Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ønsker å låne aksjer

Startet av OddB, søndag 08. september 2013, klokken 12:22

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: Amoss på torsdag 05. september 2013, klokken 21:14
Først med dette på plass har jeg noen tro på at flere stasjoner vil kunne komme her i Norge. Tidsaspektet tilsier at det neppe blir før neste sommer/tidlig høst. Utbygging i Storbritannia/Frankrike eller andre steder vil nok kunne forsinke det enda mer er jeg redd...
Desto større grunn til å pushe på for å få opp 22kW ladere over hele landet for å supplere de eksisterende (og kommende) superladerne. I motsetning til superladere vil plassering i sentrum av byer og tettsteder være mest gunstig. Et slikt nettverk trenges uansett i randsonene (kyststrøkene).
Er det noen (Transnova /Elbilforeningen/Bellona/ private aktører) som har fokus på å dekke behovene til Teslaeiere med sterk utferdstrang ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TS

#31
Sitat fra: Amoss på torsdag 05. september 2013, klokken 21:14
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. september 2013, klokken 20:17
Så om de faktisk har et norsk SC-team er det liten grunn til at disse skal ta pause bare fordi noen mener laderne skal opp andre steder først. Det bør nok heller jobbes parallelt, så får rekkefølgen bli slik den blir.

Mener jeg leste ett intervju her i sommer fra vedkommende som var ansvarlig for SC utbyggingen i Skandinavia. Han uttalte bla. hvor stor forskjellen var på å få de nødvendige tillatelsene i Norge og i Sverige.

Konklusjoner jeg trekker av dette er at Skandinavia sees på som ett marked og at arbeide med å finne/sette opp stasjoner i Sverige (og evnt. Danmark) alt er i gang. Vedkommende ser neppe mer på norske behov før arbeide med disse er i gang (dvs at plasseringene er endelige, og at tillatelsene har kommet).

SitatPenger står det heller ikke på.

Nja, er ikke så sikker på det. Greit, de har de nødvendige midlene, men begynner å tro at de prøver å ikke bygge ut for mange stasjoner pr. kvartal, slik at kvartalsregnskapene skal se så positive ut som mulig. Dette kan se ut til å holde igjen litt på utbyggingen. Dersom dette stemmer, så kan vi håpe de slutter med dette etter 1/1 14, da de antagelig har sitt første positive årsregnskap å vise til.

Når det gjelder den videre utbyggingen tipper jeg at de neste stasjonene - med ett mulig unntak av Sverige/Danmark - blir i BeNeLux og Sveits, evnt. nær disse i en sterkt trafikkert retning fra disse lokalitetene. F.eks. mot Hamburg eller Paris, og mellom Sveits og Munchen eller Milano. Ja, Nederland er så lite at de strengt talt ikke trenger en innen landet, men tror nesten det blir en om ikke annet så for symbolet dette representerer. Blir uansett sikkert nyttig for de som skal kjøre gjennom landet :)

Deretter vil Tyskland dekkes fra nord til sør (evnt. parallelt med Sverige/Danmark), og gi oss en mulighet å kjøre fra Norge til BeNeLux eller Sveits/nord-Italia og tilbake.

Først med dette på plass har jeg noen tro på at flere stasjoner vil kunne komme her i Norge. Tidsaspektet tilsier at det neppe blir før neste sommer/tidlig høst. Utbygging i Storbritannia/Frankrike eller andre steder vil nok kunne forsinke det enda mer er jeg redd...


Superladere finansieres av kjøpere og vi Norge er den største sikre kundegruppen,  som vokser i gazellefart ..

Tesla kan ikke unngå se at vi må priortiteres med vårt langstrakte land.

I det ferske intervjuet med Elon Musk på fabrikken, nevner han Norge uoppfordret flere ganger og blant annet at den personen som har kjøpt flest Teslaer bor oppe i nordnorge hvor det er mørkt døgnet rundt om vinteren. 

Jeg er selv på reise med fly i nord nå, men neste høst er planen å reise gjennom hele Norge med MS, i tillegg en tur sydover på bilferie. Minimum DK.

JA TAKK, begge deler. 

Jeg mener at vi allerede er på vei et salgsnivå som gjenspeiler et "krav" på 100% dekning i fastlandsnorge med (vinterkjøring 85kwh)

Hvis vi sikter mot et salgstall på 3000 Model S med SuperLadermulighet er i løpet av 2014 og med 10.000NOK pr bil til dekningen av byggekost (resten til drift) og at de er stipulert til 2mill i snitt, bør vi få totalt 15 på kort sikt inkludert et par langs svenskekysten  ;)

Skal vi prøve å sette opp forslag til konkrete steder for å dekke Norge for å stemme på de ?
Dvs noen forslag i hvert fylke fra de som er kjent der?

Man bør tenke på steder langs E6 som har godt strømnett og greie spisesteder.

Så tar Tesla Owner Club dette videre med TM..

Superladere er det viktigste markedsføringsstrategien til TM, og kan resultere i at de blir en leverandør av drivlinje og tilgang på disse til andre bilprodusenter. Dette er en visjon Elon har ..

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

eledille

#32
Enig med deg, og Tesla har allerede vist at her spares det ikke på kruttet. Tipper det kommer flere stasjoner snart.

Før jeg kjøpte hadde jeg ikke våget å regne med noen superladere i det hele tatt. Tesla har overrasket meg stort og positivt her.

Om Tesla skal selge sin visjon om ubegrenset transport med elbil uten venting så må de fortsette om ikke lenge, ellers kommer folk til å tenke "seks ladere og det var det". Seks ladere er en knallstart, og de kan roe tempoet uten at det gjør noe, men det må komme en til i ny og ne frem til vi kan kjøre til Tromsø, Haugesund, København og Stockholm.

Dette koster ingenting i forhold til reklameverdien.

Helt enig med OddB om 22 kW stasjoner. De er også veldig viktige.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

TS

#33
Sitat fra: eledille på fredag 06. september 2013, klokken 00:35
Enig med deg, og Tesla har allerede vist at her spares det ikke på kruttet. Tipper det kommer flere stasjoner snart.

Før jeg kjøpte hadde jeg ikke våget å regne med noen superladere i det hele tatt. Tesla har overrasket meg stort og positivt her.

Om Tesla skal selge sin visjon om ubegrenset transport med elbil uten venting så må de fortsette om ikke lenge, ellers kommer folk til å tenke "seks ladere og det var det". Seks ladere er en knallstart, og de kan roe tempoet uten at det gjør noe, men det må komme en til i ny og ne frem til vi kan kjøre til Tromsø, Haugesund, København og Stockholm.

Dette koster ingenting i forhold til reklameverdien.

Utfordringen vår blir å forklare de at de ikke har dekket 90% av Norges befolkning, noe de nå tror selv.. :

Tesla Motors  announced via its Twitter feed that 90 percent of Norwegians now live within 200 miles of a Supercharger station--well within the 265-mile range of a Model S.

Fra Green Car Reports
"Norway: The Friendliest Place In The World For Electric Cars"
http://www.greencarreports.com/news/1086670_norway-the-friendliest-place-in-the-world-for-electric-cars
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

OddB

Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:13

Skal vi prøve å sette opp forslag til konkrete steder for å dekke Norge for å stemme på de ?
Dvs noen forslag i hvert fylke fra de som er kjent der?

Man bør tenke på steder langs E6 som har godt strømnett og greie spisesteder.

Så tar Tesla Owner Club dette videre med TM..

Superladere er det viktigste markedsføringsstrategien til TM, og kan resultere i at de blir en leverandør av drivlinje og tilgang på disse til andre bilprodusenter. Dette er en visjon Elon har ..
Helt enig i at dette er viktig å holde varmt. Nå har konkrete forslag til plasseringer vært oppe i flere tråder tidligere, f.eks denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7142.390.html
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:40

Utfordring vår blir å forklare de at de ikke har dekket 90% av Norges befolkning :

Tesla Motors  announced via its Twitter feed that 90 percent of Norwegians now live within 200 miles of a Supercharger station--well within the 265-mile range of a Model S.

Hva har de dekket for 90% av Norges befolkning ? Bostedsadresser eller 90% av ønskede reisemål ?
Denne lille opptellingen viser at ca 30 % av "befolkningen" ønsker å kjøre til Bodø.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TS

#36
Sitat fra: OddB på fredag 06. september 2013, klokken 00:46
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:40

Utfordring vår blir å forklare de at de ikke har dekket 90% av Norges befolkning :

Tesla Motors  announced via its Twitter feed that 90 percent of Norwegians now live within 200 miles of a Supercharger station--well within the 265-mile range of a Model S.

Hva har de dekket for 90% av Norges befolkning ? Bostedsadresser eller 90% av ønskede reisemål ?
Denne lille opptellingen viser at ca 30 % av "befolkningen" ønsker å kjøre til Bodø.

De har nok en annen tankegang i USA...

Med bostedsadresser så er de inne på noe, men siden veldig mange har familie på den andre kanten av landet er det nok et stort behov i tillegg til turisme.

OT:Et eksempel er at Oslo er den byen i Norge med flest samer..

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

OddB

#37
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:56
Sitat fra: OddB på fredag 06. september 2013, klokken 00:46
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:40

Utfordring vår blir å forklare de at de ikke har dekket 90% av Norges befolkning :

Tesla Motors  announced via its Twitter feed that 90 percent of Norwegians now live within 200 miles of a Supercharger station--well within the 265-mile range of a Model S.

Hva har de dekket for 90% av Norges befolkning ? Bostedsadresser eller 90% av ønskede reisemål ?
Denne lille opptellingen viser at ca 30 % av "befolkningen" ønsker å kjøre til Bodø.

De har nok en annen tankegang i USA...

Med bostedsadresser så er de inne på noe, men siden veldig mange har familie på den andre kanten av landet er det nok et stort behov i tillegg til turisme.

OT:Et eksempel er at Oslo er den byen i Norge med flest samer..
Men når de nå skal knytte og vestkysten i USA  sammen blir det nok satt opp ladere i rimelig grisgrendte strøk vii jeg tro...
Det blir litt det samme med Nord-Norge...Hovedtyngden av befolkningen i nord bor mellom Bodø og Tromsø. Og fra Trondheim og til Bodø er det et stykke. ..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sven erik

se om et år  da kommer dere nokk til å kunne kjøre hele Norge   det er vel nå 2 måneder siden første  tesla s ble levert 
de vilke grad  laderne for de andre blir satt opp hva de koster å bruke  ++   tror nokk en kan se nå er det vel 3 år siden første imiven rulla ut   og ja  se selv  om 3 åe kan en nokk kjøre tesla runt  hele evropa  med gratis hurtiglading  så ikke klag men send heller ønsker om neste sted til tesla  da kommer det fortere der
en må ha avtaler med grunn eiere +++ ikke bare å hive de opp   det må og gå nokk strøm der

OddB

#39
Poenget er at det alltid vil være behov for ekstralading. Tesla kommer aldri til å sette opp en superlader ytterst i lofoten f.eks. NÅR neste lader kommer er det ingen som vet.  Neste sommer er det garantert mange som har tenkt seg nordover, så om det kommer noen 22kW ladere i byene nordover vil de løse det problemet.  De vil være like nyttige om Tesla setter opp ladere senere.


Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Superladere bruker vi til å komme oss helt frem når rekkevidden er for kort. 22 kW bruker vi til å komme oss hjem igjen når rekkevidden ikke holder tur/retur, når det bare mangler litt, og som forsikring mot dårlig vær.

Begge deler er viktige, fordi 22 kW er så mye billigere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA