Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tekstilseter

Startet av Gogool, torsdag 12. september 2013, klokken 00:06

« forrige - neste »

Balrog

Sjefsargumentet i forhold til miljøhaterne som helst vil at alle kjører Hummer er som følger:

Jo flere som kjører elbil i stedet for bensin/diesel, desto lavere etterspørsel på bensin/diesel og det betyr lavere priser på bensin og diesel enn det ellers hadde vært.

"Min Tesla gjør din bensin billigere"
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

stor66

Vil bare vise til artikkelen som vises til i denne forumposten. Les den! Det er en grundig gjennomgang av Tesla model S og CO2 utløst av påstanden om at en Tesla Model S slipper ut mer CO2 enn en SUV.

All positiv oppmerksomhet om Tesla S i mediene i det siste tror jeg har ført til en trang hos journalister til å skape "balanse". Dvs. etter å ha "skrytt uhemmet" er det nå på tide å "grave fram møkka". Det er det som skaffer lesere.

Journalistisk integritet blir gang på gang ofret for å skaffe utbytte til aksje-eiere. En mulig kontroversiell artikkel skaffer dessverre flere lesere enn det å finne ut hva som er fakta.

(Og så kan kanskje moderator se om CO2 kan diskuteres i en egen tråd? Hm?)
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

M@Do

Sitat fra: eledille på torsdag 05. september 2013, klokken 00:03
Tidvis har det vært underskudd på diesel, tror jeg. Men det mangler produkter: diesel, fyringsolje, bunkersolje, sikkert flydrivstoff (parafin)?

Produserer eller forbruker anlegget 130 GWh strøm? Det står sammen med spillvarme, så det ser ut som det leveres strøm til nettet?

commiesoft: +1

Totalt så forbruker anlegget 2000 GWh med energi i året, 130 GWh er strøm fra børsen.
Dvs. At man kunne fulladet 65000 teslaer per dag i ett år, hvis man hadde kunnet omdannet all energien til strøm...

eledille

Vi må se på total mengde drivstoff produsert før vi kan si om det er mye eller lite. Har du link til dataene?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

M@Do

Glemte referansen.
Her er den: http://vestfold-energiforum.no/~/media/8870BFC95B894E8BB3048B1C7940CDDB.ashx

Nå skryter jo Esso at de er blandt verdens mest energieffektive raffenerier og har lavt CO2 utslipp. Lurer da på hva snittet i verden ligger på?

eledille

#65
Slagentangen produserer 3 millioner tonn diesel pr år, står det. Det blir ca 70 milliarder km. 0,8 mill tonn bensin gir ca 13 mrd km. I tillegg er det litt propan, parafin og 1,8 mill tonn fyringsolje som jeg ikke gidder å regne på.

Strømmen Slagentangen kjøpte ville drevet Teslaer totalt 650 millioner km.

650 mill km er 0,7 % av 83 mrd km.

Dette betyr selvsagt ikke at ikke elbiler er helt overlegne miljømessig, bare at dette ene argumentet er ugyldig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

olesb

Ellers er det en interressant LCA-artikkel her som sammenligner Leaf med hybrid og vanlig biler på ca 1500kg. Artikkelen baserer seg på strømnettet i California.

Teslaen er 1/3 tyngre enn leafen, batteriet er betydlig større på TMS men det vil  nok vare vesentlig lenger, da man kan vel kjøre ca. 3 ganger så mange km pr ladesyklus med TMS 85.


http://www.environment.ucla.edu/media_IOE/files/BatteryElectricVehicleLCA2012-rh-ptd.pdf
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

sondell

#67
Ser det ble regnet litt rart på det nevnte raffineriet denne tråden. Har ikke fasit, men skal her pröve å belyse at produksjon av bensin og diesel tar betydelige energiresurser.

Energiforbruk blir nevnt til ca 2000 GWh hvorav
Fyrgass og Fyrolje: ca 120000 tonn
Strömforbruk: 130 GWh

Et av de mest energieffektive raffineriene i verden. Energiforbruk er blitt ca 25% lavere siden 1990. Det tilsvarer  ca 2667 GWh i 1990. Den beste infoen forelöpig for et gjennomsnittlig raffineri blir å bruke det tallet. Raffineriet slipper ut "kun" 360.000 tonn CO2 pr år takket väre at 40% er hydrogengass

Tall for raffineriet:
0.8 miljoner tonn bensin
3 miljoner tonn diesel
5.8 miljoner tonn råolje

Estimat for å plukke opp 5.8 miljoner ton råolje er vanskelig. Vi kan pröve med Valhall. Energiforsyning er på maks 78 MW og det plukkes opp 65000 barrels per day.
Det tilsvarer
49.8*65000=
3.2 miljoner tonn råolje

Vi trenger altså nesten doble Valhall produksjonen. Maksimal effekt på to Valhall er 156 MW. Vet ikke om den går for fullt hele tiden, så legger en antagelse på
115 MW i gjennomsnitt hvilket tilsvarer 1007.4 GWh/år.

For å få bensin og diesel i volum brukes fölgende tettheter
0.84 på diesel
0.74 på bensin
De gir produksjon på
3.57 milliarder liter diesel
1.08 milliarder liter bensin

For å forenkle sammenligningen litt kan vi legge sammen bensin og diesel volum, 4.65 milliarder liter. Det på tilsammen 3675 GWh. Vi närmer oss 1 kWh per liter produsert diesel og bensin. Da har vi ikke tatt med i regnestykket leting etter olje, bygging av oljeplatform, drift av all infrastruktur runtomkring, transport av 5.8 miljoner tonn råolje og 4.65 milliarder liter diesel og bensin.

Industrial sector i USA bruker 2/3 av totale energien i landet. Av denne går 25% til kun raffinering av olje. Dette er store mengder. Og hvis en tar energi fra kull som på mange steder er jo CO2 utslippene mange ganger större enn for dette nevnte raffineriet her. Dette er store mengder energi!

Så tror en kan väre rimelig sikker på at en i hvert fall kan kjöre 5 km med Teslan på samme energi som det går med til å bare produsere diesel eller bensin. Mest sannsynlig er det også lavt regnet globalt sett.

Noen referenser:
http://www.energifakta.no/documents/Fakta/Omregning/Brensler.htm
http://vestfold-energiforum.no/~/media/8870BFC95B894E8BB3048B1C7940CDDB.ashx
http://en.wikipedia.org/wiki/Barrel_(unit)
http://www.subseaiq.com/data/Project.aspx?project_id=462&AspxAutoDetectCookieSupport=1
http://www.need.org/needpdf/infobook_activities/IntInfo/ConsI.pdf

Noen sitat:
"One BOPD also becomes 49.8 tonnes per year"
"Online production is expected to reach 65,000 boepd in the second half of 2013." (Valhall)

sondell

Så noen andre kommentarer. Håper virkelig det er mere enn 1 % som kjöper Tesla Model S for å väre miljövennlige. Ellers mister jeg litt troen på menneskeheten. Og selvfölgelig kan man forandre verden gjennom å bidra med mindre ting. Med det samme resonemanget kan jo dere nordmenn bare droppe å stemme i helgen, man er jo uansett kun en i mengden.... Poenget med å kjöpe elbil for meg er å drive på "elbilsrevolusjonen" slik at det blir satt opp infrastruktur for elbiler, at teknike forbedres og at större volumer produseres slik at det også gir miljövennligere produksjon. Å så lage kun en bil, om den så kunne gå på vann, ville jo värt verdens mest umiljövennlige bil. Her er Norge et foregangsland som driver på denne utviklingen med sin grönne skatteveksling.

Klima blir ofte litt som religion. Og folk leser denne som f-n leser bibelen (også journalister). Litt rart at folk ikke er mer kritiske til hva som skrives og er intressert i hvorfor. Når jeg leser en sak pleier jeg å ta utganspunkt i hvor det finnes mest penger til lobbyvirksomhet. Hvem er mest intressert i å påvirke mine meinger.

Ja, kloden blir kaldere på utsiden fordi mer varme lagres ved bakken, det er hovedsakelig der og i ozonlagret som energi fra sola fanges.
Nei det har ikke blitt särlig varmere på kloden på 2000 tallet. Men det er konstant varmeste perioden i modern tid. Dette betyr ikke at global oppvarming stoppet opp. Avsmeltingen av isen i Arktis har jo akselerert. Hva kommer den energien fra? Haven har begynt å transportere ned mere varme til dypere nivåer. Hva kommer den energien fra? Bakketemperatur er ikke nödvendigvis er godt mål på så kalt global oppvarming. Energibalansen, hvor mye energi som blir tilfört jorden, hvorvidt en öker eller ikke er jo mer intressant. I lange löpet vil det likevel gi markant ökt bakketemperatur. Värmönstre globalt og havströmmer kan jo omfordele seg slik at det i perioder blir litt varmere eller kaldere. Helt normalt. Men disse vil også forandres grunnet vår påvirkning. En trend på senere tid er er jo mere persistent vär som skaper 'ekstremvär' fordi det er regn eller törke for lange perioder, ikke enkelte ekstreme hendelser (men de har også ökt...).
Solen påvirker jo selvölgelig klimaet og ingen har sagt noe annet. Disse svingningene vil fortsette ved siden av de menneskeskapte klimaforandringene. 

Griffel

Sitat fra: sondell på lørdag 07. september 2013, klokken 23:03
Så noen andre kommentarer. Håper virkelig det er mere enn 1 % som kjöper Tesla Model S for å väre miljövennlige. Ellers mister jeg litt troen på menneskeheten.
Men det spiller ingen rolle for miljøet, hva motivet er.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sondell

#70
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 23:10
Sitat fra: sondell på lørdag 07. september 2013, klokken 23:03
Så noen andre kommentarer. Håper virkelig det er mere enn 1 % som kjöper Tesla Model S for å väre miljövennlige. Ellers mister jeg litt troen på menneskeheten.
Men det spiller ingen rolle for miljøet, hva motivet er.

Hehe, nej det er den positive siden av det :). Også derfor Tesla gjör riktig som starter i dette bilsegmentet. Men litt kjedelig at det blir folkstorm mot elbil i kollektiv feltet bare fordi det dykket opp en bil som er bedre og penere enn mange andre. Hade sikkert skjedd i Sverige også. Kanskje ikke så mange andre steder...

Epleskreller

Sitat fra: sondell på lørdag 07. september 2013, klokken 23:16
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 23:10
Sitat fra: sondell på lørdag 07. september 2013, klokken 23:03
Så noen andre kommentarer. Håper virkelig det er mere enn 1 % som kjöper Tesla Model S for å väre miljövennlige. Ellers mister jeg litt troen på menneskeheten.
Men det spiller ingen rolle for miljøet, hva motivet er.

Hehe, nej et er den positive siden av det :). Også derfor Tesla gjör riktig som starter i dette bilsegmentet. Men litt kjedelig at det blir folkstorm mot elbil i kollektiv feltet bare fordi det dykket opp en bil som er bedre og penere enn mange andre. Hade sikkert skjedd i Sverige også. Kanskje ikke så mange andre steder...

Iflg. undersøkelsen jeg startet en tid tilbake har 34 av 89 trykket på at miljø er en viktig faktor i valget, så såå dårlig er det ikke :)

Her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7509.msg83549.html#msg83549
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

sondell

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 07. september 2013, klokken 23:22
Sitat fra: sondell på lørdag 07. september 2013, klokken 23:16
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 23:10
Sitat fra: sondell på lørdag 07. september 2013, klokken 23:03
Så noen andre kommentarer. Håper virkelig det er mere enn 1 % som kjöper Tesla Model S for å väre miljövennlige. Ellers mister jeg litt troen på menneskeheten.
Men det spiller ingen rolle for miljøet, hva motivet er.

Hehe, nej et er den positive siden av det :). Også derfor Tesla gjör riktig som starter i dette bilsegmentet. Men litt kjedelig at det blir folkstorm mot elbil i kollektiv feltet bare fordi det dykket opp en bil som er bedre og penere enn mange andre. Hade sikkert skjedd i Sverige også. Kanskje ikke så mange andre steder...

Iflg. undersøkelsen jeg startet en tid tilbake har 34 av 89 trykket på at miljø er en viktig faktor i valget, så såå dårlig er det ikke :)

Her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7509.msg83549.html#msg83549


Flott :). Det var bedre! Nå er det en til...:)

tsladaytrader

Den Hegnar artikkelen er BULLSHIT!

Det står at halvparten av Co2 utslippet fra Teslaen er fra produksjonen.

I Norge så er helparten av Co2 utslippet fra Teslaen fra produksjonen.

Norge produserer 130,5 tWh strøm per år og forbruker 130,5 tWh strøm per år. fra 2000-2010 så eksporterte vi ca 4,0 tWh strøm per år. (ting er litt annerledes nå, men fortsatt dette tegner et riktig bilde av situasjonen).

Og her kommer kickeren! Mer enn 96 % av norges strømproduksjon er hydropower / vannkraft.

typ 125-127 tWh or something, og så er det 1 tWh vindkraft (yup, alle disse vindmøllene utgir ingenting). og så er det 4,7 tWh termisk kraft (forbrenningsanlegg, fjernvarme etc).

Strøm tar minste motstandsvei etc...

Kort oppsummert, når du fyller din Model S med strøm så er det over 97 % sannsynlighet at all strømmen din kommer fra vannkraft. Jeg er frista til å tro at mer enn 99 % av strømmen du fyller om ikke 100 % er fra vann/vindkraft (fjernvarme anlegg produserer vel stort sett bare fjernvarme?!).

Kjenner jeg blir mektig provosert når journalister begynner å skrive om eu miks strøm blablabla.

Strømmen du får i veggen er verdens mest miljøvennlige, ferdig prata.


Det jeg lurer på er: Hvor mye Co2 kreves for å produsere 1x Panasonic NCR-18650A battericelle? (den som sitter i Tesla S 85kWh). For på denne måten å regne ut hvor mye mer Co2 som batteriet til en Tesla utgjør, for så å sammenligne det med andre biler når folk skal komme med disse flåsete påstandene.

VigdisA


I tillegg - hvor mye energi/CO2 bruker man på å raffinere en liter bensin tro ? Bensinen kommer jo ikke ferdig fra havet..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA