Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Random spotting av Model S i Norge

Startet av eledille, lørdag 14. september 2013, klokken 21:14

« forrige - neste »

eledille

Sitat fra: JohanH på lørdag 07. september 2013, klokken 09:59

Sitat fra: shb på lørdag 07. september 2013, klokken 09:47
En kan jo velge ulike menyer for knapper og hjul på rattet. Hva med regen av på og styrke.  Som ny hurtig meny?Er ikke lett å holde tilnærmet konstant fart på vestlandet. Slipper en gassen litt langt opp bremser bilen. Bruke crusecontrol er ofte ikke enkelt på helt ukjente svingete veier. Når en slår den av går bilen rett i regen, om en ikke holder gassen i rett posisjon. Men det er jo ikke det som føles rett før en sving en er litt skeptisk til vel? Eller hva

Helt enig. Har ikke hatt behovet ennå men ser at den tid kommer (vinter, cruising på svingete veier med f. eks. våte blader, evt. banekjøring). Syns det bør være 3 valg på regen: standard, low og OFF. Regner med at det kommer. Vi bør melde inn ønske.

For ikke å dra den andre tråden off topic lagde jeg en ny tråd og svarer her.

Som Think-eier har jeg mast mye på dette på TMC tidligere. Mange tror at regen alltid er bra. I virkeligheten er regen bare en litt mindre sløsende måte å bremse på. Det er tap ved omforming til strøm, lading av batteriet og i kabler som gjør at man bare får igjen ca 75 % av energien. Men like ille er at rullemotstanden i dekkene stiger voldsomt ved akselerasjon og bremsing. Totalt får man bare igjen rundt halvparten av energien.

Thinken ruller fritt når man slipper gassen, og en erfaren Think-sjåfør kan ved å bruke dette riktig strekke rekkevidden betydelig.

Jeg liker hvordan Tesla føles med sin enpedalskjøring til vanlig. Men når jeg skal ha ut maks rekkevidde kommer dette i veien.

Mitt forslag er å gjøre overgangen mellom aks og regen på gasspedalen mykere, og ha et lite område med null pådrag, slik at det er lettere å finne punktet hvor bilen ruller fritt. Kunne jo gjøre dette til en ny regen-modus og kalle den "range".

En annen løsning er å gjøre det lettere å regulere regen-styrken, men jeg lurer på om ikke det første forslaget er bedre.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

shb

Ja det er ikke lett å finne punktet over tid. På rett/gode veier kan en bare bruke crusecontrollen. Men på ukjente/svingete vestlandsveier veier og i kø er det ikke ikke alltid like lett å holde jevn fart. Skal prøve litt med lavest regen instilling å se hvordan den føles. Stiller en inn på Typical Range viser bilen ganske nøyaktig gjenværende km rekkevidde.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

valvolainen

Aggressiv regen er vel best i/rundt byer samt veldig aktiv kjøring.
Langkjøring passer vel best med mindre motstand på drivverk for jevn kjøring. Sterk regen kan jo settes når du skal ned fra hol mot aurland og andre bratte laaaaaaaaange nedoverbakker i landet vårt. Men dog muligens ikke vinterstid. Skal bli spennende å prøve det og!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

OddB

Sitat fra: valvolainen på lørdag 07. september 2013, klokken 13:50
Aggressiv regen er vel best i/rundt byer samt veldig aktiv kjøring.
Langkjøring passer vel best med mindre motstand på drivverk for jevn kjøring. Sterk regen kan jo settes når du skal ned fra hol mot aurland og andre bratte laaaaaaaaange nedoverbakker i landet vårt. Men dog muligens ikke vinterstid. Skal bli spennende å prøve det og!
Det blir vel å regne som en og gammeldags brekksladd ? ;)  OFF - bør være et krav for norsk vinterføre !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Ideen er altså at når man f.eks. nærmer seg en bakketopp, etterfulgt av en nedoverbakke, deretter ny oppoverbakke, så vil man for lavest mulig energiforbruk trille over bakketoppen, trille i økende fart ned i dumpa, og opp neste bakke. Besparelsen ift å holde jevnt 80 med motorbruk opp, regen ned, motor opp er stor. Det er uaktuelt å fikle med menyer, og like ubrukelig å slå regen helt av.

Hvordan fikse dette uten å måtte sitte og tviholde foten på nullpunktet?

Jo: Større nullpunkt (dvs nullsone i stedet for punkt) som er lettere å finne, eller justering på ratthjulet. Andre ideer?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

AreLib

sett giret i N og du skal da kunne trille nøytralt?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

JohanH


Sitat fra: bensinhodet på lørdag 07. september 2013, klokken 15:58
sett giret i N og du skal da kunne trille nøytralt?

Dette virker, jeg har prøvd, men ikke optimalt å fikle med girspaken i fart. Jeg støtter to ideer: 1) Regen mode: Off. 2) større 0-intervall på "gasspedalen" - min opplevelse er at man går direkte fra akselerasjon til deselerasjon og at selve 0-posisjonen per idag er et punkt uten lengde for å si det sån (på en 2-dimensjonal akse).

eledille

#7
Bensinhodet: Dette er noe man gjør absolutt hele tiden, vil ikke fikle med girskifteren for dette! Det må være like lett tilgjengelig som gass og brems. Det må også være "smooth", setter du i nøytral vil du få et rykk.

JohanH: jeg støtter også Regen: OFF, men det løser et annet problem enn det jeg tenker på her. Det hender jo innimellom at man må bremse, dessverre, og da må regen være øyeblikkelig tilgjengelig :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Nordtroms

I dag har etter som jeg har forstått regen to modes. Jeg er fristet til å tro at det er enkelt å lage regen trinnløs fra null til max med en softwareoppdatering. Tror det vil være gunstig både for max rekkevidde og vinteregenskapene til bilen.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

eledille

#9
For maks rekkevidde er det nødvendig med øyeblikkelig regulering av regen, inklusive null regen. Å tukle i menyer er ikke en løsning (selv om det er helt greit med med trinnløs regulering i menyen, i så fall ville jeg bare stilt den på maks).
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Nordtroms

Sitat fra: eledille på lørdag 07. september 2013, klokken 16:38
For maks rekkevidde er det nødvendig øyeblikkelig regulering av regen, inklusive null regen. Å tukle i menyer er ikke en løsning (selv om det er helt greit med med trinnløs regulering i menyen, i så fall ville jeg bare stilt den på maks).

Hvis man legger den inn på menyen slik at den kan velges på høyre knappen på rattet så vil det være veldig raskt å endre den, bare et litte flipp med tommelen. Siden regen ikke er 100% effektiv så vil det på flat vei være mest energieffektivt å la bilen rulle fritt. I lange nedoverbakker vil det være bedre å regenerere energien enn å la den forsvinne i øket luftmotstand. Som sagt høyre rulleknapp er perfekt.  ;D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

eledille

#11
Sitat fra: Nordtroms på lørdag 07. september 2013, klokken 16:49
Hvis man legger den inn på menyen slik at den kan velges på høyre knappen på rattet så vil det være veldig raskt å endre den, bare et litte flipp med tommelen. Siden regen ikke er 100% effektiv så vil det på flat vei være mest energieffektivt å la bilen rulle fritt. I lange nedoverbakker vil det være bedre å regenerere energien enn å la den forsvinne i øket luftmotstand. Som sagt høyre rulleknapp er perfekt.  ;D

Er ikke helt sikker på om du er med på hvor intensivt dette brukes.

Du mener trinnløs regulering på ratthjulet, sant? I så fall vil det fungere, men jeg tror fremdeles nullsone på pedalen vil være mer elegant og naturlig i bruk. Det legger ikke beslag på nyttig hardware heller.

Med ratthjulet ville man også risikere overraskelser når man har glemt å regulere opp igjen, og det ville være klundrete å regulere opp samtidig som man tilpasser pedalposisjonen så det ikke oppstår uønsket regen eller pådrag. Nei, jeg er skeptisk.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Nordtroms

Sitat fra: eledille på lørdag 07. september 2013, klokken 17:44
Sitat fra: Nordtroms på lørdag 07. september 2013, klokken 16:49
Hvis man legger den inn på menyen slik at den kan velges på høyre knappen på rattet så vil det være veldig raskt å endre den, bare et litte flipp med tommelen. Siden regen ikke er 100% effektiv så vil det på flat vei være mest energieffektivt å la bilen rulle fritt. I lange nedoverbakker vil det være bedre å regenerere energien enn å la den forsvinne i øket luftmotstand. Som sagt høyre rulleknapp er perfekt.  ;D

Er ikke helt sikker på om du er med på hvor intensivt dette brukes.

Du mener trinnløs regulering på ratthjulet, sant? I så fall vil det fungere, men jeg tror fremdeles nullsone på pedalen vil være mer elegant og naturlig i bruk. Det legger ikke beslag på nyttig hardware heller.

Med ratthjulet ville man også risikere overraskelser når man har glemt å regulere opp igjen, og det ville være klundrete å regulere opp samtidig som man tilpasser pedalposisjonen så det ikke oppstår uønsket regen eller pådrag. Nei, jeg er skeptisk.

Ja det er mulig du har rett. Jeg har ikke fått bilen enda og som du sier, jeg vet ikke hvordan dette brukes/oppleves. Det jeg kan huske fra min korte prøvekjøring er at bilen fort mistet farten når man slapp litt opp på pedalen. Da kan det og løses som du sier med å legge inn en trottlekurve som er mer avrundet i starten på regen.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

eledille

Nettopp, de får jo til alskens fancy eksponentielle inputkurver på radiosendere for rc-fly, så det burde være enkelt å få til en kontrollkurve for gassen som er ganske flat nær en liten nullsone og brattere lenger unna null.

Tror ikke det er mye som skal til, bare at man slipper å finsikte for å treffe akkurat nullpunktet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

valvolainen

Dette høres ut som en god ide.
Jeg husker i min barndom mye busskjøring (3mil hver dag til skole)
Der hadde bussen en magnetbrems som kan sammenlignes veldig med regen i bremsekraft.
Dette var en spak som gikk fra 0-3. 0 = av 3 = tung brems.
(Sparer masse bremseutstyr på denne måten)

Girspaken skulle hatt en regen skala som går fra null regen til tung regen når du trekker den mot deg eller drar den fra deg.
Det blir en ny måte å lære å kjøre på, men tror det kunne fungert veldig bra.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA