Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Random spotting av Model S i Norge

Startet av kornman, mandag 09. september 2013, klokken 10:13

« forrige - neste »

kornman

Då har jag hämtat min Leaf.
Detta är inget ovanligt i Norge, men i Sverige är det ännu mycket ovanligt. Jag får stor uppmärksamhet (och en hel del skepsis) var jag åker.
Efter två år av efterforskning blev det en svensksåld 2012:a som gått 150 mil, för 225000SEK.
Jag har haft långtgående planer på att importera från USA och Europa. Men begpriserna på Leaf:ar med vinterpaket bara ökar (det beror på er Norrmän, säger säljarna.....) I förra veckan var den billigaste med vinterpaket för 227000SEK (i Italien). Sen ska den hem.
Därför slog jag till på denna i Sverige (innan någon från Norge hann före... det har hänt mej tre gånger förut....).
Jag har "hängt" på ert forum här eftersom kunskapen och erfarenheten här är mycket större än i Sverige.

Är det någon som hittat, eller kan rekommendera, en stolklädsel (setetrekk) som sitter bra, och inte blir "säckig"?
De trekk som nämns i era trådar, och som ni tycker passar bra, verkar vara skräddarsydda i Norge. Men jag kommer inte till Norge med min Leaf. Sverige har ungefär lika många snabbladdare som Somalia....
"Kallagtunet" verkar ha köpt från Wet Okloe i USA, och en bild finns på http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=3722&start=260
Men jag får inte köpa den färgkombinationen av dom.
Är det någon av er som köpt ett väl passande setetrekk på nätet?

Jag har fått ett erbjudande (tillbud) från Curt.com på en dragkrok (hengerfeste).
Det verkat vara samma krok som ni gjorde ett "fellesköp" här på forumet. De vill ha $278.25 med frakt. Det är väl överkomligt, men har ni provat någon annan krok?
Thule har en krok med nr. 545200 men jag hittar ännu ingen bra bild på nätet, så jag vet inte om den är komplett. Kostar 2300SEK här I affären, men den är så ny att dom inget vet om den.
Jag har dock läst om en person på Engelska Leaf-forumet som monterat denna. Han plockade bort hela bakre stötfångaren (bumper), men det behövde inte ni med "Curt:s" krok.
Kan ni rekommendera något särskilt hengerfeste, eller fungerar "Curt" bra?

För övrigt har jag en bra carport till leafen.
(Se vedlaggt fil).
Efter en 14-milatur hem från säljaren, fick jag in 18 kWh I batteriet. 14 kWh av dessa kom från solpanelerna. 4 kWh kom från elnätet (lite molnigt mitt på dagen).

sla

Dessverre vet jeg like lite som deg angående setetrekk, men jeg har også trolig behov for noen som passer bra til min Leaf 2012.

Men det  jegliker veldig godt er ladesystemet ditt :) Kanskje du kunne fortelle litt mer om hvordan dette er gjort og hva det har kostet?
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

el-fanboy

Vi kjøpte skreddersydd setetrekk for både forseter og bakseter, sammen med bilen, rett fra forhandler Birger N Haug i Oslo. Synes ikke det var dyrt, tror vi betalte to tre tusen momsfritt. Tipset mitt må være å ringe dem og spør etter Andreas.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Spiffster

Jeg har nettopp bestilt Thule sitt hengerfeste/sykkelfeste til min Leaf. Komplett med ledningssett og lystilkobling. Jeg har tenkt å montere det selv når jeg får det. Frakten til Norge fra Usa ble altfor dyr og i tillegg har flere reagert på hvor løst kroken sitter på Curt sitt hengerfeste. Jeg forventer en bedre passform på Thule. Det ligger noen bilder av Thule festet her på forumet.

kornman

Sitat fra: sla på mandag 02. september 2013, klokken 15:47
Kanskje du kunne fortelle litt mer om hvordan dette er gjort og hva det har kostet?

Jag lade 2kW solpaneler i söderläge. Panelerna är av en ny typ (hör till gruppen BIPV) med falsade profiler i kanterna, så att de bildar ett helt vattentätt tak när man lägger dom.
Man monterar panelerna ungefär som man lägger tegelpannor. På de längsgående profilerna finns spår att skjuta in en försänkt m6-skruv som man sedan fäster i lämpligt underlag (i mitt fall 45x45-regel). Då kan man lätt justera dom i längdled.
De har en justermån i sidled på 25mm.
Profilerna är så kraftiga att jag inte tror att det behövs stöd på mitten av panelen.
Jag bifogar en bild innifrån.
Typen finns inte att köpa i Sverige än. Bl.a. därför importerade jag från Kina.

Panelerna kostade med frakt hem till dörren, försäkring och moms 18142:-.
Till det köpte jag en Fronius IG20 inverter på Ebay som bara gått 1000kwh för 5200:- med frakt.
Totalkostnad strax under 24000:-
Till detta har jag fått ett statligt bidrag med 11200:-, så min slutkostnad blev ca 13000:-
Allt i svenska kronor.

För de som inte vet, så är en inverter en apparat som kör ut solenergin på elnätet.
Dvs. en apparat som gör om solpanelernas likström till en lämplig växelström, och sedan matar ut den på elnätet.
Där använder jag strömmen i första hand till min egen förbrukning (tex. ladda min Leaf).
Energin jag inte hinner göra av med går ut på nätet, och registreras i min elmätare som exporterad energi och jag får betalt av elbolaget för den (1:-/kWh).
Allt sker helt automatiskt.

Jag har ytterligare en solelanläggning på 2,5kW på ett annat hus, för att ha lite mer att "trycka på med" då jag laddar bilen (det är ju inte alltid klar sol).

Jag har också monterat en fotocell vid panelerna, som känner när solen skiner.
Fotocellen styr så att bilen endast laddas när solen skiner. Eftersom vi inte åker bil varje dag så fungerar detta system bra för oss. Vi behöver då inte köpa någon ström för att ladda bilen. Solpanelerna klarar hela laddningen.
På det viset behöver vi inte springa och sätta in och dra ut laddkontakten efter när solen skiner eller går i moln.

Men om vi skulle ha bråttom kan jag med en strömbrytare koppla förbi fotocellen, så att bilen laddar oberoende av solljus, mulet eller natt.


Tack el-fanboy för tipset med klädseln.

Spiffster: jag väntar på att höra vad du tycker om monteringen av Thulekroken.


Leaf:en är härlig!
Som att sväva fram, ljudlöst.

Elmo

Sitat fra: kornman på søndag 01. september 2013, klokken 22:30
Det är väl överkomligt, men har ni provat någon annan krok?
Thule har en krok med nr. 545200 men jag hittar ännu ingen bra bild på nätet, så jag vet inte om den är komplett. Kostar 2300SEK här I affären, men den är så ny att dom inget vet om den.

Bilde her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7938.msg108290.html#msg108290

Jeg har dessverre .ikke mere info. Har bare sett dette på en bil igarasjen på jobben
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

lasse.johansen.88

står respekt av den garasjen der! så utrolig genialt :)

Balrog

Den solcelleløsningen burde vi fått en kjøpemulighet på - vil ha!
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

knnygar

Ingen problem å få opp eit slikt anlegg i Noreg.
Dersom ein er villig til å betale full pris....
Er snart på tide å få på plass tilskot til slik fornybar energi i Norge også!
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

jkirkebo

Jeg kan jo slenge inn et bilde av mitt anlegg under montering nå. 3 av 7 rader er kommet opp og anlegget er i drift. Det skal være 2x11 paneler, kjører da foreløpig på 1x9. Aluminiumsprofilene skal kappes nederst og påsettes endelokk til slutt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA