Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstralys til høsten

Startet av petersv, mandag 16. september 2013, klokken 08:08

« forrige - neste »

petersv

Noen fler av dere som har fått bilen som savner hill-hold og bakkestartassistanse?

Jeg løser dette ved å holde bremsen med venstre for og gi forsiktig gass ven høyre (du får en alarm da.)

Noen som har en bedre idé? Creep funker ikke i annet enn veldig slake bakker, så det utgår.

RSandven

 Jeg syns dette burde vært et valg her. Dette har vært nevnt tidligere at det ikke er noe problem å bruke brems og ePedalen(nytt ord innført), men det har jo ikke noe med at det ikke er vanskelig, det har noe med at det er mye mer praktisk. Man slipper å tenke på at folk sitter planta helt oppi ræva du starter i bakker.
Dette hadde jeg på BMW-en, nydelig med bakkestart :)
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

RuneW

Ordner ikke dette seg med "creep mode" (eller hva det heter) på?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Gjermund

Vant til bakkestart med manuell jeg, så tror det går greit.

eledille

Helt enig med petersv. Uten pedalinput burde bilen holde posisjonen, i hvert fall en stund.

Kunne tenke meg at den holdt bilen stille i ett minutt før den begynte å pipe for å signalisere om at man heller skal holde bremsen for å spare strøm.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Jærbuen

På Leafen kan man ha parkbremsen på, sikkerhetsbeltet på, og så gi gass: Da løser parkbremsen ut. Finnes ikke noe slikt på TMS'en? Hva skjer om man gir gass når den står i Park?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

valvolainen

Tungvindt å måtte bruke parkbremsen til bakkestarter (kø etc.) sålenge creep mode finnes.
heller å justere denne opp litt slik at den fungerer likt som alle andre automatkasser.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

laumb


Sitat fra: Jærbuen på søndag 08. september 2013, klokken 21:30
På Leafen kan man ha parkbremsen på, sikkerhetsbeltet på, og så gi gass: Da løser parkbremsen ut. Finnes ikke noe slikt på TMS'en? Hva skjer om man gir gass når den står i Park?

Du må uansett sette Leaf i D først.
Model S slår av parkbremsen når du setter den i D, så du sparer det steget helt.

gbzdoc

Selv Mjauen hadde dette, og det funka ganske greit. Men den gikk litt bakover før den begynte å motarbeide tyngdekraften.

Som nevnt over så funker løsningen i Leafen også helt brillefint. Har samme funksjon på Toyotaen. Begge løsner det elektriske brekket når man gir gass (og slipper ut clutchen i Toyotaens tilfelle).

Regner med Tesla finner på noe. NOE må de jo vente med, så de kan drysse ut litt nye featueres etter hvert. ;-)

eledille

Motoren på Teslaen er av en type som ikke har noe imot å holde igjen statisk en stund. Burde være unødvendig å involvere parkbremsen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lokführer

Dette kan vel strengt tatt løses ved endring av Software. Altså helt uten å blande inn parkbrems, men en form for holdebrems  fra motoren. En asynkron motor tar ikke skade av det slik en børstemotor gjør.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Lokführer

Sitat fra: eledille på søndag 08. september 2013, klokken 22:52
Motoren på Teslaen er av en type som ikke har noe imot å holde igjen statisk en stund. Burde være unødvendig å involvere parkbremsen.
Jøss, vi tenker likt gitt.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

petersv

Ser folk trekker paralleller til manuelt gira biler, det kan ikke sammenlignes. På Teslaen er det nemlig ikke mulig å sette på brekket når man vil ha mulighet til å kjøre framover samtidig (Drive.)

Kan se for meg at dette fikses med eller uten p-premsen.

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

stianrod

Håper dette kan løses.  På min yaris hybrid kobler hill-hold seg inn i 5 sek ved et hardt trykk på bremsepedalen.  Det funker fint.  Kunne også kommet på Tesla synes jeg. Spesielt når ikke creep funker som hill-hold...
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA