Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakkestart, savner hill hold

Startet av Hyperstress, søndag 08. september 2013, klokken 15:56

« forrige - neste »

Hyperstress

Er P85 snill å kjøre for min bedre halvdel som ikke er vant til sportsbiler? Eller bør jeg være nervøs om jeg går for den istedet for S85?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

RunarBT

#1
Du bestemmer enkelt om du vil presse ut dei ekstra hestene i P eller om du kjøre rolig og pent. Den er veldig snill og enkel å kjøre pent og rolig.

Eineste er om ein uforvarende trykker på gass i stedet for brems, da skjer ting fort.. Med ny stoor bil kan ein stresse litt. Me har hatt ein slik opplevelse i vår bil, og det er og us bilder der bilen står gjennom vegg inn til ein kafé, der ho som kjørte "stod på bremsen" men bilen bare kjørte.:-P

Eg er veldig glad eg gjekk for performance!!:-) sjølv om kona ikkje liker at den sparker. kona kan kjøre pent og rolig, eller eg med ho i bilen blir det å kjøre som om det er ein 40kw versjon.;-)

Om du har råd til performance, så ikkje stuss på det. P+ derimot vil bli bittelitt røffere, eg valgte bort dette pga pris og komfort.

VigdisA

Hva tenker du på da?
Mine erfaringer etter tre uker:

Jeg fikk ikke prøvekjørt den i forveien, bare sittet på (Teslaglis). Jeg var derfor spent på om det ville kjennes ut som jeg hadde et utemmet villdyr under foten, og hvordan den ville bli å kjøre i 30-sonen med skolebarn som vimset rundt.
Den er god å kjøre i lave hastigheter og det går fint å krypekjøre den i 15km/t eller for den slags skyld lavere hastigheter. Med fossilbil er det vanskeligere..
Man må bare huske at man ikke høres, og ta hensyn til det.

Når det gjelder parkering, er det med parkeringssensorer og kamera forholdsvis greit å parkere bilen. Må innrømme at jeg oppsøker ikke trøbbel - dvs trange steder å parkere - men det er det vel ikke så mange andre som gjør med ny skinnende bil heller? Bilen er uten skrammer enda, og jeg har kjørt i et par trange parkeringshus. Creep mode er super, da kan man ta det forsiktig og rolig ut av parkeringslommer. Ved rygging vil man kunne lagre en egen innstilling for sidespeilene så man kan justere og se hva som skjer langs bakken - typisk se fortauskanter og slikt.

Jeg ser av og til damer som kjører store biler (Audi, BMW, Volvo XC90) og som omtrent titter ut på veien gjennom rattet.
Ikke rart de føler bilen er skummel å kjøre..hvorfor stiller de ikke inn alt annerledes tro?
Et par runder rundt kvartalet på kveldstid vil det sikkert bli uansett for dere med ny bil.
Finn da frem til en god kjøreprofil per person der det optimaliseres for kroppshøyde og preferanser.
Man kan jo skifte profil på et øyeblikk....

Når man er på motorveien er det ikke langt til høye hastigheter.. Men her kjører jo alle samme veien, og bilen ligger som et frimerke på veien når føret er tørt. Jeg har ikke testet sportsmodus enda ( må jeg kanskje teste snart?... ) - normalmodus er super.

Bilen er pen å se på, det er veldig lett å bli "solgt".
Hva mer tro? Det er enda lettere å bli Teslafrelst når man får kjøre selv :-)

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Mc_Herreington

Sitat fra: Hyperstress på søndag 01. september 2013, klokken 07:34
Er P85 snill å kjøre for min bedre halvdel som ikke er vant til sportsbiler? Eller bør jeg være nervøs om jeg går for den istedet for S85?

Tror ikke det har noen forskjell om det er P eller ikke. Performance er akkurat like lettkjørt som std. og er i alle fall den mest lettkjørte bilen jeg har eid. Som jeg har sagt tidligere så ønsker jeg meg en "nedtunings knapp" for når f.eks mamma el. evt. skal låne bilen. Hun er vant til poloer, yaris osv. og er ganske aggresiv i trafikken, full pinne ut av kryss, gjennom svinger osv. Teslaen slipper ganske lett hvis du gir på litt under 40 kmt og selv om antispinn er overlegen så kan det være skremmende for folk.

Så lenge du er lett på foten og er oppmerksom på at du har ekstreme krefter til rådighet så er det den enkleste bilen du noen gang har kjørt.
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Hyperstress


Sitat fra: VigdisA på søndag 01. september 2013, klokken 08:38
Hva tenker du på da?
Mine erfaringer etter tre uker:

Jeg fikk ikke prøvekjørt den i forveien, bare sittet på (Teslaglis). Jeg var derfor spent på om det ville kjennes ut som jeg hadde et utemmet villdyr under foten, og hvordan den ville bli å kjøre i 30-sonen med skolebarn som vimset rundt.
Den er god å kjøre i lave hastigheter og det går fint å krypekjøre den i 15km/t eller for den slags skyld lavere hastigheter. Med fossilbil er det vanskeligere..
Man må bare huske at man ikke høres, og ta hensyn til det.

Når det gjelder parkering, er det med parkeringssensorer og kamera forholdsvis greit å parkere bilen. Må innrømme at jeg oppsøker ikke trøbbel - dvs trange steder å parkere - men det er det vel ikke så mange andre som gjør med ny skinnende bil heller? Bilen er uten skrammer enda, og jeg har kjørt i et par trange parkeringshus. Creep mode er super, da kan man ta det forsiktig og rolig ut av parkeringslommer. Ved rygging vil man kunne lagre en egen innstilling for sidespeilene så man kan justere og se hva som skjer langs bakken - typisk se fortauskanter og slikt.

Jeg ser av og til damer som kjører store biler (Audi, BMW, Volvo XC90) og som omtrent titter ut på veien gjennom rattet.
Ikke rart de føler bilen er skummel å kjøre..hvorfor stiller de ikke inn alt annerledes tro?
Et par runder rundt kvartalet på kveldstid vil det sikkert bli uansett for dere med ny bil.
Finn da frem til en god kjøreprofil per person der det optimaliseres for kroppshøyde og preferanser.
Man kan jo skifte profil på et øyeblikk....

Når man er på motorveien er det ikke langt til høye hastigheter.. Men her kjører jo alle samme veien, og bilen ligger som et frimerke på veien når føret er tørt. Jeg har ikke testet sportsmodus enda ( må jeg kanskje teste snart?... ) - normalmodus er super.

Bilen er pen å se på, det er veldig lett å bli "solgt".
Hva mer tro? Det er enda lettere å bli Teslafrelst når man får kjøre selv :-)

Noen sportsbiler er utfordrende å kjøre (ref Koenigseggen som kjørte inn i folkemassen for litt siden) mens andre er som snille familiebiler å regne, men med hemmelige ytelser som kan tas ut når en ønsker.
Min kone er god på det tekniske med parkering og slikt, men har ingen erfaring med biler med litt sportslighet. Så tenkte spesielt på om rumpa har lett for å slippe feks om en trykker litt for hardt på "gassen" ut av en rundkjøring når det har regnet e.l.
Ellers så virker det jo som at TMS-en har gode hjelpemiddel til parkering! (likte spesielt at speilene kan gå i "ryggemodus", det var jeg ikke klar over :) )
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress


Sitat fra: Mc_Herreington på søndag 01. september 2013, klokken 09:18
Sitat fra: Hyperstress på søndag 01. september 2013, klokken 07:34
Er P85 snill å kjøre for min bedre halvdel som ikke er vant til sportsbiler? Eller bør jeg være nervøs om jeg går for den istedet for S85?

Tror ikke det har noen forskjell om det er P eller ikke. Performance er akkurat like lettkjørt som std. og er i alle fall den mest lettkjørte bilen jeg har eid. Som jeg har sagt tidligere så ønsker jeg meg en "nedtunings knapp" for når f.eks mamma el. evt. skal låne bilen. Hun er vant til poloer, yaris osv. og er ganske aggresiv i trafikken, full pinne ut av kryss, gjennom svinger osv. Teslaen slipper ganske lett hvis du gir på litt under 40 kmt og selv om antispinn er overlegen så kan det være skremmende for folk.

Så lenge du er lett på foten og er oppmerksom på at du har ekstreme krefter til rådighet så er det den enkleste bilen du noen gang har kjørt.

Ja da hadde det vært greit med en slik option. Kanskje Valet parking option som skal komme vil være egnet. (Om den ikke sperrer bilen til 40kmt eller noe :) )
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Oreo

Sportsmodus er vel bare innstillingen på  styreresponsen i rattet?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

RunarBT


Chlangum

Sitat fra: Hyperstress på søndag 01. september 2013, klokken 10:31

Sitat fra: VigdisA på søndag 01. september 2013, klokken 08:38
Hva tenker du på da?
Mine erfaringer etter tre uker:

Jeg fikk ikke prøvekjørt den i forveien, bare sittet på (Teslaglis). Jeg var derfor spent på om det ville kjennes ut som jeg hadde et utemmet villdyr under foten, og hvordan den ville bli å kjøre i 30-sonen med skolebarn som vimset rundt.
Den er god å kjøre i lave hastigheter og det går fint å krypekjøre den i 15km/t eller for den slags skyld lavere hastigheter. Med fossilbil er det vanskeligere..
Man må bare huske at man ikke høres, og ta hensyn til det.

Når det gjelder parkering, er det med parkeringssensorer og kamera forholdsvis greit å parkere bilen. Må innrømme at jeg oppsøker ikke trøbbel - dvs trange steder å parkere - men det er det vel ikke så mange andre som gjør med ny skinnende bil heller? Bilen er uten skrammer enda, og jeg har kjørt i et par trange parkeringshus. Creep mode er super, da kan man ta det forsiktig og rolig ut av parkeringslommer. Ved rygging vil man kunne lagre en egen innstilling for sidespeilene så man kan justere og se hva som skjer langs bakken - typisk se fortauskanter og slikt.

Jeg ser av og til damer som kjører store biler (Audi, BMW, Volvo XC90) og som omtrent titter ut på veien gjennom rattet.
Ikke rart de føler bilen er skummel å kjøre..hvorfor stiller de ikke inn alt annerledes tro?
Et par runder rundt kvartalet på kveldstid vil det sikkert bli uansett for dere med ny bil.
Finn da frem til en god kjøreprofil per person der det optimaliseres for kroppshøyde og preferanser.
Man kan jo skifte profil på et øyeblikk....

Når man er på motorveien er det ikke langt til høye hastigheter.. Men her kjører jo alle samme veien, og bilen ligger som et frimerke på veien når føret er tørt. Jeg har ikke testet sportsmodus enda ( må jeg kanskje teste snart?... ) - normalmodus er super.

Bilen er pen å se på, det er veldig lett å bli "solgt".
Hva mer tro? Det er enda lettere å bli Teslafrelst når man får kjøre selv :-)

Noen sportsbiler er utfordrende å kjøre (ref Koenigseggen som kjørte inn i folkemassen for litt siden) mens andre er som snille familiebiler å regne, men med hemmelige ytelser som kan tas ut når en ønsker.
Min kone er god på det tekniske med parkering og slikt, men har ingen erfaring med biler med litt sportslighet. Så tenkte spesielt på om rumpa har lett for å slippe feks om en trykker litt for hardt på "gassen" ut av en rundkjøring når det har regnet e.l.
Ellers så virker det jo som at TMS-en har gode hjelpemiddel til parkering! (likte spesielt at speilene kan gå i "ryggemodus", det var jeg ikke klar over :) )

Husk at autotilt på sidespeilene ved rygging kun er tilgjenglig med Tech pakken! Stemmer ikke det??
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

VigdisA

#9
           
Sitat fra: Hyperstress på søndag 01. september 2013, klokken 10:31

Noen sportsbiler er utfordrende å kjøre (ref Koenigseggen som kjørte inn i folkemassen for litt siden) mens andre er som snille familiebiler å regne, men med hemmelige ytelser som kan tas ut når en ønsker.

Den siste beskrivelsen passer best

Jeg må innrømme at jeg ikke har kjørt på vått føre enda, så jeg vet ikke om jeg ville ha syntes bilen var for "vill", men tror ikke det. Har sittet på i vått føre ved en litt kjapp aks ut på motorvei- det virker som det skal en del til før bilen gir seg- traction control virket som den jobber godt, en bitteliten vingling var det, men ikke stor, med det resultat at aksen ikke ble så hvass som på tørt føre.

Sitat fra: Chlangum på søndag 01. september 2013, klokken 14:04
Husk at autotilt på sidespeilene ved rygging kun er tilgjenglig med Tech pakken! Stemmer ikke det??

Jeg har lest litt om de ulike pakkene nå i etterkant, og det kan se ut til at den funksjonen kommer med Tech-pakken ja.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Chlangum

Tenker vi ikke skal bekymre oss så mye for når konemor er ute å kjører. Tross alt så er de statistisk bedre sjåfører en det vi er og uten den evinnelige trangen til å utfordre skjebnen.

Lot ofte min tidligere samboer kjøre Barracuda'en. Var nokså bekymret første gangen men det gikk så fint atte. Og dette er en bil som på våt veibane lett slipper i 80 kmt i 4. gear.

Så, så lenge hun er komfortabel med å kjøre så stor bil så tror jeg vi skal bekymre oss mer over oss selv.

Dessuten så har jo bilen parkeringssensorer hvis det er valgt med (hehe, beklager damer men jeg kunne ikke dy meg).
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

RoadRunner

Sitat fra: VigdisA på søndag 01. september 2013, klokken 22:41
Jeg må innrømme at jeg ikke har kjørt på vått føre enda, så jeg vet ikke om jeg ville ha syntes bilen var for "vill", men tror ikke det. Har sittet på i vått føre ved en litt kjapp aks ut på motorvei- det virker som det skal en del til før bilen gir seg
Kan bekrefte dette - var for tung på labben i sving på våt vei + på gulstripa. "Hjernen" skjønte at dette bar feil vei og reduserte kreftene, samt justerte litt på retning - alt iløpet av det samme sekundet jeg skjønte at dette var ikke lurt. Så slik sett er bilen meget positiv!

Imidlertid har jeg ikke bare kone, men også tre sønner i alderen 18-22.... og er mer bekymret for de tre siste. Jeg har også etterlyst "ned-tuningsknappen" for aks&maks hastighet, beskyttet med passord, og tilpasset de forskjellige brukerne av bilen. I tillegg til Valet-mode med maks 25 km/t. Håper det kommer!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

valvolainen

Blir litt feil å sammenligne tesla med koenigseggen..
800hk på 1300kg er _litt_ mer enn hva teslaene har.

Teslaen er kjempenaturlig å kjøre. Gassfoten kom helt naturlig. Dette går fint folkens.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA