn en fossilmotor. Håper noen har data som kan tilbakevise denne tanken jeg har.. :)
Elbilist

vrom

Takk for inputs... takboks/stativ taes av bilen asap, inntil jeg ikke klarer meg uten. Selv "nakne" whispbars høres ganske godt i 60kmt+ og er nok temmelig oppskrytt mtp luftmotstand.

jeg hadde trodd at pirelliene hadde relativt lite rullemotstand, iallefall ikke dårligere enn Nokian (hvorfor iallverden har vi ellers blitt prakket på dem), men det stemmer bra at forbruket har vært noen % dårligere enn forespeilet. Skal sjekke dekktrykket, mener jeg fikk høre at tesla anbefaler 45psi som vel er noe lavere enn det mange anbefaler her på forumet.

Øyvind.h

Sitat fra: vrom på fredag 03. januar 2014, klokken 11:29
jeg hadde trodd at pirelliene hadde relativt lite rullemotstand, iallefall ikke dårligere enn Nokian (hvorfor iallverden har vi ellers blitt prakket på dem), men det stemmer bra at forbruket har vært noen % dårligere enn forespeilet.
Alle med 19" har fått levert middelmådige "sommerdekk" direkte fra fabrikk, så at den billigste vinterdekk-pakken Tesla leverer ikke er fabelaktige kommer ikke som noe sjokk :)
Pirelli-dekkene har godt grep på tørr og våt asfalt i kulde, og er det som kalles kontinentale vinterdekk. Nokian R2 er det som kalles nordiske vinterdekk.

Vil vel heller ikke kalle det "prakket på" når man fikk Pirelli for 15.000,- for et sett 19" originale alufelger med dekk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: vrom på fredag 03. januar 2014, klokken 11:29
Takk for inputs... takboks/stativ taes av bilen asap, inntil jeg ikke klarer meg uten. Selv "nakne" whispbars høres ganske godt i 60kmt+ og er nok temmelig oppskrytt mtp luftmotstand.

jeg hadde trodd at pirelliene hadde relativt lite rullemotstand, iallefall ikke dårligere enn Nokian (hvorfor iallverden har vi ellers blitt prakket på dem), men det stemmer bra at forbruket har vært noen % dårligere enn forespeilet. Skal sjekke dekktrykket, mener jeg fikk høre at tesla anbefaler 45psi som vel er noe lavere enn det mange anbefaler her på forumet.
synes også whisbar bråker mere en forventet. Men merket ca 20w/km forskjel på takstativ og takstativ med skiholder og ski.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA