Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: XENON - Erfaringer

Startet av Frodebo, torsdag 12. september 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

Frodebo

Fortsatt lenge til bilen kommer, men jeg er i dialog med borettslaget mht. etablering av ladepunkt på min oppstillingsplass. Ser ut som om det skal gå i orden - heldigvis har jeg min plass relativt nære sikringsskap og det er god plass for å legge opp en 32A kurs.

Strømforbruk er en annen sak. Ideelt kan man jo montere egen måler og avregne pr. mnd. Imidlertid tenker jeg at det vil være enklere for begge parter om vi ble enige om et ca. forventet forbruk og legger det til grunn for den kostnaden jeg skal dekke, f.eks. på månedlig basis sammen med felleskostnadene.

Og da blir spørsmålet: Gitt at jeg lader 75% av årsforbruket i garasjen, jeg kjører 16.000 i året (jfr. forsikring), hva blir da ca. forbruk/kostnad for borettslaget?

Har forsøkt å søke i forumet, men ikke funnet noe godt svar på forbrukstall for TMS. Regner med at noen har god oversikt over ca. gjennomsnitts forbruk, og da blir jo regnestykket enkelt.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Roger (NO)

Sitat fra: Frodebo på onsdag 04. september 2013, klokken 22:02
Fortsatt lenge til bilen kommer, men jeg er i dialog med borettslaget mht. etablering av ladepunkt på min oppstillingsplass. Ser ut som om det skal gå i orden - heldigvis har jeg min plass relativt nære sikringsskap og det er god plass for å legge opp en 32A kurs.

Strømforbruk er en annen sak. Ideelt kan man jo montere egen måler og avregne pr. mnd. Imidlertid tenker jeg at det vil være enklere for begge parter om vi ble enige om et ca. forventet forbruk og legger det til grunn for den kostnaden jeg skal dekke, f.eks. på månedlig basis sammen med felleskostnadene.

Og da blir spørsmålet: Gitt at jeg lader 75% av årsforbruket i garasjen, jeg kjører 16.000 i året (jfr. forsikring), hva blir da ca. forbruk/kostnad for borettslaget?

Har forsøkt å søke i forumet, men ikke funnet noe godt svar på forbrukstall for TMS. Regner med at noen har god oversikt over ca. gjennomsnitts forbruk, og da blir jo regnestykket enkelt.

Prøv denne:
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

eledille

Vedder på at du får problemer med at de nekter å tro at det kan være så billig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

P85D+

2.800,-

Du kan også enkelt legg opp en kw måler
P85D og 85D

ohh

Ut fra forbruket mitt nå de første nesten 2 uker (1100 km) så har jeg brukt temmelig nøyaktig 220kWh. Altså 2kWh pr mil

For enkelhets skyld (og for å være på den sikre siden) regner jeg kr 1,- pr kWh.

For ditt årsforbruk på 1600 mil, så vil det si 3.200,-/år.
Siden jeg har tatt i (strømmen koster langt under kr1,- i snitt pr år), så har nok de som sier 2.800,- mer rett enn meg.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Milzit

Sitat fra: Frodebo på onsdag 04. september 2013, klokken 22:02
Fortsatt lenge til bilen kommer, men jeg er i dialog med borettslaget mht. etablering av ladepunkt på min oppstillingsplass. Ser ut som om det skal gå i orden - heldigvis har jeg min plass relativt nære sikringsskap og det er god plass for å legge opp en 32A kurs.

Strømforbruk er en annen sak. Ideelt kan man jo montere egen måler og avregne pr. mnd. Imidlertid tenker jeg at det vil være enklere for begge parter om vi ble enige om et ca. forventet forbruk og legger det til grunn for den kostnaden jeg skal dekke, f.eks. på månedlig basis sammen med felleskostnadene.

Og da blir spørsmålet: Gitt at jeg lader 75% av årsforbruket i garasjen, jeg kjører 16.000 i året (jfr. forsikring), hva blir da ca. forbruk/kostnad for borettslaget?

Har forsøkt å søke i forumet, men ikke funnet noe godt svar på forbrukstall for TMS. Regner med at noen har god oversikt over ca. gjennomsnitts forbruk, og da blir jo regnestykket enkelt.

Jeg har akkurat montert 32A kurs i fellesgarasje, inntaket til huset vårt er i garasjen så dette berørte ikke fellesanlegget.
Men jeg fikk likevel installert en enkel seriemåler på kursen, den har et telleverk som ikke kan nullstilles. Tror jeg betalte et par tusen ekstra for den med montering. Er montert i skinnen i skapet ved siden av sikringen.
Det må vel være det beste så kan du avregne basert på antall kWh på denne?

Amoss

Sitat fra: ohh på onsdag 04. september 2013, klokken 22:21
Siden jeg har tatt i (strømmen koster langt under kr1,- i snitt pr år), så har nok de som sier 2.800,- mer rett enn meg.

... også ganger du med vekten på høyrefoten :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ohh

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. september 2013, klokken 22:36
Sitat fra: ohh på onsdag 04. september 2013, klokken 22:21
Siden jeg har tatt i (strømmen koster langt under kr1,- i snitt pr år), så har nok de som sier 2.800,- mer rett enn meg.

... også ganger du med vekten på høyrefoten :p
oh yes! :-D
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Frodebo

OK. Holder i massevis!

Takker - da har jeg litt facts å bygge på. Vil vel også tro at forbruket blir "noe" mer den første tiden enn etter at den verste aksellerasjonsekstasen har gitt seg  ;)
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

satheesh.net

Sitat fra: Frodebo på onsdag 04. september 2013, klokken 23:15
Vil vel også tro at forbruket blir "noe" mer den første tiden enn etter at den verste aksellerasjonsekstasen har gitt seg  ;)

Tror ikke den akselerasjonsekstasen du henviser til gir seg med det samme...  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA