Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bare en bil ?

Startet av JvdP, mandag 09. september 2013, klokken 07:43

« forrige - neste »

JvdP

Jeg har vært oppvokst i et land der billån er uvanlig. For meg føles det feil å kjøpe noe som man ikke har råd til! Men meningen min ble endret da jeg ble tatt av Tesla-virussen... Nå vurderer jeg faktisk billån og jeg vil gjerne høre hva deres meninger er. Det er helt sikkert flere folk som vil kjøpe (eller har kjøpt) seg en Tesla med billån.

La oss diskutere her: Når er det lurt med billån, når er det ikke?

Dette reknearket (Total Cost of Ownership av en Tesla) er en bra begynn. Når du ser på tallene er det jo klar at en Tesla er veldig, veldig mye bil for pengene. Men er det også verd penger som man ikke har?

Jeg er relativt ung (26) og for 3 år siden fikk jobb her i Bergen som ingeniør. Det ga meg muligheten å flytte til Norge for å være permanent med kjæresten min! For tiden pendler jeg hovedsaklig med motorsykkel og bruker jeg bil i vinterstiden. Bilen er nå ikke lenger i bra teknisk stand og jeg må vurdere å kjøpe noe nytt. TESLA!

Når jeg ser på budjettet mitt så er det mulig med en billån. Derimot innser jeg at det er gunstig for å komme meg inn i boligmarkede og det er vanskelige med en dyr billån. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke skal kjøpe noe innenfor 2 år fra nå.

Bortsett fra at jeg ønsker deres personlig mening, lurte jeg på det følgende:
  • Hvor mye verditap forventer dere på en Tesla S?

  • I reknearket er verditapet samme som på fossilbilen, men jeg har hørt mye at elbiler stuper mer i verdi enn vanlige bil. Er det sånn med Tesla S også?

  • Total Cost of Ownership er jo veldig avhengig av hvor lang tid man beholder bilen. 15 år (som i reknearket) er jo veldig lang og det er ganske sikkert at man selger før det. Hvis du selger etter, for eksempel, 5 år så er absolutt tap mye større enn den fossilbil som vi sammenligner Tesla-en med hele tiden. Hva er deres mening om det?

  • I USA har Tesla finansieringsmuligheter som faktisk garanterer en bruktpris av 50% hvis man selger etter 3 år. Det sørger for at bruktprisene blir hold høye, men noe slik har jeg ikke sett i Norge.

Roger Kolbu

#1
16k i forsikring bør revurderes. Her kan du raskt oppnå 6-7-8k.

Og hvorfor samme driftskostnader som vanlig bil fra år 6?
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

JvdP

Sitat fra: Roger Kolbu på søndag 01. september 2013, klokken 21:45
16k i forsikring bør revurderes. Her kan du raskt oppnå 6-7-8k.

Og hvorfor samme driftskostnader som vanlig bil fra år 6?
Tallene i reknearket er ikke mine. Det er noe annet sin Dropbox!

Klart at forsikring kan senkes. Har allerede snakket med forsikringen min og jeg kan få kasko for 10k. Rabatten går snart nen enda, da kommer jeg nærmere 8k ja.

Etter 5 år antar reknearket at elbil-privilegier er vekke. Med stadig flere elbiler og endringer i politikken er det ikke sikker at fordelene med elbil er fortsatt så bra som per i dag.

OddB

Sansynligheten for at ALT av økonomiske insentiver forsvinner om 5 år utrolig liten.
Moms og engangsavgift kan du se bort fra siden du allerede har kjøpt bilen.
Årsavgift og bompenger vil nok ikke økes til fossilnivå umiddelbart.
Den største økonomiske fordelen ligger i drivstoffet. Og med morgendagens økning i bensinprisen vil nok DENNE fordelen øke med årene..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Lacaixxa

Verditap: Leaseplan kalkulerer med generelt verditap på 50 % over fem år hvor de mest attraktive bilene klatrer ned mot 40 %: Jeg er optimistisk for 2. håndsverdien, men nøktern i regnearket.

LÅN: Jeg synes billån er en ryddig måte å ha kontroll på bilens verdifall. Bilen faller kontinuerlig i verdi, og det greieste for meg å å betale månedlige avdrag som reflekterer bilens verditap. Alternativt har jeg tidligere betalt med egenkapital, men da betalte jeg et månedlig beløp inn på sparekonto slik at jeg ikke tappet egenkapital etter hvert som bilen falt i verdi.

Mine billån går inn på huset og det fordrer jo egen bolig og en noenlunde sunn balanse EK/gjeld.
Hvis renten er høy sammenlignet med risikofri rente/boliglån er det kanskje fornuftig å spare opp en buffer først. Så lurt/ikke lurt går mye rentedifferanse - eksempelvis kontra boliglånet. 4 % i dag er en god rente.

Men generelt positiv til å låne fremfor å spare hvis man har en forutsigbar kontantstrøm som kan betale månedlig verdifall pluss renter. Ofte er regnestykket med gammel bil og store reperasjonskostnader (bompenger, drivstoff) dyrere enn man tror.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

JvdP

Sitat fra: OddB på søndag 01. september 2013, klokken 22:08
Sansynligheten for at ALT av økonomiske insentiver forsvinner om 5 år utrolig liten.
Moms og engangsavgift kan du se bort fra siden du allerede har kjøpt bilen.
Årsavgift og bompenger vil nok ikke økes til fossilnivå umiddelbart.
Den største økonomiske fordelen ligger i drivstoffet. Og med morgendagens økning i bensinprisen vil nok DENNE fordelen øke med årene..
Ja, ok, 5 år er urealistisk. Men som sagt, det er ikke mitt rekneark. Jeg har endret det i mitt rekneark til 8 år (worst case).

Sitat fra: Lacaixxa på søndag 01. september 2013, klokken 22:24
Verditap: Leaseplan kalkulerer med generelt verditap på 50 % over fem år hvor de mest attraktive bilene klatrer ned mot 40 %: Jeg er optimistisk for 2. håndsverdien, men nøktern i regnearket.

LÅN: Jeg synes billån er en ryddig måte å ha kontroll på bilens verdifall. Bilen faller kontinuerlig i verdi, og det greieste for meg å å betale månedlige avdrag som reflekterer bilens verditap. Alternativt har jeg tidligere betalt med egenkapital, men da betalte jeg et månedlig beløp inn på sparekonto slik at jeg ikke tappet egenkapital etter hvert som bilen falt i verdi.

Mine billån går inn på huset og det fordrer jo egen bolig og en noenlunde sunn balanse EK/gjeld.
Hvis renten er høy sammenlignet med risikofri rente/boliglån er det kanskje fornuftig å spare opp en buffer først. Så lurt/ikke lurt går mye rentedifferanse - eksempelvis kontra boliglånet. 4 % i dag er en god rente.

Men generelt positiv til å låne fremfor å spare hvis man har en forutsigbar kontantstrøm som kan betale månedlig verdifall pluss renter. Ofte er regnestykket med gammel bil og store reperasjonskostnader (bompenger, drivstoff) dyrere enn man tror.
Vi alle er optimistisk, fordi vi liker Tesla. Vi har ganske subjektive meninger. Jeg tror i hvert fall at verditapp på en ny type bil er veldig vanskelig å forutse.

Hvis du ser på Nissan Leaf nå... Bruktprisene stuper mer en sammenlignbar fossilbil tror jeg. De som selger nå har tapt en god del. Er det kanskje Tesla S som spiser vekk restverdien til Leafene? ;-)


Jeg har ingenting i mot lån, men jeg er ikke i samme situasjon som deg. Ja, jeg har en sunn balanse penger inn og ut, men etter noen år må jeg jo tenke på boliglån...

Hjernen min sier at dette er ikke lurt. Følelsen min sier at jeg må gjøre det!

Roger Kolbu

Sitat fra: JvdP på søndag 01. september 2013, klokken 22:48
Hjernen min sier at dette er ikke lurt. Følelsen min sier at jeg må gjøre det!
Hjernen min sier det samme som følelsene; drit i alle mulige "advarsler"... Dette VIL jeg på ingen måte gå glipp av!  :D
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

valvolainen

Når vi bestilte i vinter hadde vi ikke en krone spart opp.
Når vi får bilen levert regner vi med å låne 300-320.000, avhengig av når vi får den og hvor mye ekstra vi klarer å spare. Hadde ikke giddet å låne til bil ellers. Men så så hadde jeg ikke kjøpt en bil til 600' heller.
Skulle jeg ha fortsatt slik som nå hadde det blitt en mercedes diesel til rundt 100k som neste bil.

Regnestykket 'går opp' ila. 10 år.
Men det er med bruk som idag.
Tipper ting ser helt annerledes ut etter etpar år. Livet blir aldri som planlagt.
I mellomtiden rakk vi å kjøpe en av markedets desidert tøffeste biler!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: JvdP på søndag 01. september 2013, klokken 22:48
Hvis du ser på Nissan Leaf nå... Bruktprisene stuper mer en sammenlignbar fossilbil tror jeg. De som selger nå har tapt en god del. Er det kanskje Tesla S som spiser vekk restverdien til Leafene? ;-)

Fallet til Leafene kommer nok hovedsakelig av at Nissan for det første har satt ned prisen betraktelig. Dessuten er prisen langt lavere i andre land slik at det er god tilgang på billige importbiler. Ingen av disse tingene vil nok gjelde for Model S, tvert imot vil antageligvis heller norske bruktbiler bli eksportert.

Men det verdifallet på Leaf spiller liten rolle for oss som gjerne beholder bilene 8-10 år. Eneste som kan få meg til å bytte den vesentlig tidligere er nok om Tesla GenIII kommer i en eller annen utgave med hengerfeste...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

teslaslaven

Om du ikke har egen bolig ville jeg aldri ha tatt opp stort billån for å kjøpe Tesla Model S.

Brødbilsjåfør

Kommer også ann på om du feks har mye bomkjøring etc,hvordan det totale regnestykket går opp.
Med billån på leaf'n vår går vi i pluss driftsmessig,siden jeg slipper busskort og bilen koster mindre pr mil enn bensinbilen vi hadde. Vi har bomvei til jobb,som er koster 50kr pr dag med Max rabatt. Kan sånt legges til,betale du fort d samme i bom som i billån.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

RoadRunner

Sitat
...bilen koster mindre pr mil enn bensinbilen vi hadde.
Generelt sett er det viktig å huske på at batteri-slitasje er noe man må regne med i prisen, ihvertfall om man planlegger å ha bilen en stund - og kanskje må bytte batteri (før den skrotes eller selges).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Terminator

Hei

Du må komme deg inn i boligmarkedet før du tenker på bil i denne prisklassen. Et billån i dag vil direkte påvirke hvilken bolig du får råd til å anskaffe i fremtiden. "Få råd" er stikkord her fordi det vil være banken som legger alle premissene når du har lite/ingen egenkapital spart opp, og i stedet har fått pengene til å fordufte på billån.

Er bilen mer verdt enn større frihet i valg av bolig?

Kjøp deg en kul lexus eller bmw med noen år bak seg. Noe som er solid og ikke så dyrt.

Lykke til.

Philip Marlowe

Jeg er svært enig med forrige innlegg. Det er liten fornuft for deg å låne penger til en slik dyr bil. Følelsene dine forsøker selvfølgelig å lete etter mer eller mindre tynne begrunnelser for dette kjøpet. Verditapet på Tesla S blir veldig høyt uansett.

Mitt råd til deg å spare mest mulig. Når du så finner et sted du kan tenke deg å bo en stund, så har du kanskje nok egenkapital til å kjøpe denne boligen. På lang sikt har kjøp av egen bolig i sentrale strøk alltid vært en god investering.

Hvis du virkelig trenger en bil, så vil jeg heller anbefale en relativt ny Ford Focus eller lignende, men med lav km-stand. Ikke en gammel premiumbil. Reperasjonene av slike biler kan ofte bli svært dyre.  Kjedelig? Tja. Fornuftig. Ja.

Jeg er i en annen situasjon enn deg. Ikke bare er jeg mye eldre enn deg, men jeg har nok penger til å kjøpe en Tesla S kontant. Likevel sitter jeg her og lurer på om det er lurt av meg å kjøpe en slik bil nå eller å vente et år eller to år til for å se hva som skjer.

Lykke til!
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

JvdP

Takk for hyggelige anbefalinger. Det har vært litt både positiv og negativ svar. Jeg vist selvfølgelig allerede hva konklusjonen skulle bli, men jeg ville bare få det bekreftet: ikke ta et stort billån nå. I tilleg syns jeg det er verdt å diskutere dette her på forummet sånn at flere kan tenke litt over det.

Jeg liker ikke den store "press" på starterfolk for å komme seg inn i en allerede ganske så dyrt boligmarkede. Det er usikker om jeg faktisk skal være her jeg bor nå for mange år. Men selv om jeg kanskje ikke skal kjøpe noe bolig, innser jeg at det er bedre å ikke ta et stort billån i denne fasen av livet mitt.

Så kjedelig!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA