Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: The Need for Speed...

Startet av tsladaytrader, søndag 15. september 2013, klokken 11:23

« forrige - neste »

tsladaytrader

Hei!

Jeg prøver å få etablert et ladepunkt med strømtilførsel på 22+ kW.
Så nå har jeg hatt Infratek på befaring for å se på forskjellige muligheter for å få ført 22kW strømtilførsel til min parkeringsplass hvor jeg ønsker å sette opp en Tesla "hurtiglader/hjemmelader". Som muliggjør fullading på under 5 timer, sammenlignet med muligheten jeg har i dag med 10Ah som mulligjør fullading på type 37 timer +/-.

Jeg kommer nok til å dele en del detaljer og prisoverslag underveis, for dette tror jeg blir interessant!
Det blir i utgangspunktet 3 mulige løsninger:
- 85m kabelstrekk fra nærmeste strømstasjon til parkeringsplassen, hvor asfalt må freses opp og legges på nytt hele veien. (Kjempespent på hva bare gravearbeidet ville kostet).
Her måtte en satt inn 11kV til 230V/400V trafo som lå på ca 8000,- + 8000,- or so for kabinettet til trafo. Om jeg forsto infratek representanten korrekt.
- 18m kabelstrekk fra en alternativ strømkilde igjen under asfalten, her ville jeg fått 22kW via 230v 1 fas eller 3 fas, alt ettersom hva jeg foretrekker.
- 8 m kabelstrek fra nærmeste strømstasjon til en ureservert parkeringplass, forsovet beste løsningen, men ingen selvfølge at jeg får førsterett på parkeringsplassen (gateparkering) eller at jeg får lov til å få den satt opp.

Jeg kan en del om strømmarkedet igjennom tidligere arbeidsforhold i den bransjen så jeg har noe kunnskap som jeg tenkte jeg kunne dele med dere.
Hvis du er som meg, så tenker du sikkert at det er om å gjøre å få etablert høyest mulig strømtilførsel slik at man er forberedt på fremtiden osv. Så for egen del så skulle jeg gjerne hatt 200Ah sikring på ladekursen etc. Og kunne fint vært villig til å betalt f.eks. 5000,- mer for å få til det.

Men det kommer et "skjæringspunkt" for hva som er fornuftig, og det skjæringspunktet har egentlig bare med nettleie og nettleietariffer å gjøre.

"Nettleie for større privatkunder
Størrelsen på anleggets hovedsikringer og anleggets årlige energiforbruk er bestemmende for om anlegget avregnes etter energi- eller effekttariffer. Større privatkunder avregnes derfor etter effekttariffer på lik linje med øvrige større anlegg. Priser på gjeldende effekttariffer finner du under bedriftsmenyen."

Er du i Hafslund sitt område så er det 2 alternativer:
- Energitariff maks 50kW hovedsikring +/- (125A ved 230V og 80A ved 400V)
- Effekttariff over 50kW hovedsikring +/- eller hvis forbruket overstiger 100 000kWh/år.

Det blir en dramatisk kostnadsforskjell om man blir pålagt effektavregning.
Da går "fastleddet/målerleie" fra kr 750,- /år til kr 5760,- året.

Det alene er vesentlig mer enn hva et årlig model s strømforbruk burde koste deg.

En model S som kjører hele 20 000 km/året burde ha ca denne kostnaden.
20 000 km / 400km per pakke = 50 fullladinger i året. 50x85kWh = 4250kWh året økt strømforbruk
Gjennomsnittlig norsk strømkostnad ink. nettleie er 81-83 øre/kWh. 4250*0,83 = kr 3527,- året er nok det meste en Model S vil utgjøre på strømregninga til 9 av 10 nordmenn om all lading foregår hjemme.

Ikke hvis du er effektavregnet! Da må du betale "effektledd" også som et tillegg, og det ville blitt uforholdsmessig dyrt for oss.
Du har 2 effektledd, sommereffekt og vintereffekt.
Sommereffekt = kr 25,- pr kW effekt x det høyeste effektuttaket du har hatt over en time iløpet av måneden.
Vintereffekt = kr 74,- pr kW effekt x det høyeste effektuttaket du har hatt over en time iløpet av måneden.
Vårt effektuttak blir da på 22kW +/- x effektledd på kr 25,- = kr 550,- mnd i sommermånedene.
Vårt effektuttak blir da på 22kW +/- x effektledd på kr 74,- = kr 1628,- mnd i vintermånedene.

Hafslund regner 5 av 12 mnd som vintermåneder og de resterende 7 av 12 mnd som sommermåneder.

Så da blir kostnaden for sommereffekt kr 550,- x 7 = kr 3850,-
Og kostnaden for vintereffekt kr 1628,- x 5 = kr 8140,-

Årlig effektledd kostnad for en 22kW High Power Wall Charger til Model S blir da totalt kr 11990,-
Beløpet blir det samme selv om du bare skulle lade 1 time 1 gang i måneden, hver måned i et år.

Fastleddet øker med kr 5010,- og effektleddet øker med kr 11990,-

Total merkostnad på målerleie/fastledd og effektledd blir da kr 17000,- i året.


Kort oppsummert: Sørg for at du ikke blir effektavregnet!

Hva er da optimalt?
Grov kabling tilkoblet 125A hovedsikring på 230V eller maks 80A ved 400V. IKKE OVERSTIG DISSE TO SIKRINGSGRENSENE! Begge er forresten inntil 3 fas. 125x230x1,73=49737Watt = 49,7kW 80x400x1,73=55360Watt = 55,3kW.

Som du ser så kan man trekke hele 49-55 kW avhengig av om man er på 230v eller 400v før det blir krav om effektavregning. Man kan også bruke inntil 100 000kWh før det blir krav om effektavregning.
Og med tanke på at folk flest vil ikke være i nærheten av så mye som 5000kWh i året så er det ingen problem.

Meeeen innstallerer du en 126A hovesikring på 230v eller en 81A sikring på 400v så blir du effektavregnet enten du vil det eller ikke. Så respekter disse størrelsene som et maks så har du mer enn nok strøm, selv hvis du skulle få en ekstra Model S eller X med tiden.

Om du har valget mellom 400v og 230v og hvis Tesla high power laderen godtar 400v (den går bla. på 230v i usa) så bør du velge 400v hvis det ikke er noen merkostnad ved det. (da kan du ta ut inntil 55kW mot 50kW på 230v).

Så det blir spennende å se hva slags spec den norske/europeiske high power wall chargeren får mtp strømtilførsel når den tid kommer. Jeg mener å ha lest at den amerikanske iallefall går på 230v 50-60hz men usikker på om det er 1-fas eller 3-fas.

Men utifra det så er jeg frista til å tro at en amerikansk spec tesla ville kunne blitt ladet med en amerikansk spec lader på det norske strømnettet!

Noe som er ganske latterlig i grunn... At det faktisk ville vært bedre for en som kjørte mye, å dra en spansk en med paralellimport. Ihvertfall inntil Tesla Norway eventuellt kommer med en HPWC som fungerer med våre biler. (jeg for egen del har kjørt oslo bergen 2-3 ganger i livet mitt, så erfaring tilser at jeg personlig ville hatt veldig begrenset glede av superladerene).


Venter i spenning på pristilbud fra Infratek! (Forventer at en eller fler av løsningene vil koste mellom 40-60k så blir spennende å se worst & best case scenario)


JohanH

#1
US HPWC er kun for 1-fase, opp til 100A peak/80A continuous (i USA rater de sine opplegg slik at man får over tid kun får dra 80% av max angitt kapasitet). Jeg er 100% sikker på at HPWC samt bilens ladere i USA kun støtter enfase. Bare å se på pluggen de har i USA: 2 ledere = 1 fase.

Mao klart du kan lade en US bil med en US UMC her, bare fore den med nok strøm over en fase. F. eks. 63A 230V (via en US HPWC)

ellinger

Hei,
Jeg tilhører Fortum som maks leverer 72A på 400V.
Holder på å bygge nytt hus nå og i møte med elektrikeren fikk jeg vite at kommunen og Fortum hadde lagt begrensninger på hovedsikringen til huset på 40A som var det alle fikk.
Jeg forklarte da elektrikeren hva jeg ønsket og i god dialog med Salto Ladestasjoner ble det da til at jeg kunne få en egen kurs med 3 fase 32A til garasjen. Både kommunen og Fortum er positive til at man installerer ladestasjon hjemme så sant det ikke skaper problemer for naboer med overbelastning på nettet.
Gjennom elektrikeren koster totalpakka for ladestasjon og spesialvern rett i underkant av 10000,- ferdig montert.
Jeg skal pendle til Stockholm så er avhengig av en rask lading hjemme.
Takk til alle på forumet her som har oppsummert og skrevet detaljrike innlegg om lading. Gleder meg til min TMS kommer

tsladaytrader

Hei Ellinger!

72A på 400v er mer enn masse = 49kW. Som er nok til mer enn 2x teslaer :) Fortum tilbyr mer, men da blir det effektavregning med påfølgende kostnader ;)

Ellinger: prisen du fikk på 10000,- var det for 400v 3 fas eller 230v 3 fas?

Jeg ville holdt meg unna Salto innbiller meg at de tilbyr en underlegen løsning sammenlignet med den løsningen man får til Tesla i USA. Innbiller meg også at de er ganske dyre? Har du noen oversikt over hva de tar for toppmodellen sin?

Konge Johan! Lenge lurt på akkurat det om det var 1 eller 3 fase på US hpwc.
Johan: Vet du forresten om den kan stå ute i fritt vær festet på en søyle? eller er den ikke vanntett etc?

Griffel

#4
Sitat fra: ellinger på lørdag 07. september 2013, klokken 20:32
Jeg skal pendle til Stockholm så er avhengig av en rask lading hjemme.
Det er vel fornuftig å starte turen til Stockholm uthvilt.
8 timers søvn med 16 A 400V gir deg litt mer enn "full tank" tilog med om du starter med "tom".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ellinger

#5
Sitat fra: tsladaytrader på lørdag 07. september 2013, klokken 20:52
Hei Ellinger!

72A på 400v er mer enn masse = 49kW. Som er nok til mer enn 2x teslaer :) Fortum tilbyr mer, men da blir det effektavregning med påfølgende kostnader ;)

Ellinger: prisen du fikk på 10000,- var det for 400v 3 fas eller 230v 3 fas?

Jeg ville holdt meg unna Salto innbiller meg at de tilbyr en underlegen løsning sammenlignet med den løsningen man får til Tesla i USA. Innbiller meg også at de er ganske dyre? Har du noen oversikt over hva de tar for toppmodellen sin?


Hei hei,
Jeg fikk en veldig god følelse med Salto jeg.
Dette var toppmodellen for privat bruk.
Var å besøkte de på fredag, og den jeg skal ha er for 400V 3 fas.
Det er jo samme prinsipp som de stolpene kommunen har, bare i en litt mer elegant og nettere innpakning.
Spesialvernet som leveres med skal sikre huset mitt og Fortum om noe skulle skje under lading og bilen skulle generere et tilbakeslag mot nettet.

ellinger

Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 20:57
Sitat fra: ellinger på lørdag 07. september 2013, klokken 20:32
Jeg skal pendle til Stockholm så er avhengig av en rask lading hjemme.
Det er vel fornuftig å starte turen til Stockholm uthvilt.
8 timers søvn med 16 A 400V gir deg litt mer enn "full tank" tilog med om du starter med "tom".

Hei :)
Riktig tenkt, men en viktig ting er at min kjære kone skal bruke den i mellomtiden.
Det er derfor jeg er avhengig av en rask opplading.
Når jeg kommer hjem skal hun ha bilen og da har vi ikke tid til å sitte å vente i 8 timer.
Elektrikeren skulle ha samme pris for 400V 16A som 32A så gi meg gjerne en god grunn for å heller velge 16A. Slik jeg har tolket det er det bedre for meg å få en 32A enn en 16A, men mulig jeg har misforstått

tsladaytrader

Sitat fra: ellinger på lørdag 07. september 2013, klokken 21:00
Var å besøkte de på fredag, og den jeg skal ha er for 400V 3 fas.

Awesome! 400x32x3fas= 22169watt= 22kW :))

Da er du i mål, tipper du er den privatpersonen i Norge med beste ladeløsninga for øyeblikket!

Jeg var ikke klar over at de tilbød såpass med effekt, har du link til den du har fått tilbud på? og helt spesifikt, hva kostet akkurat den?

Griffel

Sitat fra: ellinger på lørdag 07. september 2013, klokken 21:07
Elektrikeren skulle ha samme pris for 400V 16A som 32A så gi meg gjerne en god grunn for å heller velge 16A. Slik jeg har tolket det er det bedre for meg å få en 32A enn en 16A, men mulig jeg har misforstått
Nei bevares, er 32A uproblematisk er det ingen grunn til å velge noe annet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ellinger

Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 21:21
Sitat fra: ellinger på lørdag 07. september 2013, klokken 21:07
Elektrikeren skulle ha samme pris for 400V 16A som 32A så gi meg gjerne en god grunn for å heller velge 16A. Slik jeg har tolket det er det bedre for meg å få en 32A enn en 16A, men mulig jeg har misforstått
Nei bevares, er 32A uproblematisk er det ingen grunn til å velge noe annet.

Takk for oppklaringen iallfall :)

ellinger

Sitat fra: tsladaytrader på lørdag 07. september 2013, klokken 21:12
Sitat fra: ellinger på lørdag 07. september 2013, klokken 21:00
Var å besøkte de på fredag, og den jeg skal ha er for 400V 3 fas.

Awesome! 400x32x3fas= 22169watt= 22kW :))

Da er du i mål, tipper du er den privatpersonen i Norge med beste ladeløsninga for øyeblikket!

Jeg var ikke klar over at de tilbød såpass med effekt, har du link til den du har fått tilbud på? og helt spesifikt, hva kostet akkurat den?

Takk for den ;)
Ja de på Salto syntes det var veldig gøy selv at jeg kunne få en så fin løsning i garasjen.
Den jeg har valgt er denne
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=8178.0;attach=9636
Nå er den jo en del av hele pakka til elektrikeren, men slik jeg har forstått det og ifølge elektrikeren kostet denne meg 9876,- inkl mva. ferdig montert og justert for 32A. Jeg må jo betale for 10mm2 kabelen fra huset og inn til garasjen utenom. Dette er forøvrig 7m kabel.
Men den er "baka" inn i totalprisen på huset så har ikke peiling hva den koster.

TS

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Lille Lance

De fleste har vel max 63A hovedsikringer hjemme ... da blir det tøft å legge opp til noe særlig mer enn 32A/230V. eller?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

jkirkebo

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 07. september 2013, klokken 21:53
De fleste har vel max 63A hovedsikringer hjemme ... da blir det tøft å legge opp til noe særlig mer enn 32A/230V. eller?

40A bør gå om man fordeler de andre kursene på de to andre fasene. Men det forusetter ingen trefase-forbrukere. Og en liten ombygging av sikringsskapet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. september 2013, klokken 22:40
Sitat fra: Lille Lance på lørdag 07. september 2013, klokken 21:53
De fleste har vel max 63A hovedsikringer hjemme ... da blir det tøft å legge opp til noe særlig mer enn 32A/230V. eller?

40A bør gå om man fordeler de andre kursene på de to andre fasene. Men det forusetter ingen trefase-forbrukere. Og en liten ombygging av sikringsskapet...
Men det må godkjennes av nettleverandøren, det må forøvrig også enfas 32A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA