Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstralys til høsten

Startet av petersv, mandag 16. september 2013, klokken 08:08

« forrige - neste »

OW

Sitat fra: Lanber på onsdag 30. oktober 2013, klokken 09:27
Hahah. Ingenting som litt flammekasting på forum!  Fikk meg til å le her!

Sitat fra: OW på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 22:58
Jeg savner i grunn folk som ikke har hue oppi ræva! Dette er en funksjon mange vil ha nytte av, og om du hardnakket påstår, spesielt uten og eie bilen selv ennå, at du ikke har forståelsen for at mange ønsker seg dette så er du rimelig trang i nepa.

Det er klart det er mange som klarer dette fint, både med en og to føtter, men WTF! Det har vel aldri vært en gyldig grunn at hvis en person klarer seg uten, så fortjener ingen teknologisk fremgang...

Jeg følte meg litt ekstra inspirert igår, så da ble det litt voldsomt  :P

Jeg har stor forståelse for at Tesla ikke har prioritert dette ennå. Jeg er selv utvikler og kjenner godt til hva det vil si å prioritere. Etterhvert som Tesla får hodet over vann så tror jeg mange kjekke og kule funksjoner kommer, og hill hold tror jeg er en av de.

Det jeg reagerer på er at det er flere som ikke virker å skjønne at andre kan ha bruk for noe når de selv ikke føler de har det. Det blir litt som å si: "Jeg klarer fint å skjære kjøtt med denne sløve steinen, den kniven du har trenger ikke jeg." Tullete ikke sant?

Jeg mener hill hold er noe som absolutt bør komme etterhvert. Det er mange mennesker som ikke er vant med å kjøre manuelt, spesielt i USA, og at bilen ikke ruller fremover i R, eller bakover i D er en kjekk funksjon. Det vil gjøre det mer behagelig å håndtere sånne situasjoner som beskrevet i denne tråden.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

erot

Sitat fra: Bent på onsdag 30. oktober 2013, klokken 10:14
Sitat fra: Lanber på onsdag 30. oktober 2013, klokken 09:30
Og ja det hadde vært fint med hillhold. Men som mange andre ting er ikke dette prioritert av Tesla.
Så skal det også sies at det lenge var en utbredt forståelse at motoriserte innfellbare sidespeil heller ikke var prioritert av Tesla. Så en dag var de der.

Det sitter en gjeng med ingeniører på et bakrom på fabrikken et sted og koker opp uforutsigbare oppgraderinger som plutselig bare dukker opp på bilene. Den beste fremgangsmåten for å styre dem i en ønsket retning er antagelig for eiere og kjøpere å signalisere til Tesla at dette er ønskede tilvalg, så havner det kanskje på listen.

Tesla har jo vært flinke til å lytte til brukertilbakemeldinger, men hvor i all verden gir man slike tilbakemeldinger uten at de drukner i mengden? Har mange idéer selv  8) Ett eksempel er tidsforsinkelser på de ulike høyttalerne som flytter lydfokus til fører. En kjempeoppgradering i lyden som de fleste bilanlegg har nå til dags, og som burde koste Tesla få kalorier å programmere.

OddB

Sitat fra: erot på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:20
Sitat fra: Bent på onsdag 30. oktober 2013, klokken 10:14
Sitat fra: Lanber på onsdag 30. oktober 2013, klokken 09:30
Og ja det hadde vært fint med hillhold. Men som mange andre ting er ikke dette prioritert av Tesla.
Så skal det også sies at det lenge var en utbredt forståelse at motoriserte innfellbare sidespeil heller ikke var prioritert av Tesla. Så en dag var de der.

Det sitter en gjeng med ingeniører på et bakrom på fabrikken et sted og koker opp uforutsigbare oppgraderinger som plutselig bare dukker opp på bilene. Den beste fremgangsmåten for å styre dem i en ønsket retning er antagelig for eiere og kjøpere å signalisere til Tesla at dette er ønskede tilvalg, så havner det kanskje på listen.

Tesla har jo vært flinke til å lytte til brukertilbakemeldinger, men hvor i all verden gir man slike tilbakemeldinger uten at de drukner i mengden? Har mange idéer selv  8) Ett eksempel er tidsforsinkelser på de ulike høyttalerne som flytter lydfokus til fører. En kjempeoppgradering i lyden som de fleste bilanlegg har nå til dags, og som burde koste Tesla få kalorier å programmere.
I London svarte på et slikt spørsmål med: Send en epost til feedback@teslamotors.com !  ...tror jeg det var.. :P

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

Will do! ;)

Er forsåvidt fasinert over at motstanderene oppsøker tråden og står forbrorparten av innleggene. Lurer på om dere dere står først i køen på Meny når de deler ut smaksprøver på kake bare for å klage hvor dritt det er med tykke folk :P (dette er en spøk.)

jkirkebo

Sitat fra: erot på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:20
Tesla har jo vært flinke til å lytte til brukertilbakemeldinger, men hvor i all verden gir man slike tilbakemeldinger uten at de drukner i mengden? Har mange idéer selv  8) Ett eksempel er tidsforsinkelser på de ulike høyttalerne som flytter lydfokus til fører. En kjempeoppgradering i lyden som de fleste bilanlegg har nå til dags, og som burde koste Tesla få kalorier å programmere.

Etter min mening er lyden fokusert fantastisk bra på fører om man bruker Dolby-funksjonen. Kunne egentlig ikke ønske meg noe mer her.

En EQ med litt flere bånd derimot...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erot

Beklager OT, men vi var vel i mål med hill hold  8) (likte spesielt godt skjæring av kjøtt med sløv stein-eksempelet...) Kan starte en ny tråd.

Surround bruker jeg ikke, og den har heller ikke tidskorreksjon.

Surround kan høres flott ut det, men det er mange ulike preferanser på stereo. For de som liker lyd som er tilført og trukket fra minst mulig, dvs som et godt hjemmestereoanlegg, så er det vanlig tokanals stereo som gjelder. Da har tidskorreksjon enormt mye å si i en bil der du sitter svært asymmetrisk. Når du er vant til det blir du nesten svimmel av å slå det av igjen  ;)  Å legge inn funksjonaliteten er som sagt såre enkelt om Tesla vil det.

Amoss

Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:40
Sitat fra: Amoss på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:01
Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 17:22
Beklager, men du vet ikke hva vi snakker om,

I så fall setter jeg stor pris på om du oppdaterer meg på hvor jeg tok feil.  Er TMS en så spesiell  bil at du mener man definitivt IKKE må finne på å holde inne bremsen når man skifter fra P til R eller D?

Hvis du leser hele posten ser du svaret på det.

Har nå lest hele posten flere ganger, og ser FORTSATT ikke hva i mine kommentarer om *generelt bruk av brems ved skifte av gir i fra "P"* har noe som helst med erfaring eller manglende erfaring med bruk av en bestemt biltype å gjøre.

I fall DU glemte å lese hva du svarte på så får jeg kanskje her presisere at mitt innlegg IKKE gikk på spesifikk løsning på hill-hold problematikken, og var ikke ett innlegg verken for eller i mot hill-hold. (Ser at du kommenterer senere om alle som uttaler seg mot dette, så kanskje du har puttet meg i den kategorien uten å faktisk lese hva jeg skrev?) Men KUN gikk dirkete på det du sa om å kunne få seg en overraskelse når man skiftet gir i fra  "P", og brekket derved gikk av. 

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

petersv

Jeg kan hjelpe deg litt.

Ditt spm:
Sitat fra: Amoss på onsdag 30. oktober 2013, klokken 16:42
Er TMS en så spesiell  bil at du mener man definitivt IKKE må finne på å holde inne bremsen når man skifter fra P til R eller D?

Mitt svar:
Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 17:22
Til info må man holde bremsen inne på Tesla og.

Men tror ikke det kommer noe fornuftig utav denne diskusjonen. Saken er enkel, vi som har bilen savner denne featuren siden det i gitte situasjoner kun er mulig starte med å holde brems og gass inne samtidig. For alle dere som ikke vil ha featuren, fint for dere, men vær nå litt snill med oss og spar oss for å høre om det og kritisere oss for å ikke kunne operere en bil dere ikke har kjørt selv i utstrakt grad. 8)

Amoss

Sitat fra: petersv på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:15
Jeg kan hjelpe deg litt.

Ditt spm:
Sitat fra: Amoss på onsdag 30. oktober 2013, klokken 16:42
Er TMS en så spesiell  bil at du mener man definitivt IKKE må finne på å holde inne bremsen når man skifter fra P til R eller D?

Mitt svar:
Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 17:22
Til info må man holde bremsen inne på Tesla og.

Ja, så hvordan du da kunne få noen problemer ved å føre giret fra "P" til "D" eller "R" har jeg nok litt problemer med å forstå. Men deg om det....

Sitat fra: petersv på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:15
For alle dere som ikke vil ha featuren, fint for dere, men vær nå litt snill med oss og spar oss for å høre om det og kritisere oss for å ikke kunne operere en bil dere ikke har kjørt selv i utstrakt grad. 8)

Men ser altså ut som om jeg hadde rett - du har valgt, fortsatt, etter at jeg har presisert det motsatte - å regne mitt innlegg som ett "du trenger ikke hill-hold funksjonen" innlegg. Og ser tydeligvis også til innbille deg at jeg kom med kritikk av dine kjøreferdigheter?  Eller missforstår jeg deg helt her?

Igjen altså: Jeg kom med en generell betrakting, ikke noe "partsinnlegg" for eller i mot hill-hold, ei heller kritikk av kjøreferdighetene til noen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Andrewas

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:32
Sitat fra: petersv på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:15
Jeg kan hjelpe deg litt.

Ditt spm:
Sitat fra: Amoss på onsdag 30. oktober 2013, klokken 16:42
Er TMS en så spesiell  bil at du mener man definitivt IKKE må finne på å holde inne bremsen når man skifter fra P til R eller D?

Mitt svar:
Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 17:22
Til info må man holde bremsen inne på Tesla og.

Ja, så hvordan du da kunne få noen problemer ved å føre giret fra "P" til "D" eller "R" har jeg nok litt problemer med å forstå. Men deg om det....

Sitat fra: petersv på onsdag 30. oktober 2013, klokken 21:15
For alle dere som ikke vil ha featuren, fint for dere, men vær nå litt snill med oss og spar oss for å høre om det og kritisere oss for å ikke kunne operere en bil dere ikke har kjørt selv i utstrakt grad. 8)

Men ser altså ut som om jeg hadde rett - du har valgt, fortsatt, etter at jeg har presisert det motsatte - å regne mitt innlegg som ett "du trenger ikke hill-hold funksjonen" innlegg. Og ser tydeligvis også til innbille deg at jeg kom med kritikk av dine kjøreferdigheter?  Eller missforstår jeg deg helt her?

Igjen altså: Jeg kom med en generell betrakting, ikke noe "partsinnlegg" for eller i mot hill-hold, ei heller kritikk av kjøreferdighetene til noen.

Jeg føler for å forsøke å forklare problemet. Bilen står i bratt bakke med hindring rett nedenfor. Står du med nesa nedover ønsker du å rygge oppover, står du med nesa oppover så ønsker du å kjøre fremover. Bilen står i P. For å sette den i D eller R så må du trykke på bremsen. Så langt er nok alle med...
Når du så flytter foten fra brems til gass så kommer problemet - uten "hill hold" så siger bilen nedoverbakke inntil du rekker å trykke tilstrekkelig hardt på "gasspedalen". Du risikerer å trille inn i hindringen nedenfor (gjerde, vegg, annen bil, whatever). Er det glatt føre vil en veldig kjapp fotmanøver antagelig ikke bli myk og forsiktig nok til å unngå å spinne. Løsningen er så langt kun å ta i bruk begge beina og sette en fot på hver pedal og trykke svakt på gassen samtidig som bremsen slippes. Advarsel om trykking på 2 pedaler må ignoreres. På eldre fossilbiler m automat er det likedan. Har stått i bratte bakker i SF og måttet lære meg 2 fot trikset i tett trafikk. Svett opplevelse!

Hill hold til folket!!!
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

shb

Hei.
En savner ikke "Hill hold" før en har prøvd i en bratt bakke. Det skal ganske mye helling til før en trenger det. Men da kommer behovet plutselig, for triller først 2.2 tonn den ene veien da går det fort. Virker som creep holder fint til ett vist punkt så slipper den helt. Mulig det ligger en overvåkning inne for å hindre at noe blir for varmt når motoren går sakte rundt? Kansje denne kunne justeres.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

OleT

Jeg bor i en bratt bakke med alt for mye trafikk og daglige korker - og trange møteplasser. Jeg bruker brekket ganske ofte på fossilbilen, men klarer meg stort sett bra uten. Da brekket var i ustand lærte jeg "trefottrikset" med kløtsj, brems og gass samtidig - størrelse 45 i sko hjelper godt her.
Jeg regner med at å bruke en fot på hver pedal er barnemat i forhold.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

janmb

#72
Sitat fra: sindrej på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 14:53
Sitat fra: janmb på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 13:54
Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:40
Dette er nettopp det jeg sier er eneste mulighet.

Akkurat det samme kan gjøres med bare høyrefoten også.

Med all respekt; Jeg er uenig.  Bare for å være sikker på at vi snakker om samme tingen: Har du stått i en vesentlig skråning og tatt bakkestart med kun høyrefoten uten at bilen beveger seg bakover i det hele tatt ?  Det er det jeg snakker om ihvertfall; som pertersv beskrev:  Det kommer en løk og setter bilen sin 5 cm fra din.

Nei det har jeg ikke - og det trenger du da heller ikke. Noen få cm sig bakover får du selvsagt, men FÅ, og det er i praksis et ikke-problem.

Jeg har ikke på 20 år i trafikken opplevd en bil 5 cm bak min egen hittil så det tar jeg med knusende ro.

Dette vitner om verdensrekord i å overdrive et problem synes jeg.

Når det er sagt er selvsagt hold en feature som hadde vært fin å kunne velge, men den burde definitivt være valgfri.

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sindrej

Mulig at det overdrives, men du er bra påståelig tatt i betrakting at noen som sikkert til sammen har kjørt 10.000+ km med Model S sier det ikke er så uproblematisk som du skal ha det til ;)

Samma for meg, jeg kan bruke begge føttene, men at behovet er der; jo det vil jeg det er.  (Og jeg tipper det kommer)

Wenche

Sitat fra: sindrej på fredag 01. november 2013, klokken 00:21
Mulig at det overdrives, men du er bra påståelig tatt i betrakting at noen som sikkert til sammen har kjørt 10.000+ km med Model S sier det ikke er så uproblematisk som du skal ha det til ;)

Samma for meg, jeg kan bruke begge føttene, men at behovet er der; jo det vil jeg det er.  (Og jeg tipper det kommer)

Jeg har nå fått en ganske god beherskelse av bratt bakke med begge føtter  :) Ønsker meg selvfølgelig "Hill hold", men enn så lenge ville jeg satt pris på å kunne koble ut den masete pipingen hver gang jeg bruker begge beina  ??? 
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA