Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Super charging og levetid på batteriene.

Startet av Jejl, onsdag 11. september 2013, klokken 08:27

« forrige - neste »

Jejl

Oppdaget i dag at strømkursen til garasjen er en av de få 10A kursene i sikringsskapet. Enda bedre: vaskemaskinen er på samme kurs. Ja, ja, kjempe lurt å sjekke dette 13 dager før bilen kommer.

Har Tesla avtale med et elektrikerfirma?

Har 63A hovedsikring. Kanskje det ville være smart å montere en 32A sikring når elektrikeren først er her?

Noen forslag og tips?

teslaz

Sitat fra: Jejl på tirsdag 03. september 2013, klokken 19:28
Oppdaget i dag at strømkursen til garasjen er en av de få 10A kursene i sikringsskapet. Enda bedre: vaskemaskinen er på samme kurs. Ja, ja, kjempe lurt å sjekke dette 13 dager før bilen kommer.

Har 63A hovedsikring. Kanskje det ville være smart å montere en 32A sikring når elektrikeren først er her?

Noen forslag og tips?
Det beste er jo 32A sikring. Hovedsikring er jo stort nok, spørs hvor mange sikringer du har ellers i bruk i huset.....
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

kjølholdt

Gå for 230 volt 32amper 1 fas det gjorde jeg la opp ny kurs kostet 9000 men måtte strekke ledning 25 meter. Legg det ut på finn jobb og få anbud. Men jeg bor i Bergen
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

teslaz

P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

eclipse

Noen forslag og tips?

Dette må du ta opp med elektrikeren din. Hvilken sikring du skal ha ut til garasjen avhenger av type kabel som går ut til garasjen.

Jeg har to spørsmål:

1. Hvilken spenning har du inn til huset?
2. Er det enkelt for deg å bytte kabelen ut til garasjen (graving er enkelt, men hvis du må grave opp asfalt etc er det verre)

Hvis du skal lade med 230v så bør du legge opp 32A kurs (hvis kabelen gjør det mulig)

Hvis du har 400V (som veldig mange i Stavanger har) så kan du legge opp 400V 3fas 16A til garasjen og bruke den røde adapteren, da vil du lade med 11kW, dette krever at det er en kabel med 4 ledere pluss jord ut til garasjen.

Tesla har en avtale med Sønnico, men enhver elektriker kan legge opp dette for deg så du kan like godt bruke noen du har brukt før.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Corny

Ja det er vel like lurt å begynne å gjøre noe med dette før en får bilen. Regner med jeg har noen må eder på meg.

400V 3fas 16A gir vel maks lading for oss som ikke har dobbeltlader?

Kan man koble lys og vanlige stikkontakter på samme kurs som 400V 3fas 16A, eller må det være eget stikk til dette.

Kabelen min fra hus til garasje ligger godt gjer under belegningssteinnog betong/skifer. Ligger i rør, men spørs hvor enkelt det er å bytte kabelen inni hvis det trengs. I dag har jeg 16A sikring på denne kursen. Har 400V i skapet.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

shb

Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Jejl

Sitat fra: eclipse på tirsdag 03. september 2013, klokken 20:16

Noen forslag og tips?

Dette må du ta opp med elektrikeren din. Hvilken sikring du skal ha ut til garasjen avhenger av type kabel som går ut til garasjen.

Jeg har to spørsmål:

2. Er det enkelt for deg å bytte kabelen ut til garasjen (graving er enkelt, men hvis du må grave opp asfalt etc er det verre)

Hvis du skal lade med 230v så bør du legge opp 32A kurs (hvis kabelen gjør det mulig)

Hvis du har 400V (som veldig mange i Stavanger har) så kan du legge opp 400V 3fas 16A til garasjen og bruke den røde adapteren, da vil du lade med 11kW, dette krever at det er en kabel med 4 ledere pluss jord ut til garasjen.

Tesla har en avtale med Sønnico, men enhver elektriker kan legge opp dette for deg så du kan like godt bruke noen du har brukt før.

Jeg må nok grave. I sikringsskapet står det at ledningen til kursen er 1,5mm x2.
Det star ingenting om 400v i sikringsskapet, 230v står det på telleren.

Noen som vet hvor langt ned jeg må grave? Det meste er bare plen (ca 3 meter) men også et par meter med belegningsstein.Noe som kanskje også blir litt stress er å borre gjennom murveggen som er ca 50 cm tykk.

eclipse

Sitat fra: Jejl på tirsdag 03. september 2013, klokken 21:42
Sitat fra: eclipse på tirsdag 03. september 2013, klokken 20:16

Noen forslag og tips?

Jeg har to spørsmål:

Jeg må nok grave. I sikringsskapet står det at ledningen til kursen er 1,5mm x2.
Det star ingenting om 400v i sikringsskapet, 230v står det på telleren.

Noen som vet hvor langt ned jeg må grave? Det meste er bare plen (ca 3 meter) men også et par meter med belegningsstein.Noe som kanskje også blir litt stress er å borre gjennom murveggen som er ca 50 cm tykk.

Du trenger ikke grave så dypt, jeg vil anta at 30 cm er nok men spør elektrikeren. Det kan godt være at du har 400v selv om det står 230v på måleren, dette får du elektrikeren til å bekrefte.

Saken er den at om du har 400 volt så kan du legge en tynnere kabel men den må ha 4 ledere pluss jord, da kan du få både 400v 3fas og 230 1fas i garasjen uten en stor installasjon.

Hvis du skal ha 230V 1fas 32A så må du legge ned en kraftig jordkabel. Det var da voldsomt tykk vegg ja, vanligvis er murveggene ikke tykkere en 15cm, er det en bunker?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Også_Øyvind_H

Gjør som eclipse sier :)

I tillegg ville jeg absolutt lagt kabelen i eks 50 mm trekkerør - graving er kjekt (?), men det er unødvendig å gjøre det mer enn en gang.

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Jejl

Har skrevet en mail med forespørsel om pristilbud til sønnico, så får vi se hva de sier.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA