Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: The Need for Speed...

Startet av tsladaytrader, søndag 15. september 2013, klokken 11:23

« forrige - neste »

valvolainen

Altså kommer tesla til å lage sin egen mode2 type3 lader.
Husk at _hvis_ du bestilte dobbeltlader, så får du _kun_ ladet med 22kW, uansett hva slags AC dings man har på veggen. Ellers er det 11kW.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Hyperstress


Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 19:06
Ytterligere banebrytende informasjon! Ikke bare kommer HPWC til Europa/Norge men vi får i pose og sekk!

"The Tesla High Power Wall Connector is an accessory that will be available for sale later this year (release date/pricing pending), there will be both a single and 3-phase version available. Further details with regards to usage of energy sources, and power (kW) will soon be released."
kilde: http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=25348&d=1373468125

Det blir både 3-fas HPWC og 1-fas HPWC !!! Good times! :)

Er det realistisk å håpe at en av dem er 230V32a 3-fas, eller vil det være umulig?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Sitat fra: Jærbuen på søndag 08. september 2013, klokken 19:08
Jeg har 5x1.5 mm2 kabel ut til garasjen, har 400V TN nett, går det å stille Tesla'en slik at den kun trekker 13A når jeg lader med 3-fase?

Jepp, du kan stille strømtrekk manuelt.

Jærbuen

Sitat fra: petersv på søndag 08. september 2013, klokken 19:17
Sitat fra: Jærbuen på søndag 08. september 2013, klokken 19:08
Jeg har 5x1.5 mm2 kabel ut til garasjen, har 400V TN nett, går det å stille Tesla'en slik at den kun trekker 13A når jeg lader med 3-fase?

Jepp, du kan stille strømtrekk manuelt.

Kjempe! Da slipper jeg å trekke 5x2.5 mm2 i en 16mm2 rør, det tror jeg faktisk kan bli svært trangt med endel svinger og bend, jabortimot ganske umulig :)

Får klare meg med 3x 13A, blir vel ca 9 kW det.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Griffel

Sitat fra: Jærbuen på søndag 08. september 2013, klokken 19:26
Får klare meg med 3x 13A, blir vel ca 9 kW det.
Sån ca. det. Hvilket betyr at uansett hva du starter med har du "full tank" etter 10 nattetimer med lading, og kan starte hver dag med fulladet batteri.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jærbuen

Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 19:31
Sitat fra: Jærbuen på søndag 08. september 2013, klokken 19:26
Får klare meg med 3x 13A, blir vel ca 9 kW det.
Sån ca. det. Hvilket betyr at uansett hva du starter med har du "full tank" etter 10 nattetimer med lading, og kan starte hver dag med fulladet batteri.

Har 3P + N automatsikring, det bør vel være OK?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Griffel

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 19:06
Ytterligere banebrytende informasjon! Ikke bare kommer HPWC til Europa/Norge men vi får i pose og sekk!

"The Tesla High Power Wall Connector is an accessory that will be available for sale later this year (release date/pricing pending), there will be both a single and 3-phase version available. Further details with regards to usage of energy sources, and power (kW) will soon be released."
kilde: http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=25348&d=1373468125

Det blir både 3-fas HPWC og 1-fas HPWC !!! Good times! :)
Som ikke betyr annet enn at Tesla kommer med et produkt som konkurerer med de eksisterende 3.parts. Som du kan få nå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Jærbuen på søndag 08. september 2013, klokken 19:34
Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 19:31
Sitat fra: Jærbuen på søndag 08. september 2013, klokken 19:26
Får klare meg med 3x 13A, blir vel ca 9 kW det.
Sån ca. det. Hvilket betyr at uansett hva du starter med har du "full tank" etter 10 nattetimer med lading, og kan starte hver dag med fulladet batteri.
Har 3P + N automatsikring, det bør vel være OK?
Høres helt perfekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tsladaytrader

#53
Sitat fra: Hyperstress på søndag 08. september 2013, klokken 19:11
Er det realistisk å håpe at en av dem er 230V32a 3-fas, eller vil det være umulig?

Det er urealistisk pga at en slik tilkobling gir ikke 22kW, men det ville fungert til tross for det, om det blir 230V 3-fas. Det blir ihvertfall 230v 1 fas. Og ifølge Infratekkeren jeg hadde på besøk her om dagen så var det alltid 3-fas 230v (hovedtavle/hovedinntak) der hvor det var 230v 1-fas.

Og med det i bakhodet så ville det vært rasjonellt å lage en som takler både 230v 3-fas og 1-fas fra Tesla sin side, mtp at de henger sammen.

Kort oppsummert: Om det blir 230v 3-fas så vil det være mulig, men du får ikke maks hastighet, men du får mer enn nok :) (12,7kW). (60Ah sikring ville vært optimalt på 230V 3-fas)

Griffel

Regn med at det blir 230V enfas og 400V trefas. Det er hva EUs ladestandard legger opp til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tsladaytrader

#55
Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 19:43
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 19:06
Det blir både 3-fas HPWC og 1-fas HPWC !!! Good times! :)
Som ikke betyr annet enn at Tesla kommer med et produkt som konkurerer med de eksisterende 3.parts. Som du kan få nå.

Tesla sin lader er pen (faktisk den peneste jeg har sett noensinne), den er veldig billig ($1200 = 7300,- +/-) og den har fastmontert kabel, slik at en slipper å surre rundt i bagasjerommet for å finne en kostbar mennekes kabel. Og det er Tesla sin! Lagd for Tesla. Det er den laderen jeg ville vært mest komfortabel med å lade bilen min med ihvertfall!

Det blir en vinn vinn vinn situasjon for alle som kjører Tesla :)

Lille Lance

Summa summarum ... vi som kun har 230V hjemme (kanskje de aller fleste i landet), vi kan kun regne med 32A (7,kW) og minste ladetid på fullade 85Ah er ca 12 timer. Ønsker man kjappere, så bygg om systemet til 400V.

Er dette korrekt oppfatta?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Griffel

Sitat fra: Lille Lance på søndag 08. september 2013, klokken 20:16
Summa summarum ... vi som kun har 230V hjemme (kanskje de aller fleste i landet), vi kan kun regne med 32A (7,kW) og minste ladetid på fullade 85Ah er ca 12 timer. Ønsker man kjappere, så bygg om systemet til 400V.
Er dette korrekt oppfatta?
Ja de 12 som har behov for mer, og de 700 som tror de trenger mer og som ikke har 400V system i huset bør kjøpe en  230V-400V. dYN 25 KVA transf.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tsladaytrader

Sitat fra: Lille Lance på søndag 08. september 2013, klokken 20:16
Summa summarum ... vi som kun har 230V hjemme (kanskje de aller fleste i landet), vi kan kun regne med 32A (7,kW) og minste ladetid på fullade 85Ah er ca 12 timer. Ønsker man kjappere, så bygg om systemet til 400V.
Er dette korrekt oppfatta?

Trolig ikke, alt som egentlig er sikkert er at det kommer HPWC til europa. og at det blir både en 1-fas versjon og en 3-fas versjon.

1-fas må vel bli 230v?!? (finnes det 400v 1-fas i Europa? Hvis ikke så tror jeg det er naturlig å annta at det blir 230v 1-fas, det finnes jo også fra før på US spec hpwc bare at der er det feil hz).
3-fas kan bli både 230v og 400v, men mest sannynlig 400v 50hz da det er det resten av europa bruker om jeg har forstått det korrekt.

1-fas 230v burde kunne brukes på 100A sikring som i USA. Som gir 23kW og full hastighet.

tsladaytrader

Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 20:22
bør kjøpe en  230V-400V. dYN 25 KVA transf.

Hvor får man kjøpt det, og hva koster en slik transformator +/- ?? :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA