Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Random spotting av Model S i Norge

Startet av eledille, lørdag 14. september 2013, klokken 21:14

« forrige - neste »

teslaz

Men er det ikke slik at det ER 3 instillinger for regen? Fra 0 til 2............
Mulig jeg ikke har misforstått............
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

valvolainen

svak og sterk tror jeg det er.
Men det er på skjermen, og det er en lite intuitiv metode når du kjører.
spaken / hjulet ved/på rattet (evt pedalene) er det eneste du egentlig kan forholde deg til fra bakketopp til bakketopp.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

teslaz

Tror nok vi venner seg til det. Bare vi får bilene snart så..........  ;)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

eledille

Jeg har som de fleste andre bare kjørt en liten runde med MS, men jeg har kjørt Roadster i en time. Da fikk jeg god anledning til å legge merke til hvordan Tesla-regen fungerer. Det er virkelig bare et nullPUNKT, og bare ørlite unna punktet får man betydelig regen.

Det gjør at bilen føles superrask i responsen og det er jo helt knall til aktiv kjøring, men det er rett og slett vrient å trille.

Jeg har littegrann erfaring med radiostyrt fly, og alle radiostyringer lar deg definere egne inputkurver for spakene. Hvis man har et fly som er veldig kvikt i responsen så er det lett å hive det rundt i lufta, men vanskelig å fly nøyaktig og pent. Da lager man gjerne en eksponentiell kurve som gir lite utslag nær null og større og større utslag jo lenger vekk fra null du drar stikka. Kjekt å kunne dra fire roller på et halvt sek, men også greit å kunne lande uten å se ut som en skadeskutt kråke. Med en eksponentiell kurve kan du lett gjøre begge deler på en gang.

Jeg tror det er akkurat dette MS trenger for gasspedalen, men med en liten sone som er akkurat null i tillegg. Trinnløs regen-kontroll på hjulet eller på egen stikke hadde nok fungert fint om det ikke var for at Tesla allerede har regen på gassen. Da må man tilpasse to kontroller til hverandre, litt som clutch og gass. Ser for meg at det blir adskillig mer brysomt enn å velge en annen inputkurve for gassen som er bedre egnet til rekkeviddestrekking.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

shb

Prøvde litt med minste regen, da yter den max 30kW. Da er den enkler å kjøre. Men det jeg hadde ønsket er i utgangspunktet et raskere vei til å bytte mellom max og min regen. Nå må en inn på skjermen, hadde vert mye enkler ved f.eks dytte girspaker ned. Hvit D 30kW Grønn D 60kw, nullpunktet finner en frem til ved trening. Er morsomt å ikke trenge å bruke bremsene. Bra bremserskiver går på servicavtale, de kommer til å ruste. Men en må jo bremse litt hardt av og til da.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Nordtroms

Sitat fra: eledille på søndag 08. september 2013, klokken 10:35
Jeg har som de fleste andre bare kjørt en liten runde med MS, men jeg har kjørt Roadster i en time. Da fikk jeg god anledning til å legge merke til hvordan Tesla-regen fungerer. Det er virkelig bare et nullPUNKT, og bare ørlite unna punktet får man betydelig regen.

Det gjør at bilen føles superrask i responsen og det er jo helt knall til aktiv kjøring, men det er rett og slett vrient å trille.

Jeg har littegrann erfaring med radiostyrt fly, og alle radiostyringer lar deg definere egne inputkurver for spakene. Hvis man har et fly som er veldig kvikt i responsen så er det lett å hive det rundt i lufta, men vanskelig å fly nøyaktig og pent. Da lager man gjerne en eksponentiell kurve som gir lite utslag nær null og større og større utslag jo lenger vekk fra null du drar stikka. Kjekt å kunne dra fire roller på et halvt sek, men også greit å kunne lande uten å se ut som en skadeskutt kråke. Med en eksponentiell kurve kan du lett gjøre begge deler på en gang.

Jeg tror det er akkurat dette MS trenger for gasspedalen. Trinnløs regen-kontroll på hjulet eller på egen stikke hadde nok fungert fint om det ikke var for at Tesla allerede har regen på gassen. Da må man tilpasse to kontroller til hverandre, litt som clutch og gass. Ser for meg at det blir adskillig mer brysomt enn å velge en annen inputkurve for gassen som er bedre egnet til rekkeviddestrekking.

Enig med du!
Uten å huske spesielt fra prøvekjøringen. Det er vel en viss progresivitet på regen i dag? Er vel ikke bare av og på. Kan noen av dere som har fått bilene svare på dette?

I fht RC verdenen så er det mulig at det er litt vanskeligere å kontrollere regen på en "gasspedal", all den tid at pedalen står helt oppe når bilen er i ro. Bilen begynner dermed å bevege seg straks man tråkker pedalen ned. Det vil si at det er ikke noe eget område på pedalen som er til regen. Ahh det er vanskelig å forklare skriftig. Håper dere forstår. Altså. Gasspedalen har ikke negativ bevegelse for å utgjøre regen men må fungere straks du slipper pedalen litt opp enten bilen kjører i 150 eller 50 km/t og det kan utgjøre et problem ift å regulere mengden regen.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Øyvind.h

Har ikke bilen nøytral? Dvs. at du kan vippe på girspaken slik at bilen hopper i fri? Seff klønete, og gir sikkert et rykk når du vipper tilbake i D, men det kan kanskje være en unntaksvis løsning i lange slakke bakker?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Regenereringen er progressiv. Dette har vært diskutert før, og økt luftmotstand pga. økt fart spiser opp mer av gevinsten på tap i regen. Tap i regen er lineær, tap pga. luftmotstand er eksponentiell.

Bese dere kan gjøre for rekkevidde (og lappen) er å sette cruise control, og den fikser biffen for deg, bedre enn du selv klarer. Har du problem med å komme fram, ja sett den 10km/t lavere.

Og til slutt, det er ikke mulig å sammenligne med en Think... i det hele tatt.

EDIT: Takk autocorrect...

noto

Regen betyr slitasje på batteriet. Sånn sett er det bedre å cruise i fri når mulig enn å justere opp og ned med pedalen med mye strøm inn og ut av batteriet. Er det i praksis ukomplisert å bruke N til å trille i fri, eller blir det rykkete?

eledille

Sitat fra: petersv på søndag 08. september 2013, klokken 15:18
Rett gen er progressiv.

Pedalresponsen er ganske lineær. Den er i hvert fall for lineær til at det er enkelt å finkontrollere pådrag/regen nær null.

For all del, den er ikke on/off, takk og pris.

SitatDette har vært diskutert før, og økt luftmotstand pga. økt fart spiser opp mer av gevinsten på tap i regen. Tap i regen er lineær, tap pga. fultmotstand er eksponentiell.
Ja visst, men det er ikke det vi diskuterer her.

SitatBese dere kan gjøre for rekkevidde (og lappen) er å sette cruise control, og den fikser boffen for deg, bedre enn du selv klarer. Har du problem med å kolme fram, ja sett den 10km/t lavere.
Hvor mye har du kjørt elbil, tro?

Sitat
Og til slutt, det er ikke mulig å sammenligne med en Think... i det hele tatt.
Hvis du virkelig mener det så tror jeg ikke du oppnår særlig imponerende rekkevidde. Fysikkens lover gjelder likt for Think og Tesla, og de har samme type drivverk.
Oslo

eledille

Å sette bilen i N er en håpløst klønete workaround.
Oslo

noto

Sitat fra: eledille på søndag 08. september 2013, klokken 16:39
Å sette bilen i N er en håpløst klønete workaround.

Kan du utbrodere? Egen erfaring med Model S?

Hyperstress

Sitat fra: noto på søndag 08. september 2013, klokken 16:18
Regen betyr slitasje på batteriet. Sånn sett er det bedre å cruise i fri når mulig enn å justere opp og ned med pedalen med mye strøm inn og ut av batteriet. Er det i praksis ukomplisert å bruke N til å trille i fri, eller blir det rykkete?

Er det det?
Trodde klattlading var bedre for disse batteriene, enn lengre utladning/oppladning..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på søndag 08. september 2013, klokken 18:28

Er det det?
Trodde klattlading var bedre for disse batteriene, enn lengre utladning/oppladning..

Det er det, men uten regen lader du jo ikke opp i det hele tatt. Det er ennå bedre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. september 2013, klokken 18:40
Sitat fra: Hyperstress på søndag 08. september 2013, klokken 18:28

Er det det?

Det er det, men uten regen lader du jo ikke opp i det hele tatt. Det er ennå bedre ;)

Usannsynlig godt poeng! :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA