Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterivann Tink

Startet av paenger@gmail.com, søndag 08. juni 2008, klokken 14:15

« forrige - neste »

paenger@gmail.com

Hei,

hva er regnet som de beste batteriene?

Mvh
paenger

Ken

#1
Hvorfor har du byttet brukernavn P.A.Enger? pae_ev er deg også, ikke sant?

Jeg vet at det er veldig lett å starte nye tråd men ikke så lett å fjerne dem.

Det står masse info om batterier og gjerne lese mer her og prøver å bruke en allerede eksisterende tråd hvis mulig.

Beste batterier ville være litt subjektiv men om du er heldig vil en av våre eksperter prøve å svare.

Beklager den strenge tone men forumet vil være enda mer uoversiktlige uten en viss kontroll.

Nå ha jeg funnet ut om de beste batterier og dette info deles med alle.

Verdens beste batterier er.........................................................mine.

Hilsen, Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

SAFT STM 100 MRE må i alle fall være blandt de beste batteriene.

Eneste de krever er vann.

Ellers kan de lades når en vil, lagres i alle tilstander, vekkes til live etter 10 år og fungere som nye, Gjenoppfriskes når kapasiteten svikter, trenger ikke BMU........

Eneste bedre jeg kan tenke meg er NiMh som står i GM's EV og Toyotas Rav 4

Andre batterier kan sikkert være vel så gode, men krever utvilsomt mer stell, enten i form av lading etter bruk, eller bruk av BMU (Litium). Og så er det spørsmålet om levetid. Vet om PSA bil som fremdeles kjører med 1996 SAFT STM 100 MRE blokker ;)



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#3
Hva er BMU? BMS = Battery Management System.

Vi sliter med Saft sine blokker men hovedsakelig pga. celler som gå tørre. De er egentlig robuste men trenger mindre vannfyllingsintervaller ved økende alder. Jeg er opp mot 90,000km med de fleste blokker i en av Thinkene mine ( ikke Martin). Pak Trakr vi sørge for overvåkning av blokkene så at faren for tømming av blokkene under spenningsgrense er minsket. Lange Leve NiCads!
Lest i går at noen typer lithium batterier begynner å miste kapasitet med en gang etter fabrikasjon. Dette kan minskes ved lagring på lav temperatur. Kanskje vi i Norge har et fortrinn med bruk av de blokkene i forhold til levetid.

Ford Ranger også bruker NiMH blokker og han som importerer dem til Norge har aldri hørt om problemer med dem. Fabrikken var lagt ned under mistenksom omstendigheter- Who Killed The NiMH !!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

janhelge

Det er et websted som har endel info om batteriteknologier, og en av sidene omtaler ditt spørsmål
http://www.batteryuniversity.com/partone-3.htm
Som du ser er det "beste" batteriet et spørsmål om hva som er de viktigste egenskapene, (vekt, giftighet, oppladingshastighet, robusthet osv...)
Først Th!nk, men nå iMiev.

III

Hei

Leste nettopp om ReVolt ,et firma som har patent på en ny batteriteknologi som skal være her i løpet av noen år.Kanskje noe for Think OX ? Håper de har kontakt med hverandre ihverfall.
4 ganger lengre rekkevidde og mindre vekt lar seg høre ! Det er vel bare å installere 3 fas til garasjen med en gang vel?  ;D

Sjekk siden :

http://www.tu.no/nyheter/naturvitenskap/article40888.ece
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Elmo

#6
Sitat fra: Sopp på tirsdag 18. november 2008, klokken 11:56
Leste nettopp om ReVolt .....
Det som er så synd med de aller fleste nye revolusjonerende batteriteknologier er at det er klare om 2-3 år  :-\... og så hører vi ingenting mere om det  :-[
La du ikke merke til når artikkelen var skrevet?  (Publisert: 27.09.2005 11:03).
Så hvis det stemmer som det står "kommersiellt om 2-3 år" så kan du bare ringe dem å kjøpe idag :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

III

Ehe , skjønner. Sjekka ikke det nei. Dessuten var jeg inne på hjemmesiden deres og det ser ut til at de satser mest på datamaskiner og mobiltelefoner foreløpig.Da har de sikkert en jobb å gjøre mht. temperatur,lufting og diverse før vi hører noe mer ja.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

Forvrig kommer vår nye Think med "Zebra"-batterier.Noen som vet fordeler og ulemper med dette batteriet?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Laban

Sitat fra: Lynet på onsdag 19. november 2008, klokken 21:52
De har vist ikke glemt bilbransjen :)

Nei, ikke glemt, men heller ikke prioritert. Hadde en prat med dem da de holdt til i Trondheim og spurte om batterier til elbil, men det var langt frem (den gang). De skulle først erobre små-elektronikk markedet og når det var gjort skulle de se på elbil markedet.
Kan heller ikke se at det er skjedd noe nytt siden 2005  :-\.

Tror derfor at det er laaangt frem før elbiler kan bruke slike batterier.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Jeg var innom Anda Olsen i Ålesund og skaffet meg vann til batteriservice som er nært forestående, og de hadde mange slags batterier til utstilling. Jeg spurte om de hadde batterier jeg kunne bruke i Think'en. Han jeg snakket med visste ikke om noen konkrete batterier til Think på strak arm, men dersom han fikk noe mer konkret om diverse "spec, mål og vekt" på batteriene mente han det skulle gå an å skaffe noe som passet. Tenkte å sende dem en mail med nødvendig spec og høre hva de evt. har å tilby.

I'll keep you posted.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

Revolt, med sink/luft-batterier, som er en konkurrent til lithium-ion batteriene ,har også fått støtte (bl.a fra SINTEF) :

http://www.revolttechnology.com/communication/revolt-pressreleases.php?code=113
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Laban

Sitat fra: Sopp på fredag 23. januar 2009, klokken 12:57
Revolt, med sink/luft-batterier, som er en konkurrent til lithium-ion batteriene ,har også fått støtte (bl.a fra SINTEF) :

Sintef var med å starte Revolt og er fremdeles aksjonær, så vidt jeg vet. Helt naturlig med oppfølgingsinvesteringer hvis prosjektet er lovende i slike typer selskap både for å sikre driften og beholde sin eierandel.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA