Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstralys til høsten

Startet av petersv, mandag 16. september 2013, klokken 08:08

« forrige - neste »

Cecilie

Sitat fra: petersv på søndag 08. september 2013, klokken 23:59
Ser folk trekker paralleller til manuelt gira biler, det kan ikke sammenlignes. På Teslaen er det nemlig ikke mulig å sette på brekket når man vil ha mulighet til å kjøre framover samtidig (Drive.)
Jeg kjører manuelt gir i dag, og det er faktisk meget sjelden at jeg føler behov for å bruke brekket når jeg bakkestarter. Gjør vel det stort sett bare hvis noen har parkert helt inntil bilen min bak i en bratt motbakke...
Som regel fikser jeg bakkestart med kjapt fotarbeid. Det krever selvsagt at man er godt kjent med bilen både i forhold til hvor kløtsjen tar og hvor mye gass man må gi for å få passe fart. Men etter å ha kjørt samme bil i 7 år, så er ikke det noe problem :P
Ser for meg at det ikke vil være så vanskelig å lære seg kjapt pedalbytte i Teslaen. De gangene jeg har lånt/leid automatgir-biler har jeg ofte følt at creepen kanskje gir på litt vel mye, men det er kanskje fordi jeg er vant med manuell. Det blir spennende å se hvordan jeg opplever creepen på Teslaen, siden den tydeligvis gir på litt lite i bakker.

Når det er sagt, så støtter jeg en hill hold funksjon altså :)
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

roaaad

Har en 10-år gammel BMW 5-serie automat og har aldri måtte tenke på bakkestart - er overasket over at vi i det hele trenger diskutere dette for "den beste bilen i verden".  Nå har de kanskje lite oppoverbakker i California?

atta

Sitat fra: roaaad på mandag 09. september 2013, klokken 12:16
Har en 10-år gammel BMW 5-serie automat og har aldri måtte tenke på bakkestart - er overasket over at vi i det hele trenger diskutere dette for "den beste bilen i verden".  Nå har de kanskje lite oppoverbakker i California?

+1. Dette burde de ha ordna.

laumb

Sitat fra: roaaad på mandag 09. september 2013, klokken 12:16
Nå har de kanskje lite oppoverbakker i California?

Godt med oppoverbakker i San Francisco, så dette burde de har vurdert på et tidspunkt.

Andrewas

Sitat fra: Cecilie på mandag 09. september 2013, klokken 11:18
Sitat fra: petersv på søndag 08. september 2013, klokken 23:59
Ser folk trekker paralleller til manuelt gira biler, det kan ikke sammenlignes. På Teslaen er det nemlig ikke mulig å sette på brekket når man vil ha mulighet til å kjøre framover samtidig (Drive.)
Jeg kjører manuelt gir i dag, og det er faktisk meget sjelden at jeg føler behov for å bruke brekket når jeg bakkestarter. Gjør vel det stort sett bare hvis noen har parkert helt inntil bilen min bak i en bratt motbakke...
Som regel fikser jeg bakkestart med kjapt fotarbeid. Det krever selvsagt at man er godt kjent med bilen både i forhold til hvor kløtsjen tar og hvor mye gass man må gi for å få passe fart. Men etter å ha kjørt samme bil i 7 år, så er ikke det noe problem :P
Ser for meg at det ikke vil være så vanskelig å lære seg kjapt pedalbytte i Teslaen. De gangene jeg har lånt/leid automatgir-biler har jeg ofte følt at creepen kanskje gir på litt vel mye, men det er kanskje fordi jeg er vant med manuell. Det blir spennende å se hvordan jeg opplever creepen på Teslaen, siden den tydeligvis gir på litt lite i bakker.

Når det er sagt, så støtter jeg en hill hold funksjon altså :)
Problemet her er nøyaktigheten/finfølelsen.
Med clutch og gass på hver sin fot klarer du fint å balansere bilen til å stå stille i en oppoverbakke. Og med brekket i tillegg klarer du en myk start fra stillestående parkert posisjon i oppoverbakke..

Men i modell S (jeg snakker av erfaring) så kan du ikke stå i 1. gir, holde clutchen inne og henge på brekket. Her henger du på brekket (P) til du setter den i D eller R. Du må holde bremsen inne for å sette den i noe annet enn P. Så da står du klar i bakken, bilen står i D eller R og du henger på bremsen som du nå har trykka inn. Er bakken bratt og glatt tør jeg påstå at få vil klare en myk overgang fra å "stå" på bremsen og deretter lynkjapt - før bilen triller bakover - flytte foten over på gassen og trykke forsiktig nok til å unngå å miste veigrepet.
Løsningen er å ignorere advarslene i displayet og bruke begge beina - ett bein på brems og det andre på gassen.

Noe smart automatikk her ville vært bra!
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

AreLib

hill hold er for min del kun kjekt og ha ved trekking av henger.....ikke noe must have....lurer på hvordan vi klarte oss før alle hjelpesystemene kom :P regner med det kommer på senere sw oppdateringer.....
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

rklokk

Støtter hill-hold! Har det i dag og det er genialt.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

teslaz

P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

VigdisA


Sitat fra: teslaz på tirsdag 10. september 2013, klokken 01:04
Sitat fra: RuneW på søndag 08. september 2013, klokken 21:16
Ordner ikke dette seg med "creep mode" (eller hva det heter) på?
++1
Det er ikke nok, om bakken er bratt nok. Typisk litt spennende situasjon er når bilen er parkert i nedoverbakke og eneste vei derifra er å rygge. Da vil bilen dette fremover, til gasspedalen for å rygge er trykket tilstrekkelig ned. Alternativet er å holde brems inne med andre foten så man ikke detter fremover som andrewas nevnte.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

teslaz

#24
Sitat fra: VigdisA på tirsdag 10. september 2013, klokken 02:10

Sitat fra: teslaz på tirsdag 10. september 2013, klokken 01:04
Sitat fra: RuneW på søndag 08. september 2013, klokken 21:16
Ordner ikke dette seg med "creep mode" (eller hva det heter) på?
++1
Det er ikke nok, om bakken er bratt nok. Typisk litt spennende situasjon er når bilen er parkert i nedoverbakke og eneste vei derifra er å rygge. Da vil bilen dette fremover, til gasspedalen for å rygge er trykket tilstrekkelig ned. Alternativet er å holde brems inne med andre foten så man ikke detter fremover som andrewas nevnte.
Det er sikkert litt vanskelig. Har selv hatt MB med automat og bilen triller uansett bakover selv på Drive.
Men du har jo TMS. Har du prøvd disse forskjelige teknikene i noen bakker??
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

OW

Egen hill hold funksjon eller creep som gir nok gass til å hindre at bilen ruller bakover i D eller fremover i R er en av de viktigste tingene for meg at Tesla kommer med en løsning på. For egen del er det ikke noe problem å holde inne brems samtidig som jeg gir gass, men når kona skal ha bilen så hadde jeg satt ekstremt stor pris på at bilen passer litt på. Hun er nok ikke så fintfølende på gasspedalen (spesielt når det er glatt - hun har ikke like mye erfaring med det som jeg har) og hun vil nok ikke være så glad for å måtte bruke både brems og gass samtidig (spesielt hvis det også fremskaper feilmelding). Dette kan ikke være en stor jobb for Tesla og fikse. Jeg vil tro alle sensorer er på plass for å sørge for at creep holder bilen i ro og ikke ruller motsatt vei av valgt gir. Får håpe de leser her og skjønner at dette er noe mange ønsker seg  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Pitter fra Madla

P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

andyco


Sitat fra: Andrewas på mandag 09. september 2013, klokken 13:08
Sitat fra: Cecilie på mandag 09. september 2013, klokken 11:18
Sitat fra: petersv på søndag 08. september 2013, klokken 23:59
Ser folk trekker paralleller til manuelt gira biler, det kan ikke sammenlignes. På Teslaen er det nemlig ikke mulig å sette på brekket når man vil ha mulighet til å kjøre framover samtidig (Drive.)
Jeg kjører manuelt gir i dag, og det er faktisk meget sjelden at jeg føler behov for å bruke brekket når jeg bakkestarter. Gjør vel det stort sett bare hvis noen har parkert helt inntil bilen min bak i en bratt motbakke...
Som regel fikser jeg bakkestart med kjapt fotarbeid. Det krever selvsagt at man er godt kjent med bilen både i forhold til hvor kløtsjen tar og hvor mye gass man må gi for å få passe fart. Men etter å ha kjørt samme bil i 7 år, så er ikke det noe problem :P
Ser for meg at det ikke vil være så vanskelig å lære seg kjapt pedalbytte i Teslaen. De gangene jeg har lånt/leid automatgir-biler har jeg ofte følt at creepen kanskje gir på litt vel mye, men det er kanskje fordi jeg er vant med manuell. Det blir spennende å se hvordan jeg opplever creepen på Teslaen, siden den tydeligvis gir på litt lite i bakker.

Når det er sagt, så støtter jeg en hill hold funksjon altså :)
Problemet her er nøyaktigheten/finfølelsen.
Med clutch og gass på hver sin fot klarer du fint å balansere bilen til å stå stille i en oppoverbakke. Og med brekket i tillegg klarer du en myk start fra stillestående parkert posisjon i oppoverbakke..

Men i modell S (jeg snakker av erfaring) så kan du ikke stå i 1. gir, holde clutchen inne og henge på brekket. Her henger du på brekket (P) til du setter den i D eller R. Du må holde bremsen inne for å sette den i noe annet enn P. Så da står du klar i bakken, bilen står i D eller R og du henger på bremsen som du nå har trykka inn. Er bakken bratt og glatt tør jeg påstå at få vil klare en myk overgang fra å "stå" på bremsen og deretter lynkjapt - før bilen triller bakover - flytte foten over på gassen og trykke forsiktig nok til å unngå å miste veigrepet.
Løsningen er å ignorere advarslene i displayet og bruke begge beina - ett bein på brems og det andre på gassen.

Noe smart automatikk her ville vært bra!
Jeg har ikke prøvd dette i veldig bratte bakker ennå men når hellingen er svak så blir illefall bilen stående i ro når man slipper bremsen forutsatt at creep mode er på. Har ikke savnet noe bakkestart-funksjon så langt.


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

eledille

Jeg kan ikke forstå at dette skulle være noe problem å fikse. Motoren tåler fint å brukes til dette en stund, og de har selvsagt all info om hvordan bilen beveger seg. Dette bør stå på lista over ting som skal fikses.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Wenche

Min erfaring i bakke, fra du slipper bremsen (uten å gi gass) i D:
Slakk bakke; bilen står stille, mindre til vanlig bakke; triller 20-25 cm bakover og stopper, bratt bakke; triller bakover til du gir gass/bremser.
Ved lyskryss i bratt bakke, med bil tett på bak, har jeg følt det tryggest med både brems og gass inne, men da hyler alarmen  :-\  Sette bilen i P gir ingen mening. Ørepropper og øvelse uten bil bak, gjør nok susen etter hvert  :-[
Savner absolutt en slags "håndbrekkfølelse", og håpe dette kommer på plass før det blir glatt.  ???
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA