Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Plus egentlig Minus?

Startet av xavdeq, mandag 09. september 2013, klokken 22:32

« forrige - neste »

xavdeq

Hei,

jeg er nokså ny med elbil og hadde store forventninger om fleksibilitet.
Jeg har ikke lademulighet hjemme og nærmeste offentlig ladepunkt er ca. 7 km hjemmefra.
Da er jeg faktisk avhengig av offentlige ladepunkter i byen for å holde bilen i drift.

Første forsøk ble temmelig utfordrende da jeg kjørte forbi 7-8 ladeplasser som var alle opptatt. Jeg tror det var i snitt ikke engang 20% av bilene som var koblet til lading.

Jeg forstår det har sikkert vært diskutert her. Som elbilister har vi allerede mange økonomisk fordeler, og når vi har allerede gratis parkering på alle kommunale parkeringsplasser, gate og anlegg, virker det feil å oppta ladeplassene som ren parkeringsplass.
Spesielt når det gjelder de minste bilene som har ellers lett å parkere.

Jeg tror det er behov for å utvikle en form for etikk rundt dette slik at lading er faktisk tilgjengelig for de som trenger lading.

Manglende tilgang har en sekundær effekt: når jeg får plass må jeg holde den lengre for å sikre meg nok lading, og dette reduserer fluiditeten og tilgangen for andre.

Noe å tenke på?
Det kunne også svare seg å få en allmen rutine for å kunne koble av en ferdig ladet bil, i enkelte tilfeller.

mvh
xav.




svingen

#1
Nå vet jeg ikke hvor du holder til,men vil tro det er ofte de samme "luringene" som tar plassen,du kan jo skrive en lite lapp og forklare att man kan parkere andre plasser hvis man ikke skal lade,ofte er det jo gratis og parker på "vanlig" plass og.....samtidig så kommer du sikkert lengre hvis du kjøper en 20 meter skjøtekabel slik att du kan stå på en "vanlig" plass og lade hvis dem er ledig? http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/

så er det jo kanskje greit og sjekke ut mulighet til og lade hjemme,hvor vanlig/umulig det er ofte er det kontakter der man ikke alltid tenker eller kanskje du kan ha en skjøte ledning ut vidue? vil anbefale og gå i dialog med boretslaget hvis du bor i det? ofte er det motor varmer som "enkelt" kan gjøres om til hverfall 6amp (1200 watt) hvis du kjøper en slik som kan justere strømmen.... hvis du kjører til jobben så er det jo mulig og påvirke litt her og kanskje :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA