Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstralys til høsten

Startet av petersv, mandag 16. september 2013, klokken 08:08

« forrige - neste »

Jærbuen

Noen som har prøvd å holde "gasspedalen" litt inne når man setter spaken i D?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

sindrej

Sitat fra: Wenche på fredag 01. november 2013, klokken 00:47
Sitat fra: sindrej på fredag 01. november 2013, klokken 00:21
Mulig at det overdrives, men du er bra påståelig tatt i betrakting at noen som sikkert til sammen har kjørt 10.000+ km med Model S sier det ikke er så uproblematisk som du skal ha det til ;)

Samma for meg, jeg kan bruke begge føttene, men at behovet er der; jo det vil jeg det er.  (Og jeg tipper det kommer)

Jeg har nå fått en ganske god beherskelse av bratt bakke med begge føtter  :) Ønsker meg selvfølgelig "Hill hold", men enn så lenge ville jeg satt pris på å kunne koble ut den masete pipingen hver gang jeg bruker begge beina  ???
Ja. At bilen godtok litt moderat topedalsbruk uten plinging hadde vært fint. Gjerne som en innstilling.  Egentlig er jeg bare glad det i det hele tatt funker jeg.

janmb

Sitat fra: sindrej på fredag 01. november 2013, klokken 00:21
Mulig at det overdrives, men du er bra påståelig tatt i betrakting at noen som sikkert til sammen har kjørt 10.000+ km med Model S sier det ikke er så uproblematisk som du skal ha det til ;)

Det handler vel mest om at jeg i all oppriktighet tror det har mer med de som kommer med slike klager å gjøre enn selve bilen. Og ja, jeg insinuerer at kjøreferdighetene og/eller læreviljen kanskje er noe laber. Om folk er så nærtagende at man blir fornærmet over det så får det så være.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

orjan

Hill-hold er et fremskritt som gjør det enda enklere å kjøre bil i visse situasjoner. Hvorfor i alle dager skulle folk flest ikke ønske at dette var mulig med sin Tesla?
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Mhal

Husker godt når vi måtte sveive ned vinduet for å justere speil.
Klarer det idag og, men er glad for utviklingen.

petersv

Sitat fra: janmb på fredag 01. november 2013, klokken 13:08
Sitat fra: sindrej på fredag 01. november 2013, klokken 00:21
Mulig at det overdrives, men du er bra påståelig tatt i betrakting at noen som sikkert til sammen har kjørt 10.000+ km med Model S sier det ikke er så uproblematisk som du skal ha det til ;)

Det handler vel mest om at jeg i all oppriktighet tror det har mer med de som kommer med slike klager å gjøre enn selve bilen. Og ja, jeg insinuerer at kjøreferdighetene og/eller læreviljen kanskje er noe laber. Om folk er så nærtagende at man blir fornærmet over det så får det så være.

Du vet ikke hva du snakker om, med all oppriktighet...

Øyvind.h

Sitat fra: orjan på fredag 01. november 2013, klokken 13:46
Hill-hold er et fremskritt som gjør det enda enklere å kjøre bil i visse situasjoner. Hvorfor i alle dager skulle folk flest ikke ønske at dette var mulig med sin Tesla?
+ 1

Hva med elektriske seter? Klarer man ikke å justere manuelt kanskje? Fatter ikke at det er mulig å krangle...... :(
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. november 2013, klokken 16:26
Hva med elektriske seter? Klarer man ikke å justere manuelt kanskje? Fatter ikke at det er mulig å krangle...... :(

Har da ikke sett noen som har argumentert for at hill hold ikke skal være en opsjon? Diskusjonen er vel heller i hvilken grad det er nødvendig.

Så lenge det implementeres som en opsjon man kan slå av er det jo vinn-vinn for alle.

Men valgfriheten er viktig - fordi i motsetning til eksemplet ditt med manuelle vs elektriske seter så har hill hold bakdeler.

Om valget handlet om hill hold alltid på eller ikke i det hele tatt ville jeg klart velge det siste - fordi bakdelene er større enn fordelene. Men det er jo en helt dust diskusjon uansett ettersom ALT med letthet kan lages stillbart på denne bilen.

Peter: Deg om det. Har kjørt bilen, flere ganger, men som jeg selv var den første til å påpeke har jeg selvsagt ikke dagligbrukserfaringen mange av dere sitter på. Når det er sagt har jeg enormt vanskelig for å spise deres fremstilling av dette problemet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Veggen

Bare for å blåse litt på køla:
Hvis man ikke er i stand til å foreta en bakkestart på en så lettkjørt bil som model S, så burde man ikke hatt lov til å kjøre en bil med 400 gamp.
Begynner å lure på om denne bilen er altfor billig her landet.
Forsatt god fredagskveld ønskes alle.  ;D

D.O

Sitat fra: janmb på fredag 01. november 2013, klokken 18:20
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. november 2013, klokken 16:26
Hva med elektriske seter? Klarer man ikke å justere manuelt kanskje? Fatter ikke at det er mulig å krangle...... :(

Har da ikke sett noen som har argumentert for at hill hold ikke skal være en opsjon? Diskusjonen er vel heller i hvilken grad det er nødvendig.

Så lenge det implementeres som en opsjon man kan slå av er det jo vinn-vinn for alle.

Men valgfriheten er viktig - fordi i motsetning til eksemplet ditt med manuelle vs elektriske seter så har hill hold bakdeler.

Om valget handlet om hill hold alltid på eller ikke i det hele tatt ville jeg klart velge det siste - fordi bakdelene er større enn fordelene. Men det er jo en helt dust diskusjon uansett ettersom ALT med letthet kan lages stillbart på denne bilen.

Peter: Deg om det. Har kjørt bilen, flere ganger, men som jeg selv var den første til å påpeke har jeg selvsagt ikke dagligbrukserfaringen mange av dere sitter på. Når det er sagt har jeg enormt vanskelig for å spise deres fremstilling av dette problemet.
Hvilken bakdel har hillhold? Jeg har dette i dag, bruker det sjeldent, men har problemer med å se at det er noen bakdeler med det.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Amoss

Sitat fra: Andrewas på torsdag 31. oktober 2013, klokken 01:20
Jeg føler for å forsøke å forklare problemet. ...

Takker :)  Men jo, jeg er godt kjent med bakkestartsproblematikken. Saken her er at han sa
SitatDa er det litt kjedelig å rulle fram når man setter bilen i Revers og håndbrekket går av i samme slengen.
Ut i fra dette oppfattet jeg at han fikk problemer med en gang, ikke når han siden slapp bremsepedalen (som han altså tydeligvis måtte ha ment). At jeg så kom med noen generelle betraktninger vedr. dette ble altså ikke tålt, og ble reagert på som om jeg både argumenterte mot ham, og kritiserte hans kjøreferdigheter på en gang :p Det er igrunnen hele saken.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Philip Marlowe

Jeg har aldri kjørt bil med hill-assist. Jeg har aldri savnet det, men nå har de siste seks bilene mine hatt automatgir (ikke DSG/PowerShift e.l.). Har derfor ikke helt sett behovet. I veldig bratte bakker har det hendt at jeg har brukt begge pedalene samtidig, men ikke ofte. Jeg har som oftest vært rask nok til å flytte foten fra bremsen til gassen uten at bilen har rukket å trille bakover.

Jeg ser ikke bort i fra at jeg likevel ville savnet hill-assist hvis jeg hadde kjørt det. Det kan jo også hende at TMS ikke "skyver" så hardt som bensin/dieselbiler på tomgang.

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

eledille

#87
For å fyre litt ekstra oppunder, og kanskje få til en skikkelig avsporing i samme slengen:

"Bakdel" er et synonym til "rumpe". Ordet dere leter etter er "ulempe".

=)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Harlex

Ønsker selvfølgelig at alle slags funksjonaliteter blir tilgjengelig... Selv om jeg klarer å manøvrere bilen uten dette...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

petersv

Jeg begriper ikke at det er mulig å ikke forstå at det ikke er snakk om at man ikke klarer seg uten, men at man da er nødt til å bruke gass og brems samtidig, noe bilen gir advasel mot. Klarer du ikke å begripe det, vær så snill å spar oss andre for bedrevitenheten din. Hvis du vil pleie egoet ditt, kan du ta deg en tur på debattsidene til dagbladet.

(Dette er ikke rettet mot en enkeltperson, men alle som er " trange i nøtta" som det så fint ble beskrevet før her ;) )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA