Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av frodebua, mandag 09. september 2013, klokken 22:37

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: vrom på onsdag 04. september 2013, klokken 16:29
Amoss, jeg skrev ikke at det var en myte. Den har dog stoppet helt opp de siste 10-15 årene, og det stemmer dårlig med at den skal være menneskeskapt. Jeg holder en knapp på sola. Men for all del, forkynn deres tro. Jeg blir bare litt skremt når man avfeier sunn skepsis som kjetteri, og slår fast som fakta det som det hersker stor usikkerhet rundt.

Stianrod, ja det du skriver der endrer jo bildet totalt. Eh, not.
Det handler å stille de rette spørsmålene....
For å sitere en ikke ukjent mann ved navn Musk:

"If you were to ask any scientist, 'Are you absolutely certain' about anything, they would say, 'Well, no. There's a .001 percent chance it could be different.' So it's better to actually say, 'Look, how certain are you that it is not catastrophic?' And then you'll get the correct answer," Musk said Wednesday night at the Climate Leadership Gala."

Read more: http://thehill.com/blogs/e2-wire/e2-wire/301649-tesla-ceo-musk-reframe-climate-argument#ixzz2dw1OC9DT
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

stianrod

Da vil jeg ha svart på hvitt, hvor mye staten betaler Tesla for hver Model S 60kw, 85kw, P85 og P85+! Og jeg skal ha dette dokumentert fra stortingspolitikere, ikke bare synsing fra div forummedlemmer! 
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

eledille

Amoss, jeg skrev ikke at det var en myte. Den har dog stoppet helt opp de siste 10-15 årene, og det stemmer dårlig med at den skal være menneskeskapt. Jeg holder en knapp på sola. Men for all del, forkynn deres tro. Jeg blir bare litt skremt når man avfeier sunn skepsis som kjetteri, og slår fast som fakta det som det hersker stor usikkerhet rundt.

Stianrod, ja det du skriver der endrer jo bildet totalt. Eh, not.

Den som "holder en knapp på" en hypotese som igjen og igjen har blitt gjendrevet er den som fremstår som forkynneren, ikke den som gjengir vitenskapelig konsensus. Solinnstrålingen er enkel å måle og variasjonen i solinnstråling er mye lavere enn det som skal til for å forårsake de effektene som måles.

Det har for øvrig vært mer enn nok av "sunn skepsis" til at røyking er farlig, asbest skadelig, blytilsetning i drivstoff har negative effekter, at utslipp av SO2 skulle kunne gi sur nedbør, KFK-gasser bryter ned ozonlaget, etc, etc, ad infinitum. Felles for alle disse er at den "sunne skepsisen" var i strid med vitenskapelig konsensus, og at de som en gang var så skeptiske nå har gått over til å vise "sunn skepsis" overfor menneskeskapte klimaendringer.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Om redusert avgift=subsidie så er alle biler med små bensinmotorer og lavt utslipp subsidierte, for man kunne alternativt kjøpt en bil med høyere avgift. En Passat 1,6tdi er eksempelvis gody tilpasset det norske avgiftssytemet. og på lik linje med Model S får man ikke en krone av staten når man kjøper den. Så da er de begge subsidierte  ;D For øvrig bor vi i Norge, og bør bruke norske definisjoner (ref enkeltes iver etter å klassifisere Model s som en sedan, noe som blir stekt misvisende i Norge).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Amoss, jeg skrev ikke at det var en myte.

Stemmer, det skrev du ikke. Du skrev:
SitatVi kan iallefall slå fast at global oppvarming er en 100% menneskeskapt ide.
Av dette leser jeg at det er en (fix) ide, uten holdepunkt i virkeligheten. Altså, en myte... Så jo, du skrev vel egentlig at den var en myte :p

Den har dog stoppet helt opp de siste 10-15 årene, og det stemmer dårlig med at den skal være menneskeskapt.

Nå skal jeg ikke påstå at jeg er den som er mest oppdatert om alle detaljer om hvordan denne utviklingen har gått, men sitter nå her med en følelse av at den nok har gått litt i rykk og harde napp, ikke en gjevn økning år for år, men en tendens man lett kan lese av når man ser ting i ett vist perspektiv. Så at det skal kunne gå noen år der man tilsynelatende ikke ser noen forskjell, betyr ikke at den har stoppet, eller at den ikke er menneskeskapt eller noe som helt annet.

Sånn rent bortsett fra det så henviste jeg vel i mitt innlegg nettopp til ett symptom på den globale oppvarmingen som har oppstått de siste tre/fire årene?  I løpet av samme periode mener jeg bestemt å huske at avisene har skrevet om temperatur rekorder her i Norge nærmest måned for måned og år for år. Så nei, jeg "kjøper" ikke at den har stoppet opp de siste 10-15 årene, men har registrert at benektere også tidligere har henvist til en undersøkelse som påstår dette i sin konklusjon. Må innrømme at jeg ikke gadd å lese den da den ble totalt slaktet av de som vet noe om dette :p

Jeg holder en knapp på sola. Men for all del, forkynn deres tro. Jeg blir bare litt skremt når man avfeier sunn skepsis som kjetteri, og slår fast som fakta det som det hersker stor usikkerhet rundt.

Knapp i vei du :)  Du har så klart lov til å tro hva du ønsker om hva som er årsaken til den globale oppvarmingen, så lenge du ikke benekter at den pågår. I mellomtiden ønsker jeg ikke at det gambles med teorier om at det ikke er menneskeskapt. Selv om det en gang i fremtiden skulle la seg bevise at det ikke er det, så skader det ikke å avslutte dette dårlige forsøket med å prøve å mette atmosfæren med så mange som mulige gift og klimagasser man kan i håp om at det ikke har noe å si :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eclipse

Det er helt klinkende klart at BT artikkelen samt en del av innleggene her inne er et produkt av janteloven. Å bli passert av naboen i en fin bil i kollektivfeltet trigger nok misunnelsen til en helt del.

Jeg har hele tiden ventet denne debatten nettopp pga at Tesla er en fin bil, den kom aldri med Think og lignende biler.

Målet til Stortinget (for det er et samlet Storting bak el-bil forliket) er å øke antall elbiler i forhold til fossilbiler eller at antall km kjørt med elbil øker i forhold til fossilbiler. TMS er den eneste bilen som fullt ut kan erstatte en fossilbil så jeg vil dermed påstå at miljøgevinsten er større med en TSM enn en Leaf, selv om en isolert sett kan si at større og kraftigere bil = høyere utslipp under produksjon.

Jeg har en Landcruiser Prado med 200hk bensinmotor, når jeg får min TMS trenger jeg ikke denne og får dermed et bilhold som består av 1 elbil. Hvis jeg hadde kjøpt en Nissan eller Think måtte det blitt bil #2, og det hadde ikke vært aktuelt.

TMS dekker et annet behov enn de små elbiler med 10-15 mils rekkevidde for to personer uten bagasje, den er med på å drive elbil teknologien fremover og utvide til andre kunder og markeder.

Hadde Norge innført avgifter på elbil så ville salget stoppet helt opp, dette ønsker ikke staten så derfor blir det ikke gjordt. Dagens avgiftsfritak er ikke evig, når volumet kommer opp og prisen går ned så vil det nok komme avgifter og en del fordeler vil forsvinne. Men så lenge elbil er mer miljøvennlig (å det er den når det er bil #1) så vil avgiftene alltid være lavere for elbil, ihvertfall miljøavgifter ved bruk.

PS! Det betales avgifter for hver kW jeg lader min elbil med hjemme, men en kan jo ikke kalle det subsidiering når jeg betaler strømavgift i stedet for bensinavgift!
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Elmo

Sitat fra: eledille på onsdag 04. september 2013, klokken 15:34
Det som er forstemmende er at voksne folk ikke vet forskjellen mellom subsidier og avgiftsfritak.

Og hva er egentlig "avgiftsfritak" ?   Det er egentlig et tullete ord.

Det vi egentlig snakker om er "ikke belagt med avgifter".
For andre ting som ikke er belagt med avgifter hører man sjelden eller aldri ordet avgiftssfritatt nevnt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Amoss

Sitat fra: Elmo på onsdag 04. september 2013, klokken 19:08

For andre ting som ikke er belagt med avgifter hører man sjelden eller aldri ordet avgiftssfritatt nevnt.

Nja, du har helt rett når det gjelder CO2/NOx avgiftene. Men i alle fall MVA skal man i utgangspunktet betale for ALT - dersom det ikke er fritatt. Det er i det minste slik jeg har oppfattet det.
ReservationId 364902

SR

Jeg er en nyfrelst TMS-fan og har bestilt for 3 uker siden. Uten å ha sett eller prøvekjørt, nesten som dere som er virkelige pionerer her på forumet. Prøver å finne ut om jeg blir subsidiert ved å lese innleggene på denne tråden. Her er det så mange vinklinger at man kan bli filosofisk av å følge med på definisjonene som gjøres.

Så jeg slenger meg på. Er avgiftsfritak det samme som subsidier?  Dersom tobakksavgiften ble fjernet, ville tobakk da vært subsidiert?  Og alkohol om alkoholavgiften ble fjernet?  Er lån subsidiert fordi renten kan trekkes fra skattepliktig inntekt?  Og BT-journalisten, er han subsidiert fordi dagsaviser er fritatt for mva?  Det fritaket utgjorde over 2 mrd i 2008.

Tror jeg ender på at det som er igjen av ting som ikke avgiftsbelastes og ikke er skattepliktig, ikke er subsidiert. Foresten når jeg tenker meg om, så mener jeg nok at BT-journalisten er subsidiert gjennom mva-fritaket. Jo, slik må det være.

Gleder meg uansett til bilen kommer!
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Amoss

Sitat fra: SR på onsdag 04. september 2013, klokken 19:36
Foresten når jeg tenker meg om, så mener jeg nok at BT-journalisten er subsidiert gjennom mva-fritaket. Jo, slik må det være.

Nei, han er subsidiert via pressestøtten :)
ReservationId 364902

vrom

"Nei, han er subsidiert via pressestøtten "

Amoss, der er vi HELT enige.

Det jeg forøvrig mente å skrive over om GW var nok litt mindre kontroversielt, det skulle stå at "menneskeskapt global oppvarming er en 100% menneskeskapt ide". For selv om politikere har en klar agenda om å skape en fare for katastrofe for å kunne utvide sitt mandat ytterligere, så finnes det plenty med forskere som er skeptiske med god grunn, og en veldig god grunn er denne fordømmelsen av alle som velger å være i tvil om årsaksforholdet. Men nok om det..

Subsidiering er enhver form for påvirkning av prisen til forbruker (eller produsent), som gjør at prisen avviker fra markedspris for å framheve et visst produkt. Avgifter er negativ subsidiering.

Dette er jo politikere i et nøtteskall:

if it moves tax it. if it keeps moving regulate it. and if it stops moving subsidize it

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

ohh

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. september 2013, klokken 19:13
Sitat fra: Elmo på onsdag 04. september 2013, klokken 19:08

Nja, du har helt rett når det gjelder CO2/NOx avgiftene. Men i alle fall MVA skal man i utgangspunktet betale for ALT - dersom det ikke er fritatt. Det er i det minste slik jeg har oppfattet det.
Faktisk er elbiler IKKE fritatt for MVA. Vi betaler alle sammen MVA for Teslaene (eller andre elbiler for den saks skyld). MVA satsen for elbiler er satt til 0%.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Siggen

Kan ikke bare alle ta seg en bolle å være glad?

Jeg er sikker på at solen står opp imorgen også.

Jeg syns dette begynner å bli lavmål. Har folk for mye fritid?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA