Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ZAP / Lotus

Startet av Saxo, søndag 11. februar 2007, klokken 00:11

« forrige - neste »

Saxo

Hei !

Jeg er en stolt eier av en saxo 2003 modell og har hatt problemfri kjøring i snart 1 og 1/2 år. Har fulgt service og utført vedlikeholdslading på hver 5000 km. Jeg praktiserer ikke avbrutt lading. Ved siste service ble det etterfyllt 16 liter vann (45000 km). Jeg bor i trondheim og bruker citroen verkstedet her i forbindelse med service.

Har tidligere sett mange artikkler mht hvordan man skal lade batteriene for lang levetid. Er det noen der ute med lang erfaring som kan legge ut en god veiledning mht pleie av batteri pakken i våre kjære vidundre :)?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

elektrolux

Når du avanserer til aktiv bruker med mer enn 5 innlegg får du tilgang til en "avansert" seksjon der mer info ligger.

I utgangspunktet ser det ut til at du gjør alt rett, men vannforbruket ditt syntes noe høyt.

Vi er mange entusiaster her på forumet som analyserer og teoriserer rundt batteriene våre, og et tips et å ikke kjøre så langt at en må fylle mer enn 8-10 l vann.

Bassert på dette burde du redusert serviceintervallene dine til 2500 km.

Dette høres i utgangspunktet både dyrt og upraktisk ut, men der er løsninger på dette også så som egen vannfylling med eller uten diagnoseutstyr.

Et annet tips er å lade like før kjøring, ikke like etter kjøring, kun tømme batteriene når bilen ikke har stått lenge med fullade batteri, og aldri etter servicelading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Er litt i tvil med hva du mener med «praktiserer ikke avbrutt lading». Å avbryte lading er ikke noe problem det skjer hele tiden ved bremsing, i nedoverbakker etc. Dersom «praktiserer ikke avbrutt lading» betyr at du alltid lader batteriet fullt uansett tilstanden før lading starter er ikke det gunstig for batteriet. Det er vanskelig å tilpasse kjøremønsteret slik at batteriet alltid er nær 0% før en lader.

Noe av kunsten med å kjøre Elbil er så stole på energimeteret og ikke bli uvel når det viser 10% igjen og du bare trenge 8% til nærmeste stikkontakt. Jeg brukte Excel og loggbok det første året for å bli kjent med forbruk, avhengighet av vær og føreforhold, egen kjørestil osv. Nå vet jeg at jeg trenger 60% for å komme dit- 40% der og hjem med 5-10 % sikkerhets margin. Er veien våt trenger jeg 5% mer, er veien fuktig 5% mindre, er det 15 kuldegrader 20%mer (det ruller så vidt den siste km).  Har jeg bare 55% på batteriet og tror 60% er nødvendig kjører jeg litt forsiktig og har mer igjen enn vanlig når turen er over. Ved hjelp av loggen har jeg et ganske nøyaktig forbruk på den del strekninger jeg bruker (men har selvfølgelig lurt meg selv et par ganger).

Med 40% på energimetere og behovet er 60% for den turen jeg planlegger (med litt reserve) lader jeg en time (laderen min er stilt ned fra 25% i timen til 20% ,-gunstig for batteri og elektronikk).  Når jeg kommer hjem da har jeg 5% og det passer med en fullading. Dette er mye bedre for batteriet enn 2xfullading fra 40%, og du sparer vann. I praksis betyr dette at ca. hver 2. lading blir fra et  meget lavt nivå til fullt, uten at jeg sliter med å kjøre batteriet tomt.

Ikke start en fullading dersom du har mer enn 15-20% igjen (Ladelampe bør ha tent). Minst en gang i uken skal batteriet ha en fullading altså helt til ladelampen slutter å blinke ca. 4 timer etter 100%  for å utjevne mellom cellene. Ellers kan du gjerne avbryte så det passer kjøremønstret. (Du sparer vann).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Med "Avbrutt lading" menes å avbryte ladingen når hovedladingen er ferdig, og ikke la laderen gå til hele overladingen er ferdig.
Dette kan gjøres manuelt, eller ved hjelp av et koblingsur (timer) som bryter strømmen fra stikkontakten etter en tid avhenegig av ladetilstanden når bilen settes til lading.
Som en hovedregel gir laderen i stilling 10 A (fra nettet) ca 15 A, eller 15 % pr time.
Står viseren på 40% rest, må batteriet ha 60Ah for å bli fulladet. dvs:   4 timer med 15 A= 60 Ah.
Rund opp til nærmeste halve time, så får batteriet litt overlading.

Erfaring viser at laderen er programmert til å gi litt for mye overlading, dette resulterer at vannforbruket er for høyt, og fører til uttørring av batteriet.

Et forbruk på 16 liter høres ut til at ditt batteri begynner å bli slitent, og da er det i hvertfall på tide å fylle oftere, eller benytte avbrutt lading, og fortsette å fylle ved 5000 kilometer,      IKKE vente til  bilen forlanger vannfylling.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Dette er bare noe tull så at jeg kommer fortere til den avansert seksjon du prater om! Nei da, kan jeg legge til at den hoved årsaken til at NiCad batterier blir ødelagt, i alle varianter, er for høy temperatur. Det er laderen som er avgjørende for levetid og en smart lader vil oftest overvåker spenning. Når fullading er ferdig, avgassing begynner og spenning reduseres litt, dette opdages av laderen. Enten laderen slåes av eller effekten reduseres (ampere) og utjevningslading utføres (topplading-typisk 15%). Jeg synes det er skummelt hvor varme de små AA-AAA batterier blir etter hurtig lading og det sikkert fører til redusert levetid. Vi med vannkjølte blokker er heldigere og enda heldigere om vi la blokkene kjøle ned noe før vi lader dem, særlig om sommeren.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: hens på mandag 12. februar 2007, klokken 13:17
Erfaring viser at laderen er programmert til å gi litt for mye overlading,

Henning
Gir laderen i Saxo også for my overlading? Trodde det gjaldt bare Th!nk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Helt riktig Ken.
Når elektrolytten mangler mye vann, er batteriet i praksis tørt. Da sirkulerer ikke lengre elektrolytten mot kjølekappen, og varmen magasineres inne i cellene.   Og som du sier, "Det er varmen som ødelegger Nicad batterier".

Det er derfor jeg prøver å fortelle at det må fylles oftere enn foreskrevet.

Overladingen forårsaker vanntap gjennom elektrolyse. I utgangspunktet anbefalte SAFT ca 6-8% overlading på batteriene. Jeg har kjørt Think'en med amperetimeteller og funnet at overladingen i praksis kan ligge på 15-17 %. Dette er bortkastet energi, som også forårsaker varmgang i batteriet.
Denne varmgangen forårsaker øket selvutlading, mao. dobbelt tap.

Jeg bruker en timer for å avbryte ladingen når batteriet har fått litt overlading, og fyller ved ca 500 kilometer. Da har batteriet fått 5-600 Ah overlading, og brukt 6-7 liter vann.  Dessuten måler jeg vannforbruket, og det har hittil vært ganske jevnt på alle cellene. Bilen min har nå gått 76 000 kilometer, så noe riktig må jeg ha gjort.

Henning.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

Hei Rayo,
Det ser du på vannforbruket. 
En riktig utført vannfylling bør ikke bruke mer enn ca 8-10 liter for å være på den sikre siden.
Går det mer, ville jeg fylle litt oftere.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

#8
Sitat fra: Griffel på søndag 11. februar 2007, klokken 21:48
(laderen min er stilt ned fra 25% i timen til 20% ,-gunstig for batteri og elektronikk)

Ikke helt rett. Batteriene elsker høy ladestrøm, og regenerering med 150 A ned en lang bakke er balsam for batterisjelen.

Laderen derimot kan slite med høy ladestrøm, men den er dimensjonert for det, og det er kun ved dårlige kontakter det blir problemer. Dette er mer et Th!nk problem (Igjen)

En annen sak er at det ikke er så farlig å lade fra 80% eller 90 % som mange tror. Laderen tilfører fra 80% kun 20% + 15% av dette som overlading. M.a.o. 23% i dette tilfellet. Fra 50% blir dette 50% + 7,5 %= 57,5% 

Den bytter til overlading med 5A på en fastsatt spenning som på Saxo/ P106E ligger på rundt 160V. Jeg har sett overgang på 148V på en bil som enda kjører med 1996 blokker og som kun trengte 8l vann ved vannservice etter at vannlyset kom på. Dermed ser det ut som at en lavere triggespenning kan virke positivt for levetiden til blokkene våre. Etter trigging tilfører den som sagt 15% av det den allerede har ladet som  overlading.

Mange tror at det blir 15% overlading hver gang en fullfører en ladesyklus, men slik er det altså ikke.

Jeg har enda til gode å logge og finne ut om laderen tar igjen manglende overlading slik den gjør på Th!nk, men kommer tilbake på dette når/dersom jeg finner ut av det.

For hver 1000 Ahr utladet vil laderen gå inn i en utligningslading, der laderen tilfører 25% overlading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Saxo

Hei !

Takker for mange gode innspill :). Med å ikke praktiser "avbrutt lading "mener jeg ikke bruk av koblingsur ved lading på min saxo. Jeg koblir saxo'en til strømnettet typisk kl 2100 på kvelden og kobler i fra før jeg kjører om morgenen. Jeg lader stort sett når nivået er under 20 % og tømmer bilen helt en gang minst per 14 dager.

Slik jeg forstår deg electrolux er det å ikke bruke koblingsur greit ?

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

elektrolux

Sitat fra: Saxo på tirsdag 13. februar 2007, klokken 17:51


Slik jeg forstår deg electrolux er det å ikke bruke koblingsur greit ?



Det er rett tolkning, ja. PSA bilene overlader mindre enn Think som Henning refererer til, men hva som er best i denne sammenhengen vet ikke jeg.

Selv gjør jeg akkurat som deg, men bruker initiallading (etter tømming av batteriet) ved vannfylling, og passer på å gjøre dette så ofte at bilen ikke vil ha mer enn 10L vann. Mitt batteri kan gå 6000 km på mindre enn 10L vann, men jeg har fyllt vann på ca. 4000 km, og da ca. 6-8 l
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PC

Erfaringen med Renaults elbiler (Clio og Express), der mest kører i sverige, er at man kan nøjes med en enkelt  komplet afladning og opladning om ugen - forudsat at bilen bruges næsten dagligt!
Det største problem med NiCd batterierne er "manglende cykling" hvis bilen af en eller anden grund ikke bliver brugt i en periode!
Ved manglende cykling, kan der dannes ledende krystaller mellem seperatorene i cellerne, der så senere fører til batterihavari :-[
Jeg fylder også selv vand på batterierne i mine Clioer ca. for hver 3000 km. og da jeg for det meste lader om natten, hvor det er mest energiøkonomisk korrekt, afbryder jeg ikke ladningen.
Der går ca. 8-9 l. vand til en påfyldning og jeg bruger ikke vacum-metoden til påfyldning, men nøjes med den meget nemmere "tyngdekraftmetode", der i øvrigt er anbefalet af SAFT selv i deres vejledning ;)
Jeg lader kun når bilerne er under 10% på måleren og kører mindst en gang om ugen måleren til 0.
Jeg lader aldrig med mere end 10A, da natten har timer nok til det :D
Det vigtigste, for at holde NiCd-batterierne i form, er at undgå at de bliver for varme - både under opladning og ved kørslen - lad være med at køre "Hill-Climb" med pedalen i bund - og det modsatte, med mindre I er helt sikre på at Jeres kølepumper er i tip-top stand ;)

Hilsen Peter
1 stk. Renault Clio Electrique årgang 1998, 2 stk. Berlingo Electrique 1998, 1 stk. Saxo Electrique 1997 ;^)

Nythinking

Hei kjære eksperter!
Siden i går ny eier av en 2003 modell - så nå gjelder det å bli klokere raskere enn batteriene blir dårlige!  :)

I forbindelse med overlading osv har jeg fått høre fra Think selv (tidligere ansatt) at det viktigste er å ha oppdatert programvare (b-116). Da tar laderen selv vare på batteriene når 100 % er nådd (ikke nødvendige med timer etc).
Er det noen som har kjennskap til dette? Eller vil jeg få info en plass her inne når jeg er blitt "aktiv bruker" (må jeg skrive noen kjappe innlegg for å bli det? Høres litt rart ut, spør du meg...)

-Hvor kan jeg få gjort en oppdatering?
-Går det evt an å skaffe utstyr selv?
-Er det et eget panel som kobles til, eller kan det også gjøres via PC?

Vedrørende vannetterfylling til Thinken; jeg har lyst å gjøre dette selv. For 700-800 kr kan vel ikke Ford gjøre noen underverker på verkstedet heller?? Dessuten har jeg fått høre så mange ganger at dem "bryr seg en dritt" - at jeg vil lære mest mulig selv!
Har åpnet luken under førersetet; det er tre ventiler der som jeg antar er til etterfylling - men det er jo hverken nivåføler eller annet...

-Finns det "bruksanvisning" her inne eller i pdf form en plass?
-Er det generellt mer manual å få til bilen? Svært lite info i standard boken...

God tur til alle!
Jan

Think fra '03, 19000 km

hens

Kjære nyt(h)inking.
Vannfylling på disse batteriene er en meget følsom affære. Dersom den ikke utføres riktig, vil det oppstå problemer med batteriene, som overkok, tørrkjøring av enkeltceller, uttynning av elektrolytten og jordfeil.

Jeg har laget en bruksanvisning for vannfylling "innimellom" uten diagnoseverktøy, slik jeg selv har gjort det i mange år.  Prøvde den i praksis på 2 oppegående mennesker, og begge greide å snu på rekkefølgen . Så jeg har lagt det hele på is.

Les  mitt innlegg "tillegg til instruksjonsboken" på
            www.thinkers.no
hva en skal gjøre og ikke gjøre, ta en titt der.
Fremfor alt å fylle vann før bilen forlanger det.


Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

#14
Det er ikke bare privatpersoner som gjør feil her.

Fikk høre historien om et verksted som fylte vann for så å sette bilen på servicelading. Etterpå lurte de på hvorfor der rant lut utover gulvet under bilen:o

Kanskje logisk for en fossilbilmekaniker vant med blybatterier.

Bare en passer på at batteriet gasser og har oppnådd 20-30 graders temperatur så burde vannfyllinga gå greit. Dette er en enkel huskeregel. Hvordan en i praksis gjør dette, kan leses om i avansert seksjonen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA