Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: The Need for Speed...

Startet av tsladaytrader, søndag 15. september 2013, klokken 11:23

« forrige - neste »

Griffel

#75
Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 17. september 2013, klokken 15:25
Men strømleverandørene jobber med å bygge ut automatisk måleravlesing, som gjør at strømmålerene automatisk rapporterer forbruket. Dette åpner for å ha forskjellig strømpriser i løpet av døgnet, ut fra kapasiteten til strømleverandørene. Da vil man kanskje kunne spare endel på lade mellom klokka 02:00 og 05:00. Og da trenger man mer enn en vanlig stikkontakt...
https://www.eidsivaenergi.no/strom/privat/kundeservice/maleravlesning/
I morgen er f.eks kWh prisen 02:00-05:00 ca 27,1 øre. Dersom en istedet lader hele natten (20:00-06:00) blir gjennomsnittet ca. 0,5 øre høyere. Når de automatisk måleravlesing blir vanlig vil prisen over døget jevne seg noe ut, så da blir forskjellen mindre. De som trenger å etterfylle 75 kW hver natt kan da spare ca.40 øre med å lade på 3 timer istedet for 10 timer. En investering i 30.000,- kr klassen betaler seg da greit på 165 år om det ikke hadde vært for at transf. også har et effekt tap som nok koster mer enn det en kan spare, og at transformatoren neppe har 165 års levetid.   

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Griffel på tirsdag 17. september 2013, klokken 15:52
Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 17. september 2013, klokken 15:25
Men strømleverandørene jobber med å bygge ut automatisk måleravlesing, som gjør at strømmålerene automatisk rapporterer forbruket. Dette åpner for å ha forskjellig strømpriser i løpet av døgnet, ut fra kapasiteten til strømleverandørene. Da vil man kanskje kunne spare endel på lade mellom klokka 02:00 og 05:00. Og da trenger man mer enn en vanlig stikkontakt...
https://www.eidsivaenergi.no/strom/privat/kundeservice/maleravlesning/
I morgen er f.eks kWh prisen 02:00-05:00 ca 27,1 øre. Dersom en istedet lader hele natten (20:00-06:00) blir gjennomsnittet ca. 0,5 øre høyere. Når de automatisk måleravlesing blir vanlig vil prisen over døget jevne seg noe ut, så da blir forskjellen mindre. De som trenger å etterfylle 75 kW hver natt kan da spare ca.40 øre med å lade på 3 timer istedet for 10 timer. En investering i 30.000,- kr klassen betaler seg da greit på 165 år om det ikke hadde vært for at transf. også har et effekt tap som nok koster mer enn det en kan spare, og at transformatoren neppe har 165 års levetid.   



Fabelaktig (not)! Vår lokale leverandør (distribusjon) nevnte at de vurderte redusert tariff for elbil, men som Griffel sier må det mer til enn en kreativ økonom for å få dette lønnsomt - det blir uansett småpenger i forhold til etableringskostnaden.

Det artige i denne debatten er allikevel at mange klarer halvrasjonelt å argumentere for en P (+), men en investering i et fast, høykapasitets, elsikkert ladeopplegg på død og liv må være rasjonelt (tar litt i nå). For meg er valget mellom disse to enkelt... Jeg vil ha et opplegg som fungerer prikkfritt også de gangene en av oss ikke har planlagt tilstrekkelig/det skjer noe uforutsett - det har høy nytte. 
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

tsladaytrader

#77
Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 17. september 2013, klokken 15:25
Men strømleverandørene jobber med å bygge ut automatisk måleravlesing, som gjør at strømmålerene automatisk rapporterer forbruket. Dette åpner for å ha forskjellig strømpriser i løpet av døgnet, ut fra kapasiteten til strømleverandørene. Da vil man kanskje kunne spare endel på lade mellom klokka 02:00 og 05:00.

Dette har ingenting med strømleverandørene å gjøre, det er kun med netteierne å gjøre, mer eller mindre alt av effektavregnede bedrifter har automatisk avlest måler med timesavlesning, og de betaler allerede i dag mindre for strøm om natten en om dagen, særlig populært blant de bakerier som driver produksjon om natten.

Det som er litt morsomt med dette er at en bedrift kan ha 2 målere som er på samme strømavtale / pris, men siden den ene måleren er koblet til en krets som trekker så så mye strøm og den andre måleren er koblet til f.eks. ventilasjonsanlegg som bruker så så mye strøm så vil bedriftseieren oppleve at strømprisene varierer på de to strømmålerne når fakturaen kommer. Den ene kan ha f.eks. 32,53 øre/kWh og den andre kan ha f.eks. 34,74 øre/kWh på fakturaen selv om begge fakturaene er for samme måned og begge målerne er på eksakt samme strømavtale.

Dette pga at de belastes med 24 forskjellige strømpriser iløpet av døgnet og den ene måleren bruker mest strøm på et tidspunkt mens den andre måleren bruker mest strøm på noen andre timer iløpet av døgnet når prisen er høyere/lavere.

Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 17. september 2013, klokken 15:25
Og da trenger man mer enn en vanlig stikkontakt...

Du trenger ikke mer enn en vanlig stikkontakt, det er i det hele veldig enkelt, du trenger kun en fjernavlest / GSM avlest måler fra Nettleverandør, dette koster kr 3500,- hos Hafslund, hvis du ringer dem og sier at du vil ha det installert, så får du det. Det koster i skrivende stund kun kr 2 453,- ink utkjøring og montering for 80A fjernavlest måler.


Det som ev. er litt kjedelig for oss forbrukere, men også litt heldig:
- De beste strømavtalene på markedet er spotpris avtaler som er lista på konkurransetilsynet sine sider.
- For å være på konkurransetilsynet sine sider så kan ikke strømleverandøren "vekte" forbruket ditt i forhold til forbruk på dag/natt.

Det betyr at selv om du bruker all strømmen din fra 0700-0900 og fra 1600-1900 hvor strømmen er dyrest ofte 30-50% høyere enn dagssnittet. Så har det ikke noe å si, som privatperson med de beste strømavtalene (fra de ærlige aktørene) så betaler du månedssnittpris uansett.

Dette er urettferdig for strømleverandørene og veldig hyggelig for deg og meg.

tsladaytrader

#78
Jeg fikk produsert et par adapterkabler i dag slik at jeg får muligheten til å koble meg på ladestolper med Schuko uttak. Kan anbefales, men husk å begrens strømtrekket fra bilen til sikringsstørelsen når du bruker den blå, og aldri mer enn maks maks maks 16 A (schuko/husholdningskontakten er en flaskehals). Den begynner å smelte/brenne hvis du kjører på med mer enn det.

Begge adapterne er laget med 2,5mm^2 H07RN-F kabel som du får kjøpt hos Elektroimportøren (der alle kontakter ble kjøpt også)

Du får ikke koblet deg på en eneste en kommunal strømpinne i Oslo sentrum uten en av disse adapterne pga den enorme Schuko pluggen som følger med laderen til Tesla.

satheesh.net

Sitat fra: Griffel på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:57
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:50
Sitat fra: Griffel på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:22
Bare for ikke å glemme denne ikke fult så banebrytende informasjonen:
Sitat fra: tk74 på torsdag 05. september 2013, klokken 09:36
Jeg kan tilby en 12kVA løsning med SlimBox for 18 000 inkl. Mva. Eks. frakt i Norge. (Kontorer i Bærum)
http://www.sedlbauer.de/en/services/products/e-mobility/slimbox.html

25 kVA løsning med SlimBox for 20 000 inkl. Mva. Eks. frakt i Norge.
http://www.sedlbauer.de/en/services/products/e-mobility/slimbox.html
Hilsen
Terje Knudsen
Detaljer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg116512.html#msg116512

Hva kreves av input her? Kan man sette denne på en vanlig strømkabel (bytte ut schuko-stikket)? ???
Schuko kursen kan maksimalt levere 3,6 kW enten det er en stikkontakt der eller ikke.
En trefas 80 A kurs er nok passe for 25 kVA løsningen. Dette er en investering for de få som et uvanlig kjøremønster, eller som er dårlige til å planlegge.
Har en 400V i huset er det ingen stor investering å legge opp til full Tesla ladeeffekt. Har en 230V vil de aller fleste klare seg udmerket med enfase 16A eller 32A avhengig av kjøremønster.

Så det du sier; er at for min del (og alle andre som har vanlig stikkontakt) er denne ingen poeng å gå til innkjøp av uten å oppgradere kursen?

tsladaytrader

Det meste du har i en stikkontakt hjemme er 16A / 3,7kW så ja, du har ingen anledning til å utnytte den.

Skal du få glede av den så må du koble den rett inn på inntakskabelen i sikringsskapet ditt eller et annet tilkoblingspunkt med mye strøm.

Det den kunne vært interessant til ville vært å koble opp en Rød 3-fas industrikontakt på 32 A etc. hvis du da er et sted hvor du har en sånn tilkobling type en byggeplass så kunne du ladet i en kjempefart. Men dette ser jeg for meg at kun vil være nyttig for en ingeniør / byggeleder etc. som gjerne oppholder seg på steder med slik strømtilførsel.

sindrej

Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 21:02
Sitat fra: fortoggale på søndag 08. september 2013, klokken 20:46
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 22:53
Men det må godkjennes av nettleverandøren, det må forøvrig også enfas 32A.

Det var ikke et tema her når elektrikeren var og installerte. Spec (230V, 1-fas med alle faser ført frem til stikk) og pris. Intet annet.
Som skrevet tidligere:
Elektrikers ansvar og problem.
Jeg noterer meg at du stadig sier dette Griffel, men jeg sjekka spurte en elektriker om dette og han visse heller ikke noe om det.  Står dette noen plass ?  Kan det være at det var et krav tidligere, men ikke er det nå lenger ?  Han jeg spurte er relativt nyutdannet så han burde jo være nogenlunde oppdatert.  Forøvrig her jeg like overrasket som du over at folk har slikt et massivt ladebehov.  De må da kjøre flere 100 tusen km i året ?

tsladaytrader

Det det går på er at vi vil ha i pose og sekk, vi vil ha alle fordelene med elbil og ingen av ulempene, vi vil ha muligheten til å kunne kjøre stort sett hvor som helst når som helst uten å ha rekkevidde angst. Failing to plan is planning to fail. Dette er min måte å planlegge på.

Griffel

#83
Det er jo opp til den enkelte å vurdere hva en trenger og hva en vil ha, og hva en vil investere på infrastruktur.

Det jeg protesterer mot er argumentet om at et stort batteri krever hurtig lading hjemme.

Det er ikke batteristørrelsen som styrer behovet, men kjøremønsteret. Ladetid fra 0-100% er helt uten interesse.
(Det ville jo bety at det er en fordel med et lite batteri som lades raskt med 10A).

Jo større batteripakke jo mindre er behovet for høy ladefart hjemme, men det er supert når en er på tur vekk hjemmefra.

De som kommer hjem etter en tur på 30-40 mil, og som så raskt som mulig vil ut på ny tur, trenger sikkert alt de kan få av ladefart.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#84
Sitat fra: sindrej på tirsdag 17. september 2013, klokken 20:50
Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 21:02
Men det må godkjennes av nettleverandøren, det må forøvrig også enfas 32A.
Jeg noterer meg at du stadig sier dette Griffel, men jeg sjekka spurte en elektriker om dette og han visse heller ikke noe om det.  Står dette noen plass ?  Kan det være at det var et krav tidligere, men ikke er det nå lenger ? 
Jeg skal ikke være for skråsikker på dette, det kan sikkert variere fra sted til sted hvor viktig dette er, og er vel i de fleste tilfelle (foreløbig) uproblematisk. Nettverks leverandøren må jo planlegge sitt område og trenger oversikt over slike laster, og installasjonen skal meldes inn. Det står nok i om dette i Nett-eiers regelverk.

(Blir det mange Teslar i nabolaget vil kanskje nettverksleverandøren ha et ord med i laget om hver enkelts ladefart).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA