Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan vi forvente oss "bensinstasjoner" for el-biler i fremtiden?

Startet av Voll1, torsdag 12. september 2013, klokken 12:12

« forrige - neste »

Voll1

Nå er det flere som begynner å få noen km med sine nye biler. I og med at alle sikkert kjører til langt på natt, så regner jeg med de har fått noen erfaringer de kan dele. Hvordan fungerer nærlys? Er fjernlys bra? Eller må man kjøpe noen skikkelige bøttelys å montere på nosecone?   ;)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

ohh

Jeg synes Xenon-lysene på Model S er svakere enn hva jeg er vant til. Bruker de lavere lysstyrke enn vanlig? Vet det har vært snakk om en slik "workaround" for å slippe lyktespylere.

Jeg har ingen målinger eller annet som underbygger mine antagelser, men jeg skulle gjerne sjekket om det er noen forskjell på Xenonlysene på EU modellen og US modellen.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Bowers

Dette lurer jeg også på.

Kanskje noen av dere som har fått bilene deres kan gi en helt objektiv ærlig fremstilling av hvordan nær/fjærnlyset er på TMS?
Gjerne også en kort info om hva dere sammenligner med, altså hva slags bil hadde dere før og hvordan er lysene på TMS sammenlignet med gamle bilen?

Havebigfun

For å få typegodkjent bilen uten spylefunksjon for lysene må lysstyrken holdes under et visst nivå- var det 22 lumen? -husker ikke helt tallet- men regner med at lysstyrken er lavere enn hos de beste (som har vaskere). :o

OleJA

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 05. september 2013, klokken 09:53
For å få typegodkjent bilen uten spylefunksjon for lysene må lysstyrken holdes under et visst nivå- var det 22 lumen? -husker ikke helt tallet- men regner med at lysstyrken er lavere enn hos de beste (som har vaskere). :o

Hodelykta mi er på 900lumen, så jeg håper at 22 lumen er feil  :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Jærbuen

Leveres den med bi-xenon? Og noen som har bil UTEN Xenon, hvordan virker det?
Jeg har ikke xenon på min Leaf, men nærlys er allikevel særdeles gode, verre med fjærnlys, men det skyldes lite tverrsnitt på ledningene :(
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

petersv

Bi-Xenon ja. Har ikke kjørt i mørket enda, kan rapportere når jeg har gjort det.

Bowers

Sitat fra: petersv på torsdag 05. september 2013, klokken 10:10
Bi-Xenon ja. Har ikke kjørt i mørket enda, kan rapportere når jeg har gjort det.

Det er mørkt ute nå... ut å kjør!  :P

petersv

Sitat fra: Bowers på torsdag 05. september 2013, klokken 22:19
Sitat fra: petersv på torsdag 05. september 2013, klokken 10:10

Det er mørkt ute nå... ut å kjør!  :P

Tut tut.

Lyset er bra, men fjernlyset er ganske konsentrert, og kanskje en anelse høyt justert. Ikke like homogent lysbilde som jeg ville forventet fra xenon. Tipper halogen er ca likt på disse bilene som xenon siden de har samme optikken i begge lyktene.

Jeg valgte som tidligere sagt ikke tech pga. lysene, men alt det andre som seter, profiler etc.

Bowers

Lumen nivået på xenon lyktene er justert ned for å unngå kravet om lyktespylere/automastisk nivåregulering.
LED-stripene i tåkelysene er også fjernet av samme årsak.
(Det er det samlede lumen nivået som teller)

Dvs at Xenon lyktene på model S i teorien ikke gir mer lys enn det vanlige halogen lykter kan gi. Hvitere lys gir de jo dog...

Nuvolari

Sitat fra: Bowers på torsdag 12. september 2013, klokken 08:50
Lumen nivået på xenon lyktene er justert ned for å unngå kravet om lyktespylere/automastisk nivåregulering.

Dvs at Xenon lyktene på model S i teorien ikke gir mer lys enn det vanlige halogen lykter kan gi. Hvitere lys gir de jo dog...

Burde være mulig å stille dette tilbake til det originale US nivået?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Bowers

Har ikke klart å få svar på hva slags pærer som sitter i den. Hvis noen klarer å finne ut dette så kan det jo være at det brukes f.eks 23w xenon og at man kan sette inn f.eks 35w pærer i stedenfor og få tilbake lysstyrken den er ment å ha.

Finner det igrunn skuffende at det ikke opplyses om dette all den tid det er håpløst å få prøvekjøre bilen i mørket.
Trist å kjøpe bilen og finne ut at lysene (som jeg mener er en av bilens alle viktigste funksjoner) ikke nødvendigvis er bedre enn på en tilårskommen Polo ;)

Voll1

Sakset fra en test av bilen:  "The headlights (and, in particular, high beams) are weak. "

http://www.roadandtrack.com/car-reviews/road-tests/road-test-2013-tesla-model-s

Gode lys er viktig, og montering av ekstralys i fronten på en Tesla tror jeg ikke blir vakkert   :)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

TesLars

Sitat fra: Bowers på torsdag 12. september 2013, klokken 08:50

Mao. så har ikke bilen hverken lyktespylere eller auto nivåregulering? Trodde dette var et krav på alle biler med xenon i Europa.
Oslo
Black Model S

RunarBT

Me har kjørt ein del på kveld/natt og lysene er gode. Fjernlys lyser opp veldig godt også på sidene av veien.

Eg har ingen erfaring med xenon før, men dette er uansett milevis forran vår gamle avensis fra 2002, uten at det nødvendigvis er synonymt med perfekt.;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA