Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: The Need for Speed...

Startet av tsladaytrader, søndag 15. september 2013, klokken 11:23

« forrige - neste »

tsladaytrader

#30
Jeg tror jeg kommer til å planlegge min løsning på følgende måte:
Jeg kommer til å planlegge løsningen mot Tesla sin kommende HPWC for Norge/Europa.
Jeg kommer til å få satt opp en egen strømmåler/abonnement med energitariff.
Jeg kommer til å få satt inn en 125A hovedsikring på 230V = minst 28,7kW til 49,7kW. (1 / 3 fas)

Hvis HPWC blir på 400v så blir det samme regla med med 80A hovedsikring som gir 55kW.

Årlige merkostnader sammenlignet med å ha det på eksisterende sikringsskap blir kr 750,- / året i målerleie ("fastledd").

Så vil jeg få ført frem kabel til egnet ladepunkt/lokasjon hvor HPWC monteres på en egnet innretning/stolpe.

Edit: Er det noen som har forslag til søyle/stolpe/boks etc? (til å montere HPWC på).
Kom gjerne med linker.

jkirkebo

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 00:03
Hvordan regner man ut hvor mange kW man kan trekke fra en kabel utifra størrelsen på tversnittet? f.eks. hvor mange kW kan trekkes igjennom en 3x10mm2 og hvor mange kW kan trekkes igjennom en 3x16mm2 ?

Du må bl.a se på forlegningsmåten og deretter slå opp i tabeller. 3x10 PFSP åpent forlangt er normalt greit for 3x50A mener jeg men går den i f.eks isolert vegg tror jeg det er maks 40A (har ikke tabeller tilgjengelig her på hytta).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 00:24
Og jeg blir heller ikke overasket om norge ender opp med en annen HPWC enn resten av Europa da vi tross alt er Tesla sitt neste største enkeltmarked etter USA.

Det er ikke noe problem å lage en HPWC som støtter både 3-fase 400V og enfase 230V. HPWC tar nok styrestrøm mellom N og L1, for 230V enfase er det bare å koble L1 til L1 og L2 til N. L2 og L3 lar vi være ikke tilkoblet. Bilen kjenner da selv hvilke faser det er spenning på. Signalleringen via pilotsignal sier bare hvilken strømstyrke som kan trekkes, ikke antall faser.

Jeg antar dette også virker med vanlige 3x32A ladebokser, at de også virker på 1x32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

#33
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 00:33
Jeg kommer til å få satt inn en 125A hovedsikring på 230V = minst 28,7kW til 49,7kW. (1 / 3 fas)
Hvis HPWC blir på 400v så blir det samme regla med med 80A hovedsikring som gir 55kW.

Hvorfor så mye strøm? Teslaen lader bare med maks 22kWh.
Har også prøvd å finne ut av hva som er banebrytende i denne posten, men kommer til kort.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

shb

Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Griffel

Sitat fra: valvolainen på søndag 08. september 2013, klokken 10:25
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 00:33
Jeg kommer til å få satt inn en 125A hovedsikring på 230V = minst 28,7kW til 49,7kW. (1 / 3 fas)
Hvis HPWC blir på 400v så blir det samme regla med med 80A hovedsikring som gir 55kW.

Hvorfor så mye strøm? Teslaen lader bare med maks 22kWh.
Har også prøvd å finne ut av hva som er banebrytende i denne posten, men kommer til kort.
Han skal vel ha 2-3 Teslar da.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#36
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 00:01
Kort oppsummert:
HPWC kommer til Norge, og den kan brukes utendørs!

Jeg er frista til å tro at den vil gå på 1 fas 230V og at 100-125A sikring vil være optimalt.
Jeg blir heller ikke overasket om det blir 230V 3-fas eller 400v 3-fas.
Hvorfor tror du egentlig det.
Tesla europamodel er tilpassest EU standard for trefaslading og det finnes allerede mange 22kW type 2 ladestasjoner som uten videre kan benyttes. Salto, Slimbox, Elbilhjelpen finner du i massevis her på forum.
Om Tesla kommer med sin egen blir det bare en variasjon over samme tema. (Glem laderspesifikasjonen til USA modellen)

Skal du lade med 22kW må du ha 400V 3 fas TN. Salto løser det for de som kun har 220V IT med hjelp av en Transf. For de som har 400V i huset er jo dette rett fram.

En rimligere løsning er enfas 230V opp til 32 A, som du kan få fra en blå stikkontakt på egen kurs ellr en ladestasjon fra f.eks Salto.

Det skrives så ofte at Norge og Albania har et sært distribusjonssystem. Hadde det ikke vært for at USA er stort er nok det systemet adskillig mer sært, glem derfor USA spesifikasjoner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#37
Sitat fra: OleJA på lørdag 07. september 2013, klokken 23:46
Har fått satt opp en 32a 1 fas til lading og det var aldri snakk om noen godkjenning fra nettlverandør. Fikk også installert en 32A kurs til platetopp og komfyr for et års tid siden av en annen elektriker, uten at det ble nevnt noe om godkjennining.
Har også forstått i ettertid at man kanskje burde hatt en godkjenning her :(. Er det da jeg eller elektrikkeren som ikke har gjort jobben? Evt. konsekvenser?
Installatøren er ansvarlig for dette, om han har gjort jobben sin og levert de nødvendige papirer er det godkjent, registreringen skjer ikke hos deg, dette er normalt ikke et problem. Har du benyttet en installatør har dette ingen konsekvenser for deg uansett. Har du benyttet en "pirat" er det en annen sak.

Sitat fra: valvolainen på lørdag 07. september 2013, klokken 23:57
Hva i all veden har nettleverandøren med hvor du legger kontakter?
De vet jo hvor mye du potensielt kan trekke med inntakssikringen din. (der dette er registrert - hos meg vet de ikke hvor stor den , bare vilken kvadrat på kabelen jeg har inn)
De blåser nok i hvor du har kontakter, men de ønsker ikke for mange store enfaslaster og ønsker derfor å ha litt oversikt. Registrering av slike data var nok tidligere litt så som så, men kravene til installatør og formaliteter er adskillig skjerpet.

Tidligere var det jo mye offentlig kontroll, nå er det basert mer på installatørens egenkontroll og kvalitetssikring, med større konsekvenser for installatøren om det oppdages mangler i vedkommendes kvalitetssikring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tsladaytrader

Sitat fra: valvolainen på søndag 08. september 2013, klokken 10:25
Hvorfor så mye strøm? Teslaen lader bare med maks 22kWh.
Har også prøvd å finne ut av hva som er banebrytende i denne posten, men kommer til kort.
[/quote

Hvorfor så mye strøm?
Hvem vet, kanskje Model X tar mer enn 22kW? Per dags dato så er 85kWh Model S utstyr med Panasonic NCR-18650a celler, som er på 3100mAh per celle. Allerede nå så finnes det det en utgave fra Panasonic som heter NCR-18650b som er på 3400mAh per celle... Og Panasonic har en på 4000mAh som er planlagt lansert høsten 2013.

Så om en skal opprettholde ladetid på 4.5 timer til 5.0 timer. så må en 10-29 % opp i effekt.
Da blir 22kW fort 24,2-28,38kW.

Jeg mener selv at x antall mennesker i Bymiljøetaten etc har gjort en slett jobb ved å være korttenkte når de har prestert å sette opp ladestolper på 16A / 3,7kW.

Og når jeg mener det er idioti / kortsiktig tankegang, da skulle det bare mangle at jeg var litt mer langsiktig selv, fremfor å spare meg til fant.

Hva er banebrytende? Jo, det var forsovet en fleip. Mer at det var mye potensiell nyttig info. Men på en annen side, for de som er like langsiktige som meg så har jeg jo spart dem for ca kr 17 000,- i året i Nettleie ved å definere maksgrenser for hva de burde få installert av sikringsstørrelser etc.

Griffel

#39
En del ting kan tydeligvis ikke gjentas ofte nok. Her er 2:
Ladebehovet er ikke styrt av størrelsen på batteripakken, men av kjøremønsteret.
Jo større batteripakke jo mindre er behovet for høy ladefart hjemme (og arbeid).

Høy ladefart er noe en trenger på langtur, og det dekkes best av Super-chargers
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lanber

På husholdninger er det maks 80A hovedsikring som regel.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tsladaytrader

Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 12:59
En del ting kan tydeligvis ikke gjentas ofte nok. Her er 2:
Ladebehovet er ikke styrt av størrelsen på batteripakken, men av kjøremønsteret.
Jo større batteripakke jo mindre er behovet for høy ladefart hjemme (og arbeid).

Høy ladefart er noe en trenger på langtur, og det dekkes best av Super-chargers

Du må tenke mer langsiktig, og forberede deg på uheldige situasjoner. Det kommer en dag for oss alle hvor vi holder på å gå tom for strøm, eller rett og slett går tom for strøm. Failing to plan, is planning to fail.

Mitt ladebehov er: Å sørge for at jeg har så overflod av strøm at jeg ikke opplever ulempene ved å ha elbil, som historisk sett har vært begrenset rekkevidde og rekkevidde angst.

Jeg har ikke kjøpt Tesla Model S fordi det er en elbil, jeg har kjøpt den fordi det er verdens beste bil som tilfeldigvis er elektrisk.

tsladaytrader

Ytterligere banebrytende informasjon! Ikke bare kommer HPWC til Europa/Norge men vi får i pose og sekk!

"The Tesla High Power Wall Connector is an accessory that will be available for sale later this year (release date/pricing pending), there will be both a single and 3-phase version available. Further details with regards to usage of energy sources, and power (kW) will soon be released."
kilde: http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=25348&d=1373468125

Det blir både 3-fas HPWC og 1-fas HPWC !!! Good times! :)

Jærbuen

Jeg har 5x1.5 mm2 kabel ut til garasjen, har 400V TN nett, går det å stille Tesla'en slik at den kun trekker 13A når jeg lader med 3-fase?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA