Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av P85D+, lørdag 14. september 2013, klokken 12:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 14:02
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Se under "lading".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stellar

#16
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. september 2013, klokken 14:39
Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 14:02
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Se under "lading".

Med 230V er maks effekt 7.4kW,med 400 11kW med enkeltlader. Nå snakker jeg om strømuttak på eget nett, ikke hva man får med en transformator eller HPWC.   Det du viser til sier hva laderen håndterer, ikke hva den leverer til batteriet. Legger ved link til Teslas offisielle ladeinformasjon.

https://www.dropbox.com/s/54f4cj2tw2keumx/EU_CHARGING_EN_MAY13%20%281%29.pdf
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

eclipse

Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 14:47
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. september 2013, klokken 14:39
Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 14:02
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Se under "lading".

Med 230V er maks effekt 7.4kW,med 400 11kW med enkeltlader. Nå snakker jeg om strømuttak på eget nett, ikke hva man får med en transformator som koster masse penger.  Det du viser til sier hva laderen håndterer, ikke hva den leverer til batteriet. Legger ved link til Teslas offisielle ladeinformasjon. Det sier seg selv at det som står der er det som er korrekt.

https://www.dropbox.com/s/54f4cj2tw2keumx/EU_CHARGING_EN_MAY13%20%281%29.pdf

En HPWC er ikke en transformator som koster masse penger, det er en ladestasjon (på lik linje med Salto sine) som gjør det mulig å utnytte strømstyrker over 32A fordi du da ikke vil bruke UMC kabelen. Forøvrig ser jeg i linken din at HPWC er TBD i Norge så vi vet ikke helt hva den vil gi, forhåpentligvis kan den ta 230-400V 1 og 3fas men vi får se.

Med denne installert så vil det sannsyligvis være mulig å lade 40A 1-fas.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 14:47
Med 230V er maks effekt 7.4kW,med 400 11kW med enkeltlader. Nå snakker jeg om strømuttak på eget nett, ikke hva man får med en transformator som koster masse penger.  Det du viser til sier hva laderen håndterer, ikke hva den leverer til batteriet. Legger ved link til Teslas offisielle ladeinformasjon. Det sier seg selv at det som står der er det som er korrekt.

https://www.dropbox.com/s/54f4cj2tw2keumx/EU_CHARGING_EN_MAY13%20%281%29.pdf

Håndterer? Hva er vitsen med å spesifisere at laderen kan ta 1-fase 40A/80A inn om den ikke kan levere tilsvarende effekt til batteriet?

Tranformator gir ingen mening for enfase.

Det dokumentet viser bare hva du kan lade med med UMC og offentlige Type 2 punkter. Om du ser under Tesla HPWC så står det bare TBD (To Be Decided) på fase og strøm.

Ut i fra den dokumentasjonen som finnes er jeg overbevist om at 40A enfase går fint med enkeltlader, så lenge du har en fast ladestasjon som kan levere dette. Foreløpig finnes ingen slike for Type 2 plugg så man må enten vente på Teslas HPWC eller bygge en selv.

Spesifikasjonene på specs-siden er da minst like offisielle som det dokumentet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#19
Det er rimelig å anta at EU-laderen ikke greier like mye enfase som US-laderen, siden den takler trefase.

Det er også forsvinnende få som har mulighet til å ta ut mer enn 32 A enfase, vil jeg tro.

Jeg håper laderne klarer 230 V trefase med nøytralleder. I så fall kan de kanskje få det til å virke ved å la hpwc'en jukse til et nullpunkt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Stellar

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. september 2013, klokken 15:08
Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 14:47
Med 230V er maks effekt 7.4kW,med 400 11kW med enkeltlader. Nå snakker jeg om strømuttak på eget nett, ikke hva man får med en transformator som koster masse penger.  Det du viser til sier hva laderen håndterer, ikke hva den leverer til batteriet. Legger ved link til Teslas offisielle ladeinformasjon. Det sier seg selv at det som står der er det som er korrekt.

https://www.dropbox.com/s/54f4cj2tw2keumx/EU_CHARGING_EN_MAY13%20%281%29.pdf

Håndterer? Hva er vitsen med å spesifisere at laderen kan ta 1-fase 40A/80A inn om den ikke kan levere tilsvarende effekt til batteriet?

Tranformator gir ingen mening for enfase.

Det dokumentet viser bare hva du kan lade med med UMC og offentlige Type 2 punkter. Om du ser under Tesla HPWC så står det bare TBD (To Be Decided) på fase og strøm.

Ut i fra den dokumentasjonen som finnes er jeg overbevist om at 40A enfase går fint med enkeltlader, så lenge du har en fast ladestasjon som kan levere dette. Foreløpig finnes ingen slike for Type 2 plugg så man må enten vente på Teslas HPWC eller bygge en selv.

Spesifikasjonene på specs-siden er da minst like offisielle som det dokumentet.

Takk for info, men som jeg har sagt snakker jeg fremdeles om strømuttak hjemme og ikke ladestasjon. Da stemmer det jeg sier.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Stellar

Jeg svarte på hvordan jeg tolket fredag sitt utsagn om at 400V var raskere enn 230V. Jeg tolket det som sagt med at et 400V uttak vil lade raskere enn et 230V uttak. Har vel aldri snakket om ladestasjon eller HPWC...
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Griffel

Sitat fra: eclipse på lørdag 07. september 2013, klokken 15:04
Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 14:47
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. september 2013, klokken 14:39
Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 14:02
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Se under "lading".

Med 230V er maks effekt 7.4kW,med 400 11kW med enkeltlader. Nå snakker jeg om strømuttak på eget nett, ikke hva man får med en transformator som koster masse penger.  Det du viser til sier hva laderen håndterer, ikke hva den leverer til batteriet. Legger ved link til Teslas offisielle ladeinformasjon. Det sier seg selv at det som står der er det som er korrekt.

https://www.dropbox.com/s/54f4cj2tw2keumx/EU_CHARGING_EN_MAY13%20%281%29.pdf

En HPWC er ikke en transformator som koster masse penger, det er en ladestasjon (på lik linje med Salto sine) som gjør det mulig å utnytte strømstyrker over 32A fordi du da ikke vil bruke UMC kabelen. Forøvrig ser jeg i linken din at HPWC er TBD i Norge så vi vet ikke helt hva den vil gi, forhåpentligvis kan den ta 230-400V 1 og 3fas men vi får se.

Med denne installert så vil det sannsyligvis være mulig å lade 40A 1-fas.
Jeg får blande meg i gjettingen. Mitt tips er at det som står i "http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs" er oversatt fra USA spesifikasjo og ikke nødvendigvis stemmer helt med EU laderen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 15:36
Takk for info, men som jeg har sagt snakker jeg fremdeles om strømuttak hjemme og ikke ladestasjon. Da stemmer det jeg sier.

Ok, du nevnte 22kW og dobbeltlader så da var jeg ikke klar over at du snakket om kun UMCen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

P85D+

Sitat fra: fredag på lørdag 07. september 2013, klokken 11:17
Sitat fra: angenvilla på lørdag 07. september 2013, klokken 10:47
Utrulling av smarte målere skal kunne avhjelpe slikt og snu det til en styrke for nettet - om funksjonaliteten kommer på plass, og laderne snakker pent med målerne på samme standard.

Mange kan nok allerede nå få målerne for et par tusen om de ringer sine hafslunder, men det kan nok bli litt plunder å få til automatisk kommunikasjon med laderne foreløpig.

Industrikunder kan få rimeligere strøm hvis de former strømforbruket sitt etter hva kapasiteten i strømnettet.

Det slår meg at i en elbil som Tesla burde man kunne ha en app i bilen som snakker med strømnettleverandør når den lader, og regulerer ladehastigheten til bilen og dermed strømforbruket etter hva nettleverandør kan levere på ethvert tidspunkt.

Det er en god ide!
P85D og 85D

Griffel

Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 07. september 2013, klokken 23:57
Sitat fra: fredag på lørdag 07. september 2013, klokken 11:17
Sitat fra: angenvilla på lørdag 07. september 2013, klokken 10:47
Utrulling av smarte målere skal kunne avhjelpe slikt og snu det til en styrke for nettet - om funksjonaliteten kommer på plass, og laderne snakker pent med målerne på samme standard.

Mange kan nok allerede nå få målerne for et par tusen om de ringer sine hafslunder, men det kan nok bli litt plunder å få til automatisk kommunikasjon med laderne foreløpig.

Industrikunder kan få rimeligere strøm hvis de former strømforbruket sitt etter hva kapasiteten i strømnettet.

Det slår meg at i en elbil som Tesla burde man kunne ha en app i bilen som snakker med strømnettleverandør når den lader, og regulerer ladehastigheten til bilen og dermed strømforbruket etter hva nettleverandør kan levere på ethvert tidspunkt.

Det er en god ide!
Den funksjonen er standard i de offentlige Type 2 ladestasjonene. I forbindelse med smarte målere kan det komme et krav (ønske) om at de med store ladeuttak må ha en stasjon med denne funksjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 11:54
Sitat fra: fredag på lørdag 07. september 2013, klokken 10:37
Kanskje DSB kan jobbe med å få fortgang i utbygging av 400V TN i Norge, så vi blir kvitt alle problemene med gammelt 230V IT-nett, og få tilgang til et mer sikkert og raskere strømnett?

Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V eller noe sånt.
Det er få problemer 230V IT Nett. Anlegg hvor en ønsker høy pålitlighet og drifsikkerhet benytter IT. F.eks. sykehus (TN ikke tillat) og industribedrifter. 400V TN anbefales i boligdistribusjon fordi det er billigere.
Egentlig ikke sikrere, og hva som menes med rasker skjønner jeg ikke.
En utskifting til 400V er ikke samfunnsmessig forsvarlig.

400V TN er gir raskere lading (for oss Tesla eiere) fordi vi kan kjøpe en type2 ladestasjon og lade med 22kwh. Det går ikke hvis vi bare har 230V IT, siden type2 ikke har støtte for 230V IT 3-fas. Da må tregere 1-fas lading benyttes.

Jeg er ikke elektriker. Men inntrykket jeg har fått fra elektrikere er at 400V TN er sikrere. Med 400V TN blir jord levert fra trafo, og er midtpunkt mellom fasene, noe som er vel er bedre og sikrere enn å finne opp jord selv ved koble jordkabel til vannrøret i huset eller vikle en kabel rundt huset?

Har fått servert noen historier om unormalt mange dødsfall i dusj og badekar i Norge, som elektrikere mener kan skyldes alvorlige jordfeil. De mener dette er underrapportert som dødsårsak i Norge, og stort sett rapporteres som mulig hjertefeil eller lignende. En gammel nabo målte over 100-200V mellom sluk i dusj og vannrør/vannkran, som kun oppsto når en brødrister og senere et lysstoffrør i annen nabos hus var skrudd på. Han fikk seg en ordentlig karamell, som han mente han lett kunne blitt drept av.

Og så er det fordyrende når tungt utstyr kun leveres i 400V TN versjon, slik at man her i Norge må kjøpe en svær trafo for å få brukt utstyret. Det er upraktisk og fordyrende at vi ikke bruker samme standard som resten av Europa.

Salto nevnte for meg at det var uheldig hvis mange nordmenn begynte å lade Teslaene sine på 32A enfas, siden fasene da blir belastet ulikt. Jeg er ikke elektriker, så jeg har ikke oversikt over hva slags problemer dette kan føre til. (Men alternativet nå, en svær transformator er for upraktisk og dyrt til at jeg gidder å vurdere det.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Sitat fra: fredag på søndag 08. september 2013, klokken 12:24
Salto nevnte for meg at det var uheldig hvis mange nordmenn begynte å lade Teslaene sine på 32A enfas, siden fasene da blir belastet ulikt. Jeg er ikke elektriker, så jeg har ikke oversikt over hva slags problemer dette kan føre til. (Men alternativet nå, en svær transformator er for upraktisk og dyrt til at jeg gidder å vurdere det.)

Transf. for de som har Tesla og trenger det er rimligere enn en forsert utskifting til 400V.

Kjøper jeg en Tesla og forlanger 400 V må transf. for nabolaget skiftes ut, selv må jeg få ny innmat i sikringsskapet.
Nettleia økes for alle og nærmeste nabo må i tilleg til ny innmat i sikringsskapet skifte ut sin trefase badstuovn, bygge om snøsmeltingsanlegget i bakken opp til garasjen, skifte ut lang jordkabel til garasje for å tilfredstille krav til utkobling, skifte motor på kloakk pumpe, skifte motorer i boblebad etc.

Omlegging til 400V skjer i nye byggeområder og etter hvert som vedlikehold gjør det nødvendig.

(PS. Nå er naboen er en oppdiktet person, og en hver likhet med noen er tilfeldig.)
Men det føles riktigere at de som har Tesla og trenger en transf. bekoster denne enn at hele Norge påføres høyere nettleie + utgjifter til ombygging i sikringsskap og utskifting av evt. trefasutstyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stellar

Bor i rekkehus i felt som ble bygget i 2000, her har alle 400V anlegg. Er det uvanlig med slike anlegg generelt, eller kun i eldre hus? Bygges nye felt med dette som standard? Er det vanlig i hus av min alder?

Mye spørsmål her, trenger ikke svar på alle, er bare litt nysgjerrig.  ;)
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

valvolainen

Ikke så sikker på nye felt, men en bekjent bygde hus i nytt felt i -95, og de har 400V.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA