Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål om lading i Oslo & Vinterdekk - Tesla Model S

Startet av Leaftekna2018, søndag 15. september 2013, klokken 20:53

« forrige - neste »

Leaftekna2018

Hei

Jeg ser mange bruker cruisekontroll på langkjøring her og siden jeg er ganske fersk elbilist så har jeg testet dette ut for å bli kjent med bilen.Jeg la merke til at kjørelengden gikk ned ganske mye hver gang jeg aktiviserte cruisekontrollen(5-7 km) og at angitt kjørelengde gikk raskere ned enn når jeg kjørte uten cruisekontroll.

Har jeg gått glipp av noe? ;)
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19

MrMastodon

Ikke regn med at GjettO'Meteret gir deg kvalitetssikret informasjon. CC kan både spare strøm og bruke mer strøm, det kommer an på veiforholdene og topografi. Den viktigste funksjonen er kanskje at du kan være sikker på å ligge i 75 km/t i stedet for å plutselig ligge i 85-90 km/t. Det sparer du strøm på!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4


Leaftekna2018

Det er helt sikkert riktig det du skriver, men opplevelsen tilsier ikke det hos meg....kanskje mer testing på til:)

Jeg sitter med en oppfatning av at jeg kommer lengre ved å styre dette manuelt, hele tiden, og ha fokus på å regenerere der jeg kan. ( sikkert en sykdom dette, en variant av rekkeviddeangsten man så fort får..)  ;D

Jeg har testet ut samme strekning med og uten CC, og det er veldig stor forskjell, så jeg velger for det meste å kjøre uten..
De andre variablene er ikke tatt med i vurderingen, da det blir for mange av dem, og det å gjenskape alle vil ikke være mulig, men det er gjort på samme tidspunkt med nesten tilsvarende mengde biler ute på veiene.

Ingen andre med erfaringer rundt dette? :)
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19

MrMastodon

Sikreste er å sjekke forbruk kW/t både med og uten CC, og nullstille føre hvert gang. Da får du et langt mer nøyaktig bilde, selv om det ikke måler totalforbruk, men gjennomsnitt.
Og en aktsom sjåfør vil stort sett alltid kunne kjøre mer økonomisk enn automagien :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

olehenrikfjeld

Jeg føler det samme som deg. CC er litt mer aggressiv i oppoverbakkene enn jeg ville vært selv. Jeg undres på om ikke CC kunne vært satt opp litt forskjellig i D og ECO og at dette hadde løst noe. Men sikker er jeg ikke. I tillegg er jo CC dum som et brød når det gjelder hva som kommer rundt neste sving, selvsagt.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

knnygar

Har veldig mykje å sei kor mykje bakkar det er.
CC har ein tendens til å "overstyre" når det er mykje opp og ned.

Kan vere eit like godt alternativ å bruke "Limit" i nyeLeafen for å unngå fartsbøter.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Blip

Jeg bruker limit en del ganger, men jeg har da vitterlig gamle-Leafen fra 2011. Note: jeg har også 2 siffer bak komma... Er det en forskjell her?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Thomas Parsli

Så lenge CC ikke aksellererer så mye at den må bremse (regenerere) unødvendig (f.eks før bakketopper), kan jeg ikke helt forstå at den skal bruke mer strøm.

Jeg bruker CC mye og ville nok slått den av hvis jeg skulle bruke minimalt med strøm. Men da snakker vi om hensynsløs kjøring som skaper sinte medtraffikanter.

Mål forbruket (kW/t), gjerne med SOC-meter for Android. Jeg er overrasket hvis CC gir mange prosentene høyere forbruk.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

GeirH

CC holder vel også jevn fart nedover. Noen ganger er det muligens slik at et lite trykk på pedalen og litt fart før en oppoverbakke er kan gi bedre gevinst enn å hente seg inn med mye pådrag midt i bakken. Et eksempel på hvor CC muligens ikke kjører optimalt. Bare en tanke....
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

Blip

CC har også en tendens til å overdrive regen. Det er nok mer e-økonomisk å aksellere litt før bakker og avta litt før toppen, samt slippe opp litt i bunnen av bakker. Dette gir ujevn fart, mens CC alltid etterstreber jevn fart.


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Zero-talent

Sparer litt strøm på å slå av CC, men som andre sier skaper man også sinte medtrafikanter hvis det er tett trafikk og man lar hastigheten avta på vei opp bakker osv. Merker jeg kjører ganske ujevnt (raskt nedover, sakte opp) når jeg kjører manuelt og er i strømsparemodus. Prøver så godt jeg kan å ikke dra mer enn 20KW fra motoren, men vet ikke om det alltid er det lureste. Har litt inntrykk av at vinninga går opp i spinninga når jeg kommer opp bakken i 70 (i 80-sone) og må holde gasspådraget så jeg kommer opp i 80 igjen. Noen som har testet ut dette? Ser andre skriver at det lønner seg å miste litt fart oppover, men ikke så mye, og det virker i grunnen ganske fornuftig. Skal teste litt på vei hjem fra jobb.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Jonny

Litt mer fart nedover bakken og holde konstant hastighet oppover uten å akselerere er det beste, (slå på CC når du starter å stige og slå av når du er på topp vil være det beste, men upraktisk.) 
Kjører Rød Nissan Leaf.

cra

Sitat fra: Jonny på lørdag 14. september 2013, klokken 00:59
(slå på CC når du starter å stige og slå av når du er på topp vil være det beste, men upraktisk.)

Det er da bare ett tastetrykk for å så av, og et nytt for å slå på? Ikke upraktisk vel? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

leaf-newbe

bruk av CC gir høyere forbruk men litt mer komfort og i noen tilfeller så kan en slippe en bot eller to om ma har en tung fot.

har eksperimentert lit og det er ganske tydelig at  der det går mye opp og ned er du mere tjent med å styre farten selv. dette pga CC vil gasse på mere en du ofte gjør da du fort får lit panik når du ser du har fult pådrag i en oppoverbakke for å holde 100 og CC vil også akselerere i unnabakkene selv om det ofte ikke er nødvendig da bilen ruller like fort.

en annen ting som jeg mener en kan spare litt på er å bruke D langs veien når en holder høyere og jemnere fart og B når en kjører i by eller i kø etc.. hvor en kjører litt i rykk å napp, da får en fort regenerert litt hver gang en må redusere fartten.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

elektrolux

Min erfaring fra Mercen er ca 10% høyere forbruk ved bruk av cruice control i forhold til manuelt styrt hastighet.

Men jeg kan ta det helt ut når trafikken tillater det, og såvidt ruller over bakketoppene, mens det formelig skriker i dekkene rundt svingene i bunn av bakken.

Det nærmeste jeg kommer cruice control på Elbilene mine er Think Classic sin automatiske regen ved hastighetsøkning grunnet nedoverbakke. Denne passer jeg på å trigge bevist ved å legge meg 5 km/t under fartsgrensen like før lange nedoverbakker. Det gir en meget behagelig og energieffektiv nedfart. frirullingsfunksjonen skatter jeg høyt, og benyttes flittig. Litt pådrag, og så rulle fritt, og så på an igjen. Klarer på den måten å kjøre med et forbruk såvidt over 1 kW/10 km fra batteriet ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA