Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av frodebua, mandag 09. september 2013, klokken 22:37

« forrige - neste »

den12mann

Sitat fra: Leaf_entusiast på tirsdag 03. september 2013, klokken 23:34
Jeg tror de fleste er enig i at Think&Buddy etc var helt annerledes kjøretøy og det var mange gode grunner for å gi de avgiftsfritak. Tesla har laget en bil som minner mer om Mercedes S-klasse, Jaguar eller BMW M5 og da er det vel naturlig at man også ser på endringer i avgiftssystemet?


Nå er du på ville veier. Det er konseptet elbil som har fått avgiftsfritak. Hvorvidt elbilen ser ut som en pappkasse fra Clas Ohlson eller en million dollars skal ikke ha noe å si. Skuer du hunden på hårene? Har du ikke lært at en ikke skal gjøre nettopp det?

TEK

Det vi snakker om er luksusskatt!

Kan man bare ikke være ærlige på at de er det veldig mange ønsker i dette landet.
Det kan jo i seg selv løse en del problemer rundt overforbruk i et miljøperspektiv, så jeg sier ikke det er helt feil.

Uansett blir det feil meg livstids C02 regnestykker, signert NTNU, som later til å være en matematisk sannhet, når det i dette tilfellet har så mange svakheter at de virker til å ha en politisk agenda.

Er selv Cand.Scient ved UiO så jeg kan vel også ha en agenda ser jeg Hehe!

Uansett gleder meg som en unge til å få bilen min !

ohh

Sitat fra: laumb på tirsdag 03. september 2013, klokken 23:46
Jeg synes det er forkastelig at folk klarer å lire av seg at "nå har den elektriske revolusjonen kommet så langt og blitt så bra at nå, nå når menigmann gidder å kjøpe elbil, da synes jeg alle godene skal forsvinne. Spesielt med fokus på avgifter."

Hva med å bruke denne unike muligheten til å starte på nytt? Jada, ta bort kollektivfelttilgangen davel. Den er nok ikke utslagsgivende for de som kjøper "ekte elbiler" (de som kjøpte tidlig var enten veeeeldig entusiaster eller køsnikere).

Men, blanke ark: null avgifter - mva etter hvert, selvfølgelig. La oss finne en annen måte å drive butikk på enn å loppe arbeiderne som er avhengig av transport. La oss gjøre dette til en unik mulighet for å redusere kreft, astma, eksoslokk over byer (det er fantastisk at vi klarer å røyklegge hele jævla byer - vettu hvor svær en by er eller? Hvor mange kubikkmeter? Det er MYE dritt i lufta.) og sørge for at utgifter til helseskader senkes, sykehuskøer kortes ned, bedre levevilkår...

La oss bruke denne unike muligheten til å restarte systemet. For faen.

ALLE vil ha godt av et eksplosivt elbilsalg der entusiastene kjører veterandinosaur 4. Juli og 17. Mai mens resten piper rundt i R2D2-biler.

Jeg har aldri vært mye til miljøforkjemper, men har tatt meg litt tid til å tenke det siste året. La oss for pokker kutte ned på bruk av plastikk, store emballasjer på små produkter osv. La oss sørge for å i det minste flytte utslippene til sentrale steder. La oss bruke miljøvennlig energikilder. La oss, starte på nytt.
Godt sagt! :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

vrom

Det er faktisk forstemmende å lese voksne folk mene at Tesla ikke er subsidiert. Og grunnen skulle ligge i semantikken, at man ikke "FÅR" penger, men derimot "SLIPPER" å betale penger ? Og så rakker dere ned på en journalist med 2 mastergrader i økonomi. Og mener det er "janteloven" som snakker" ? Hah...

Ta vekk MVA-fritaket og antall Tesla S bestillinger hadde vært halvert. Begynn å balansere engangsavgiftene og UNDER 10 ville kjøpt.

Her er det bare å løpe for å kjøpe. Mulig politikerne holder stand noen år til, men spørs om ikke avgiftskåte sløsefanter vil begynne å savne litt skattekroner fra nybil-kjøpet om kun kort tid. For denne SUBSIDIERINGEN kan føre til en eksplosjon i elbilkjøpet. Og smellet kan komme ganske samtidig med at sløsefantene innser at produksjonen av elbiler som Model S er alt annet enn "miljøvennlig" og at CO2-fritt drivstoff ikke blir så viktig i det store bildet.

Slutt å tro at vi redder verden. Vi får en gavepakke.

eledille

Det som er forstemmende er at voksne folk ikke vet forskjellen mellom subsidier og avgiftsfritak.

I USA er TMS subsidiert. I Norge er den fritatt fra avgifter. I begge tilfelle har den en økonomisk fordel andre biler ikke har.

Hva kan årsaken til dette være, tro? Kan det ha noe med den gule lufta over byene om vinteren å gjøre? Evt at klimapanelet er mer enn 95% sikre på at klimaendringene er menneskeskapt, og at konsekvensene bare ser ut til å bli verre og verre jo mer man studerer det? Eller har det å gjøre med at olje er en begrenset ressurs som vi p.t. er helt avhengige av, og som vi bruker opp i et ekstremt raskt tempo?

Kan hende at det er mer enn hensiktsmessig å gi en belønning til de som er villige til å ta sjansen, for å bevise at elbiler faktisk kan fungere... Verken Ola Dunk eller John Smith er særlig interessert i å gå foran og vise vei. Å følge etter i flokken faller liksom mer naturlig. Da må noen lokkes til å være bjellesauer og vise vei.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: vrom på onsdag 04. september 2013, klokken 15:25
Det er faktisk forstemmende å lese voksne folk mene at Tesla ikke er subsidiert. Og grunnen skulle ligge i semantikken, at man ikke "FÅR" penger, men derimot "SLIPPER" å betale penger ? Og så rakker dere ned på en journalist med 2 mastergrader i økonomi.

Tja. En flaske øl har mye høyere avgifter enn en flaske vann. Er da flaskevann subsidiert?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Har man mørkerød ideologi og mener staten har et berettiget krav på pengene dine når du kjøper en vare er avgiftsfritak helt klart en subsidie. Kanskje enda lettere om staten hadde stått for produksjonen  ;D Noen mener staten skal kontrollere alt og gjerne dra inn 50-90% av det du tjener i skatter, avgifter etc. Andre er uenige.

Men vi bor i et land hvor statens forbruk ikke kjenner noen grenser. Da er det selvfølgelig fært for mørkerøde å se at noen slipper avgifter på bil, selv om de gjerne betaler hundretusener i skatt og mva ila året. Mange nordmenn er så blendet av årevis med grafsing i private lommebøker at de tror det er en subsidie når det ikke gjøres. Morsomt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: vrom på onsdag 04. september 2013, klokken 15:25

Slutt å tro at vi redder verden. Vi får en gavepakke.


Nei, vi redder ikke verden alene, men vi er med på å gjøre vår del. Og ja, Norges bidrag her, som medfører den store EL-biltettheten (og spesielt TMS tettheten) blir lagt godt merke til i utlandet, og er - for en gang skyld - ett eksempel til etterfølgelse.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OleJA

I grunnen er det ganske uvesentlig hvor lite/mye CO2 en elbil slipper ut nå i 2013, og hvor mye den blir 'subsidiert'. Produksjonen vi har av elbiler nå er så liten at vi må forvente at den er ineffektiv, både med tanke på energiforbruk og total kostnad.
Det som betyr noe er at vi må ha litt visjoner utover dagens situasjon. Da må noen gå foran å sørge for at nødvendig teknologi blir utviklet. Får vi opp volumet nå, så vil bedre batteriteknologi og rimeligere produksjon følge etter.
Hvor mye CO2 og 'subsidier' som gikk med for å produsere en elbil i 2013, vil da etterhvert være en parantes i historiebøkene.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

vrom

Og dere fortsetter å pirke borti semantikken, utrolig..
Det avgjørende er selvfølgelig det RELATIVE bildet. Så ja, vann er subsidiert i forhold til øl, selvfølgelig er det det. Eller som jeg ville sagt det, øl er latterlig over-avgiftsbelagt av en formynderstat som prøver å grafse til seg det den kan.

Mørkerød ? Think again..

Vi kan iallefall slå fast at global oppvarming er en 100% menneskeskapt ide. Og jammen kjekt at vitenskapelige spørsmål lar seg besvare ved avstemming. Så spørs det om SUBSIDIERING av elbiler har noen påvirkning overhodet.

luffe

Sitat fra: vrom på onsdag 04. september 2013, klokken 15:53
Det avgjørende er selvfølgelig det RELATIVE bildet. Så ja, vann er subsidiert i forhold til øl, selvfølgelig er det det. Eller som jeg ville sagt det, øl er latterlig over-avgiftsbelagt av en formynderstat som prøver å grafse til seg det den kan.

Dette er et viktig skille i denne saken. Hvis du hevder at øl er latterlig overavgiftsbelagt kan du vel ikke hevde at vann er subsidiert?
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Amoss

Sitat fra: vrom på onsdag 04. september 2013, klokken 15:53
Vi kan iallefall slå fast at global oppvarming er en 100% menneskeskapt ide.

Joda, klart. Så lenge du kan påstå at det er en subsidie å ikke skattelegge ting, som f.eks. vann, så kan man sikkert hevde dette også. Men jeg må nok beklageligvis tilbakevise denne påstanden din også.

Jeg har levd lenge nok til å se hvordan isbreene her i Norge har gått tilbake - og til dels blitt utradert (når det gjelder de minste), at skoggrensene på fjellet har krøpet oppover, at de snerike vinterene fra min barndom ble borte - helt til nå de siste årene når den globale oppvarmingen hadde rukket så langt at de polare vindene ikke lengre lar seg "låse" rundt nordpolen, og trekker over Sibir og ned til Europa (inkl. Norge) med medfølgende kuldebølger. Men ja, også tildels tilbakevending av sne.

Så jo, den globale oppvarmingen er nok 100% fakta. Hvordan den utvikler seg videre er hva man prøver å regne seg frem til (og en del av de modellene på hvordan det KAN bli er ganske skremmende, men ingen av dem er 100% sikkert så vidt jeg vet...)  Hva som er årsaken skal jeg ikke uttale meg like sikkert om, men det ser ut til at de fleste som forsker på dette er svært enige om at den er menneskeskapt, men du kan så klart tillate deg å tvile på dette om det gjør deg godt. Men å påstå at ingen global oppvarming skjer er og blir løgn.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stianrod

Sitat fra: vrom på onsdag 04. september 2013, klokken 15:53
Så spørs det om SUBSIDIERING av elbiler har noen påvirkning overhodet.

vrom: sjekk denne http://no.wikipedia.org/wiki/Subsidie

Da man fikk mobiltelefoner til 1 krone i sin tid, så ble denne subsidiert av telefonselvskapene, som stort sett var Telenor/Netcom.  Dvs at de betalte produsenten det telefonen kostet, minus 1 krone.

Elbiler er ikke subsidiert, iogmed at staten ikke betaler noe til Tesla, Nissan eller de andre bilprodusentene.  Vi som kunder betaler hele kostnaden til produsenten.
Elbiler er derimot fritatt avgifter eller har avgifter på kr. 0,- (med unntak av veiavgiften på litt over 400,-)

Case closed!

Så kan sikkert moderator flytte denne tråden til "elbil i samfunnet" eller noe slikt...
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

vrom

Amoss, jeg skrev ikke at det var en myte. Den har dog stoppet helt opp de siste 10-15 årene, og det stemmer dårlig med at den skal være menneskeskapt. Jeg holder en knapp på sola. Men for all del, forkynn deres tro. Jeg blir bare litt skremt når man avfeier sunn skepsis som kjetteri, og slår fast som fakta det som det hersker stor usikkerhet rundt.

Stianrod, ja det du skriver der endrer jo bildet totalt. Eh, not.

Leaf_entusiast

Sitat fra: stianrod på onsdag 04. september 2013, klokken 16:16
Sitat fra: vrom på onsdag 04. september 2013, klokken 15:53
Så spørs det om SUBSIDIERING av elbiler har noen påvirkning overhodet.

vrom: sjekk denne http://no.wikipedia.org/wiki/Subsidie

Da man fikk mobiltelefoner til 1 krone i sin tid, så ble denne subsidiert av telefonselvskapene, som stort sett var Telenor/Netcom.  Dvs at de betalte produsenten det telefonen kostet, minus 1 krone.

Elbiler er ikke subsidiert, iogmed at staten ikke betaler noe til Tesla, Nissan eller de andre bilprodusentene.  Vi som kunder betaler hele kostnaden til produsenten.
Elbiler er derimot fritatt avgifter eller har avgifter på kr. 0,- (med unntak av veiavgiften på litt over 400,-)

Case closed!

Så kan sikkert moderator flytte denne tråden til "elbil i samfunnet" eller noe slikt...

Her er en mer offattende definisjon av subsidier. Der ser du klart av avgiftsreduksjon/avgiftsfrihet (Tax-breaks) er inkludert i definisjonen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Subsidy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA