Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TMS - Samfunnsøkonomisk bommert (?)

Startet av Allan, torsdag 12. september 2013, klokken 07:00

« forrige - neste »

Allan

Hei. Jeg har bestilt meg en ny Tekna i dag som jeg skal få den 30 sep så er litt spent på hvordan dette skal går. :)
Så de hadde sånn kraftige hjemmelader hos Nissan som de selger for 10.000,- ink montering her hjemme. Men er der noen som har erfaring med de ? og finnes der flere typer ? Noen som kan hjelpe meg litt her ?:)

svingen

har du kjøpt med 6.6kw lader eller er det "standar" lader som følger med (maks 16a)
hvis du har kjøpt 6.6kw ville jeg kjøpt en slik her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8393.msg110064.html#msg110064 den koster ca 8 og den er "semi" portabel slik att hvis du skal på lag tur så kan du full lade leafen på 4 timer hvis du finner et 32a uttak, og hvis du har 32a hjemme så går det og fort og lade,kjekt med 32a lading hvis det er defekt hurtiglader osv.
Den kan og justeres ned til 16a og 10a.
hvis du ikke har 6.6kw lader kan du kjøpe en som er justarbar fra  6-9-12-15A som koster 4900 kr som og er kjekt og ha på tur :) selges her http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html

elektrolux her på forumet som har elbilhjelpen.no vil sikkert hjelpe deg :)
syns 10k var litt "stiv" pris uten att jeg kjenner til laderen.

hvor mye strøm har du i garasjen? det er og kjekt og vite :)
bare se på sikringen.... :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Allan

Takk for bra svar svingen :)

Jeg har ikke bestilt med 6.6kw bør jeg det og hva fordeler/ulemper kan jeg få ut av det hvis jeg er på besøk og de kun har vanlig 10-16A ?

Hva koster det og bestille med 6.6kw?

Selve ladern skal settes rett ved elskapet så det er ikke noen hinder der. 

svingen

#3
Sitat fra: Allan på onsdag 04. september 2013, klokken 21:45
Takk for bra svar svingen :)

Jeg har ikke bestilt med 6.6kw bør jeg det og hva fordeler/ulemper kan jeg få ut av det hvis jeg er på besøk og de kun har vanlig 10-16A ?

Hva koster det og bestille med 6.6kw?

Selve ladern skal settes rett ved elskapet så det er ikke noen hinder der.

Mener det skal koste ca 8 tusen ekstra,men det kan du høre med leverandøren om :)

Det er ingen ulemper med og ha 6.6kw kun fordeler :),jeg hadde hverfall ikke lurt om og kjøpe det her hvis jeg hadde skulle kjøpt.

Det er laderen som "bestemmer" hvor mye strøm den skal ta ut av "kontakten" dem som følger med er på 10a.
så hvis du er på besøk hos noen er det nok best og bruke 10a hvis du ikke har dårlig tid og får en 16a kurs som ikke brukes til noe annet,eller enn 32a men er nok ikke så mange som har det hjemme enda.

Det er ikke uvanlig att det er blå 32a kurs rundt omkring (stort sett alle bensinstasjoner og fleste indiustri plasser) så hvis du har tenkt deg på lengre tur og planlegger litt så kan du komme en del lengre.

Det blir nok standard på kjøpe senter og andre plasser og ha 32a så da får du jo rimelig mye strøm hvis du er inne og handler par timer og :)

32a=ca 4 timer
16a=ca 8 timer
10a=ca 12 timer

hvis du går inn her http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet og trykker på Semihurtig Type 2 så ser du hvem som har mulighet til og lade raskt (opp til 22kw som tessla S kan lade du må nok klare deg med 6.6kw) her må du ha en overgang til Mennekes  som er koblingen som brukes her :)

er nok ikke ofte man trenger og lade på 32a hjemme men da sliper du hverfall "arg jeg skulle reist en liten tur med så er ikke bilen full ladet"  da blir det hverfall ingen grunn til og ikke ta leafen :)

men sjekk hvor mye det koster og om du vil "oppgradere" og ta kontakt med elbilhjelpen.no så får du nok den hjelpen du trenger :)

en semi portabel 32a med justerbar til 16a/10 og en overgang til Mennekes og vanlig Shuko (vanlig stikk kontakt) og eventuelt overgang til "komfyr kontakt" så burde du få ladet der du vil ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Allan

Nok en gang takk for bra svar :)

Da skal jeg ringe i morgen å få endret det for det blir min eneste bil så da må jeg ha det.

Jeg skal ta kontakt med han elektrolux om en lader her hjemme :)

Mye nytt å sette seg inni her ser jeg ikke bare bare ikke å ha peiling :D

svingen

så bra allan :)
er veldig mye bra info her på forumet så hvis du har et par tider anbefaler jeg og lese litt rundt :)
her er og mye bra http://www.elbil.no/wiki/Leaf

utrolig dårlig av selger og ikke informere om 32a syns jeg,har enda ikke kjøpe elbil selv (blir nok leaf etterhvert) men er ikke overraskende,jeg lånte en leaf en lang helg får og teste og spurte om å få med 16a lader siden jeg skulle på lang tur (kjørte oslo gjøvik gikk fint det),fikk da svar att det var kun 10a og det virket som det ikke fantes noe annet enn 10a.

men får vel kanskje ikke ekstra bonus får og selge med 6.6kw lader og det blir kanskje eller sett på som "må jeg kjøpe enda mere får att elbilen skal fungere" og samtig er det nytt i 2013 (euro modellen) så er vel kanskje derfor dem ikke har fått det med seg.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Allan

Ja litt rart de ikke har sakt noe om det 6.6kw og jeg har vert to steder ikke et ord om det. Men blir jo nok ikke korter levering om jeg må endre :D men men jeg vil gå for det. Men det som virkelig undre meg er priser og Nissan. Litt useriøst at to Nissan forhandler skilder 11 000,- på akkurat samme bil og tilbud... Så se opp og spør flere om akkurat samme.
Ja jeg har allerede brukt en del tid her inne men er jo helt på start og vet i utgangspunktet lite om bil da det er noe som bare skal virke :)

elektrolux

Da er første 32A ladestasjonen fra Elbilhjelpen.no klar.

Litt hjemmesnekret utseende fra tysk leverandør, men vi kompenserer med hjemmesnekret pris på 6990.- 

Stasjonen er trinnløst variabel mellom 6A og 32A lading.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. september 2013, klokken 15:51
Da er første 32A ladestasjonen fra Elbilhjelpen.no klar.

Litt hjemmesnekret utseende fra tysk leverandør, men vi kompenserer med hjemmesnekret pris på 6990.- 

Stasjonen er trinnløst variabel mellom 6A og 32A lading.


+1 :)

er det mulighet til å bruke den her på type 2 "Menneske" med overgang? hvor mye vil det koste eventuelt :)?

veldig bra att den her kom på markede nå,perfekt timing :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på torsdag 05. september 2013, klokken 23:07
er det mulighet til å bruke den her på type 2 "Menneske" med overgang? hvor mye vil det koste eventuelt :)?

Du skal ikke bruke slike på Type 2 (Mennekes) uttak. Det du der trenger er en Type 2 til Type 1 kabel for 32A. Lik den som vi kommende Tesla-eiere har kjøpt fra Salto for 1875,-, bortsett fra at du skal ha Type 1 plugg i bil-enden istedenfor Type 2. Du ser bilder av den andre steder her på forumet. Det er en ren kabel, uten noen som helst "kladd" eller elektronikk.

Jeg antar Salto enten har eller skaffer disse også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. september 2013, klokken 08:06
Sitat fra: svingen på torsdag 05. september 2013, klokken 23:07
er det mulighet til å bruke den her på type 2 "Menneske" med overgang? hvor mye vil det koste eventuelt :)?

Du skal ikke bruke slike på Type 2 (Mennekes) uttak. Det du der trenger er en Type 2 til Type 1 kabel for 32A. Lik den som vi kommende Tesla-eiere har kjøpt fra Salto for 1875,-, bortsett fra at du skal ha Type 1 plugg i bil-enden istedenfor Type 2. Du ser bilder av den andre steder her på forumet. Det er en ren kabel, uten noen som helst "kladd" eller elektronikk.

Jeg antar Salto enten har eller skaffer disse også.

Elbilhjelpen har også slike kabler. http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Se mode 3 type 2 til 1 charging cable.

Overgang fra Type 2 til skjøtekontakt, skal begrenses til 16A, slik som f.eks. "Adapter mode 3 to mod 1 16A single phase" for å være lovlig, og er dermed kun av interesse for "eldre elbiler" uten type 1 eller 2 i bilen.
(Eller for de som heller vil lade via sin medfølgende kladd enn en "type 2 til 1 charging cable". Men altså "type 2 til 1 charging cable" anbefales.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA