Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringenr med 21" hjul til TMS på norske veier

Startet av Jærbuen, søndag 01. september 2013, klokken 13:45

« forrige - neste »

Jærbuen

Lurer bare på om dere som har fått bilene med 21" har noen positive eller negative erfaringer å meddele menigheten? Personlig synes jeg denne bilen fortjener 21", ser straks mere eksklusiv ut. Men så spørs det om man må lide i komfort, sporer den mye på slitte sporete veier, dekkstøy, stivhet på ujevne veier? Eller er ikke dette noe problem?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Teslafrank

Kommer helt an på hva du er vant til fra før...:)

Kjører du Citroen med 14" felger og balongdekk kommer du til å HATE 21"

Liker du "følelse" med veien og KJØRE bil- ingen problem med 21".

Jeg har hatt 19, 20, 21 og 22" på mine biler siste 7-8 år, og for meg er det absolutt ikke alternativ å kjøre TMS med 19", ble et motvillig valg på vinterdekkene...

P85D+

Sitat fra: Jærbuen på søndag 01. september 2013, klokken 13:45
Lurer bare på om dere som har fått bilene med 21" har noen positive eller negative erfaringer å meddele menigheten? Personlig synes jeg denne bilen fortjener 21", ser straks mere eksklusiv ut. Men så spørs det om man må lide i komfort, sporer den mye på slitte sporete veier, dekkstøy, stivhet på ujevne veier? Eller er ikke dette noe problem?

Ikke noe problem
P85D og 85D

Morten Sandvik

Sitat fra: Jærbuen på søndag 01. september 2013, klokken 13:45
Lurer bare på om dere som har fått bilene med 21" har noen positive eller negative erfaringer å meddele menigheten? Personlig synes jeg denne bilen fortjener 21", ser straks mere eksklusiv ut. Men så spørs det om man må lide i komfort, sporer den mye på slitte sporete veier, dekkstøy, stivhet på ujevne veier? Eller er ikke dette noe problem?

Prøvekjørte gjennom Bergen sentrum. Her er det ujevne veier, dumper og ikke minst mye brostein.
Fungerer helt perfekt med 21 ", samt at bilen ser mye bedre ut med 21" enn 19".
Jeg skal ha 21" som vinterdekk også ....
Bergen

2891 .... Svart/ svart Performance Plus

5YJSA2DP1DFP19452

Hyperstress

Det kan sikkert ikke besvares enda, men jeg kommer til å ha 40k km årlig kjørelengde, så jeg er mest interessert hvor fort 21" dekkene slites vs 19"..?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Nuvolari

Sitat fra: Hyperstress på fredag 06. september 2013, klokken 07:42
Det kan sikkert ikke besvares enda, men jeg kommer til å ha 40k km årlig kjørelengde, så jeg er mest interessert hvor fort 21" dekkene slites vs 19"..?

Det viktigste man gjør for å redusere slitasjen er å sjekke toe og camber på bakhjulene. All erfaring fra US er at med riktig toe og camber er ikke dette noe problem.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OddB

Dekkslitasjen er vel den største driftsutgiften til en Tesla (i tillegg til forsikringen), så hvor langt man kan kjøre på ett sett dekk er et viktig poeng....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

mortys

Sitat fra: Hyperstress på fredag 06. september 2013, klokken 07:42
Det kan sikkert ikke besvares enda, men jeg kommer til å ha 40k km årlig kjørelengde, så jeg er mest interessert hvor fort 21" dekkene slites vs 19"..?

På dekk i dag må en stort sett velge mellom kjørelengde eller grep (banalt enkelt forklart) og performance-dekk som Conti SportsContact 2 som står på 21" er laget for maksimalt grep og vil gi kortere kjørelengde enn et mer vanlig allround dekk som står originalt på 19".

Øyvind.h

Hadde aldri hørt om treadwear før jeg bestilte Tesla. 21" i 35 profil varer ikke lenge om du er vant med 16-18" og 45-55 profil,  men de verste historiene fra USA med utslitt innside etter bare noen tusen km bør vi være spart for om bilen får kontroll av camber/toe i Norge. 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eledille

Det må da bli mer slitasje på hjulopphenget av 21" pga dårligere demping av slag. Dekkene er dyrere og slites fortere. Tipper det fort blir dobbelt så dyrt i gummi og deler med 21" på norske veier. Gummi og deler til MS blir dyrt nok som det er, synes jeg.

Om jeg tar feil kan jeg jo oppgradere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OleJA

Sitat fra: eledille på fredag 06. september 2013, klokken 09:16
Det må da bli mer slitasje på hjulopphenget av 21" pga dårligere demping av slag. Dekkene er dyrere og slites fortere. Tipper det fort blir dobbelt så dyrt i gummi og deler med 21" på norske veier. Gummi og deler til MS blir dyrt nok som det er, synes jeg.

Om jeg tar feil kan jeg jo oppgradere.

Jepp, tenkte akkurat slik jeg også. Kunne alltids tatt meg råd til 21" felger sammen med bilen, men årlige dekkskift til 15-20Kkr hadde blitt frustrerende i lengden. Dessuten var det en faktor at sorte felger nok hadde vært stilig på bilen nå, men ikke så mye etter at de første møtene med fortauskanter hadde satt sine tydelige spor.

Ellers så er jeg kanskje også en av de få som synes at 19" felgene faktisk ser ganske OK ut ::)

Cirion

Er oppe i 3700km... Ser ikke galt ut enda. Kan ikke se tegn til ujevn slitasje.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Nuvolari

Sitat fra: Cirion på fredag 06. september 2013, klokken 10:04
Er oppe i 3700km... Ser ikke galt ut enda. Kan ikke se tegn til ujevn slitasje.

Og det med tung "nybil fot".
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Cirion

Sitat fra: Nuvolari på fredag 06. september 2013, klokken 10:07
Sitat fra: Cirion på fredag 06. september 2013, klokken 10:04
Er oppe i 3700km... Ser ikke galt ut enda. Kan ikke se tegn til ujevn slitasje.

Og det med tung "nybil fot".
Nei, vil heller si "jævlig tun nybil fot", samt sykt mange demoturer... Hele tiden en gjeng som skal skremmes... Fortsatt ingen som har behov for å prøvekjøre selv etter at de har sittet på.

Fant en fin plass en dag, og testa hva den var god for.... Ble noen smulteringer...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cato76

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA