Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av MortenH, mandag 09. september 2013, klokken 14:19

« forrige - neste »

Sonus

#30
Sitat fra: bromm på søndag 24. november 2013, klokken 00:34
Ok, først forskjellen til e-Up - det er en ulogisk sammenligning - farvel til den !

Nei, jeg jobber ikke for Sulland - men jeg stod i kø etter deg, og jeg kunne derfor ikke få testet bilen da den ble innlevert med 26 km (!) tilgjengelig etter du var ferdig. Hvorfor det skjedde (og om Sulland hadde gitt deg tillatelse til å kjøre mer enn de tilmålte 30 minuttene eller ikke, blander jeg meg ikke opp i). Det kan du sikkert erindre selv. Du skal uansett ikke klandre Sulland eller meg for dette, for beskjeden er klar for alle som prøvekjører i3: 30 minutt - eller det vi kaller en halv time. Akkurat det er umulig med tur-retur Stjørdal.

Men jeg er iallefal MEGET fornøyd med Sulland - for de fant en meget god løsning på problemet  ;)

Jeg klandrer ingen. Jeg fikk lov av Sulland å kjøre det jeg gjorde og har helt ren samvittighet for det jeg gjorde. Det som plager meg er at du som person tydeligvis ikke tror meg og klandrer meg for at du ikke fikk kjørt mer en du gjorde i går. Angående at jeg bør tåle tyn som du skriver i PM til meg fordi jeg mener rekkevidden er lik på E-UP så har jeg ikke skrevet det noe sted. Jeg har skrevet at om jeg ikke visste at BMW'n hadde 90 hesterkrefter mer ville jeg ikke trodd det. Jeg har ikke skrevet noe sted at den har samme rekkevidde, ikke at den er samme kvalitet eller att den har samme rekkevidde som du fabler om at jeg har gjort på PM.

Lykke til med I3'en din. Jeg skal nok bli fornøyd med mitt valg også uansett om det blir e-up, I3 eller e-golf.

Edit: slettet en setning på oppfordring av Bromm.

Coachen

Dere får ta en test tur til, en i I3 og en i UP``en og ta et drag race så skal du nok se at det er en massiv forskjell!
4-5 sekunders forskjell på 0 til 100 er ganske mye!
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

lillemarius

Har funnet en graf som viser aks for Leaf. Der ser en at aks er mye mindre for 50-100km/h enn 0-50km/h (grafen i mph):

http://livingleaf.info/2011/07/leaf-quarter-mile-times/leaf-time-to-speed-chart/

Ut fra oppgitte data som finnes andre steder, er aks omtrent lik for Leaf og BMWi3 for 0-50km/h, men for 80-120km/h for eksempel er tallene 4,9s for i3 og 9,6s for Leaf.

MortenH

#33
Som trådstarter må jeg få påpeke at de siste innleggene ikke er passende i denne tråden.

Kjøpsprosess:
Jeg har nå skrevet kjøpekontrakt 18. november. Med alle mulighetene for ekstrautstyr, fant jeg at det lønner seg og være godt forberedt før møtet med selgeren. Skriv ut prislisten og kryss av for hva du skal ha på forhånd, så du ikke blir fristet til å kjøpe mer enn planlagt.

Etter at alle valgene er angitt i systemet, printes det først ut et tilbud. Deretter må du be om kontrakt, som printes ut og signeres. Så må det sjekkes at du ikke står på SDN-listen (Specially Designated Nationals List). Dette vil forhindre salg av bilen til bruk i terrorisme og narkotikahandel. I denne sammenhengen er jo BMW allerede litt av et ikon, så denne nye "red flag policy" vil nok hjelpe noe på det også.

Det må også bli tatt fotokopi av førerkort eller annet ID med fødselsnummer, til bruk ved registrering av bilen i motorvognregisteret.

Update:
2. desember fikk jeg ordrebekreftelsen. Dette betyr at bilen "har fått produksjon", som selgeren skrev i sin e-post.

Levering:
Jeg har venteplass nr 50 (fra 10. juni) og forventet levering blir pr. i dag (2. des) foreløpig anslått til slutten av februar. Det kreves ingen betaling før levering. Prisen blir ca 368 k.

Innbytte:
I følge salgssjefen i Bavaria Stavanger vil det være mulig å ta min 2011 iMieV i innbytte, selv om dette kun er agentursalg for BMWi. Bruktbilen vil selvsagt ikke komme for salg i Bavaria sin butikk, men vil bli videredistriburert i "nettverket" deres.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Coachen

Åssen kom du opp i den prisen Morten?!
Du må ha tatt med alt som er mulig og litt til?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Vind

Satt meg på venteliste 29 Mai, og skrev kontrakt på fredag. Bilia/ Stenshagen - Skøyen, sier de har fått beskjed fra BMW Norge om å prioritere de 100 første for å få ferdig kontrakter før de starter med neste del av listen.  Jeg er ca nr 60 hos Bilia, og har fått antydet levering i løpet av januar, men dette er ikke sikkert før om ca en uke.

Fikk bare 20 min prøvekjøring, men ble kraftig overbevist.  i3 er langt utenpå alt annet, og kan kun sammenlignes med Tesla, ikke rekkevidde selvfølgelig, dette er en bybil. Det mest oppsiktsvekkende med prøvekjøring - i tilegg til kjøreegenskapene - er stillheten. 

Har også prøve e-up, og den kan sammenlignes med Mitsubishi/ Citroen/ Peugeot.  Å sammenligne den med i3 er ikke mulig.  Noen kritiserer dørene, men se på den som en to dørs bil, med veldig god inngang til baksetene.





BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

i3_X5_730

Sitat fra: jgilberg på søndag 24. november 2013, klokken 04:17
Sitat fra: i3_X5_X3_730 på torsdag 21. november 2013, klokken 14:15
29.juni i år. Aner ikke hvilke nr jeg har i køen, eller når bilen blir levert. Men det spiller egentlig ingen rolle for meg. Bare at jeg får den ...  ::)

Jeg reserverte hos Bavaria Økern 3 juni, har ikke hørt noe ennå...

Oi, det var rart. Det var mandag i forrige uke at BMW Jaeger kontaktet meg. Jeg skulle offshore dagen etter og bare rablet ned jeg syntes var greit, underskrev kontrakten i all hast og det var det. Er vi inne blandt de første 100 i Norge da ... neh ... det kan ikke stemme?

MortenH

#37
Sitat fra: Coachen på søndag 24. november 2013, klokken 16:57
Åssen kom du opp i den prisen Morten?!
Du må ha tatt med alt som er mulig og litt til?

Det stemmer. Alt ekstrautstyr unntatt Sigarettenner og askebeger, Bluetooth Proffesional, Concierge Services. Med skinninteriør, 20" sommerhjul og 19" vinterhjul.

Tips 1: Kjøp bilen med vinterhjulene samtidig. Det er bare da du får momsfritak på hjulene.
Tips 2: BMWi tilbyr forsikring fra Enter, som med 75% bonus og 8000 km pr år blir kun 2500 kr.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Coachen

Forsikringer hørtes jo strålende ut, må ha litt mer km men blir sikkert billigst uansett.
Angående vinterhjulene så må jeg se an leveringsdatoen tror jeg.
Får jeg den i løpet av vinteren så kjøper jeg med de dyreste felgene på vinterhjulene men blir leveringen senere så kjøper jeg heller til neste vinter da mulighetene for å få noen andre felger er tilstede.
Prisen vil nok ikke bli høyere siden jeg kjenner folk i dekk/felg bransjen
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Vind

Sitat fra: i3_X5_X3_730 på søndag 24. november 2013, klokken 20:47
Sitat fra: jgilberg på søndag 24. november 2013, klokken 04:17
Sitat fra: i3_X5_X3_730 på torsdag 21. november 2013, klokken 14:15
29.juni i år. Aner ikke hvilke nr jeg har i køen, eller når bilen blir levert. Men det spiller egentlig ingen rolle for meg. Bare at jeg får den ...  ::)

Jeg reserverte hos Bavaria Økern 3 juni, har ikke hørt noe ennå...

Oi, det var rart. Det var mandag i forrige uke at BMW Jaeger kontaktet meg. Jeg skulle offshore dagen etter og bare rablet ned jeg syntes var greit, underskrev kontrakten i all hast og det var det. Er vi inne blandt de første 100 i Norge da ... neh ... det kan ikke stemme?
Det er to kontrakter.  Den ene for å komme inn i køen, og den andre er endelig bestilling.  Høres ut som du har signert kontrakten for å komme i køen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

i3_X5_730

Sitat fra: viut på søndag 24. november 2013, klokken 23:12
Sitat fra: i3_X5_X3_730 på søndag 24. november 2013, klokken 20:47
Sitat fra: jgilberg på søndag 24. november 2013, klokken 04:17
Sitat fra: i3_X5_X3_730 på torsdag 21. november 2013, klokken 14:15
29.juni i år. Aner ikke hvilke nr jeg har i køen, eller når bilen blir levert. Men det spiller egentlig ingen rolle for meg. Bare at jeg får den ...  ::)

Jeg reserverte hos Bavaria Økern 3 juni, har ikke hørt noe ennå...

Oi, det var rart. Det var mandag i forrige uke at BMW Jaeger kontaktet meg. Jeg skulle offshore dagen etter og bare rablet ned jeg syntes var greit, underskrev kontrakten i all hast og det var det. Er vi inne blandt de første 100 i Norge da ... neh ... det kan ikke stemme?
Det er to kontrakter.  Den ene for å komme inn i køen, og den andre er endelig bestilling.  Høres ut som du har signert kontrakten for å komme i køen.

Neida, reservasjonsskjema blei underskreven og levert 29.juni i år. Selve kontrakten ble underskrevet 19.nov:

-   7GA Comfort Pakage Advanced
-   5AT Driving Assistant Plus
-   5DU Parkering Assistant
-   7S9 ConnectedDrive Service
-   B81 Andesite Silver Metallic Lakk
-   7KZ Suite interiør med NL Stellaric skinn Brown/Black skinn
-   2G5 felger 428 19"
-   2VB Dekktrykkindikator
-   2VC Rep.kit dekk
-   322 Comfort Access
-   403 El.Soltak
-   423 Velour gulvmatter
-   442 Ekstra avtagbar koppholder
-   4U7+4U8 Hurtiglading 7,4kW
-   5A2 LED Frontlykter
-   5AK LED Lyselementer
-   609 10,2" Navigasjon Proffesional
-   654 DAB+ radio
-   674 Harman Kardon HiFi
-   6AK Connected Drive
-   6AM RTTi
-   6AN Concierge Services
-   6AR Internett
-   6NR Apps
-   6NS Bluetooth Pro
-   8LZ Norsk ladekabel
-   ZVS Vinterdekk på felger
-   8SM Chassisnr i frontrute
-   853 Engelsk språk


Kommer på kr:362.100,-

:)

jgilberg

Da har jeg også fått bestilt! Ble ringt opp av en overhyggelig kar fra Bavaria nå i kveld! Fikk vite at jeg var blandt de 80 første (bestilte 3. juni).

Krysset av på alt utenom Concierge service og trafikk-kø et eller annet (abonnementer). + vinterdekk.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Vind

#42
Da fikk jeg bekreftet "forventet" leveringsuke, 12. Februar 2014.  Reserverte 29 Mai.

Må si at det var ikke utrolig enkelt å bestemme seg med ekstrautstyr, men endte opp med det meste (Skinn og alle pakkene), men droppet Soltak (det er jo bare to små glugger), alarm, mørke bakruter og røykpakke.  Concegiere service ble også tatt ut av listen, da det nok ikke blir brukt. Med pene 19 tommere på sommer og vinterdekk kom prisen akkurat under 350.

Så nå er det bare å vente....
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Jorgensen

Da har jeg fått bestilte en "Solar Orange" med Lodge interiør, 428-felger og vinterdekk.
Soltak, alarm, Comfort Access, Concierge Service og sigarettenner ble ikke bestilt. Pris 349700,-
Fikk høre at bilen blir levert i løpet av februar  :)
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

MortenH

Sitat fra: Jorgensen på fredag 29. november 2013, klokken 12:40
Da har jeg fått bestilte en "Solar Orange" med Lodge interiør, 428-felger og vinterdekk.
Soltak, alarm, Comfort Access, Concierge Service og sigarettenner ble ikke bestilt. Pris 349700,-
Fikk høre at bilen blir levert i løpet av februar  :)

Gratulerer, Jorgensen! Kan du huske på hvilken dato du leverte reservasjonsskjemaet, eller registrerte deg som interessert?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA