Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstralys til høsten

Startet av petersv, mandag 16. september 2013, klokken 08:08

« forrige - neste »

Tesla-man


Fornøyelig debatt... ;D ;D

Sitat fra: Veggen på fredag 01. november 2013, klokken 18:36
Bare for å blåse litt på køla:
Begynner å lure på om denne bilen er altfor billig her landet.

sant, sant.... ;)  ...hehe...
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

janmb

Sitat fra: Veggen på fredag 01. november 2013, klokken 18:36
Bare for å blåse litt på køla:
Hvis man ikke er i stand til å foreta en bakkestart på en så lettkjørt bil som model S, så burde man ikke hatt lov til å kjøre en bil med 400 gamp.
Begynner å lure på om denne bilen er altfor billig her landet.
Forsatt god fredagskveld ønskes alle.  ;D

Har vel strengt tatt mindre med prisen å gjøre, men at mange som ikke evner å håndtere dette kommer til å kjøre en stor og kraftig bil er det liten tvil om. Noe som også kommer til å vises på både statistikk og dessverre forsikringen min i fremtiden.

D.O:
Bakdelen (eller ulempen... jfc) jeg tenker på er å ikke kunne gynge seg løs når du sitter fast på vinteren. Noe som er vanskelig nok med denne bilen fra før av, både pga vekt og at det blir kun enveis kraftbruk fordi man ikke kan gire fort nok, men like fullt: Det lar seg gjøre til en viss grad. Med hold er det totalt utelukket.

Selvsagt er det et marginalt og sjeldent eksempel, men faktisk langt mindre sjeldent enn de situasjonene som tilsier at man faktisk trenger hold.

Lite poeng å fortsette noen diskusjon om dette - kommer ikke noe nytt fra noen her uansett.

Og som andre har sagt er det null grunn til å ikke ønske seg dette - så lenge man med 99% sannsynlighet vil kunne konfigurere/slå det av dersom det noen sinne blir lagt til for markedet vårt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Lokführer

Sitat fra: Veggen på fredag 01. november 2013, klokken 18:36
Bare for å blåse litt på køla:
Hvis man ikke er i stand til å foreta en bakkestart på en så lettkjørt bil som model S, så burde man ikke hatt lov til å kjøre en bil med 400 gamp.
Begynner å lure på om denne bilen er altfor billig her landet.
Forsatt god fredagskveld ønskes alle.  ;D
Jeg klarer selvsagt topedalsbruk, men på en såpass dyr bil (ikke i Norge), så burde dette ha vært standard ferdig snakka. Dette burde implementeres i Software pronto. Skal vedde på at en og annen computerwizard klarer å gi abs sensorene beskjed om å holde bilen i ro i en bakke.
Om dama klarer dette, eller noen som prøver bilen for første gang, er en annen sak. Dette skal for pokker være verdens beste bil, alt skal være sømløst, man skal ikke tenke, man skal ikke være bekymre seg over slike bagateller som bakkestart. Bilen skal bare vite dette.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

P85D+

I og med at det er egne calipere for park så er det disse som bør brukes. Dvs. Et program som sette/releaser Park. Eks. Passat gjør det på denne måten
P85D og 85D

D.O

Sitat fra: janmb på lørdag 02. november 2013, klokken 17:37
Sitat fra: Veggen på fredag 01. november 2013, klokken 18:36
Bare for å blåse litt på køla:
Hvis man ikke er i stand til å foreta en bakkestart på en så lettkjørt bil som model S, så burde man ikke hatt lov til å kjøre en bil med 400 gamp.
Begynner å lure på om denne bilen er altfor billig her landet.
Forsatt god fredagskveld ønskes alle.  ;D

D.O:
Bakdelen (eller ulempen... jfc) jeg tenker på er å ikke kunne gynge seg løs når du sitter fast på vinteren. Noe som er vanskelig nok med denne bilen fra før av, både pga vekt og at det blir kun enveis kraftbruk fordi man ikke kan gire fort nok, men like fullt: Det lar seg gjøre til en viss grad.
Altså hillhold er standar på mange biler. Felles for dem alle er at det er bremsen som holder bilen. Du kan gynge så mye du vil. Men ønsker du å aktivere hillhold, tryker du bare litt hardere på bremsepedalen i noen sekund. Det er helt idiotisk å benytte motoren til hillhold, da du bruker unødvindig energi... Tror du har missforstått hvordan hillhold virker. Jeg har automatgir, men bruker alikevel hillhold noen ganger.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

eledille

Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 02. november 2013, klokken 18:26
I og med at det er egne calipere for park så er det disse som bør brukes. Dvs. Et program som sette/releaser Park. Eks. Passat gjør det på denne måten

Nei, vær så snill :)

Passat har ikke en motor som gir dreiemoment på null rpm. Det har Tesla. Det er bare å bruke motoren til hillhold, så slipper vi at det lugger når parkbremsen slipper også.

Bremseklosser er bare så nittitall, ass =)

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

janmb

Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 02. november 2013, klokken 18:26
I og med at det er egne calipere for park så er det disse som bør brukes. Dvs. Et program som sette/releaser Park. Eks. Passat gjør det på denne måten

Dette er en mildt sagt enkelt programmeringsjobb.

parkbremskalipere er en mulighet, elmotoren er en annen. Begge ville kunne løse dette fint.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: D.O på lørdag 02. november 2013, klokken 20:02Tror du har missforstått hvordan hillhold virker.

Eventuelt har jeg kjørt litt andre biler enn deg. De bilene jeg har prøvd med hill hold har typisk hatt det som standard, uten noen mulighet for å hverken velge det bort eller eksplisitt måtte slå det på slik du beskriver her.

Så lenge det er valgbart er det jo selvsagt uansett problemfritt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Gambo Turbo

Hei, noen som har fått med seg at "hill hold" har blitt forbedret i de senere sw oppdateringene? Merket meg en tydelig forskjell ifm køkjøring opp og ut av en viss Bergenstunell....
Mvh Turbo

valvolainen

Pendler daglig opp krysset fra ring3 opp til storo. Der glir bilen såviiiidt fremover hvis jeg slipper bremsen forsiktig. Den har vært lik ihvertfall de siste tre sw oppdateringene.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Gambo Turbo

Det er slik jeg også opplever den. Men i stedet for å fyke bakover (pga gravitasjonen) når man slipper bremsen så kjennes det ut som om motoren holder litt igjen. For meg virker det som om bilen beregner hvilket pådrag den skal gi utfra vinkelen på bilen.
Om endringen kom i forrige oppdatering eller i fjor en gang aner jeg ikke...

valvolainen

Når du holder inne bremsen kobler motoren ut.
Når du beveger pedalen sakte utover, så kobler motoren inn igjen før du har sluppet bremsene helt. Dermed kan du sige igang igjen 'like a pro'
Hvis du bare slider foten til siden på bremsepedalen vil bilen umiddelbart rulle bakover før motoren kobler inn og den bremser opp igjen.
Tviler på at dette er basert på vonkler/gyroer, men er heller et fast moment som tilføres. På sletter ruller den fortere enn i slake hellinger. I bratte bakker ruller den bakover selv om den står i drive.
Fant ut av at min gamle mb diesel kryper nett like fort fremover mot storokrysset, men hadde mye bedre motstand i brattere bakker. Tipper dette er grunnet mekanisk friksjon.

Creep og hill hold er egentlig to forskjellige måter å bruke elmotoren på. hill-hold kan vel kanskje spenningssette motoren med mye kraft slik at den holder seg stille uansett (ac motorer kan dette ikke sant?), mens i creep må motoren svive rundt, men med varierende kraftmengde.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

D.O

Ac motorer kan det, men det er helt bak mål å bruke energi til dette da man har bremsene. Fungere perfekt på min andre bil som har dette. Trykke bremsepedal litt lengre inn og bilen står der i 5-10sek eller til du trykker inn gasspedalen. Dette er en Daihatsu fra 2006 (ikke noe galt i det, 150k km uten feil), så Tesla burde løse dette greit...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Balrog

Jeg har aldri sett behovet for hill hold, men med SW 5.9 med Hill Hold er TMS virkelig blitt fantastisk enkel å kjøre. Fungerer helt umerkelig og helt perfekt.

Herlig å få en slik feature som softwareoppgradering av bilen!

(Kjører alltid uten creep mode)
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

arnljon

Med 5.9 installert "henger" bilen ca 1 sekund etter at bremsen slippes. Mer enn nok tid til å få høyrefoten over på gasspedalen. Nydelig funksjonalitet!
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA