Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: The Need for Speed...

Startet av tsladaytrader, søndag 15. september 2013, klokken 11:23

« forrige - neste »

Lille Lance

Tror jeg trekker ut en 3-fas 230V med 40A sikringer ... det blir roten av 3 x 40 x 230 = 16kW ... det får vel holde håper jeg ... Kabel blir da antagelig fra huset til garasjen en 3x10mm2 PFSP / PFXP
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lille Lance

Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 22:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. september 2013, klokken 22:40
Sitat fra: Lille Lance på lørdag 07. september 2013, klokken 21:53
De fleste har vel max 63A hovedsikringer hjemme ... da blir det tøft å legge opp til noe særlig mer enn 32A/230V. eller?

40A bør gå om man fordeler de andre kursene på de to andre fasene. Men det forusetter ingen trefase-forbrukere. Og en liten ombygging av sikringsskapet...
Men det må godkjennes av nettleverandøren, det må forøvrig også enfas 32A.

Kanskje bedre med en 3-fas, da får man jevn belasting istedenfor skjev belastning som ved 1-fas
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Griffel

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 07. september 2013, klokken 22:57
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 22:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. september 2013, klokken 22:40
Sitat fra: Lille Lance på lørdag 07. september 2013, klokken 21:53
De fleste har vel max 63A hovedsikringer hjemme ... da blir det tøft å legge opp til noe særlig mer enn 32A/230V. eller?

40A bør gå om man fordeler de andre kursene på de to andre fasene. Men det forusetter ingen trefase-forbrukere. Og en liten ombygging av sikringsskapet...
Men det må godkjennes av nettleverandøren, det må forøvrig også enfas 32A.

Kanskje bedre med en 3-fas, da får man jevn belasting istedenfor skjev belastning som ved 1-fas
Ja det er enfas 32A og over som krever godkjenning, ulempen med 3 fas 230V er at det i såfall kreves en transf. til 400V TN for å lade Teslan, så det blir endel ekstra kr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lille Lance

Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 23:07
Sitat fra: Lille Lance på lørdag 07. september 2013, klokken 22:57
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 22:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. september 2013, klokken 22:40
Sitat fra: Lille Lance på lørdag 07. september 2013, klokken 21:53
De fleste har vel max 63A hovedsikringer hjemme ... da blir det tøft å legge opp til noe særlig mer enn 32A/230V. eller?

40A bør gå om man fordeler de andre kursene på de to andre fasene. Men det forusetter ingen trefase-forbrukere. Og en liten ombygging av sikringsskapet...
Men det må godkjennes av nettleverandøren, det må forøvrig også enfas 32A.

Kanskje bedre med en 3-fas, da får man jevn belasting istedenfor skjev belastning som ved 1-fas
Ja det er enfas 32A og over som krever godkjenning, ulempen med 3 fas 230V er at det i såfall kreves en transf. til 400V TN for å lade Teslan, så det blir endel ekstra kr.

Får ta småladingen hjemme da, så fyller jeg full tank på jobben  ;D
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

teslaz

Må dette godkjennes fra nettleverandøren selv om det blir satt in 32A 3 fas eller 1 fas?????
Dette var jeg ikke klar over. Elektrikeren har ikke sagt noe om dette.
Kan noen bekrefte dette med godkjenning.
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Griffel

#20
Sitat fra: teslaz på lørdag 07. september 2013, klokken 23:15
Må dette godkjennes fra nettleverandøren selv om det blir satt in 32A 3 fas eller 1 fas?????
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 23:07
Ja det er enfas 32A og over som krever godkjenning,
Installatøren er ansvarlig for dette, så om han ikke sier noe vet han antagelig at der du bor er det kurant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

teslaz

Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 23:22
Sitat fra: teslaz på lørdag 07. september 2013, klokken 23:15
Må dette godkjennes fra nettleverandøren selv om det blir satt in 32A 3 fas eller 1 fas?????
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 23:07
Ja det er enfas 32A og over som krever godkjenning,
Installatøren er ansvarlig for dette, så om han ikke sier noe vet han antagelig at der du bor er det kurant.
Ja men må jo ha godkjenning fra nettleverandøren uanset om det er kurant eller ikke.
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

OleJA

Sitat fra: teslaz på lørdag 07. september 2013, klokken 23:15
Må dette godkjennes fra nettleverandøren selv om det blir satt in 32A 3 fas eller 1 fas?????
Dette var jeg ikke klar over. Elektrikeren har ikke sagt noe om dette.
Kan noen bekrefte dette med godkjenning.
Har fått satt opp en 32a 1 fas til lading og det var aldri snakk om noen godkjenning fra nettlverandør. Fikk også installert en 32A kurs til platetopp og komfyr for et års tid siden av en annen elektriker, uten at det ble nevnt noe om godkjennining.
Har også forstått i ettertid at man kanskje burde hatt en godkjenning her :(. Er det da jeg eller elektrikkeren som ikke har gjort jobben? Evt. konsekvenser?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

valvolainen

Hva i all veden har nettleverandøren med hvor du legger kontakter?
De vet jo hvor mye du potensielt kan trekke med inntakssikringen din. (der dette er registrert - hos meg vet de ikke hvor stor den , bare vilken kvadrat på kabelen jeg har inn)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

tsladaytrader

Jeg fant et specsheet for den amerikanske Tesla Laderen nå!

"Single phase, 208-250 volt AC supply, 60 hertz"
http://www.teslamotors.com/sites/default/files/downloads/highpowerwallconnector.pdf

Optimalt bør den ha 100A sikring på 250V 60 hertz i USA.

Jeg trodde den ville fungere i Norge, mtp at det står 50-60hz på nesten alt elektrisk utstyr jeg har, og den tar fra 208-250V, 1 fas. Men hertzen blir feil.

Sjekket opp mot statnett nå, det norske strømsystemet er på 50 Hertz. US HPWC er på 60 Hertz.


Men andre gode nyheter! Det står helt konkret at den er godkjent "approved" for outdoor use!!! :)

Så om jeg tolker det rett så kan denne altså "skrus fast" på en stolpe av noe slag og monteres ute! :)


Det står også på den norske siden. 22kW HPWC "Coming 2014".

Kort oppsummert:
HPWC kommer til Norge, og den kan brukes utendørs!


Jeg er frista til å tro at den vil gå på 1 fas 230V og at 100-125A sikring vil være optimalt.
Jeg blir heller ikke overasket om det blir 230V 3-fas eller 400v 3-fas.

Men mtp at den er 1-fas og innenfor 230v rangen i usa så ville det vært alt annet enn merkelig om det ble sånn i Norge også, bare at den går på 50hz istedetfor, og med den fæle mennekes pluggen vi har fått på bilene våre.

tsladaytrader

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 07. september 2013, klokken 22:55
Kabel blir da antagelig fra huset til garasjen en 3x10mm2 PFSP / PFXP

Lille Lance: Hvordan regner man ut hvor mange kW man kan trekke fra en kabel utifra størrelsen på tversnittet? f.eks. hvor mange kW kan trekkes igjennom en 3x10mm2 og hvor mange kW kan trekkes igjennom en 3x16mm2 ?

16kW blir nice! Jeg er ihvertfall misunnelig :)

valvolainen

Men tar mennekes pluggen 100amp?
Det beste er jo å ikke tenke på norge, men tenke på europa. Der er det ikke noe som heter 230V3fas.
Tipper nok at den hpwc'en er spekket for 400V 32A.
Det er jo bare en type2mode3 lader det er snakk om.

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

laumb

Sitat fra: valvolainen på søndag 08. september 2013, klokken 00:05
Men tar mennekes pluggen 100amp?

Supercharger leverer jo 250A på den, så Tesla sin variant, ja?

Forøvrig tviler jeg sterkt(!!) på 1 fas 230V støtte noe særlig over 32A i Norge.
Kommer Tesla HPWC til å støtte mer enn det på 230V her så er det en variant av å støtte 3-fas 230V.

tsladaytrader

Sitat fra: valvolainen på søndag 08. september 2013, klokken 00:05
Men tar mennekes pluggen 100amp?
Det beste er jo å ikke tenke på norge, men tenke på europa. Der er det ikke noe som heter 230V3fas.
Tipper nok at den hpwc'en er spekket for 400V 32A.
Det er jo bare en type2mode3 lader det er snakk om.

Godt spørsmål!

Fant ut av det nå:
The advantages of this Mennekes draft called "type 2" are:

All charging capacities from 16A single-phase (3.7kW) up to 63A three-phase (43.5kW) are covered by a single plug geometry that is no larger than a 16A CEE plug.
kilde: http://www.mennekes.cn/latest0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=47&cHash=046597d57bbf5c7f556cbecf404b9ca4

Mennekes type2 takler maks 63A ved 400V 3-fas.

Så den takler iallefall 63A og den takler mer enn nok strøm! Men ved 230V så blir 63A 1 fas = 14,5kW
og ved 230V 3-fas = 25kW.

Så Mennekes kontakten blir en flaskehals på teslaen om det blir 1-fas 230V HPWC men ikke hvis det blir 3-fas 230V HPWC. Men om det skulle bli 1-Fas 230V EU HPWC så ville jeg vært fornøyd nok med det. 5.8 timer lading mot 30-44 timer som er realiteten for mange per i dag.

tsladaytrader

Sitat fra: laumb på søndag 08. september 2013, klokken 00:13
Sitat fra: valvolainen på søndag 08. september 2013, klokken 00:05
Men tar mennekes pluggen 100amp?

Supercharger leverer jo 250A på den, så Tesla sin variant, ja?
Forøvrig tviler jeg sterkt(!!) på 1 fas 230V støtte noe særlig over 32A i Norge.

Bra innspill! hadde jeg nesten glemt :)

I så fall så tenker jeg at det som Laumb skriver at Tesla sine egne Mennekes type2 kontakter er speccet for å ta så mange kW som trengs og 22kW er iallefall null problem på bilen sin side, og da er det lite som står i veien for at det skal være det på en fremtidig Norsk/EU HPWC til tross for 1 fas 230v.

32A 3-fas 400v ville vært perfekt og som du sier meget sannsynlig mtp at det er 3-fas 400v som gjelder over stort sett hele europa.

Men jeg tror også at 100A 1-fas 230v er sannsynlig da de har 100A på US HPWC.

Og jeg blir heller ikke overasket om norge ender opp med en annen HPWC enn resten av Europa da vi tross alt er Tesla sitt neste største enkeltmarked etter USA.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA