Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tekstilseter

Startet av Gogool, torsdag 12. september 2013, klokken 00:06

« forrige - neste »

Gogool

Jeg må stadig forsvare mitt Tesla S kjøp mot fossilbiltilhengerne. Fossilbiltilhengerne får blod på tann av slike artikler; http://www.hegnar.no/okonomi/article740263.ece

Er det noen mattehuer her på forumet som kan gi svaret på miljøregnskapet for Tesla S?

For min egen del argumenterer jeg med de STORE vyene - eks når x millarder mennesker skal transporteres rundt på jordkloden må det skje på den mest energieffektive måten. Elmotoren er overlegen bensinmoteren i energieffektivitet osv - og at det i en slik sammenheng blir feil å legge på co2-verdien av tapte avgiftskroner. Videre at det kun er gjennom innovasjon av typen Tesla S (og lettere metaller i fly, nye effektive turbiner i kraftverkene osv) man kan nå målene på sikt. At Tesla S kanskje pt har stort co2 avtrykk er pga liten og tidlig fase i produksjonen osv.

Men er artikkelen i Finansavisen over (og da fueleconomy.com) å stole på?  Har de tatt hensyn til strømbruk for produksjon av bensin osv http://www.elbil.no/elbilfakta/miljo/532-bruker-en-bensinbil-mer-strom-enn-en-elbil

Man kan selvsagt bare si at Tesla S er gøy - men ekstra gøy er det jo å kunne si at Tesla S ER miljøvennlig!
Grå P85+ 2013 (solgt)
X100D

Epleskreller

hvor mye CO2 koster det egentlig å produsere (ta opp, raffinere, transportere) en gjennomsnittlig liter bensin?

Eller, hvor mye koster det å produsere 1 liter bensin fra oljesand, norsk offshore, gulfen etc?

Når jeg tenker på hvor omfattende vår offshore-industri er må det være formidabelt..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

kjølholdt

Mener jeg har lest at totalregnskapet er 160gram co2 for elbiler og med regnskapet for råolje til bensin er 320. Tror dette var snitt tall. Men jeg argumenterer med st det er dobbelt så mye co2 utslipp fra fosdil biler
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Harlex

Det er ingen som beskylder meg for å være miljøvennlig så jeg har ingen problemer med slike artikler...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

eledille

Tesla er svært miljøvennlig med tanke på energieffektivitet og CO2 selv i dag, men det skal resonneres ganske mye for å komme frem til det.

Det som er helt åpenbart er at det er et smog-problem i byene våre pga NOx-gasser og dieselrøyk. Elbiler slipper ikke ut sånt, selvsagt.

Forsøkene på å fremstille elbiler som miljøuvennlige i livsløpsperspektiv bruker det at batteriene er veldig energikrevende å fremstille og gjenvinne. Men for det første kan vi ikke i fremtiden fortsette med å slippe ut CO2 fra kraftverkene. Vi må over på CO2-fri elektrisitet uansett, og da vil heller ikke elbilbatterifabrikken forårsake CO2-utslipp. For det andre er det energikrevende å gjenvinne batterier fordi det selv blant litiumbatterier finnes en myriade forskjellige kjemier, og for å skille ut råstoffene må alt sammen smeltes og raffineres. Dette gjelder imidlertid ikke for elbilbatterier, fordi de er veldig store og alle batteriene fra samme bilserie har samme kjemi. Da kan man bare kverne dem opp, blande med vann, og filtrere ut bestanddelene. Dette krever veldig lite energi.

I tillegg "glemmer" elbilmotstanderne veldig ofte å gange utslipp per km fra fossilbiler med 1,25. Det går bort omtrent så mye energi på å utvinne og fremstille drivstoffet, og dette må selvsagt tas med.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Noen prøver også å påstå at elbiler er et nytt elektrisk forbruk, som vil forårsake bygging av nye kraftverk, og de billigste kraftverkene er kullfyrte - ergo bruker elbiler kullkraft. Dette er vås, fordi enhver forbruker av strøm står ansvarlig for sitt eget forbruk, så hvis de var så bekymret for elbilforbruket, så burde de plugge ut plasma-tv'en. Elbiler bruker dermed også gjennomsnittlig elkraft, som alle andre.

Men hvis man insisterer på at nye elbiler krever ny elkraft, vel så krever nye fossilbiler ny olje, da. Da må man regne på utslippet fra oljesand, ikke gjennomsnittet av oljeproduksjonen.

Jeg ville sagt at elbiler både bruker gjennomsnittlig elkraft og avbøter behovet for ytterligere økning i oljeutvinning...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 04. september 2013, klokken 18:43
Mener jeg har lest at totalregnskapet er 160gram co2 for elbiler og med regnskapet for råolje til bensin er 320. Tror dette var snitt tall. Men jeg argumenterer med st det er dobbelt så mye co2 utslipp fra fosdil biler

Mener å ha hørt - tror det var en viss mr. Musk som sa det - at en tilsvarende fossilbil bruker like mye strøm som en TMS bare på å raffinere drivstoffet den bruker for å kjøre en gitt distanse.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: eledille på onsdag 04. september 2013, klokken 18:53
Men hvis man insisterer på at nye elbiler krever ny elkraft, ...

Var det ikke en gang snakk om at innen EU/EØS så skulle EL-biler pr. definisjon kjøre på "ren" strøm?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eledille

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. september 2013, klokken 18:56
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 04. september 2013, klokken 18:43
Mener jeg har lest at totalregnskapet er 160gram co2 for elbiler og med regnskapet for råolje til bensin er 320. Tror dette var snitt tall. Men jeg argumenterer med st det er dobbelt så mye co2 utslipp fra fosdil biler

Mener å ha hørt - tror det var en viss mr. Musk som sa det - at en tilsvarende fossilbil bruker like mye strøm som en TMS bare på å raffinere drivstoffet den bruker for å kjøre en gitt distanse.

Det er mulig han har sagt det, men det stemmer ikke.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Amoss

Sitat fra: eledille på onsdag 04. september 2013, klokken 18:58
Sitat fra: Amoss på onsdag 04. september 2013, klokken 18:56
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 04. september 2013, klokken 18:43
Mener jeg har lest at totalregnskapet er 160gram co2 for elbiler og med regnskapet for råolje til bensin er 320. Tror dette var snitt tall. Men jeg argumenterer med st det er dobbelt så mye co2 utslipp fra fosdil biler

Mener å ha hørt - tror det var en viss mr. Musk som sa det - at en tilsvarende fossilbil bruker like mye strøm som en TMS bare på å raffinere drivstoffet den bruker for å kjøre en gitt distanse.

Det er mulig han har sagt det, men det stemmer ikke.

Var nok litt upresis her ja. Det korrekte sitatet er:
Sitat"You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline," says Musk. "You take an average of 5 kilowatt hours to refine [one gallon of] gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."

http://www.businessinsider.com/elon-musk-and-chris-paine-explain-how-the-electric-car-got-its-revenge-2011-10#ixzz2dwcL8Ogy
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Havebigfun

Sitat fra: eledille på onsdag 04. september 2013, klokken 18:53
Noen prøver også å påstå at elbiler er et nytt elektrisk forbruk, som vil forårsake bygging av nye kraftverk, og de billigste kraftverkene er kullfyrte - ergo bruker elbiler kullkraft. Dette er vås, fordi enhver forbruker av strøm står ansvarlig for sitt eget forbruk, så hvis de var så bekymret for elbilforbruket, så burde de plugge ut plasma-tv'en. Elbiler bruker dermed også gjennomsnittlig elkraft, som alle andre.
Her kommer som viktig argument inn at det er svært mye ny, grønn kraft på vei inn i markedene ila. de neste år grunnet grønne sertifikater!
Igår så jeg en dokumentasjon øm de grønne el-revolusjonen i Tyskland- Man klaget på at grønn strøm "oversvømmer" markedet og ødelegger stømprisene :o
Ingenting bedre enn å flytte energibruk fra fossil til ren energi- spes når det utvikler seg grønne oveskudd!
Det vi mangler nå er smart-grid 8)

eledille

#12
Sitat fra: Amoss på onsdag 04. september 2013, klokken 19:04
Var nok litt upresis her ja. Det korrekte sitatet er:
Sitat"You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline," says Musk. "You take an average of 5 kilowatt hours to refine [one gallon of] gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."

http://www.businessinsider.com/elon-musk-and-chris-paine-explain-how-the-electric-car-got-its-revenge-2011-10#ixzz2dwcL8Ogy

Jeg mente ikke at du har gjengitt ham feil, jeg mente at han tar feil (når det gjelder akkurat dette, i hvert fall).

Omtrent 20 % av energien i råoljen forsvinner i løpet av utvinning og raffinering. 1 l bensin inneholder ca 10 kWh energi. Det vil si at ca 2.5 kWh går tapt per liter utvunnet. For en US gal blir det altså ca 9 kWh.

Men dette tapet stammer ikke fra et faktisk forbruk av elektrisitet, og 9 kWh varmeenergi er mye mindre verd enn 9 kWh elektrisitet. For å fremstille elektrisitet ville man måtte bruke en turbin eller annen maskin til å drive en generator, og du ville være heldig om du fikk ut halvparten i form av strøm. Men du ville ikke kunne bruke råoljen til dette uten å raffinere den først! Det ville være livsfarlig. Så raffineringssteget er uunngåelig hvis du skal ha energien ut av oljen.

Så det er en myte at raffinerier forbruker så mye strøm til å fremstille drivstoff at en elbil ville kunne kjøre lenger enn en fossilbil på strømmen - det stemmer rett og slett ikke.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Woods

Leste en fin kommentar på Hegnar;

SitatMan kan jo sammenligne epler og pærer så mye man vil. Spør man alle de som kjøper Tesla. Så er jeg sikker på at 99% gir garn i miljøet. Det er ikke derfor de kjøper denne bilen. De kjøper den for å få en kul bil til billig penge. Pluss at de vil slippe å betale div avgifter. Miljøet driter dere like mye i, som vi som kjører vanlig bil:-)

Jeg kjenner meg igjen, og håper på en måte flere vil gjøre det samme. Det er forsåvidt greit at Tesla er et grønt alternativ, men det absolutt viktigste for meg er kjøreegenskaper. Det blir en kald dag i kjernen av jorda før jeg inngår kompromiss på dette feltet... Ikke akkurat politisk korrekt, men vi skal vel leve også..

Amoss

Sitat fra: eledille på onsdag 04. september 2013, klokken 19:21
Jeg mente ikke at du har gjengitt ham feil, jeg mente at han tar feil (når det gjelder akkurat dette, i hvert fall).

Joda, oppfattet deg også slik, men det ble altså litt upresist hva jeg gjentok fra minnet. Siden du mente dette ikke stemte så måtte jeg bare sjekke etter hvor korrekt jeg husket :p  Når det gjelder de faktiske forhold du og Musk her omtaler skal jeg overhode ikke komme med noen påstander den ene eller andre veien :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA