Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterivann Tink

Startet av paenger@gmail.com, søndag 08. juni 2008, klokken 14:15

« forrige - neste »

Griffel

#15
Den siste artikkelen jeg leste om Revolt var denne:
http://www.tu.no/industri/article187542.ece

Hvor det står:
"Planen er nå at de første produktene, som vil være knappecellebatterier, vil komme på markedet mot slutten av 2009. Neste skritt vil være batterier for mobiltelefoner."
Så da er det høreapparater sent 2009, mobiltelefoner et stykke ut i 2010 kanskje og noe for bil i 2012?  ::)

Og litt om hvorfor de flyttet fra Trondheim:
http://www.tu.no/nyheter/naturvitenskap/article54552.ece

Hvor Det står:
"Styreformann Tellef Thorleifsson, som representerer Northzone Ventures, sier at hovedgrunnen til at man flytter utviklingsavdelingen til Sveits, er problemer med å rekruttere nødvendig ekspertise til Trondheim.

– Vi trenger 10–15 nye medarbeidere med spisskompetanse innen et svært spesialisert felt. Vi har ikke lykkes i å overtale de personene vi gjerne vil ha til å flytte til Trondheim. Og vi har ikke tid til å vente. Vi har i dag er forsprang i forhold til våre konkurrenter. Dette må vi ta vare på. Derfor vedtaket om flytting til Zürich, sier Thorleifsson.

Han påpeker samtidig at det neppe ville blitt noen produksjon i Trøndelag uansett: – De fleste batteriprodusenter ligger i lavkostland i Asia,."

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

#16
Siden jeg begynte å interessere meg for elektrisk drift  omkring 1990, har jeg hørt det samme, nå er nye batterityper "like om hjørnet".

"Like om hjørnet" har foreløpig vart i snart 20 år, og først nå ser det ut til at det begynner å nærme seg.
Litt morsomt å komme over denne artikkelen fra 60-tallet, gjengitt i E.T.:



[url=http://www.electrifyingtimes.com/GE_EV_hearings.html]



God fornøyelse!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Wow, suprisingly modern article for 1965. Good man that Ralph Nader. Hope he drives an electric car now!
Thanks Hens.
Who killed this electric car?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Bly

Situasjonsrapport NYE Li-FeSo4batterier:
Jeg har kjørt min Saxo 50000km på ni-cd, og nå i en overgangsfase 25000km på bly. Forrige uke var det klart for prøvekjøring med nye batterier. Valget ble Li-FeSO4. Innstallert batteripakke er nå 11stk 12,8Volt 200Ah Li-FeSO4 batterier med innebygd BMS. Disse cellene tåler å kjøres ned til 2Volt, det vil si ca 8Volt for en 12,8Vpakke. Første skikkelige kjøretur foregikk stort sett på E18 mellom Arendal og Kristiansand i konstant regnvær / noe sludd og salta veg. Batterispenninga holdt seg på topp de første 180km, for så å falle de siste 30km før BMS ga beskjed om at nå er det nok.
Med andre ord jeg er meget godt fornøyd med 210km på en lading under slike forhold.
Batteripakken 140Volt, og 200Ah veier totalt ca 280kg. Fabrikken påstår 2000 utladinger, men det syns vi høres litt vel bra ut. Utladingstest.  blir gjort på laboratorie i Norge i løpet av vinteren / våren.
Batteriene er vedlikeholdsfrie, og kan "klattlades"
For meg stiller disse batteriene i øverste klasse til bruk i el-bil
Hvis vi er like fornøyde etter "syklingstesten" så har vi i Alternativ Energi AS disse klare for salg i løpet av våren.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

elektrolux

Hallo Bly

Spennende lesning. Hørte om dette fra Think, for bare få timer siden.

Hvordan lader du pakken, og hvordan er den ellers tilpasset Saxo'en din.

Rekkevidden er jo glimrende. Har du regnet på pris på en slik pakke?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Gratulere Bly. Disse batteriene høres veldig bra ut. Greit at du fant en annen kilde for Lion blokker. En i Kristiansand jobbe med reklame for BYD biler som har Li Fe PO4 blokker. Til salgs høst 2011.
Mener du  jernsulfat eller jernfosfat egentlig?

Kan Think biler få de batteripakkene?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#21
Sitat fra: Ken på mandag 26. januar 2009, klokken 21:54
Good man that Ralph Nader.
??? >:(
Dette er samme person som drepte Chevrolet Corvair, en kompakt bil med luftkjølt flat sekser i hekken (samme konsept som Porsche brukte med suksess) med boka "Unsafe at any speed".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#22
Sitat fra: Bly på mandag 26. januar 2009, klokken 22:04
Situasjonsrapport NYE Li-FeSo4batterier:
jeg er meget godt fornøyd med 210km på en lading under slike forhold.
Batteripakken 140Volt, og 200Ah veier totalt ca 280kg
Omtrent samme som 2008 Th!nk. 140x200=28 (d.v.s. kWt). Beviser at drivverket i Citroën Saxo og Peugeot 106 ikke står noe tilbake for det nye i 2008 Th!nk.

Sitat fra: Bly på mandag 26. januar 2009, klokken 22:04
Hvis vi er like fornøyde etter "syklingstesten" så har vi i Alternativ Energi AS disse klare for salg i løpet av våren.
Perfekt for min "Minella" http://elbil.no/forum/index.php?topic=1539.0
Håper inderlig av Staten avstår fra MOMS på batterier og reservedeler til elbiler innen den tid.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Hallo Bly

Dette hører vi gjerne mer om, hvordan det tilpasses lading, antatt pris, vekt, plass og slikt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

El rayo

Sitat fra: Sopp på torsdag 16. april 2009, klokken 18:22
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=562075
Forløperen til dette batteriet har vi kommentert her: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1240.msg9307#msg9307

Den artikkelen Sopp linker til er så full av direkte feil og misforståelser fra journalistens side at det er umulig å danne seg noe bilde av hva det dreier seg om.

Kontakten ser jo liten og nett ut i forhold til den svære kladden som sitter på ladeledningen til ny-Th!nk, men for en pinglete ledning!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#26
Sant og sant.
Det er så smått med opplysninger at hele artikkelen blir meningsløs. Her går det som så ofte ellers om effekt (kW) og energi (kWh).

Det som står i pressemeldingen fra reuters var hårfint mer.
3900W er effekt/kg Altså et slags mål på hvor hardt batteriet kan belastes eller lades uten å ta skade. Siden det er snakk om hvor hurtig batteriet kan lades kan det tenkes at det er effektettheten ved lading det er snakk om, så la oss gjette på det, og dersom det fullades på 90 sek har vi en ide om energitettheten også.

For å komme fram og tilbake til jobb trenger jeg 12kWh fra nettet. Skal dette stappes inn på 90 sek. må jeg ha en lader som kan levere 480kW. Dette tallet er uavhengig av batteritype, rent bortsett fra at batteriet altså må tåle så mye uten å gå i filler. Dersom tallet 3900W/kg refererer til lading må vekten av batteriet for å tåle ladestrømmen veie minst 123 kg.

(Alternativt kan jeg bruke ca. 6 timer men den innebyggede laderern som er stilt ned slik at den kan gå på 10A)

Bildet av en opel Ampera pynter artikklen men har nok ellers ikke noe med dette å gjøre, men jeg er enig enten er laderen i Ampera underdimmensjonert eller er ledningen alt for tynn.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Hei Sopp, jeg leste artikkelen i VG, og greide ikke å dy meg. Sendte denne meldingen til journalisten.

Hei Miriam,
Vær snill å ikke skriv mer om elbiler.
Det er så frustrerende å se feilbruk av energibetegnelser, ladetider og ytelser så til de grader som det er blitt gjort i artikkelen om å lade på 90 sekunder. Vet du hva det dreier seg om? Hvordan i all verden vil du koble til en kabel som greier den strømmen?
Det dreier seg om EN HALV MEGAWATT med en batteripakke på størrelse med den som sitter i Kewet eller Think!

Jeg er ikke mannssjåvinist, min datter gjør vedlikeholdet på sin Think selv, men du bør kanskje skrive om noe nærmere kjøkkenbenken.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: hens på torsdag 16. april 2009, klokken 22:58
Sendte denne meldingen til journalisten
Bra Hens. Sikkert bra om flere av oss sender slike kommentarer til journalister som tydeligvis ikke vet hva de skriver om, men jeg er redd for at den siste setningen din gjør at hun tar hele kommentaren mindre seriøst.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

III

SitatJeg er ikke mannssjåvinist, min datter gjør vedlikeholdet på sin Think selv, men du bør kanskje skrive om noe nærmere kjøkkenbenken.

Hehe , kunne vel like godt utelatt denne setningen så ville du tatt henne på alvor like fullt , uavhengig av kjønn.
Men moro å se om hun svarer  :)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA