Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Bjoris, fredag 13. september 2013, klokken 11:38

« forrige - neste »

Bjoris

Beklager å starte ett nytt emne om dette, men det begynner å bli overmodent for å sortere i trådene om Tesla, for nye som kommer til og har alle de samme spørsmålene som innovatørene har diskutuert til døde for lengst er det ikke lett å finne, det står litt her og litt der...

Vel, jeg vil tro ganske mange kommer til at det er tak og luft som er vanskelig å vurdere og som ikke bare er en smakssak som farge/skinn etc.

Jeg vil ikke ha dette taket, det ser ikke spesielt bra ut når det er åpent og på vestlandet er det ikke kritisk viktig, vi har skiboksen på halve året og vi har ekstremt med nedbør. Ja, jeg er også redd for lekkasjer og trøbbel med mekanikken i dette. Samtidig er penger spart, penger spart. Det blir dyrt nok uansett når jeg nå har gitt opp å tenke mer på 60 kw. Selv om jeg egentlig tror at en 60 kw er et bedre kjøp når en så lett kan bytte batteri i en Tesla, kanskje du får 120 kw om 3-4 år til halveprisen av tillegget i dag, hvem vet:) Vel, nok om det.

Er det slik at vi MÅ ha dette for å få fornuftige takbøyler til bilen? Isåfall er det kjiipt... Dette med takhøyden bak er også ett poeng, må sjekke det når jeg er i Bergen, men spørs om de har begge deler inne. Noen som vet forskjellen i takhøyde?

Luft, der har jeg funnet en del info, men finnes det erfaringer på nettet der en har sett biler med og uten dette opp mot hverandre? Dette er en lang bil og vil kanskje lett ta nedi over en kant f.eks? Har bilen vanlig bakke-klaring uten luftfjæring? Rart med slikt, jeg har aldri tenkt på at det er nødvendig..

Jeg tenker kanskje at bilen om 4-6 år er ett tryggere kort uten disse to tingene... Men det er selvsagt ingen som vet, utover at det vel er mer enn sikkert at du med luft vil få store utgifter innen 10 år?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OleJA

Innlegg på TMC fra lolacampcar ang air vs coil

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/20940-The-Factory-Still-Does-Not-Have-the-Frunk-Lid-Sorted?p=430551#post430551

I love the support provided by the coil springs. I've always HATED MB air. Tesla's is much better than the MB system but I did not realize how its transient support was lacking until I drove my wife's S85. I

lolacampcar har allerede rukket å kjøpe 3! Model S: P85(luft), P85+(luft) og nå sist en S85(ikke luft) som konebil  ::). I tillegg har han hatt endel poster ang. modifisering av hjuloppheng mm. på sine Model S, så han virker å ha svært god peiling på dette.

Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

kjølholdt

Det er kun mulig å montere takboks med pano tak.ok man kan klemme takbøyle mellom sidevindu og tak men ingen ideell løsning. Vil du ha takboks må du i prinsippet velge pano , eller vente til tsla kommer med mulighet for montering av takbøyle på biler uten pano
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

fonberg

Jeg har valgt panotak fordi:
-det er eneste mulighet for å feste takstativ pr. i dag.
-det gir bedre takhøyde, som særlig er nødvendig i baksetet hvor jeg med mine 180 cm synes det er bare akkurat nok med pano-tak. De andre takvariantene anslås til å ha 3 cm dårligere takhøyde(?)

Nice to have, men ikke kjøpsgrunn for meg: gir mer luftig/romfølelse, spesielt i baksetet. En sjelden gang kan man åpne luka.

Minus: flere ting som kan gå i stykker.

Jeg har valgt luftfjæring fordi:
-gir mulighet for å heve bilen når jeg en sjelden gang kjører på "ulendt" vei som krever lav fart og ekstra bakkeklaring
-mulighet for å heve bilen for økt fremkommelighet når det har kommet nysnø i innkjørselen som er 150 meter lang, hvorav 80 meter er bakke.

Nice to have: antatt bedre komfort, antatt bedre håndtering av tungt lastet bil.

Mibnus: flere/dyrere komponenter ting som kan gå i stykker.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jkirkebo

Sitat fra: kjølholdt på fredag 06. september 2013, klokken 11:30
Det er kun mulig å montere takboks med pano tak.ok man kan klemme takbøyle mellom sidevindu og tak men ingen ideell løsning. Vil du ha takboks må du i prinsippet velge pano , eller vente til tsla kommer med mulighet for montering av takbøyle på biler uten pano

Klemmeløsningen mellom vindu og tak ville jeg vært meget skeptisk til på bil med rammeløse dører. Vinduet går litt ned når døren lukkes og opp igjen etterpå slik at forseglingen blir bra. Går ikke vinduet nok ned risikerer du at det kræsjer i bøylen og går i tusen knas...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Det må da komme en oppdatering på dette med bøyler og fast tak? Eller er det bare vi nordmenn som bruker takbøyler og hengerfeste?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

ohh

Ang luft: Jeg har allerede "funnet" en fartsdump hvor man er nødt for å heve bilen høyere enn "standard" innstillingen på luftfjæringene.

Man må ikke se seg blind på bakkeklaringen isolert sett, men bakkeklaring kombinert med akselavstand. Jeg har funnet ut at kombinasjonen gjør valget av luft enkelt.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

FThorsen

Sitat fra: ohh på fredag 06. september 2013, klokken 12:52
Ang luft: Jeg har allerede "funnet" en fartsdump hvor man er nødt for å heve bilen høyere enn "standard" innstillingen på luftfjæringene.

Man må ikke se seg blind på bakkeklaringen isolert sett, men bakkeklaring kombinert med akselavstand. Jeg har funnet ut at kombinasjonen gjør valget av luft enkelt.

Interresant. Vil det da si at du ville tatt nedi hver gang hvis du ikke hadde hatt luftdemperne?
Er det noen som vet om bakkeklaringen er samme i standardmodus på luftdemperne som vanlige fjærer?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på fredag 06. september 2013, klokken 12:51
Det må da komme en oppdatering på dette med bøyler og fast tak?

Det tviler jeg på. Jeg leste et sted at bilen egentlig var planlagt levert kun med pano-tak og at det faste taket var noe de la til senere. Siden de aller fleste bestiller pano-tak og svært få bruker takstativ på denne typen biler i USA blir jeg meget overrasket om festene dukker opp på det faste taket også.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ohh

Sitat fra: fthorsen på fredag 06. september 2013, klokken 12:54
Sitat fra: ohh på fredag 06. september 2013, klokken 12:52
Ang luft: Jeg har allerede "funnet" en fartsdump hvor man er nødt for å heve bilen høyere enn "standard" innstillingen på luftfjæringene.

Man må ikke se seg blind på bakkeklaringen isolert sett, men bakkeklaring kombinert med akselavstand. Jeg har funnet ut at kombinasjonen gjør valget av luft enkelt.

Interresant. Vil det da si at du ville tatt nedi hver gang hvis du ikke hadde hatt luftdemperne?
Er det noen som vet om bakkeklaringen er samme i standardmodus på luftdemperne som vanlige fjærer?
Det er det jeg er redd for, men jeg vet ikke hvordan høyden på standardmodus er ift biler uten luft.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Zneip

Jeg valgte bort pano pga:

- Støy
- Lekkasjefare
- Reflekser fra sol i touchskjermen
- Liker ikke rallemikk som kan gå i stykker (nesten alle demobilene har ødelagte "klaffer" til takfestene)
- "Kuldestråling" (hold håndflaten din 10 cm fra et sidevindu når det er -10° ute - nå tenk deg at dette er topplokket ditt en kald vinterdag.....ta med pelslue  ;D
Nord Trøndelag | X90D

Amoss

Sitat fra: fthorsen på fredag 06. september 2013, klokken 12:54
Er det noen som vet om bakkeklaringen er samme i standardmodus på luftdemperne som vanlige fjærer?

Jeg VET ikke noe sikkert, men mener å ha sett noen sammenligninger på USA forum, og der skal fjærer være noe høyere enn standard høyde med luft. Ser mange som stadig må heve bilen med luft, men ingen som har hatt problemer med at de ikke har kunnet heve uten.  Men med det sagt så er nok i alle fall luft i høyeste stilling høyere enn fjærer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bjoris

Går det ann å heve bilen permanent f.eks om en hver dag kjører over en punkt en tar ned i? Det er jo litt krevende å hele tiden måtte huske å heve bilen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OleJA

Sitat fra: bjoris på fredag 06. september 2013, klokken 14:23
Går det ann å heve bilen permanent f.eks om en hver dag kjører over en punkt en tar ned i? Det er jo litt krevende å hele tiden måtte huske å heve bilen...

Ikke pr. idag, men dette er jo bare software som kan oppdateres når som helst. Mange nok må bare først fortelle Tesla at vi ønsker dette.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

den12mann

Sitat fra: ohh på fredag 06. september 2013, klokken 12:52
Ang luft: Jeg har allerede "funnet" en fartsdump hvor man er nødt for å heve bilen høyere enn "standard" innstillingen på luftfjæringene.

Jeg er fullt klar over at dette er pirk, men jeg mistenker at du har funnet en fartshump :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA