Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstralys til høsten

Startet av petersv, mandag 16. september 2013, klokken 08:08

« forrige - neste »

Gjermund

Sitat fra: petersv på søndag 08. september 2013, klokken 23:59
Ser folk trekker paralleller til manuelt gira biler, det kan ikke sammenlignes. På Teslaen er det nemlig ikke mulig å sette på brekket når man vil ha mulighet til å kjøre framover samtidig (Drive.)

Kan se for meg at dette fikses med eller uten p-premsen.

Husker ikke forrige gang jeg brukte brekket til bakkestart, bortsett fra når jeg skulle vise stesønnen som øvekjører hvordan det gjøres.

Anew

Jeg sitter og leser Ars Technicas TMS-test, og bet meg merke i dette:
One potential issue with the lack of creep is that the Model S will roll on inclines. Feedback from Model S owners in hilly areas has led Tesla Motors to modify the creep setting so that it prevents backward rolling. If you live in San Francisco or another area where you're likely to be stopping or parking on hills, you'll likely want to enable creep.

Er det riktig at creep nå gir en effektiv hill hold selv i San Francisco-bakker? Er det i så fall nytt?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Cirion

Etter 8000km er jeg blitt så vandt med det at jeg ikke merker det lenger.
Men skulle likvel gjerne hatt hillhold hvis det kom på en oppdatering.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

sindrej

Sist gang jeg stod i en bratt nok bakke så trilla bilen bakover til tross for creep mode.  Jeg bruker begge bena og driter i pling-pling i dash'n.

AttackOfTheMac

Hmm det sto jo noe med Creep i 5.6 oppdateringen. Noe som har prøvd bratte bakker med 5.6 og creep?

Øyvind.h

Sitat fra: sindrej på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:37
Sist gang jeg stod i en bratt nok bakke så trilla bilen bakover til tross for creep mode.  Jeg bruker begge bena og driter i pling-pling i dash'n.
Problemet er at bilen hopper i Park om du holder for lenge. Men jeg har merket at måten bilen oppfører seg når den siger bakover er forskjellig ut fra hva du har gjort i forkant!

Dvs står jeg i en bratt bakke med foten på bremsen og går av bremsen, så begynner bilen å trille bakover umiddelbart, men i et kontrollert tempo! Dvs det virker som det er satt en maks fart den kan trille bakover i. Og den farten er ganske lav.

Går jeg derimot av gassen i en oppoverbakke og lar være å berøre bremsen, så vil tempoet bilen kan trille bakover være mye høyere (har ikke hatt tid til å teste under kontrollerte former, men det er slik min opplevelse er per i dag!)

Jeg synes bilen siger litt raskt bakover, men opplever i praksis ingen problemer med dette fordi kreftene er så momentane når jeg flytter foten. Dvs, ja den siger litt bakover, men det oppleves ikke på samme måte som i eks en manuell bensinbil.

Hill hold er det i hvert fall ikke i min bil, selv med 5.6 :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:52
Sitat fra: sindrej på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:37
Sist gang jeg stod i en bratt nok bakke så trilla bilen bakover til tross for creep mode.  Jeg bruker begge bena og driter i pling-pling i dash'n.
Problemet er at bilen hopper i Park om du holder for lenge. Men jeg har merket at måten bilen oppfører seg når den siger bakover er forskjellig ut fra hva du har gjort i forkant!

Dvs står jeg i en bratt bakke med foten på bremsen og går av bremsen, så begynner bilen å trille bakover umiddelbart, men i et kontrollert tempo! Dvs det virker som det er satt en maks fart den kan trille bakover i. Og den farten er ganske lav.

Går jeg derimot av gassen i en oppoverbakke og lar være å berøre bremsen, så vil tempoet bilen kan trille bakover være mye høyere (har ikke hatt tid til å teste under kontrollerte former, men det er slik min opplevelse er per i dag!)

Jeg synes bilen siger litt raskt bakover, men opplever i praksis ingen problemer med dette fordi kreftene er så momentane når jeg flytter foten. Dvs, ja den siger litt bakover, men det oppleves ikke på samme måte som i eks en manuell bensinbil.

Hill hold er det i hvert fall ikke i min bil, selv med 5.6 :)

Er det egentlig noen situasjoner hvor det at den siger bakover i D kan være hensiktsmessig?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

petersv

Sitat fra: Gjermund på onsdag 11. september 2013, klokken 08:16
Sitat fra: petersv på søndag 08. september 2013, klokken 23:59
Ser folk trekker paralleller til manuelt gira biler, det kan ikke sammenlignes. På Teslaen er det nemlig ikke mulig å sette på brekket når man vil ha mulighet til å kjøre framover samtidig (Drive.)

Kan se for meg at dette fikses med eller uten p-premsen.

Husker ikke forrige gang jeg brukte brekket til bakkestart, bortsett fra når jeg skulle vise stesønnen som øvekjører hvordan det gjøres.

En 2.2 tonn tung Tesla ruller ganske mye bedre enn fossildrivstoffbilen din. Det er ikke akkurat som at vi som har fått bilen aldri har kjørt andre biler før... :P

Øyvind.h

#38
Sitat fra: fonberg på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:56
Er det egentlig noen situasjoner hvor det at den siger bakover i D kan være hensiktsmessig?
Kan egentlig ikke tenke meg det nei. I så fall kan man bruke nøytral! Men jeg har derimot sittet på i biler og kjent at hill hold kan lages dårlig. Dvs at den slipper for sent slik at man opplever et rykk når bilen tar i gang.
Ettersom AC induksjonsmotor slik Tesla har kan holde en bil stillestående uten å ta skade (har jeg i hvert fall lest) burde alt tale for at hill hold kommer i en sw oppdatert etter hvert.

Og bare for å ha nevnt det: jeg har lekt meg litt med å holde bilen med gassen ved stopp i bakker istedenfor bremsen. Ja det går helt fint, men jeg merker at jeg må sitte å følge med at jeg ikke siger forover eller bakover. Det opplever jeg som slitsomt sammenlignet med å bare ha foten på bremsen. Så du kan fint holde bilen stille med gassen, men det krever litt konsentrasjon fordi konsekvensene ved å trille umerkelig bakover er store!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Hvorfor bruke motoren til hill hold? Er bortkastet energi. Mye bedre å gjøre det via bremsesystemet. Har slikt på bilen i dag. fungerer perfekt. tryker litt hardere på pedalen så holder den bilen i 10sek eller til du gir gass.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

janmb

Sitat fra: petersv på søndag 08. september 2013, klokken 23:59
Ser folk trekker paralleller til manuelt gira biler, det kan ikke sammenlignes. På Teslaen er det nemlig ikke mulig å sette på brekket når man vil ha mulighet til å kjøre framover samtidig (Drive.)

Man trenger da ikke brekket for å bakkestarte med en manuell bil...

Når det er sagt hadde selvsagt hold vært fint på TMS, samtidig som det har en del bakdeler.

Fordelen med at bilen triller bakover er det gjør det mulig å rugge seg fri når man står fast på vinteren. Noe som i all praksis ødelegges fulsltendig av hold - og nei, traction control er heller ikke noen erstatning for dette.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

petersv

Sitat fra: janmb på mandag 28. oktober 2013, klokken 13:32
Sitat fra: petersv på søndag 08. september 2013, klokken 23:59
Ser folk trekker paralleller til manuelt gira biler, det kan ikke sammenlignes. På Teslaen er det nemlig ikke mulig å sette på brekket når man vil ha mulighet til å kjøre framover samtidig (Drive.)

Man trenger da ikke brekket for å bakkestarte med en manuell bil...

Når det er sagt hadde selvsagt hold vært fint på TMS, samtidig som det har en del bakdeler.

Fordelen med at bilen triller bakover er det gjør det mulig å rugge seg fri når man står fast på vinteren. Noe som i all praksis ødelegges fulsltendig av hold - og nei, traction control er heller ikke noen erstatning for dette.

Se min forrige post.

janmb

Anser langtifra meg selv som noen brilliant sjåfør, men hadde da virkelig ikke noe problemer med dette da jeg testet TMS. Har selvsagt mindre erfaring enn de som har fått bilene sine, men de bakkestartene jeg hadde gikk totalt smertefritt selv uten trening.

Det er jo ikke mer komplisert enn å være kjapp fra brems til gass uten å bli brå på gassen av den grunn. Noe de fleste bør takle helt fint med litt trening.

Selv uten hold er TMS en langt mer behagelig bil å gjøre bakkestart med enn en vanlig bil med manuell kasse (uten bruk av brekk selvsagt)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

petersv

Sitat fra: janmb på mandag 28. oktober 2013, klokken 14:58
Anser langtifra meg selv som noen brilliant sjåfør, men hadde da virkelig ikke noe problemer med dette da jeg testet TMS. Har selvsagt mindre erfaring enn de som har fått bilene sine, men de bakkestartene jeg hadde gikk totalt smertefritt selv uten trening.

Det er jo ikke mer komplisert enn å være kjapp fra brems til gass uten å bli brå på gassen av den grunn. Noe de fleste bør takle helt fint med litt trening.

Selv uten hold er TMS en langt mer behagelig bil å gjøre bakkestart med enn en vanlig bil med manuell kasse (uten bruk av brekk selvsagt)

Vi sammenligner epler og pærer. Som tidligere nevnt er det kun i gitte situasjoner det er et prøblem. F.eks. når du står parkert i nedoverbakke med nesa ned og 5 cm. klaring siden gjøken foran pressa seg inn der det ikke var plass. Da er det litt kjedelig å rulle fram når man setter bilen i Revers og håndbrekket går av i samme slengen. Da er du glad du visste om det, og har to ben.

Amoss

Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 15:08
Da er det litt kjedelig å rulle fram når man setter bilen i Revers og håndbrekket går av i samme slengen. Da er du glad du visste om det, og har to ben.

Nja... Etter min mening så bør alltid foten holde inne bremsen når man skifter fra P til noe annet gir, enten du står i motbakke, medbakke eller "flatbakke" :p  - og uansett om bilen drives av EL eller bensin eller diesel, og uansett om bilen er tung eller lett og uavhengig om det er vinter eller sommer eller hvor god klaring man har foran eller bak. Det er rett og slett en god vane man bør legge seg til, akkurat som man holder bremsen inne når man setter bilen i gir med en manuell girkasse.

Har hatt biler som krevde at man holdt foten inne for å få lov å ta bilen ut av "P", og det tok meg flere måneder før jeg oppdaget det :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA