Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av sven erik, mandag 16. september 2013, klokken 20:03

« forrige - neste »

sven erik

om man har en 80 kw mottor  men setter inn en på 70 kw  og  i stede for  400volt  trekker den 130 volt
å bruker samme batterier hvor mange prosent  lenger rekkevidde får man da ?

Ingebrigt

Tviler sterkt på at du får målbare resultater av et slikt prosjekt.  Energien for å flytte bilen er uansett gitt av hastighet og tyngden på høyrefoten. Så effektuttaket begrenser du best uten mekaniske modifikasjoner.

elektrolux

Forsøk heller å fjerne regenerering ( ved å lage en slags automatisk fri hver gang du slipper fartspedalen ) og legg en kloss under fartspedalen som begrenser vandringen på denne.

Høy spenning er bra for effektiviteten, så ikke gå for lavere spenning. Ellers forsvinner mer effekt i varmgang i kabler etc.

Jeg bygger en effektiv C1, og da blir det med Think teknikk, som er meget energibesparende grunnet genial programmering fra Siemens. Tror motoren i I-miev er like effektiv, så lite å hente på å bytte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

Dette er i en gammel geo som mottoren er i stykker å han måtte sette i en annen mottor å bygge om koblinger av batteriene +++ derfor jeg lurte

sven erik

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. september 2013, klokken 08:45
Forsøk heller å fjerne regenerering ( ved å lage en slags automatisk fri hver gang du slipper fartspedalen ) og legg en kloss under fartspedalen som begrenser vandringen på denne.

Høy spenning er bra for effektiviteten, så ikke gå for lavere spenning. Ellers forsvinner mer effekt i varmgang i kabler etc.

Jeg bygger en effektiv C1, og da blir det med Think teknikk, som er meget energibesparende grunnet genial programmering fra Siemens. Tror motoren i I-miev er like effektiv, så lite å hente på å bytte.
Dette med forsiktig fot vet jeg alt om. Jeg har kjørt en kango 8,5 mil  de sa den gikk 7 mil  men mente bare at om en må bygge ned pakka i volt men beholder antal batterier burde den kansje gå lenger

sven erik


Electrix

Du vil nok sannsynligvis få kortere rekkevidde. Forbruket på en 80 kW og en 70 kW motor er så og si det samme om du tar ut like mye effekt, og det er jo kun i full akselerasjon du vil ha mulighet til å ta ut mer effekt.

Derimot så vil en 130V motor ha et vesentlig høyere strømtrekk:
70 000 W / 400 V = 175 A
70 000 W / 130 V = 538 A
Dette vil føre til høyere tap og høyere vekt, både på motor og på drive/converter.

Det er en grunn til at man i industrien går opp i spenning på større effekter, både tap og vekt blir mindre.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Sitat fra: Electrix på fredag 13. september 2013, klokken 11:05
Du vil nok sannsynligvis få kortere rekkevidde. Forbruket på en 80 kW og en 70 kW motor er så og si det samme om du tar ut like mye effekt, og det er jo kun i full akselerasjon du vil ha mulighet til å ta ut mer effekt.
Du vil helt sikkert få kortere rekkvidde.
Det som krever energi er rullemotstand og luftmotstand og det påvirkes ikke, Akselerasjon skjer med mindre effek, men tar lenger tid så energiforbruket for å komme opp i hastighet er også den samme. Det eneste som endre seg er tapene i motor, kabler og drift, og som Electrix skriver øker de mer enn linjert når spenningen er lavere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

Såpass ja det er litt mot seg selv og mottoren han skulle sette inn virket da lettere og mindre

sven erik


elektrolux

Snart kan vi programmere om Think sin Simotion uten å miste originalprogrammet. Den tåler 350V. Det betyr at du enten kan ta vekk 50/400 deler av batteriet ditt eller paralellkoble to halvdeler av det til å gi 200V og montere inn en Think motor og Styring. Den vil med 200V kunne yte ca 40 kW og med 350V opp mot 60 kW.

Som bonus får du verdens beste regenereringsfunksjon med variabel regenerering aktivert av økt hastighet, f.eks ned en lang bakke, eller av et lite touch på bremsepedalen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erik e

2013 mod. i-Miev har en fysisk mindre motor enn tidligere modeller,men har ca. 5% mer dreiemoment . (og ca. 5% lengre rekkevidde). Hva er hemligheten ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Bedre materialvalg i motoren?

Leste nettopp at mens vanlig transformator/motor "blikk" mettes magnetisk ved rundt 15000 gauss er det blitt produsert generatorer og motorer med magneter med felt på 60000 gauss. Det antydes at felt opp mot 140 000 gauss skal være praktisk gjennomførbare.

I så fall kan vi håpe på 10 ganger forbedret yteevne fra samme størrelse motor, eller kraftig reduksjon i motorstørrelsen og også forbedret virkningsgrad.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#13
Sitat fra: elektrolux på mandag 21. oktober 2013, klokken 23:03
Bedre materialvalg i motoren?

Leste nettopp at mens vanlig transformator/motor "blikk" mettes magnetisk ved rundt 15000 gauss er det blitt produsert generatorer og motorer med magneter med felt på 60000 gauss. Det antydes at felt opp mot 140 000 gauss skal være praktisk gjennomførbare.

I så fall kan vi håpe på 10 ganger forbedret yteevne fra samme størrelse motor, eller kraftig reduksjon i motorstørrelsen og også forbedret virkningsgrad.
Nå går jo dette om en iMiev så det er kanskje grunnen til at du ikke benytter SI enheten tesla (T) men heller den litt historiske CGS enheten gauss (G) :). 140000 gauss er bare 14 tesla og det låter jo ikke fult så imponerende, men er et imponernde høyt tall alikevell.

En ledning som befinner seg i et magnetfelt og som det går strøm (I) gjennom blir utsatt for en kraft (F)
F=IlxB hvor:
F= Kraft i N (newton)
I = Strøm i A (ampere)
l = lengde i m (meter)
B= magnetfelt i T (tesla)

Det er denne kraften som til syvende og sist driver elbilen fram.

Jordmagnetisme ved ekvator ca.  31 µT eller 0,31 G om jeg klarte å sette komma riktig.
1 T = 10 000 G
En del av de mest effektive motorene som lages nå om stunder er vel gjerne basert på permanentmagneter. (såkalte børsteløse likestrømsmotorer) Så om en bruker kraftigere magneter går strømmen ned og de ohmske tapene i motoren reduseres.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på mandag 21. oktober 2013, klokken 23:39
Nå går jo dette om en iMiev så det er kanskje grunnen til at du ikke benytter SI enheten tesla (T) men heller den litt historiske CGS enheten gauss (G).

Neida. Grunnen er at boka jeg leser i ( Elektric motors and Control techniques anbefalt av RAV4 her på forumet) er amerikansk og oppgav denne enheten.

Uansett alltid bra når du bidrar med mer vitenskapelig informasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA