Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tekstilseter

Startet av kjølholdt, torsdag 12. september 2013, klokken 13:57

« forrige - neste »

kjølholdt

Nå har jo folk fått bilen. Hva lader dere til. Ser på TOC at en del går for å lade til 50 % i det daglige hvis det er det de trenger. Da dette skal gi minst effekt tap over tid
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

OleJA

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 05. september 2013, klokken 08:19
Nå har jo folk fått bilen. Hva lader dere til. Ser på TOC at en del går for å lade til 50 % i det daglige hvis det er det de trenger. Da dette skal gi minst effekt tap over tid

Batteriet degraderes av både for høy og for lav TOC.
Så 50% kan neppe være optimalt siden man da ofte vil være i lav TOC når bilen er i bruk.

Har selv ikke fått bilen enda, men tenker jeg kommer til å dagliglade til 70-80% for å holde meg mest mulig rundt 50% når bilen er i bruk.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

eledille

Litiumbatterier trenger også balansering. På Roadsteren mener jeg det var sånn at den bare balanserte når den ladet til full standard. Det er fullt mulig å balansere uten å lade til fullt, spørsmålet er om Tesla har gjort det med Model S. Inntil jeg vet det kommer jeg til å lade fullt og så kjøre den i flere dager til den er under 50 %. Da unngår man også at den står med fullt batteri hele tiden.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Jærbuen

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Roger (NO)

Er vel anbefalt fra tesla sin side å sette laderen (kontroll-menyen på touch skjermen) til "daily" og plugge i hver gang man parkerer.

Det vil gi et nivå på 90%

mortys

Heisann, etter å vært en "lurker" her en liten stund tenkte jeg det var på tide å melde meg inn og få "ræva" i gir, spesiellt etter at kona åpner for bestilling av TMS om ikke så lenge.

Uansett så kom jeg over og hvis dere går frem til 10:40 så drar karen gjennom ladingen på bilen. Her sies det at standard ladning gir 85% av batterikapasiteten, og hvis en skal kjøre langt kan en overstyre denne innstillingen og lade til 100% (men korte levetiden på batteripakka)

eclipse

Sitat fra: mortys på torsdag 05. september 2013, klokken 12:21
Heisann, etter å vært en "lurker" her en liten stund tenkte jeg det var på tide å melde meg inn og få "ræva" i gir, spesiellt etter at kona åpner for bestilling av TMS om ikke så lenge.

Uansett så kom jeg over og hvis dere går frem til 10:40 så drar karen gjennom ladingen på bilen. Her sies det at standard ladning gir 85% av batterikapasiteten, og hvis en skal kjøre langt kan en overstyre denne innstillingen og lade til 100% (men korte levetiden på batteripakka)

I dag kan du velge hvor mye du ønsker at standard lading skal være, du kan alså velge om det skal være 70-80 eller 90% av fullt
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

P85D+

Dette blir litt storm i vannglass? Batteriene tåler normalt bruk, har 8 års garanti (med 85% resteffekt).

Har benyttet lithiumbatterier i flere år herunder som forbruksbatteri på båten og er kjempefornøyd!

Stort sett så vil BMC'en til batteriet styre det meste riktig. Det som normalt gjelder mht. levetid er ant. sykluser

Man beregner ca. 2-3000 sykluser (gitt 85% resteffekt) litt avhengig av bruk. Dvs. ofte lange perioder med høy last = større slitasje.

Enkelt forklart: fulladet batteri brukes til det er tomt (eller nesten) og lades opp til topp = 1 syklus
Eller fulladet batteri brukes 20% = nesten 0,2 sykluser.

Når batteriet lades etterstreber man å ha høy spenning (volt) / høy Amp. i sluttfasen reduseres Amp mens spenning opprettholdes til batteriet er "fult". Vedlikeholdslading er +/0 A men riktig spenning.

Eks: på 12V Lithium (avhengig litt mht. spenning på de forskjellige Lithium typene.

Amp:            Normalt opp til 1C = Lading opp til batteriets A styrke
Spenning:     Opp til 14.6V (float = 14.5 - 14.6V)

Man vil typisk se at batteriet kan lades med høy A styrke opp mot 95% for deretter å reduseres ned.

Cellebalansering utføres på fulladet batteri. Her er "vinneren" den som har den beste og mest avanserte systemet.

Ovenstående er "enkelt" forklart uten å gå i detaljer (-:



P85D og 85D

Stellar

Sitat fra: TeslaSignature på torsdag 05. september 2013, klokken 13:13
Dette blir litt storm i vannglass? Batteriene tåler normalt bruk, har 8 års garanti (med 85% resteffekt).

Har benyttet lithiumbatterier i flere år herunder som forbruksbatteri på båten og er kjempefornøyd!

Stort sett så vil BMC'en til batteriet styre det meste riktig. Det som normalt gjelder mht. levetid er ant. sykluser

Man beregner ca. 2-3000 sykluser (gitt 85% resteffekt) litt avhengig av bruk. Dvs. ofte lange perioder med høy last = større slitasje.

Enkelt forklart: fulladet batteri brukes til det er tomt (eller nesten) og lades opp til topp = 1 syklus
Eller fulladet batteri brukes 20% = nesten 0,2 sykluser.

Når batteriet lades etterstreber man å ha høy spenning (volt) / høy Amp. i sluttfasen reduseres Amp mens spenning opprettholdes til batteriet er "fult". Vedlikeholdslading er +/0 A men riktig spenning.

Eks: på 12V Lithium (avhengig litt mht. spenning på de forskjellige Lithium typene.

Amp:            Normalt opp til 1C = Lading opp til batteriets A styrke
Spenning:     Opp til 14.6V (float = 14.5 - 14.6V)

Man vil typisk se at batteriet kan lades med høy A styrke opp mot 95% for deretter å reduseres ned.

Cellebalansering utføres på fulladet batteri. Her er "vinneren" den som har den beste og mest avanserte systemet.

Ovenstående er "enkelt" forklart uten å gå i detaljer (-:
Hvor har du informasjonen om at garantien også garanter minimum 85% kapasitet etter 8 år? Var innom Tesla Bergen på tirsdag og spurte om dette, fikk svar om at det varierte fra bil til bil alt etter kjøre/lademønster som alltid er lagret i bilen. De hadde da individuelle minimumsgrenser ut fra dette.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

tomrh

En lenke til som har blitt referert mye her ellers på forumet: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Legg merke til Table 4: "Every 0.1V drop below 4.20V/cell doubles the cycle". Man kan ta inn ulike batterikjemier i argumentasjonen og diskutere relevans til Teslas Panasonic-batterier etc, men jeg tror prinsippet er det samme: det er toppladingen som sliter. Og klattlading er bra (table 2). Siden Model S har såpass lang rekkevidde at det er mer enn nok til all småkjøring, så ville jeg nok holdt meg i intervallet 20-80%, evt. 30-70% i det daglige.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trøndertesla

Sitat fra: Stellar på torsdag 05. september 2013, klokken 14:10
Sitat fra: TeslaSignature på torsdag 05. september 2013, klokken 13:13
Dette blir litt storm i vannglass? Batteriene tåler normalt bruk, har 8 års garanti (med 85% resteffekt).

Har benyttet lithiumbatterier i flere år herunder som forbruksbatteri på båten og er kjempefornøyd!

Stort sett så vil BMC'en til batteriet styre det meste riktig. Det som normalt gjelder mht. levetid er ant. sykluser

Man beregner ca. 2-3000 sykluser (gitt 85% resteffekt) litt avhengig av bruk. Dvs. ofte lange perioder med høy last = større slitasje.

Enkelt forklart: fulladet batteri brukes til det er tomt (eller nesten) og lades opp til topp = 1 syklus
Eller fulladet batteri brukes 20% = nesten 0,2 sykluser.

Når batteriet lades etterstreber man å ha høy spenning (volt) / høy Amp. i sluttfasen reduseres Amp mens spenning opprettholdes til batteriet er "fult". Vedlikeholdslading er +/0 A men riktig spenning.

Eks: på 12V Lithium (avhengig litt mht. spenning på de forskjellige Lithium typene.

Amp:            Normalt opp til 1C = Lading opp til batteriets A styrke
Spenning:     Opp til 14.6V (float = 14.5 - 14.6V)

Man vil typisk se at batteriet kan lades med høy A styrke opp mot 95% for deretter å reduseres ned.

Cellebalansering utføres på fulladet batteri. Her er "vinneren" den som har den beste og mest avanserte systemet.

Ovenstående er "enkelt" forklart uten å gå i detaljer (-:
Hvor har du informasjonen om at garantien også garanter minimum 85% kapasitet etter 8 år? Var innom Tesla Bergen på tirsdag og spurte om dette, fikk svar om at det varierte fra bil til bil alt etter kjøre/lademønster som alltid er lagret i bilen. De hadde da individuelle minimumsgrenser ut fra dette.

Basert på det du sier så konkluderer jeg som følger;
- En syklus er ca. 400km med normal kjøring (en "tank")
- Om man kjører 2000 sykulser - da vil dette gi en total kjørelenge på 800.000 kilometer.
-> Da kan man med andre ord kjøre 100.000 km i året i 8 år, og fortsatt ha igjen 85%. Så, da tror jeg ikke man skal være så redd for å ikke lade optimalt, da det ser ut til å være massive "sikkerhetsmarginer"...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

OleJA

Sitat fra: TeslaSignature på torsdag 05. september 2013, klokken 13:13
Dette blir litt storm i vannglass? Batteriene tåler normalt bruk, har 8 års garanti (med 85% resteffekt).

Har benyttet lithiumbatterier i flere år herunder som forbruksbatteri på båten og er kjempefornøyd!

......

Man beregner ca. 2-3000 sykluser (gitt 85% resteffekt) litt avhengig av bruk. Dvs. ofte lange perioder med høy last = større slitasje.

Mistenker at det da er LiFePo (Lithium Jern Fosfat) batterier du har i båten? (Samme som i Leaf)
Disse tåler endel mer 'juling' enn batteriene som Tesla bruker så tallene blir ikke 100% sammenlignbare. Jeg forventer ihvertfall ikke 85% restkapasitet på mine batterier etter 2- 3000 sykler.

Batteriene i Model S er også utviklet med tanke på lang levetid, men 'kjemien' som Tesla har valgt ofrer til en vis grad levetid på bekostning av kapasitet. Når det er sagt så kan vi nok forvente at batteriene klarer 1000 sykler relativt greit - og det er jo endel kilometer det også!
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Amper

det finnes en stuide av Tesla roaster som viser fall i batterienes restkapasitet.. som tilsier at de taper seg ca. 1% per 10000 km er noe sånt.. det vil tilsi ca. 1% ved 20 000 km for tesla 85 kwt batteri pga. lengere rekkevidde..  dette er erfaringstall som vi faktisk kan forvente.. og de som "mishandler batteriet mest" får dårligst kapasitet og de som tar hensyn får den beste..

rest kapasiteten på batteriet vil ha betydning for bruktprisen så dere velger selv..

jeg selv kommer ikke til å be om range ladning annet enn ved et nødvendig behov. og jeg ser ikke den strekningen finnes for meg og mine normale bilveier..  75 - 40% vil sannsynligvis mitt leie ligge i..  altså lade opp til 350 km og lade på nytt når den når 200 km eller der omkring.. som betyr 1 gang i uken ved normal bruk og da med 16 amp. kontakt..   :)   

P85D :o)

luffe

Artikkel om studien for Roadster: http://www.popularmechanics.com/cars/news/auto-blog/tesla-roadster-batteries-aging-well-15701200

Batteriene mister i snitt 6 km rekkevidde når man har kjørt (og ladet tilsvarende) 16.100 km. Utgjør ca. 75 km mindre rekkevidde når man har kjørt 200.000. Ikke avskrekkende!

De skriver også at Leaf er tilsvarende, men tåler ikke klimaforandringer så godt.

Model S skal jo også ha nyere, bedre batterier enn Roadster.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Øyvind.h

#14
Amper - ikke glem at DOD (dybde på utladning) også påvirker levetiden, dvs å lade 4x10% sliter mindre enn å utlade 40% og så lade opp :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA