Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål om lading i Oslo & Vinterdekk - Tesla Model S

Startet av Popper, mandag 16. september 2013, klokken 12:44

« forrige - neste »

VL

Hehehe.. Er selv ganske glad i og ''gi litt på''.. Og ser stadig folk bli overrasket når jeg kikker i speilet :P :P.... Syns det er ganske gøy :D..
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

edan

Helt ærlig er det ganske moro å se et slikt tema bli tatt opp :)

Livet er ikke bare alvor - heller ikke for elbilister. Leafen kan være ganske morsom, og 0-50 kmt går betydelig raskere enn det sedate utseendet tilsier...

Dog er også for meg problemet at jeg har prøvekjørt Tesla. Det var selveste Performance-utgaven som gjør 0-100 på 4,4 sek.

Tenk deg da hvordan 0-50 kmt føles med elmotor... Faktisk var det mer vondt enn godt. Innvoller og hjerne ble presset bakover i en slik grad at det nesten kjentes skadelig for kroppen. Minst et par sanser byttet plass og hørselen havnet i nesen og luktesansen i ørene... Har ikke kommet meg helt ennå...

Når alt kommer til alt: Tror faktisk at jeg holder meg til Leafen i årene fremover...
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

thoru

@edan, best å være uviten, så man ikke fristes? :p
Hvorfor trur du at du kommer til å holde deg til Leafen?

Blir nå spennende å se hvor lenge elbiler holder seg avgiftsfrie.
Går ut i fra at når det blir en viss mengde av de, så kommer det vel noen avgiftskåte politikere, å ser muligheter for melking.

daggad

Jeg er veldig på gjerdet vedr Tesla Model s. Den er jo et varp i Norge men prisen er fortsatt litt stiv for en vanlig familie som trenger 2 biler. Og den har jo ikke enormt mye mer plass enn Leaf.
Det er først og fremst dette at den kan gå nesten 50 mil og tas på lengre turer. Det er litt knapt med de 15 som Leaf har (min utgave).
Men samtidig som TMS er et "varp" så er jeg brennsikker på at de brukte vil synke ganske så normalt i forhold til andre biler, dog ikke så mye som Leaf og trillingene har gjort. SÅ en brukt TMS når TMX nærmer seg kanskje.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

edan

#19
@thoru: Hvis man ikke vil fristes er det best å være uviten.

Jeg er nok litt fristet av Tesla. Men samtidig var bilen (i hvert fall Performance-utgaven) så hinsides ekstrem at det, som jeg skriver lenger oppe, gjør direkte fysisk vondt å gi full gass. Det har jeg verken nytte eller glede av...

Det som frister meg er plassen og rekkevidden. Og en svakere utgave (vanlig 85kw) er fremdeles fryktelig rask...

Tviler på om jeg kommer til å kjøpe - det eneste som kunne vippe meg over til kjøp nå måtte være om politikerne rasler med sablene og truer med å stenge ned elbilfordelene før tiden...

Leafen er fortsatt en bra bil, og trolig betydelig mer dritssikker enn Teslaen...
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

jkirkebo

Sitat fra: daggad på torsdag 12. september 2013, klokken 22:07
Jeg er veldig på gjerdet vedr Tesla Model s. Den er jo et varp i Norge men prisen er fortsatt litt stiv for en vanlig familie som trenger 2 biler. Og den har jo ikke enormt mye mer plass enn Leaf.

Øh, hva? Det har den da virkelig. 370 liter mot 890 liter, med baksetene oppe? Det er 2,4 ganger så mye, klassifiserer definitivt til å være "enormt mye mer" i min bok ihvertfall.

Når jeg og kona drar på hytta i Leaf må baksetet legges ned. Det trenger jeg neppe å gjøre i Model S.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

reptil

890 liter bagasjerom???? Dvs 250 mer enn mb e-klasse stasjon?
Tviler litt.......
Svart Leaf Acenta

tomrh

Sitat fra: reptil på torsdag 12. september 2013, klokken 22:25
890 liter bagasjerom???? Dvs 250 mer enn mb e-klasse stasjon?
Tviler litt.......
TMS har nemlig TO stk av dem ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

reptil

Fra deres egen side står det når setene legges flatt.... Dvs intet baksete (det foran tar 150 liter)
Da har eksempelvis samme mb 1800 liter...
Leafen har 370 med setene oppe, nede aner jeg ikke.
Svart Leaf Acenta

daggad

Ja sorry, litt dårlig formulert fra min side. Jeg tenkte ikke på bagasjeplass men mer plassen for passasjerer i bilen. Høyde, bredde og bena i baksetet, barneseter o.l. :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

reptil

Har gått fra octavia stasjon til Leaf. Kupeplassen er helt på høyde i det daglige syns jeg.
Bagasjerommet er jo naturligvis noe mindre, men ift bruksområdet vårt for bilen er det mer enn nok
Svart Leaf Acenta

Bil.Med.Vet

Har også kjørt TMS P+.

Skal innrømme at akselerasjonen var litt fryktinngytende, men vond det synes jeg blir å gå litt langt ;-)

Bagasjeplassen er utvilsomt mye større en på leafen, skulle vært frunk på den også ;-) Men som bil nr 1,5-2 så føler jeg leaf passer bedre. Vi er avhengig av både plass, rekkevidde og tilhengerfeste på bil nr 1 (eller i alle fall en av bilene). Så vi venter på TMX før vi kjøper Tesla. I mellomtiden får vi se om leafen henviser fossil monsteret med hengerfeste til bil nr 2 rollen?
Sparer opp til en Tesla Model X
Leaf 2013 - Leveres uke 42
Subaru Outback 1997 - Må bli til X'en er i hus
Subaru VIVIO 1997 - Kasseres uke 42

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ingen tvil om at Leaf'en har plassert vårt fossilmonster som nr 2 bil, men det er kun Model X som helt og holdent kan erstatte alle våre behov med en elbil; rekkevidde inkl Supercharger utover Norge, 4-hjulsdrift til fjells om vinteren, ekte 7 seter og mulighet for hengerfeste. Fra den dagen vil Leafen bli henvist til nr 2 bil med heleletrisk bilpark. Hvis da ikke politikerne innen da trekker tilbake sine elbilløfter nå når bilbransjen med talerør som "Bladet Bil" slår hardt ned på Tesla fordi bilbransjen mener det er urettferdig fordi de selger mindre fossilbiler på grunn av en elbil. Mange av avisene hekter seg på i hylekoret ;-(  Nettopp nå som insentivene begynner å virke; få av dagens elbiler hadde blitt solgt med fulle avgifter, det er fortsatt et for umodent marked og trenger stimuli.

tomrh

Sitat fra: Finnøy på lørdag 14. september 2013, klokken 22:52
..men det er kun Model X som helt og holdent kan erstatte alle våre behov med en elbil; rekkevidde inkl Supercharger utover Norge, 4-hjulsdrift til fjells om vinteren, ekte 7 seter og mulighet for hengerfeste.
Nesten ihvertfall. Såfremt den også har mulighet for takboks, pulk etc. Vingedørene er fancy men ikke praktiske i Norge.

Sitat fra: tiberot på tirsdag 10. september 2013, klokken 19:10
Sitat fra: daggad på tirsdag 10. september 2013, klokken 18:41
Det er blitt lite råning etter hvert ja, og nå har jo disse forbannede Teslaeierne ødelagt absolutt all lyst til å skryte av hvor kjapp Leifen er... ::) ::) ;)
Så, så....vi har jo fremdeles overraskelsesmomentet!
Teslaen er det nok ikke mange som tør måle krefter med, men en liten Nissan Leaf derimot... Det er ingen som forventer at den skal være så kjapp.
Det er da vi slår til, LynLeaferne!
Bring it on! :D
Tror nok det blir mange flere slike "konkurranser" med Leaf og trilling ja, enn hvis man kjører Tesla. Merker jo fort at mange større biler bare skal knuse min pinglemjau, men blir noe overrasket når man parkerer dem. Den følelsen er helt ubetalelig. ;D Men merkbart færre i år enn i fjor, folk flest begynner å skjønne at elbiler er ganske kjappe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA