Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Golf El

Startet av Bjoris, søndag 08. september 2013, klokken 15:06

« forrige - neste »

Bjoris

Dersom vi nå ender på en Tesla, noe usikkerhet er det fortsatt, så sitter vi plutselig med to elbiler. Vi kjøpte en US Leaf i April og spesielt jeg ble hekta på elbil. I heimen er det litt skepsis til å plutselig sitte med to elbiler og vi har et uløst ladeproblem på fjellet samt at vi feks i dag har kjørt med henger hele dagen... Vel, antar det er mange som nå sitter tilbake med to elbiler eller? Jeg ser ikke noe stort problem med det. En Tesla MÅ fungere som nr 1 bil ellers er den mislykket uansett om bil nr 2 er en fossilbil...

Det største problemet er faktisk på fjellet, vi har pt ikke lademulighet i felles garasjeanlegg. Jeg har vært i kontakt med styret som har vurdert dette tidligere, men det er nedstemt. Antar ting kan endre seg når det begynner å komme flere Teslaer i garasjen, det er 90 plasser der så jeg kan vel ikke være den eneste som er så spør:) Hengerfeste må vi løse med å låne bil av foreldre, det går greit, men lørdagen er det ikke så sjelden vi kjører med henger begge så det er ikke optimalt, men å la dette bli showstoppere, mja... jeg vil jo ikke det heller. Vente på X er jo en mulighet, men antar den blir dyrere? Nå har de vel sagt samme pris eller husker jeg feil? Men det er jo litt ukult med SUV uten 4*4 og dermed blir det jo en litt heftig pris, antar 60 kw på den er utelukket...

Kjøringen med henger i dag er delvis fordi jeg legger en 10 kvadrat kabel på 42 meter fra sikringskapet i huset og ned til garasjen:) Passelig Teslakabel slik jeg ser det. Da skal jeg kunne lade begge på 16 amp evt 32 amp på Teslaen, men det tror jeg blir sjelden. Antakelig bare fredag ettermiddag da jeg kommer fra jobb og skal rett til fjells, da trengs det litt saft...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Balrog

Tja her blir det også TMS+Leaf. Lading er den eneste utfordringen jeg ser for meg.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

DonPedro

Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

valvolainen

Jeg klarer meg definitivt ikke uten hengerfeste.
Samtidig er jeg blitt veldig glad i den store lasteplassen i sotgeneratoren. Det er faktisk idag også en trygghet at jeg kan velge å bruke en annen bil som ikke har de samme utfordringene som en elbil. (den har derimot andre utfordringer)
Men tesla har jo nesten ingen praktiske utfordringer - bortsett fra mangel på hengerfeste. Så hadde man hatt en elbil i range rover størrelse med mulighet til å dra tung tilhenger så hadde jeg ikke vært bekymret.

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på søndag 01. september 2013, klokken 01:05
Dersom vi nå ender på en Tesla, noe usikkerhet er det fortsatt, så sitter vi plutselig med to elbiler. Vi kjøpte en US Leaf i April og spesielt jeg ble hekta på elbil. I heimen er det litt skepsis til å plutselig sitte med to elbiler og vi har et uløst ladeproblem på fjellet samt at vi feks i dag har kjørt med henger hele dagen... Vel, antar det er mange som nå sitter tilbake med to elbiler eller? Jeg ser ikke noe stort problem med det. En Tesla MÅ fungere som nr 1 bil ellers er den mislykket uansett om bil nr 2 er en fossilbil...

Det blir TMS+Leaf her også. Og vi har ikke innlagt strøm på hytta engang ;) Jeg kan til nød lade fra 5,5kW aggregat, men foreløpig blir det nok å kjøre innom SC på Lillehammer enten på vei opp eller på vei ned. I løpet av et år eller to håper jeg også noen setter opp 22kW ladestasjon ett eller annet sted på veien der vi kan handle og spise litt. F.eks i Gran. Siden vi har til sammen 566km tur/retur vil en time på 22kW gjøre underverker. Dessuten hender det titt og ofte at jeg enten drar rett på hytta fra jobb eller rett på jobb fra hytta. Da blir tur/retur kun 470km og ikke mye 22kW lading trengs.

Hengerfeste er klart et savn, men hengeren trenger jeg heldigvis ikke flytte så ofte. En 5-6 ganger i året kanskje, i hovedsak for å kjøre avfall. Både leieboeren og foreldrene mine har Passat med hengerfeste, så litt byttelåning blir neppe problematisk.

Ingen av oss orker tanken på å kjøre fossilbiler lengre, Leafen har "ødelagt" oss ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Skulle prøve å klare oss uten hengerfeste på fossilbil i ett år her tidligere, men det ble helt håpløst, og vi måtte ettermontere.
Så vi må ha en fossil dessverre. Men uten behov for hengerfeste så hadde det blitt en TMS og en E-Golf - Uten bekymringer. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

RunarBT

Me har i-miev og model s. Dekker alle behov, og naboen har hengerfeste.;-)

Lanber

Hadde neppe gått med 2 EL, driver et service firma i bygg og anlegg. Forrige uke kjørte jeg 1000km på 3,5 døgn, passerte superlader 2 ganger (6 mil hjemmefra).

Når det gjelder kjørekomfort er det få arbeidsbiler som ser en Caravelle i småklean.  Kombinasjon av DSG og 180hk er perfekt

Bil.Med.Vet

Vi tenker Leaf + TMX så fremt det blir et ordentlig hengerfeste på X'en. Kan jo alltids låne fossil bil av nabo eller foreldre, men hvor dumt er det? Vil jo heller at de også skal kjøpe el-bil. Slik jeg ser det er hengerfeste den siste store el-bil utfordringen. Når den er løst trenger jeg aldri kjøre fossil igjen!

Håper virkelig Tesla leverer på dette!
Sparer opp til en Tesla Model X
Leaf 2013 - Leveres uke 42
Subaru Outback 1997 - Må bli til X'en er i hus
Subaru VIVIO 1997 - Kasseres uke 42

tomrh

Ja, det er hengerfeste, 4x4 (og litt lommebok) som holder igjen her også. Vår eldre 7-seter Spacewagon må nok beholdes en stund til pga transport m/henger til hytta samt fruens iver etter campingvogn-ferier. Men håper på TMX. Har døra litt på gløtt også for Outlander PHEV, mest fordi jeg irriterer meg grenseløst over stadige reparasjoner og har lyst å hive ut spacewagonen asap. Men har aller mest lyst på ren elbil, blir nok mjau + TMX hvis det ikke skulle dukke opp en helt annen uventet elbil-suv fra intet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

atta

TMS+Leaf. Litt usikker på lading, men vi har heldigvis 400v - så får sikkert lagt opp dette + blå 16a.

Hengerfeste blir største savn, men kan låne av foreldrene mine. Men må ha en løsning for å få med BMX'en til poden rundt om. Hadde foretrukket bakpå i stedet for på taket, men vi finner vel ut av det.

Arnie

Et tips til deg som må ha fossilbil med hengerfeste i tillegg til elbil: Biler eldre enn 30 år har samme lave årsavgift som elbil og meget gunstig forsikring.

For lite og sporadisk bruk blir dette rimelig fossilbilhold. Og du kan delta på veteranløp - sosialt!
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

bjodnes

Ja. Går for kun strømbil. iOn og TMS.... Vet at mange i familien gjerne vil låne bort hengerfeste sitt mot noen timer i en TMS
iOn 2012 modell
2013 model S 85

Teslafrank

Ingen problem!  Jeg har en Tesla Roadster og en Model S. Vi kjører ca 50.000km samlet i familien pr år.  I tillegg har jeg en gammel Transporter varebil som "sjauarbil"- Den kjøres max 3-4000km pr år- og har krok:)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA