Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tekstilseter

Startet av Gogool, torsdag 12. september 2013, klokken 00:06

« forrige - neste »

el-fanboy

Tre momenter til som taler i elbilens favør:
-sentralisering av utslipp gjør det enklere å gjøre noe med utslippene/CO2-fangst
-spillvarme fra fossile kraftverk utnyttes i høy grad - i motsetning til spillvarme fra et tilsvarende antall fossilmotorer - dvs bedre utnyttelse av energien i det fossile brennstoffet
-elbilene går POTENSIELT på 100% fornybar energi, og selv om vi er lagt fra dette i dagens situasjon, øker andelen fornybar energi for hvert år. Fossilbiler vil jo per definisjon aldri kunne gå på fornybar energi.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

chal

Sitat fra: Woods på onsdag 04. september 2013, klokken 19:27
Leste en fin kommentar på Hegnar;

SitatMan kan jo sammenligne epler og pærer så mye man vil. Spør man alle de som kjøper Tesla. Så er jeg sikker på at 99% gir garn i miljøet. Det er ikke derfor de kjøper denne bilen. De kjøper den for å få en kul bil til billig penge. Pluss at de vil slippe å betale div avgifter. Miljøet driter dere like mye i, som vi som kjører vanlig bil:-)

Jeg kjenner meg igjen, og håper på en måte flere vil gjøre det samme. Det er forsåvidt greit at Tesla er et grønt alternativ, men det absolutt viktigste for meg er kjøreegenskaper. Det blir en kald dag i kjernen av jorda før jeg inngår kompromiss på dette feltet... Ikke akkurat politisk korrekt, men vi skal vel leve også..

Jo, jeg kjenner meg igjen her. Men jeg har merket at interessen for Tesla har vekket min interesse for miljøaspektet og kostnadsaspektet (bensinkostnader) ved fossilbiler i en slik grad at jeg har bestemt meg for snarest mulig å selge de to fossilbilene vi har og gå all in med to elbiler!
Og så skal jeg ta en champis etter det siste besøket på en bensinstasjon... :-)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

eledille

#32
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. september 2013, klokken 21:16
Sitat fra: eledille på onsdag 04. september 2013, klokken 19:41
Hvis ikke, så må du enten finne på et stabilt, CO2-fritt alternativ, eller så må du finne en måte å lagre flere ukers forbruk fra perioder med kraftoverskudd, slik at du kan bruke det når det er kraftunderskudd. Det er DYRT.

Pumpekraftverk er nok den beste løsningen, om topografien ellers ligger til rette for det. Men du mister 13-30% på veien opp og ned igjen.

Den aller beste løsningen er å gjøre som oss - skru igjen krana på vannkraften når det blåser. Det koster ingenting. Dernest pumpekraft.

Tyskland trenger ca 20 TWh på to uker. Regn ut hva det koster å bygge den tanken i et land som stort sett er flatt. La oss blåse i problemet med at ingen vil ha dette monsteret i nærheten. Så regner vi på hva turbiner og generatorkapasitet som kan dekke hele Tysklands effektbehov koster. Plutselig har kjernekraft blitt ekstremt billig...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Jejl

Merkelig hvor kreative folk kan være med tall for å lage saker med overskrifter som dårlig kamuflert støtter deres eget syn.

Jeg har et forslag til en ny overskrift på Hegnar. no:

BMW slipper ut ca 17 ganger mer co2 enn Tesla model s

Her er tallene:

For å være litt snill mot BMW kan vi velge den trege BMW 760 iA som gjør 0-100 0,2 sek saktere enn model s.
Tesla  :25g/km
BMW  :299g/km

Når vi regner hvor miljøvennlig et kjøretøy (bil, fly, tog båt) er tar vi selvfølgelig med antall sitteplasser med i regnestykket.
Tesla får da et co2 utslipp på 3,57 pr person mens BMW får 59,8. Altså nesten 17 ganger mer.



Spinner

Sitat fra: ohh på onsdag 04. september 2013, klokken 20:06CO2 er det som skaper global oppvarming, og er en reell trussel for menneskeheten.

Med mindre du ikke tror på global oppvarming, da...
NASA har nå bevist at CO2 kjøler kloden totalt sett...
http://principia-scientific.org/supportnews/latest-news/163-new-discovery-nasa-study-proves-carbon-dioxide-cools-atmosphere.html#.UVYwRz4bXF4.facebook

Men sånt får nok dessverre lite oppmerksomhet i forhold til skremselpropaganda om at jorda er på vei til å få samme klima som Venus ::)

eledille

#35
http://wattsupwiththat.com/2013/03/28/a-misinterpreted-claim-about-a-nasa-press-release-co2-solar-flares-and-the-thermosphere-is-making-the-rounds/

Du glemte å ta med "under korte, intense solstormer". Dette har ingen ting med global oppvarming å gjøre overhodet. Du må nok finne noe bedre enn det surret der.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

ohh

Sitat fra: Sbr på onsdag 04. september 2013, klokken 21:41
Sitat fra: ohh på onsdag 04. september 2013, klokken 20:06CO2 er det som skaper global oppvarming, og er en reell trussel for menneskeheten.

Med mindre du ikke tror på global oppvarming, da...
NASA har nå bevist at CO2 kjøler kloden totalt sett...
http://principia-scientific.org/supportnews/latest-news/163-new-discovery-nasa-study-proves-carbon-dioxide-cools-atmosphere.html#.UVYwRz4bXF4.facebook

Men sånt får nok dessverre lite oppmerksomhet i forhold til skremselpropaganda om at jorda er på vei til å få samme klima som Venus ::)
Jeg vil anbefale deg å bruke 18 minutter av ditt liv til å se denne videoen. Her har du en NASA forsker som forteller hva han og andre faktisk har funnet ut om klimaforandringene.

http://www.ted.com/talks/james_hansen_why_i_must_speak_out_about_climate_change.html
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

OddB

Sitat fra: Sbr på onsdag 04. september 2013, klokken 21:41
Sitat fra: ohh på onsdag 04. september 2013, klokken 20:06CO2 er det som skaper global oppvarming, og er en reell trussel for menneskeheten.

Med mindre du ikke tror på global oppvarming, da...
NASA har nå bevist at CO2 kjøler kloden totalt sett...
http://principia-scientific.org/supportnews/latest-news/163-new-discovery-nasa-study-proves-carbon-dioxide-cools-atmosphere.html#.UVYwRz4bXF4.facebook

Men sånt får nok dessverre lite oppmerksomhet i forhold til skremselpropaganda om at jorda er på vei til å få samme klima som Venus ::)
Her er KILDEn til den litt misforståtte artikkelen du refererer til... Her er det snakk om prosesser som foregår 60 km over jorda...
"While this warming has no implications for climate change in the troposphere, a fundamental prediction of climate change theory is that the upper atmosphere will cool in response to increasing carbon dioxide. As the atmosphere cools the density will decrease, which ultimately may impact satellite operations through decreased drag over time"

De er mest bekymret for at satellittene skal ramle ned...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. september 2013, klokken 21:16
Pumpekraftverk er nok den beste løsningen, om topografien ellers ligger til rette for det. Men du mister 13-30% på veien opp og ned igjen.
Minst, 50% Tap i overføring fram til pumpemotor + pumpe alene har 20-30% tap+ tap i rørledning opp + tap i rørledning ned + turbin + generator + transformator + overføring tilbake.

Sitat fra: eledille på onsdag 04. september 2013, klokken 21:32
Den aller beste løsningen er å gjøre som oss - skru igjen krana på vannkraften når det blåser. Det koster ingenting.
Dernest balansere nettet med kjøp/salg av elbil batterikapasitet, dernest hydrogenproduksjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#39
Sitat fra: Griffel på onsdag 04. september 2013, klokken 22:07

Dernest balansere nettet med kjøp/salg av elbil batterikapasitet, dernest hydrogenproduksjon.

Mulig, mulig. Men hydrogen gir også voldsomt tap tur/retur, og i tillegg er hydrogen så flyktig at det passerer rett gjennom veggene i en ståltank...

Metan er en bedre løsning, men jeg og VolkerP diskuterte dette på TMC for en stund siden, og det ser ikke bra ut det heller: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/8078-Nuclear-power/page5?p=213388&viewfull=1#post213388
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: OddB på onsdag 04. september 2013, klokken 22:04
Sitat fra: Sbr på onsdag 04. september 2013, klokken 21:41
NASA har nå bevist at CO2 kjøler kloden totalt sett...
http://principia-scientific.org/supportnews/latest-news/163-new-discovery-nasa-study-proves-carbon-dioxide-cools-atmosphere.html#.UVYwRz4bXF4.facebook

Men sånt får nok dessverre lite oppmerksomhet i forhold til skremselpropaganda om at jorda er på vei til å få samme klima som Venus ::)
Her er KILDEn til den litt misforståtte artikkelen du refererer til... Her er det snakk om prosesser som foregår 60 km over jorda...
"While this warming has no implications for climate change in the troposphere, a fundamental prediction of climate change theory is that the upper atmosphere will cool in response to increasing carbon dioxide. As the atmosphere cools the density will decrease, which ultimately may impact satellite operations through decreased drag over time"

De er mest bekymret for at satellittene skal ramle ned...
Det lyder jo logisk at når varmen ikke slipper ut som før blir det varmere på innsiden og kjøligere på utsiden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 04. september 2013, klokken 22:07
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. september 2013, klokken 21:16
Pumpekraftverk er nok den beste løsningen, om topografien ellers ligger til rette for det. Men du mister 13-30% på veien opp og ned igjen.
Minst, 50% Tap i overføring fram til pumpemotor + pumpe alene har 20-30% tap+ tap i rørledning opp + tap i rørledning ned + turbin + generator + transformator + overføring tilbake.

Wikipedia angir 70% virkningsgrad for de dårligste og opp til 85-87% for de beste.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Celter

Det er riktig at CO2 nivået og jordas oppvarming henger sammen. Når jorda blir varmere, som den gjør med jevne mellomrom, p.g.a. solaktivitet og kosmisk stråling fordamper nemlig CO2 fra verdenshavene. Det er sammenhengen og ikke det motsatte. Dessverre så vil denne miljøbløffen om menneskeskapt "global warming" være vanskelig å bekjempe sålenge miljø"forskerne" har et sugerør i miljøpengekassa. Der er utallige problemer i vår verden vi burde være opptatt av å løse. Dessverre bruker vi pengene våre på dette ikke-problemet. Tragisk.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Amoss

Sitat fra: Griffel på onsdag 04. september 2013, klokken 22:07
Dernest balansere nettet med kjøp/salg av elbil batterikapasitet, dernest hydrogenproduksjon.

Og her er det vel en viss Mr. Musk som har lagt noen planer om å sette opp masse batterier ifm Teslastatsjonene rundt om kring. Neppe nok til å dekke 3 uker vindstille - eller overskyet, men i alle fall en brikke til i puslespillet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Celter på onsdag 04. september 2013, klokken 22:29
Når jorda blir varmere, som den gjør med jevne mellomrom, p.g.a. solaktivitet og kosmisk stråling fordamper nemlig CO2 fra verdenshavene. Det er sammenhengen og ikke det motsatte.

Så du mener altså at følgene av at vi sprer enorme mengder CO2 ut i atmosfæren vil føre til at vi istedet for en global oppvarming kommer til å få en ny istid? Nja, vet ikke om det beroliget meg så veldig akkurat ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA