Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DAB+ ?

Startet av Torn, tirsdag 10. september 2013, klokken 23:34

« forrige - neste »

Torn

Har sett litt her på forumet og ellers på nett om kit for konvertering til elsykkel. 

Vurderer å bestille  kit for bakhjulsdrift til min offroad sykkel som brukes hele året (brukes p.t. til hundetrening om vinteren).

Er det noen som har erfaring med forhjul v.s. bakhjulsdrift, samt fuktproblemer?
Hvis det blir en vellykket konvertering vurderer jeg også å sykle til jobb vinterstid, men har lange motbakker på hjemveien.

Er det noen merker som utmerker seg spesielt dårlig?    Har sett at det står endel om de forskjellige merkene i eldre innlegg. 
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

janstok

#1
Gode piggdekk, så er du klar for vinteren.
Jeg har selv forhjulsdrift og det fungerer bra for meg. Det er enklere å bygge om en sykkel med motor i forhjulet.
Jeg bruker goldenmotor batteri, men du skal vite at det ikke er laget for norske vintre. Jeg har brukt fugemasse i skjøtene mellom metall og plastikk, og nøkkelbryteren er tatt bort (den går i stykker etter en del bruk). Ellers brukes vulkteip over alle kontakter. Sjekk på ebikes.ca, de har peiling på hva de driver med. Der har de vanntette kontrollere og mye bra tips.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

peos

Jeg har vintersyklet i flere tiår. For fire år siden kjøpte jeg et ombyggingskit for el-sykkel. Det ble forhjulsdrift siden det var dette jeg fikk tak i. Etterpå har jeg vært meget fornøyd med det. Det er en stor fordel med forhjulsdrift, sykkelen blir mye mere stabil i løssnø. Især den pulveraktige snøen som brøytebilen kaster opp på sykkelstien fra bilveien. Ulempen med forhjulsdrift er at hjulet kan glippe i bratte motbakker.

Eneste fuktproblem jeg har hatt, var at kontrollboksen ikke var vanntett nok. Det løste jeg ved å bygge den inn i en aluminiumsboks. Boksen må være så stor at man også får plass til alle koblingene. Fuktproblemet er ikke større om vinteren enn når det regner om sommeren.

 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA