Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Roger (NO), fredag 13. september 2013, klokken 22:35

« forrige - neste »

Roger (NO)

Noen som vet hvordan man går fram for å kunne parkere bilen uten at parkeringsbremsen blir aktivert?

Nå når høstværet og vinteren står på trappene er det gunstig å kunne parkere uten at parkeringsbremsen henger seg...

mrjalle

Trykk på Controls -> E-brake &...... -> Tow Mode

Roger (NO)

Så tow mode er eneste muligheten til å frikoble parkeringsbremsen?

Hva gjør så egentlig den parkeringbrems-knappen i samme bilde?

mrjalle

Sitat fra: Roger (NO) på fredag 06. september 2013, klokken 18:34
Så tow mode er eneste muligheten til å frikoble parkeringsbremsen?
Ikke 100% sikker, men tror det.

Sitat fra: Roger (NO) på fredag 06. september 2013, klokken 18:34
Hva gjør så egentlig den parkeringbrems-knappen i samme bilde?
Godt spørsmål, mener at jeg så at det var "nødbrems" til bruk under kjøring. Samme effekt som å holde inne parkeringsbremsen på hendelen.

mortys

Sitat fra: Roger (NO) på fredag 06. september 2013, klokken 18:26
Noen som vet hvordan man går fram for å kunne parkere bilen uten at parkeringsbremsen blir aktivert?

Nå når høstværet og vinteren står på trappene er det gunstig å kunne parkere uten at parkeringsbremsen henger seg...

Det jo være mye bedre å bruke parkbrems regelmessig og opprettholde funksjon, enn å koble bort slik at den garantert setter seg fast...(er jo tross alt en NY bil dere har kjøpt og ikke en 15år gammel Mondeo)

just my 2 cents

Roger (NO)

Sitat fra: mortys på fredag 06. september 2013, klokken 18:37
Sitat fra: Roger (NO) på fredag 06. september 2013, klokken 18:26
Noen som vet hvordan man går fram for å kunne parkere bilen uten at parkeringsbremsen blir aktivert?

Nå når høstværet og vinteren står på trappene er det gunstig å kunne parkere uten at parkeringsbremsen henger seg...

Det jo være mye bedre å bruke parkbrems regelmessig og opprettholde funksjon, enn å koble bort slik at den garantert setter seg fast...(er jo tross alt en NY bil dere har kjøpt og ikke en 15år gammel Mondeo)

just my 2 cents

Min skal stå i 6 uker i november-desember, og da tenker jeg å la den stå uten parkeringsbremsen...

Roger (NO)

Sitat fra: mrjalle på fredag 06. september 2013, klokken 18:37
Sitat fra: Roger (NO) på fredag 06. september 2013, klokken 18:34
Så tow mode er eneste muligheten til å frikoble parkeringsbremsen?
Ikke 100% sikker, men tror det.

Sitat fra: Roger (NO) på fredag 06. september 2013, klokken 18:34
Hva gjør så egentlig den parkeringbrems-knappen i samme bilde?
Godt spørsmål, mener at jeg så at det var "nødbrems" til bruk under kjøring. Samme effekt som å holde inne parkeringsbremsen på hendelen.
Under kjøring blir denne knappen rød, men etter bilen er stanset blir den grå.
Når jeg trykker på den kommer parkeringsbrems-symbolet på i "instrumentpanelet"...

JohanH

Ja, parkert er den store knappen på touchscreen å slå av park. brems, under kjøring er det nødbrems. Så hvis du kjører og bremsene feiler så trykker du på touchscreen controls - driving - E-brake - rød knapp :) (Nei, du holder inn knappen på tuppen av gearspaken).

mortys

Sitat fra: JohanH på fredag 06. september 2013, klokken 18:44
Ja, parkert er den store knappen på touchscreen å slå av park. brems, under kjøring er det nødbrems. Så hvis du kjører og bremsene feiler så trykker du på touchscreen controls - driving - E-brake - rød knapp :) (Nei, du holder inn knappen på tuppen av gearspaken).

litt OT, men jeg tror det smeller lenge før en kommer til -driving- ;)

jkirkebo

Sitat fra: Roger (NO) på fredag 06. september 2013, klokken 18:26
Noen som vet hvordan man går fram for å kunne parkere bilen uten at parkeringsbremsen blir aktivert?

Nå når høstværet og vinteren står på trappene er det gunstig å kunne parkere uten at parkeringsbremsen henger seg...

Vi snakker ikke om en gammeldags trommelbrems med vaier som fryser her. Elektrisk aktivert skivebrems med egen kaliper. Den er nok vesentlig bedre til vinterbruk...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Problemet er håndbrekk som henger er nesten alltid mangel på bruk:=)
Det blir jo ikke et issue her.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Muffinman

Har opplevd både ny BMW og Citroen i det siste hvor parkbremsen har satt seg fast etter et par uker i ro. Måtte rives løs ved hard bruk av gass/clutch. Dette skjedde til alt overmål i sommer.

Erfaringsmessig er noen biler plaget med dette, mens andre ikke er det. Krysser fingrene for at MS tilhører siste kategori.

Spooz

Som muffinmann sier, dette kan skje uansett alder på bilen. Står den lenge nok står det seg. Prøv å sette hvilken som helst bil fra deg i 6 uker med parkeringsbremsen på, så kan du bli overrasket. For ikke å snakke om til vinteren i 30 blå :)

Chlangum

Sitat fra: Spooz på fredag 06. september 2013, klokken 20:23
Som muffinmann sier, dette kan skje uansett alder på bilen. Står den lenge nok står det seg. Prøv å sette hvilken som helst bil fra deg i 6 uker med parkeringsbremsen på, så kan du bli overrasket. For ikke å snakke om til vinteren i 30 blå :)

Tenker likevell at Model S parkeringsbrems system er mindre utsatt en biler med det som er vanlig i dag. Ingen wire som fryser/ruster seg fast. En liten bremsekaliper er også mindre utsatt en det gamle trommelsystemet. Mer leamikk, større flater som kan fryse fast og vanskeligere å komme til for å smøre opp. Eneste ulempen med kaliper som jeg kommer på er at den står mer utsatt til får skitt og salt som kan gjøre at kaliperen korroderer og kan sette seg fast. Dette er til og med et problem på vanlige bremser (kaliper og bremseskive) som blir brukt hele tiden

Så med litt gjevnlig vedlikehold med smøring og jevnlig bruk av kaliperen så tror jeg det tar år før det går seg fast. At den fryser seg fast kan jo selfølgelig skje og da er det fram med hårføneren  ::)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

jkirkebo

Sitat fra: Chlangum på fredag 06. september 2013, klokken 21:10
Så med litt gjevnlig vedlikehold med smøring og jevnlig bruk av kaliperen så tror jeg det tar år før det går seg fast. At den fryser seg fast kan jo selfølgelig skje og da er det fram med hårføneren  ::)

Hmm, jeg tror 600Nm på bakhjulene er nok til å løsne litt av hvert av evt. fastfryste parkbremskalipere ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA