Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: The Need for Speed...

Startet av tsladaytrader, søndag 15. september 2013, klokken 11:23

« forrige - neste »

Griffel

#60
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 20:25
Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 20:22
bør kjøpe en  230V-400V. dYN 25 KVA transf.

Hvor får man kjøpt det, og hva koster en slik transformator +/- ?? :)
Fra Salto/Sønico eller f.eks den som Terje Knudsen averterer i dette forum.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fortoggale

Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 22:53
Men det må godkjennes av nettleverandøren, det må forøvrig også enfas 32A.

Det var ikke et tema her når elektrikeren var og installerte. Spec (230V, 1-fas med alle faser ført frem til stikk) og pris. Intet annet.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Tesla85

Hei! Jeg tenker å legge opp en ladekontakt til bilen min på jobben. Der er jeg så heldig at jeg har 400 V og ca +1200 A....  Noen som har tanker om den optimale løsningen? Planen var å gi bilen strøm på jobben, og eventuelt fore den gjennom en 230V 16A hjemme om jeg må.
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

valvolainen

Med 1200A tilgjengelig(!) foreslår jeg en 400V 16A kontakt.
Denne bruker du med 'ladekladden' med rødt adapter, fulladet bil fra tom på 8timer.  Perfekt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Griffel

Sitat fra: fortoggale på søndag 08. september 2013, klokken 20:46
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 22:53
Men det må godkjennes av nettleverandøren, det må forøvrig også enfas 32A.

Det var ikke et tema her når elektrikeren var og installerte. Spec (230V, 1-fas med alle faser ført frem til stikk) og pris. Intet annet.
Som skrevet tidligere:
Elektrikers ansvar og problem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Sitat fra: Tesla85 på søndag 08. september 2013, klokken 20:48
Hei! Jeg tenker å legge opp en ladekontakt til bilen min på jobben. Der er jeg så heldig at jeg har 400 V og ca +1200 A....  Noen som har tanker om den optimale løsningen? Planen var å gi bilen strøm på jobben, og eventuelt fore den gjennom en 230V 16A hjemme om jeg må.

Billigste løsninger er jo å bare plugge den røde adapteret rett i pluggen på jobben din.. (er det en 400v 32a må du lage/skaffe en overgang)
Eller du kan mase deg til en av disse ladeboksene, og få en sånn eller flere på arb. Da må du ha en type 2 ladekabel fra salto. har du 2 ladere i bilen kan du dra 22kW på arb, og lade fra tomt til fullt på 4-5t :)

Tesla85

Med mine arbeidsdager på 10-13 timer burde ikke det være noe problem med "full tank" før jeg drar hjem da... :P  Jeg tror jo at dette er fremtiden, så jeg skal nok sørge for at vi får opp en boks med mulighet for tilkobling av to biler.
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

tsladaytrader

#67
Om du MÅ ha en permanent løsning allerede nå (før Tesla sin kommer).

Så ville jeg valgt denne, her kan du få som du nevner 2x ladere hvor hver av dem har 22kW på en felles søyle / pinne. Jeg synes det var en ganske pen og funksjonell løsning, du kan se bilde av det i katalogen her:
http://www.kecontact.com/fileadmin/user_upload/files//index.php?eID=download&file=KeContact_P20_Prospekt_E_RZ_02.pdf

Tror det var 1000eur per lader og 400 eur for søylen/stolpen. Så blir isåfall 2400 eur ca 25000,- ink mva for hardwaren.

Sånn utover det så støtter jeg løsningen som mange skriver med 16a400v på mobilladeren som gir veldig god ladetid.

Jeg ville valgt denne som har innebygget 22kW mennekes kabel så slipper man å dra fram det.
KeContact P20 Type 2 with fix cable

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 20:22
Sitat fra: Lille Lance på søndag 08. september 2013, klokken 20:16
Summa summarum ... vi som kun har 230V hjemme (kanskje de aller fleste i landet), vi kan kun regne med 32A (7,kW) og minste ladetid på fullade 85Ah er ca 12 timer. Ønsker man kjappere, så bygg om systemet til 400V.
Er dette korrekt oppfatta?
Ja de 12 som har behov for mer, og de 700 som tror de trenger mer og som ikke har 400V system i huset bør kjøpe en  230V-400V. dYN 25 KVA transf.

Hehe... +1

Hvem er de 699 andre?!
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Griffel

#69
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 14:31
Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 12:59
En del ting kan tydeligvis ikke gjentas ofte nok. Her er 2:
Ladebehovet er ikke styrt av størrelsen på batteripakken, men av kjøremønsteret.
Jo større batteripakke jo mindre er behovet for høy ladefart hjemme (og arbeid).

Høy ladefart er noe en trenger på langtur, og det dekkess best av Super-chargers
Du må tenke mer langsiktig, og forberede deg på uheldige situasjoner. Det kommer en dag for oss alle hvor vi holder på å gå tom for strøm, eller rett og slett går tom for strøm. Failing to plan, is planning to fail.
Å gå tom for strøm tyder ikke på planlegging. 
Jo større batteripakke jo lettere er det å ungå å gå tom for strøm, og mindre behov for å kaste bort penger på en unødvendig dyr ladeløsning hjemm hvor en i løpet av uka gjerne har et hav av tid til lading.
Men jeg har jo ingen ting imot at du bruker pengene dine på en unødvendig dyr ladeløsning. Det jeg protesterer mot er argumentet om at et stort batteri øker behovet for kraftig ladeløsning hjemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tsladaytrader

Nyeste banebrytende informasjonen!

Jeg har vært i kontakt med trafo leverandører!
Møretrafo = bra greier kr 15700,- ink frakt i Norge + MVA for 30kW innedørs trafo
ABB = (anbefalte Noratel)
Schneider = Kan ikke levere så små trafoer.
Noratel = Great success

Noratel har trafo til innendørs og utendørs bruk som er optimale for tesla eiere.
De har et IP23 trafo på 25kW som er perfekt for å trekke 22kW til en Tesla.
De har et IP54 trafo på 25kW som er perfekt for å trekke 22kW til en Tesla.

IP54 trafoet som du kan sette på gressplena di i vær og vind kostet kr 25 500,- + MVA og er beregnet på en tilkobling på 230v 3-fas 125A sikring. (frakt av trafo til oslo kun kr 350,-)

Dette er helt perfekt i forhold til Hafslund sine nettariffer. (125A 230V)

Møretrafo hadde nest beste løsning etter Noratel med kr 15700,- eks MVA for 30kW trafo, men dette var kun beregnet på innendørsbruk, og for å montere dette så hadde de et skap/stasjon til kr 30000,- som kom i tillegg. Derfor er Noratel den store vinneren i trafo duellen.


Kort oppsummert: Noratel har løsningen for utendørs og innendørs trafo som gir deg maks ladekapasitet til Tesla
http://noratel.no/

Noratel utendørs trafo IP54 kommer i et grått pulverlakkert kabinett og har følgende dimensjoner: 63cmx52cm x 83 cm høyt. Vekt 255kg

Hva trenger du? 3-fas 230v inntakskabel med kapasitet til at du kan sette opp 125A hovedsikring før trafoen. (Innendørstrafoen krever mindre hovedsikring, vesentlig mindre. Men utendørstrafoen trenger stor sikring (125A) pga varmgang/varmetap eller noe i den retningen.

Griffel

#71
Bare for ikke å glemme denne ikke fult så banebrytende informasjonen:
Sitat fra: tk74 på torsdag 05. september 2013, klokken 09:36
Jeg kan tilby en 12kVA løsning med SlimBox for 18 000 inkl. Mva. Eks. frakt i Norge. (Kontorer i Bærum)
http://www.sedlbauer.de/en/services/products/e-mobility/slimbox.html

25 kVA løsning med SlimBox for 20 000 inkl. Mva. Eks. frakt i Norge.
http://www.sedlbauer.de/en/services/products/e-mobility/slimbox.html
Hilsen
Terje Knudsen
Detaljer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg116512.html#msg116512

Frøvrig en investering som vil være fulstendig unødvendig for de aller fleste men nyttig for noen få.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

satheesh.net

Sitat fra: Griffel på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:22
Bare for ikke å glemme denne ikke fult så banebrytende informasjonen:
Sitat fra: tk74 på torsdag 05. september 2013, klokken 09:36
Jeg kan tilby en 12kVA løsning med SlimBox for 18 000 inkl. Mva. Eks. frakt i Norge. (Kontorer i Bærum)
http://www.sedlbauer.de/en/services/products/e-mobility/slimbox.html

25 kVA løsning med SlimBox for 20 000 inkl. Mva. Eks. frakt i Norge.
http://www.sedlbauer.de/en/services/products/e-mobility/slimbox.html
Hilsen
Terje Knudsen
Detaljer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg116512.html#msg116512

Hva kreves av input her? Kan man sette denne på en vanlig strømkabel (bytte ut schuko-stikket)? ???

Griffel

#73
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:50
Sitat fra: Griffel på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:22
Bare for ikke å glemme denne ikke fult så banebrytende informasjonen:
Sitat fra: tk74 på torsdag 05. september 2013, klokken 09:36
Jeg kan tilby en 12kVA løsning med SlimBox for 18 000 inkl. Mva. Eks. frakt i Norge. (Kontorer i Bærum)
http://www.sedlbauer.de/en/services/products/e-mobility/slimbox.html

25 kVA løsning med SlimBox for 20 000 inkl. Mva. Eks. frakt i Norge.
http://www.sedlbauer.de/en/services/products/e-mobility/slimbox.html
Hilsen
Terje Knudsen
Detaljer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg116512.html#msg116512

Hva kreves av input her? Kan man sette denne på en vanlig strømkabel (bytte ut schuko-stikket)? ???
Schuko kursen kan maksimalt levere 3,6 kW enten det er en stikkontakt der eller ikke.
En trefas 80 A kurs er nok passe for 25 kVA løsningen. Dette er en investering for de få som et uvanlig kjøremønster, eller som er dårlige til å planlegge.
Har en 400V i huset er det ingen stor investering å legge opp til full Tesla ladeeffekt. Har en 230V vil de aller fleste klare seg udmerket med enfase 16A eller 32A avhengig av kjøremønster.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MrUnderhill

Med vanlig stikkontakt (230V / 13A) lader man ca 14km rekkevidde per time. Så hvis bilen står til lading 10 timer hver natt får man ladet ca 14 mil rekkevidde, noe som vil holde for de fleste.

De som kjøper ladeløsninger på 22kw får ladet opp ett 85kWh batteri fra 0 - 100% på rundt 4 timer. Det skulle i utgangspunktet tro kun var nødvendig taxieiere og andre hvor bilen kjøres nesten døgnet rundt.

Men strømleverandørene jobber med å bygge ut automatisk måleravlesing, som gjør at strømmålerene automatisk rapporterer forbruket. Dette åpner for å ha forskjellig strømpriser i løpet av døgnet, ut fra kapasiteten til strømleverandørene. Da vil man kanskje kunne spare endel på lade mellom klokka 02:00 og 05:00. Og da trenger man mer enn en vanlig stikkontakt...

https://www.eidsivaenergi.no/strom/privat/kundeservice/maleravlesning/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA