Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S - reservasjonsoversikt

Startet av Team Lotus, mandag 09. september 2013, klokken 07:59

« forrige - neste »

Team Lotus

Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

Bobbulf

#1
Er tråd her med svar fra journalisten;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9159.0.html
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

JohanH

Det er riktig at staten støtter privat luksus i form av Model S. Det er en vedtatt økonomisk styringsstrategi for å akselerere adopsjon av elbiler, inklusive dyre med mye ytelse og størrelse. So what?

OddB

Hva med sikkerhetsaspektet..? Det må da være bra samfunnsøkonomi å gi folk mulighet til å kjøre i en av verdens sikreste biler ... :P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Elmo

Sitat fra: JohanH på mandag 02. september 2013, klokken 19:42
Det er riktig at staten støtter privat luksus i form av Model S. Det er en vedtatt økonomisk styringsstrategi for å akselerere adopsjon av elbiler, inklusive dyre med mye ytelse og størrelse. So what?

Ikke "so what", men LØP OG KJØP SELV DA VEL - hvis det plager deg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JohanH


Sitat fra: Elmo på mandag 02. september 2013, klokken 21:48
Sitat fra: JohanH på mandag 02. september 2013, klokken 19:42
Det er riktig at staten støtter privat luksus i form av Model S. Det er en vedtatt økonomisk styringsstrategi for å akselerere adopsjon av elbiler, inklusive dyre med mye ytelse og størrelse. So what?

Ikke "so what", men LØP OG KJØP SELV DA VEL - hvis det plager deg.

Helt enig. "So what" mente jeg i forhold til hvorfor dette skulle være kontroversielt. Reglene og skattestrategien er soleklar, kan ikke missforståes og det er ikke snakk om noe sniling eller smutthull. Dessuten bor vi i en representativ demokrati slik at det som "di dære politkane" har vedtatt er jo i realiteten noe vi som befolkning felles vedtatt. At så Tesla kommer med en skikkelig outlier på kurven i forhold til hvordan de fleste trodde utviklingen skulle gå, vel det er jo litt uventet for de som inke fulgt med i timen, men som man sier i kortspill: "lagt kort ligger". En viktig forutsetning for at individer og bedrifter skal kunne agere, planlegge, gjøre business, tøre å imvestere osv. i samfunnet er at man ikke endrer reglene plutselug underveis. MVA får komme etter 2017. Avgiftssystemet får endres gradvis og man får diskutere underveis hva som skal vektlegges. De av oss som vært smarte og fulgt med (og har råd) har snart hver sin Tesla og så kan de andre missunne oss så mye de bare vill. Vi har bare agert akkurat på den måte systemet legger opp til: vi har kjøpt elbil!

Elmo

Sitat fra: JohanH på mandag 02. september 2013, klokken 22:39
De av oss som vært smarte og fulgt med (og har råd) har snart hver sin Tesla og så kan de andre missunne oss så mye de bare vill. Vi har bare agert akkurat på den måte systemet legger opp til: vi har kjøpt elbil!

Forstod hva du mente. Jeg brølte egentlig til BT journalisten ;)

Og de som ikke har, eller tar seg, råd til Tesla kan kjøpe en annen elbil med tilsvarende avgiftsfritak. Jeg forstår ikke problemet.
Myndighetene øsnker at vi skal kjøpe elbiler, og da kan da ikke noen klage på at det funker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TS

Sitat fra: Elmo på mandag 02. september 2013, klokken 23:31
Sitat fra: JohanH på mandag 02. september 2013, klokken 22:39
De av oss som vært smarte og fulgt med (og har råd) har snart hver sin Tesla og så kan de andre missunne oss så mye de bare vill. Vi har bare agert akkurat på den måte systemet legger opp til: vi har kjøpt elbil!

Forstod hva du mente. Jeg brølte egentlig til BT journalisten ;)

Og de som ikke har, eller tar seg, råd til Tesla kan kjøpe en annen elbil med tilsvarende avgiftsfritak. Jeg forstår ikke problemet.
Myndighetene øsnker at vi skal kjøpe elbiler, og da kan da ikke noen klage på at det funker.

Og bilen er IKKE luksus.   Det er ny miljøvennlig og økonomisk teknologi som gjøre den mer interessant enn andre biler i denne prisklassen. Hestekreftene er en "bivirkning" av teknologien, 0-100 er den rask på grunn av dette og fordi de er smarte nok til å ikke ha trinn i girkassa
Og mye HK måtte det bli for å konkurrere med andre biler i samme prisklasse i USA og pga vekt..

Hvis jeg var ute etter luksus , hadde jeg kjøpt meg en ett-to år gammel BMW 5 serie eller E klasse dieseldrog med utstyr som jeg har lyst på og som ikke finnes i Model S.
Bedre seter og bedre plass. Rett og slett mer luksus for fører og passasjerer.
Jeg hadde også fått en bil som kunne cruise på Autobahn i 230km/t..
(Neste BT artikkel kan kanskje være om drosjenæringen , heretter kalt  limosinservice som får disse bilene "subsidiert" til privat bruk og "limo" bruk...? )

Nei, jeg vil ha Tesla Model S som jeg har ventet på i 3år . 
Om den hadde hatt 170hk med samme vekt, da også tror jeg..




rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

VigdisA

Da vi flyttet ut av Oslo for nesten ti år siden, til der det da gikk an å kjøpe hus litt rimeligere, var det allerede en masse kø inn til byen og jobb hver dag

En elbil virket fornuftig for å kunne slippe en del kø, men bilen vi hadde på prøvekjøring, hadde kun 3-5 mils rekkevidde og ble i overkant spennende å kjøre til og fra med.
Med hektiske jobber der man på kort varsel må hente på barnehagen likevel, når den andre må sitte igjen og jobbe, endte vi opp med to biler. En liten sedan, og en større dieselbil.
Etter at den lille bilen ga seg (14 år gammel) i fjor, har vi "overlevd" med bare dieselbilen  - frem til vi fikk TMS for tre uker siden.
Dieselbilen har knapt vært ute av garasjen de tre siste ukene. Det er vel mulig vi kommer til å bruke den mer etterhvert når vi får justert rutinene med henting og bringing, men dieseldureren vil heretter bli en kortdistansebil, med mindre vi skal steder uten superladere.
Med en elbil får man brått en halv time mer på jobb hver dag uten å stå opp noe tidligere. Ungene klager ikke over vond lukt når vi er ute og kjører heller
TMS er med andre ord blitt primærbil hos oss nå- vi sparer penger på drivstoff og bom, har en trygg bil til barna, trenger ikke bekymre oss for rekkevidde, og så sparer vi alle langs veien inn til Oslo for en masse eksos fra en dieselbil :)
Som fotgjenger i nærheten av motorveien, kjenner man i rushen at det stinker - glad for å kunne bidra til mindre lokalt utslipp.

I en tidligere tråd var det gjort en poll på hva slags biler en TMS kjøper hadde fra før, og det var ganske mange som hadde billige gamle "eksosbefengte" biler. Er det ikke bra å bli kvitt disse da?
Hører flere jeg snakker med si at nå endelig tør de å gå for elbil.

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Elmo

Sitat fra: VigdisA på tirsdag 03. september 2013, klokken 20:23
Dieselbilen har knapt vært ute av garasjen de tre siste ukene. Det er vel mulig vi kommer til å bruke den mer etterhvert når vi får justert rutinene med henting og bringing, men dieseldureren vil heretter bli en kortdistansebil, med mindre vi skal steder uten superladere.

Veldig OT, men . . .
Du kommer til å oppleve som mange av oss gamle elbil=nr1-bilen folk, at når du en sjelden gang trenger fossilbilen så er batteriet flatt.
Investér i en rimelig men avansert Ctek lader (feks Zafir 45) til batteriet på fossilbilen ASAP !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

GRS

#10
Mulig jeg er helt idiot, men det er noe jeg lurer på. Hvis staten subsidierer, så gir de tilskudd til å kjøpe noe, eller tar deler av regningen. Stemmer ikke dette? Det skjer vel feks i California mtp elbiler. I Norge lar staten være å ta avgifter. Det vil si det gir reduserte inntekter, men koster heller ikke staten noe. Eneste tapet man har er hvis de som kjøper bilene ville valgt en annen bil i tilsvarende klasse, til full pris. Det er jo ikke reelt, så "tapet" er relativt begrenset.

Hvis el-bilsalget skulle ta fullstendig av, så vil det selvsagt føre til praktiske problemer mtp kjøring i kollektivfelt og i forhold til parkering. Om "alle" kjører elbil, vil lokal forurensing i byene bli minimal, men plass og køproblemene blir de samme. Kollektivtransport eller el-tohjulinger/tråsykkel er det eneste fornuftige "urbane" transportmiddel hvis miljøet, totalt sett, skal  "vinne". Bompenger inn til de største byene feks handler jo ikke BARE om lokal forurensing, men også om utbygging av veier, regulering av trafikk/parkeringsproblemer osv.

Er ikke fanatisk i noen retning, og er definitivt ikke en flink bruker av kollektivtransport. Men diskusjonen har mange sider, og man må jo kunne se at en betydelig økning av elbiler kan føre til noen utfordringer som må tas tak i. Hadde Tesla hatt en bil i Leaf-klassen (pris og størrelsesmessig), men med 30-40 mil rekkevidde, DA hadde vi fått en virkelig eksplosjon i salget og staten ville vært tvunget til å gjøre noe. Om ikke for å få inntekter, så for løse de praktiske problemene det ville ført til.

Jeg er stor fan av el-biler, men tror likevel avgiftsskillet mellom el og fossil-biler på relativt kort sikt blir erstattet med reelle miljø-avgifter basert på en totalvurdering av hvor miljøvennlig kjøretøyet faktisk er.

Er regelverket/avgiftsberegningen bra nok, trengs det ikke særordninger for å få folk og produsenter til å ta fornuftige valg. Det finnes mer enn én vei til mer miljøvennlige kjøretøy, og alle fortjener å bli behandlet på samme måte avgiftsmessig.
TM3P sort/sort

Mircado

Fritak av avgifter som normalt skulle gjelde, regnes som subsidie i budsjettene og etter jussen. Mange medier bruker (fordi de lever av slike fritak) dog å hevde hardnakket at dette /ikke/ er subsidier. Det er mye annet som også juridisk sett er en subsidie (for eksempel å tilby bedre tjenester til noen grupper enn til andre).

Det gjelder også et regneprinsipp om alternativbruk, dvs man tror ikke folk ville brukt mer penger om avgiftene ble høyere, men kjøpt andre og billigere ting istedet, slik at sluttsummen ble lik, og man kan regne ut mye av en budsjettpost ved å koble de to.

I tillegg bruker man samfunnsøkonomisk lønnsomhet, dvs kostnader som blir mindre eller større i bred skala - enten det er forsikringspriser for hvermansen, helse og skader for staten og arbeidsgivere osv for å vurdere om noe er lønnsomt eller ikke - ikke bare hva som er lønnsomt isolert for staten eller den enkelte gjenstand. Dette er ofte ganske vanskelig å regne ut.  Om for eksempel ca 1000 mennesker dør for tidlig i Oslo pga diesel hvert år, og så og så mange tusen arbeidsdager tapes pga hodepiner, pustevansker etc, så er dette en kostnad på så og så mange millarder som regnes ut og omtales i forklaringene til budsjetter og beslutninger.
--
Think City Zebra

Øyvind.h

#12
Sitat fra: GRS på mandag 16. september 2013, klokken 12:23
det er noe jeg lurer på. Hvis staten subsidierer, så gir de tilskudd til å kjøpe noe, eller tar deler av regningen. Stemmer ikke dette? Det skjer vel feks i California mtp elbiler. I Norge lar staten være å ta avgifter. Det vil si det gir reduserte inntekter, men koster heller ikke staten noe.
Riktig. Men om man mener staten har et altoverskyggende krav på pengene dine (tankene mine vandrer mot kommunisme / mørkerøde politiske standpunkt) vil man kalle fravær av avgifter for subsidie.
Og da må man på lik linje kalle biler med små motorer subsidierte, fordi andre biler med store motorer betaler mer avgifter. Setter man ikke skillelinjen ved om staten faktisk subsidierer eller ei (om den pengeoverførsel skjer) vil man ikke kunne sette noen tydelig grense mellom subsidie eller ei.

I mange stater i USA får du støtte til å kjøpe Tesla, noe som er en subsidie. Men i Norge hvor vi er så hjernevasket at vi tror alle avgifter er legitime kan man fort bli lurt til å tro at det er en subsidie straks en avgiftssats settes til 0%.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: GRS på mandag 16. september 2013, klokken 12:23
Mulig jeg er helt idiot, men det er noe jeg lurer på. Hvis staten subsidierer, så gir de tilskudd til å kjøpe noe, eller tar deler av regningen. Stemmer ikke dette? Det skjer vel feks i California mtp elbiler. I Norge lar staten være å ta avgifter. Det vil si det gir reduserte inntekter, men koster heller ikke staten noe.
Riktig, men dersom staten hadde tatt normal MVA 25%, og så gitt 75000,- i støtte, da ville det kostet staten noe, og samtidig ville det gitt staten inntekter. Snodig?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JohanH

Pseudodiskusjon dette. Som Einstein ville sagt: Alt er relativt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA