Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S - reservasjonsoversikt

Startet av Team Lotus, mandag 09. september 2013, klokken 07:59

« forrige - neste »

mrm

Siden man har bestemt at bilavgiftene skal være "provenynøytrale" er vel statens inntekter på nybil avgifter ikke berørt av elbiler.

Det er derimot alle som kjøper fosilbiler som må punge ut ekstra for nybilen, i form av høyere engangsavgift for å kompansere for elbil salg.
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Griffel

Sitat fra: mrm på mandag 16. september 2013, klokken 22:39
Siden man har bestemt at bilavgiftene skal være "provenynøytrale" er vel statens inntekter på nybil avgifter ikke berørt av elbiler.

Det er derimot alle som kjøper fosilbiler som må punge ut ekstra for nybilen, i form av høyere engangsavgift for å kompansere for elbil salg.
Stemmer ikke hva angår MVA.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Griffel på mandag 16. september 2013, klokken 19:12

Riktig, men dersom staten hadde tatt normal MVA 25%, og så gitt 75000,- i støtte, da ville det kostet staten noe, og samtidig ville det gitt staten inntekter. Snodig?

Men vi ville fått noen lover og regler som skal følges opp, og flere byråkrater som ser til at korrekt subsidie ble utbetalt.

Dermed er det genialt med dagens løsning for nullutslippsbiler som krever et minimum av byråkrati fordi man rett og slett lar være å kreve inn avgifter.

Griffel

Sitat fra: Finnøy på onsdag 18. september 2013, klokken 00:22
Sitat fra: Griffel på mandag 16. september 2013, klokken 19:12

Riktig, men dersom staten hadde tatt normal MVA 25%, og så gitt 75000,- i støtte, da ville det kostet staten noe, og samtidig ville det gitt staten inntekter. Snodig?

Men vi ville fått noen lover og regler som skal følges opp, og flere byråkrater som ser til at korrekt subsidie ble utbetalt.

Dermed er det genialt med dagens løsning for nullutslippsbiler som krever et minimum av byråkrati fordi man rett og slett lar være å kreve inn avgifter.
Helt grei ordning, men å si at 0% MVA på elbiler ikke er støtte fra staten, mens 25% MVA og tilbakebetaling av et noe mindre rund sum ville være det, virker ulogisk på meg. (sykkler med elmotor og sykkler dervet kun av metabolisme kreves det MVA for)

En annen ting er engangsavgiften. Denne krever et regelverk tilpasset biltypen, her blir det helt galt å si at elbiler skal ha samme avgift som en lignende bil med bensinmotor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA