Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 29. desember 2013, klokken 11:24
både- og- Med samme kjøremønster ligger jeg på 232Wh/km på vinterhjulene.
De siste dagene hadde jeg bilen i temperert garasje på ca 14C- da er det full regen med en gang og forbruket blir åpenbart lavere.
Selv om jeg er i grunn enig med ressonementet tror jeg aero+ R2 senker forbruket med over 10Wh/km versus cyclone+ pirelli, eksempelvis.

Godt mulig, men å få noe data som gir brukbare indikasjoner ut ifra et slikt kjøremønster er helt umulig. Vil du sammenligne er det først på skikkelig langtur man ser forskjellene, evt. sommerstid uten AC påslått.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tstens

Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 29. desember 2013, klokken 08:54
19'-dekk antar jeg tstens? Om du bruker pirelli så kan noe av problemet der. Xi3 og R2 har ekstremt lav rullemotstand og bruker merkbart mindre enn pirelli...
Ja jeg bruker Pirelli dekkene .Så på slutten av turen ,så hadde det tørket opp på E6 og da klarte jeg å holde den under 200 på flat vei i 80-90 km/t.Skal sies at veien er ganske kupert mellom Hamar og Kongsvinger(RV24) .Wattbruken svingte voldsomt m bruk av Cruisecontrol . Kansje det blir mere økonomisk m "manuell" bruk av gasspedalen på kupert og svingete vei?Ellers noterte jeg meg at forbruket gikk ned nå jeg "slipstreamet' bak en lastebil(ca 1,5-2 sek bak)en liten stund.Dette var da m motvindskjøring.Lastebilen rotet nok opp mye av motvinden tenker jeg.Men å ligge bak i den møkkføyka er jo ikke noe særlig da ???regner med at å ligge 5-6 m bak en lastebil vil hjelpe stort,men da ryker vel lappen  :o.Uansett fornøyd m min første "langtur".
Terje
P85,White

Mao

Etter ca 3 000 km totalt ligger snittet mitt på 235 Wh/km, men merkbart høyere på korte turer i kulda. Synes egentlig dette er litt høyere enn jeg hadde forventet, så tenkte jeg skulle måle mer nøyaktig på en litt lengre tur i går.
Kjørte da E6 Trondheim-Støren-Trondheim, totalt ca. 10 mil uten nevneverdig høydeforskjell. Tørr asfalt, + 8 grader ute og 19 grader i bilen, AC og setevarme avslått. 2 voksne i bilen, ingen bagasje. Cyclone med R2.
Forbruk i motvind til Støren 188 Wh/km, delvis med bruk av cruisecontrol. Forbruk hjem igjen 160 Wh/km i medvind og uten bruk av cruisecontrol. Fornøyd med et samlet snitt på 174 Wh/km på en slik tur. Lå jevnt på eller litt over lovlig hastighet, så lavere fart kunne sikkert gitt enda lavere  forbruk :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Gusse

Kjører titt og ofte strekning Høylandet-Steinkjer. Har gått litt sport i å konkurere med meg selv om å slå min forrige wh/km. 1. tur den strekningen med TMS lå jeg på 232, 2. tur på 210 ca, tur i går: 193..stående pers foreløpig. Interessant å se på hva som utgjør besparelse. På disse turen har jeg gjort flere hurtige forbikjøringer, holdt fin kupevarme på 19 grader, noen ganger setevarme. Dette med varme var ikke et sparetiltak, for meg er bilen god å varm da. Ser regen har mye å si på snittet, det å dra nytte av det. Kommer aldri til å sette regen på low. Dessuten er det digg å kjøre "en pedal" kjøring :)

ofn

Hadde en tur til Isfjorden (litt forbi Åndalsnes) nå i julen. Siden Valdresflya nå er vinterstengt kjørte jeg Bergen - Aurland - Lillehammer - Dombås - Isfjorden begge veier. Kjører med Michelin X-ice Xi3 dekk på Polarfelger. Dekktrykk 48 psi, varme på 19-20 grader. Range mode ON. Fulgte trafikkflyten og kjørte bare forbi sinker. 2 personer og bilen lastet godt opp med skiutstyr og brennevin og masse gaver til ungene der oppe fra slekten i Bergen.

Forbruk hjemover:

Isfjorden (50moh) - Dombås (650moh): 212 Wh/km (stort sett bart, mye vind)

Dombås (650moh) - Lillehammer (180moh) 163 Wh/km (fuktig vegbane, mye vind)

Lillehammer (180moh) - Aurland (50moh?) 173 Wh/km (is/slaps/våt vegbane, mye opp og ned)

Aurland (50moh) - Bergen (50moh) 195 Wh/km (Ekstremnedbør og vind!! Kjørte med viskere på fullt hele veien fra Voss til Bergen! Elv i hjulsporene hele veien, og til dels også over veibanen. Tror jeg ila 20 år som sjåfør knapt har kjørt i verre regnvær! De som var i Bergensområdet lørdag kveld kjenner forholdene)

Forbruket på strekkene motsatt vei som jeg noterte var:

Bergen - Aurland 188 Wh/km (regnvær)
Aurland - Lillehammer 185 Wh/km (vinterføre)

Dette var første langtur med bilen. Meget fornøyd med rekkevidden, overhodet ingen problem å ha over 400 km rekkevidde vinterstid der jeg kjører selv på strekker med veldig mye opp og ned (med utgangspunkt i tilgjengelig batterikapasitet på ca 81 kWh).

Siden jeg alltid har kjørt veldig mye på vinterføre, men aldri hatt bil med ESP før TMS, er jeg vant til å være myk med høyrefoten på vinterføre. Bortsett fra ved parkering og full stopp, brukte jeg knapt bremsene hverken opp eller ned. Ser også at hastigheten er det totalt avgjørende for forbruket. Siden det var tildels krevende og isete vinterforhold, så gikk trafikkflyten i moderat hastighet mange steder, noe som holder forbruket nede selv om det er fullt vinterføre.

Var også litt spent på vinteregenskapene til bilen. Forrige bil var en Hiace 4wd, før det en Subaru Outback, begge kjørt med piggdekk. På vei til Isfjorden var det stort sett stabilt vinterføre. Bilen sitter gått i svingene og kravler seg helt greit opp bakker.
Ut fra noen vintertester jeg har lest virket det som TC er konstant koplet inn og at det konstant lyser i dashbordet. Det var bare noen få ganger TC koblet inn på oppoverturen, så jeg kjente meg ikke igjen i disse testene. Kanskje de har testet med kontinentale vinterdekk?

På nedoverturen var det tidvis verst tenkelige forhold med mye slaps og is. I oppoverbakker med ekstremt sleipe forhold kopler TC seg mye inn, og bilen trekker bra oppover. På is er selvfølgelig piggdekk suverent, men er godt fornøyd med Michelin X-ice dekkene også her. Siden TMS er en forholdsvis tung bil skal man likevel ha respekt for stoppelengden på vinterføre. Man grisekjører ikke bilen på vinterføre som en Subaru Impreza med piggdekk, men kjører man noenlunde fornuftig er TMS en god vinterbil.

Kan anbefale Michelin X-Ice dekkene. Med dekktrykk på 48-49 psi så har de også helt fine kjøreegenskaper på bar asfalt i plussgrader. Presser man bilen i høy hastighet inn i svinger merker man selvsagt at de er mykere enn 19" helårsdekkene, og de slipper også litt lettere og er litt mer vinglete ved bånn pedal, men milevis unna beskrivelsene som var her på forumet tidlig i vinter.

2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

noto

Med Pirelli tror jeg forbruket hadde vært ca. 20 Wh høyere.

trygvelo

Forbruk siden siste lading: 53,8 km - 16,8kWh - 312 wh/km. Bare småkjøring, i tillegg er terrenget kupert, bare opp og ned til/fra byen. Temperatur +4 - +8 C. Rangemode ON. Kupe 19 grader, noe bruk av setevarme, 1-6 personer i bilen (3-4 barn). Når temperaturen var lavere kunne snittet fort komme opp i 350 pga. ingen regen på vei ned til byen. Ellers ligger snittet siden november på 268wh/km med blandet kjøring, problemet er at vår kjøring er enten småkjøring eller langkjøring på motorvei i 100+.
Har klart 109 wh/km på 7 kilometer i 50 sone med 20 meter høydeforskjell i min favør med P+ sommerdekkene :)

Øyvind.h

Dere som kjører med "range mode" på klimaanlegget - fungerer dette som oftest greit, eller er dere avhengige av tørr luft? Jeg testet funksjonen nå i helgen, men så i løpet av 1-2 minutter at det begynte å legge seg et tynt lag med dugg på rutene.

Krever funksjonen spesielle værforhold for å være brukandes?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eledille

Sitat fra: tstens på søndag 29. desember 2013, klokken 12:36

Wattbruken svingte voldsomt m bruk av Cruisecontrol . Kansje det blir mere økonomisk m "manuell" bruk av gasspedalen på kupert og svingete vei?

Du kan gjøre det bedre på egenhånd, ja. Cruisekontrollen låser farten fullstendig. Ved å la farten dabbe litt over bakketoppene og ta den igjen på andre siden sparer du en del. Men cruisekontrollen er fin når det er flatt og ikke særlig svingete.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. desember 2013, klokken 19:51
Dere som kjører med "range mode" på klimaanlegget - fungerer dette som oftest greit, eller er dere avhengige av tørr luft? Jeg testet funksjonen nå i helgen, men så i løpet av 1-2 minutter at det begynte å legge seg et tynt lag med dugg på rutene.

Krever funksjonen spesielle værforhold for å være brukandes?

Ved bruk av range mode i fuktig vær må man skru på A/C innemellom for å tørke luften.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

shb

Bilen har nå rundet 8000 siden august. Snitt på 208 Wh/km. 21" sommer og Pirelli 19" vinter. Hadde en tur til Sunnfjord nå i jula. Brukte ca 230 i regn og slaps oppover og 220 nedover i regn. Hadde en tur Lavik-Sunnfjord 2. juledag 70 km, gikk inn for å spare. Lett på foten og lite varme, men setevarme på. Da klaret jeg å få den med i 179 Wh/km. Men da savnet jeg varmen i ratte, som Leafen har.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. desember 2013, klokken 19:51
Dere som kjører med "range mode" på klimaanlegget - fungerer dette som oftest greit, eller er dere avhengige av tørr luft? Jeg testet funksjonen nå i helgen, men så i løpet av 1-2 minutter at det begynte å legge seg et tynt lag med dugg på rutene.

Krever funksjonen spesielle værforhold for å være brukandes?

Nei. Men jeg må vanligvis tvangsstyre luftstrømmen. Normalt går den kun til føttene, og da dugger det. Jeg slår på luft til vinduene også og da dugger det ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Harlex

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. desember 2013, klokken 19:51
Dere som kjører med "range mode" på klimaanlegget - fungerer dette som oftest greit, eller er dere avhengige av tørr luft? Jeg testet funksjonen nå i helgen, men så i løpet av 1-2 minutter at det begynte å legge seg et tynt lag med dugg på rutene.

Krever funksjonen spesielle værforhold for å være brukandes?
Kjørte med rangemode idag... Ca 25 mil i pissevær... Dugget litt i begynnelsen... De første 5 milene men fikset det med å trykke inn defrostknappen et par tre ganger... Ingen problem.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

#178
204 wh/km på strekningen Sotra ( vest for Bergen) Voss. Fullastet bil foran og bak, 4 personer, pissevær, kjørte ca 5 over fartsgrensen, 1 forbikjøring ( for å komme opp i ræven på en annen Tesla 8) ) startet med redusert regenerering, hadde 3 små stopp på veien.... Hadde med enkelhet klart å komme meg under 200 uten at det hadde blitt plagsomt.
Nokian R2...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: Harlex på søndag 29. desember 2013, klokken 23:07
204 wh/km på strekningen Sotra ( vest for Bergen) Voss. Fullastet bil foran og bak, 4 personer, pissevær, kjørte ca 5 over fartsgrensen, 1 forbikjøring ( for å komme opp i ræven på en annen Tesla 8) ) startet med redusert regenerering, hadde 3 små stopp på veien.... Hadde med enkelhet klart å komme meg under 200 uten at det hadde blitt plagsomt.
Nokian R2...
Maurset-Sotra 187 wh/km... ca 21 mil... Redusert regen. i starten, ikke rangemode, småfrisk kjøring og ikke forsøk på å holde forbruk nede... 21 grader i kupeen, litt tørre veier, mest våte, ikke regn.... Samme tur Mauset- Voss 192 wh/km.

Hilste på en svart (?) Tesla model S ved Eidfjord (den var på vei mot Hardangervidden) på lille nyttårsaften... Noen her? :D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA