Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange nye Tesla S registrert i Norge i september

Startet av blickbox, tirsdag 17. september 2013, klokken 19:08

« forrige - neste »

blickbox

Én ting er innkjøpsprisen, men er det noen som vet noe om hvilke andre kostnader jeg kan forvente meg? I teorien skulle jo driftskostnadene være lavere enn en bensinbil pga færre beveglige deler, men har en følelse av at delene på denne bilen kan være veldig mye dyrere enn en Kia?


Og er det noen som tør å gjette hvor mange prosent jeg kan regne med den synker i verdi de første to årene?

sindrej

#1
Standard servicekontrakt er jo 19.000 for 4 år/80.000km inkl alle slitedeler.  Evt 6000 kr pr år/20.000km.  Garanti har du i 5 år, ut over service kommer dekkutgifter og forsikring.

Bruktverdi er umulig å vite.  Er nok lurt å regne med minst samme prisfall som fossilbil i samme prisklasse.

stianrod

P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

sindrej


blickbox

Sitat fra: sindrej på tirsdag 10. september 2013, klokken 05:15
Standard servicekontrakt er jo 19.000 for 4 år/80.000km inkl alle slitedeler.  Evt 6000 kr pr år/20.000km.  Garanti har du i 5 år, ut over service kommer dekkutgifter og forsikring.

Bruktverdi er umulig å vite.  Er nok lurt å regne med minst samme prisfall som fossilbil i samme prisklasse.

Ah, takk skal du ha, visste ikke at de hadde listet opp serviceopplegg på nettsiden. Var jo egentlig en smule dyrt, siden det er jo svært begrenset med slitedeler som må byttes de første 4 årene, og høres bittelitt unødvendig ut å gå på service hvert år med en helt ny bil, men litt av poenget her er vel software oppdateringer og utbedringer av eventuelle konstruksjonsfeil de skulle oppdage.

Når det gjelder prisfall - er det noen som har noe som helst peiling på hva som er normalt? Jeg har i utgangspunktet bare tenkt å eie bilen i 2 år, så forsøker å beregne ca hva godsaken vil koste meg...

Hellström

En säljare på Tesla sa du kan räkna med 20% verdifall år 1, 10 % år 2 och 10% år 3.
Låter rimligt!
Model 3 Order Number RN10702xxxx 31.03.2016

sindrej

Sitat fra: blickbox på tirsdag 10. september 2013, klokken 22:30
Sitat fra: sindrej på tirsdag 10. september 2013, klokken 05:15
Standard servicekontrakt er jo 19.000 for 4 år/80.000km inkl alle slitedeler.  Evt 6000 kr pr år/20.000km.  Garanti har du i 5 år, ut over service kommer dekkutgifter og forsikring.

Bruktverdi er umulig å vite.  Er nok lurt å regne med minst samme prisfall som fossilbil i samme prisklasse.

Ah, takk skal du ha, visste ikke at de hadde listet opp serviceopplegg på nettsiden. Var jo egentlig en smule dyrt, siden det er jo svært begrenset med slitedeler som må byttes de første 4 årene, og høres bittelitt unødvendig ut å gå på service hvert år med en helt ny bil, men litt av poenget her er vel software oppdateringer og utbedringer av eventuelle konstruksjonsfeil de skulle oppdage.

Når det gjelder prisfall - er det noen som har noe som helst peiling på hva som er normalt? Jeg har i utgangspunktet bare tenkt å eie bilen i 2 år, så forsøker å beregne ca hva godsaken vil koste meg...
Softwareoppgraderinger får du uansett. Feil og mangler må de fikse på garanti. Jeg synes også servicen er dyr når en tar omfanget av slitedeler (eller mangelen på sådan) og hyppigheten i betraktning.  Avtalen betyr jo at enkelte må på service 2 ganger i året og andre må ta service på 10.000 km på en 1 år gammel bil. Begge deler virker temmelig høl i hodet på meg.

frekri

Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Cowboystrekk

Det er vell sånn at du ikke mister garanti om du ikke benytter servicene heller. 2 ting bør man imidlertid sjekke og det er bremseveske hvert andre år og batterivæske hvert 4 år. Jeg tenker å ta service annenhvert år i alle fall :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fonberg

Sitat fra: taraquin på fredag 27. september 2013, klokken 08:56
Det er vell sånn at du ikke mister garanti om du ikke benytter servicene heller. 2 ting bør man imidlertid sjekke og det er bremseveske hvert andre år og batterivæske hvert 4 år. Jeg tenker å ta service annenhvert år i alle fall :)

+1
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

TesLars

Sitat fra: taraquin på fredag 27. september 2013, klokken 08:56
Det er vell sånn at du ikke mister garanti om du ikke benytter servicene heller. 2 ting bør man imidlertid sjekke og det er bremseveske hvert andre år og batterivæske hvert 4 år. Jeg tenker å ta service annenhvert år i alle fall :)

Jeg har heller ikke tenkt til å ta servicen hvert eneste år på min bil (kjører ikke mye, ca. 12K i året). For meg høres det mer fornuftig ut annethvert år som du sier, men vet ikke hva Tesla sier til det...
Oslo
Black Model S

Cirion

Jeg gikk for alt, inklusiv service og vinterdekkpakke.

Slitedeler får jeg for en brøkdel av hva det koster hos merkeforhandler på jobben. Så det er  ikke der det ligger.
19k for 4 år, er mindre enn hva Honda tok for første runde på verksted. Tror ikke jeg har sett en service regning fra Honda på under 4000,-
Der skrev de service regningene med høygaffel.

Med oljeskift og service I på 3, 6, 18 og 21k km for og 15, 45, 75 og 105k km for Service II og 30, 60, 90, 120k km for Service III, så er 19k for 4år/80000km BILLIG!

Med andre ord, skal man følge service på en Honda, skal den inn på sevice:

3000km
6000km
15000km
18000km
21000km
30000km
45000km
60000km
75000km
90000km
105000km
120000km

Det er sikkert en haug med Service I inni der som ikke gadd å regne på. Honda vil også ha bilen inn på service minimum 1 gang i året.
Er det rart jeg tok service'ene selv når jeg fikk tilgang på slitedeler til spottpris?

Tesla har velg også sagt at servicene deres er mer enn en vanlig service. Målet er at du skal få igjen en bil som er bedre enn den du leverte inn. Så jeg forventer litt mer enn hva Honda leverte. Samt at jeg håper bilen ikke blir vasket... De skal få ren bil av meg :)

Gleder meg til å ikke betale for en full kanne med spylerveske til 85,- fordi honda skulle fylle 2 spiseskjeer i tanken. De pleide i hvertfall å legge resten i bagasjerommet da.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cowboystrekk

Sitat fra: TesLars på fredag 27. september 2013, klokken 09:10
Sitat fra: taraquin på fredag 27. september 2013, klokken 08:56
Det er vell sånn at du ikke mister garanti om du ikke benytter servicene heller. 2 ting bør man imidlertid sjekke og det er bremseveske hvert andre år og batterivæske hvert 4 år. Jeg tenker å ta service annenhvert år i alle fall :)

Jeg har heller ikke tenkt til å ta servicen hvert eneste år på min bil (kjører ikke mye, ca. 12K i året). For meg høres det mer fornuftig ut annethvert år som du sier, men vet ikke hva Tesla sier til det...
Elon har vell sagt hva han mener: http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/creating-world%E2%80%99s-best-service-and-warranty-program-0 "$600 annual service now optional with no effect on warranty" "Unconditional warranty for Model S battery, even for user error" og Elon aka mister Tesla (også mr. SpaceX, mr.Solarcity og mr.Paypal og muligens mr.Hyperloop snart) pleier å si det som stemmer ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA