Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ønsker å låne aksjer

Startet av OddB, søndag 08. september 2013, klokken 12:22

« forrige - neste »

OddB

En liten uhøytidelig undersøkelse...
Alle kan delta, (inkl. de som fortsatt ikke har bestemt seg for om de kommer til å kjøpe bil.)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

D.O

Altså... Dette blir litt rart med alle E6 valgene Nordover. Meg som ønsker hele veien til Nordkapp, ønsker jo samtidig bodø, Alta og tromsø, da disse automatisk nås. Endre og lage ett valg for disse: E6 nord for Trondheim
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

Jeg gjorde det sånn for å se hvor langt nordover interessen strakk seg... 
Det er jo bare å summere alle stemmene på E6 nordover så får du tallet for Bodø.
Summerer du alle stemmene unntatt Bodø får du tallet for Tromsø osv...
Slik tallene står nå er det 15 stemmer for Bodø, 10 for Tromsø og 2 for Alta og Kirkenes ..

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Lanber

10 mil sør for Ålborg hadde vært ideelt

fortoggale

Her er det egentlig to problemstillinger: Innenriks og utenriks

For innenriks ser jeg to viktige strekk:

  • E39 langs vestlandet fra Stavanger og like til Trondheim
  • E6 fra Trondheim til Kirkenes

Jeg håper begge kommer opp men må det prioriteres bør man kanskje bruke befolkningsmengden langs traseen som nøkkel. Da vil E39 komme først.

SC i store byer som Oslo og Stavanger og andre tror jeg er uinteressant. Der trenger vi 400V 3fase tilgjengelig slik at vi kan fylle opp uten at batteriene slites ned. Om vi får de gratis til evig tid er jo et annet spørsmål som kanskje ikke hører hjemme i denne tråden.

For utenriks ville det være flott hvis det var godt utbygde SC nett i både Sverige og Danmark. De bør også være organisert slik at man ikke går tom mellom det Norske og f.eks det Svenske SC nettet.

Videre kunne jeg tenke meg SC nett i Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og UK. Alle disse er siviliserte nasjoner der man gjerne kan tilbringe noen sommeruker.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

HABEL

Sitat fra: fortoggale på søndag 01. september 2013, klokken 10:48
For utenriks ville det være flott hvis det var godt utbygde SC nett i både Sverige og Danmark. De bør også være organisert slik at man ikke går tom mellom det Norske og f.eks det Svenske SC nettet.

Videre kunne jeg tenke meg SC nett i Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og UK. Alle disse er siviliserte nasjoner der man gjerne kan tilbringe noen sommeruker.

Jeg tror Tesla kommer til å bygge ut sørover før vi evt. får flere SC'er her til lands.

Det blir nok tildels en Høna & Egget betraktning - utbygning vil på sett og vis være linket til salget av TMS i de ulike landene.

Ut fra dette kan det tenkes at Holland blir tidlig ute, mens Sverige og Danmark, med relativt lave salgstall så langt, kommer senere.

Time will show...
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

petersv

Savner "ja takk, begge deler"-alternativ.

HABEL

Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

OddB

Å prioritere etter Ole Brum-prinsippet er lett ;-)
Det som er interessant å se her er at E6 til Bodø leder, at København slår Stockholm og at relativt få prioriterer E39 i første omgang...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kallagtunet

Hvis jeg var Tesla ville jeg jeg sett på befolkningstetthet, Tesla tetthet og offentlig tilgjengelig statistikk på traffikkgrunnlag på de viktigste veiene våre og tatt besluting ut i fra det, ikke en spørreundersøkelse blandt noen ihuga forumister her :-D

OddB

Der er jeg uenig med deg. Befolkningstetthet er ok hvis vi snakker om "matpakkebiler". Dette er en bil lagd for langkjøring og da er det vel ikke gitt at all kjøring går i retning av tett befolkede områder ?
Nå er "stillingen"
Bodø                  39
København         38
Tromsø               22
Haugesund         16
Vestlandskysten  13
Kirkenes               8
Oslo                     7
Stockholm            6
"nok er nok"         1

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kallagtunet

Du må lese hele innlegget mitt... Traffikkgrunnlag dvs hvor mange bilder som kjører på veiene er med i tillegg til befolkningstetthet.

Offentlig statistikk på dette er helt klart mye mer relevant enn hva noen få entusiaster på dette forumet mener... Jeg vil si at ingen fornuftige konklusjoner kan trekkes ut fra det grunnlaget.

Og ja har famile i Nordnorge og det ville aldri falle meg inn å ta bilen opp dit hverken om den går på strøm eller diesel, det er mer effektivt å fly og leie en bil der oppe...

OddB

#13
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 01. september 2013, klokken 14:29
Du må lese hele innlegget mitt... Traffikkgrunnlag dvs hvor mange bilder som kjører på veiene er med i tillegg til befolkningstetthet.

Offentlig statistikk på dette er helt klart mye mer relevant enn hva noen få entusiaster på dette forumet mener... Jeg vil si at ingen fornuftige konklusjoner kan trekkes ut fra det grunnlaget.

Og ja har famile i Nordnorge og det ville aldri falle meg inn å ta bilen opp dit hverken om den går på strøm eller diesel, det er mer effektivt å fly og leie en bil der oppe...
Det kunne ikke falle MEG inn å IKKE kjøre nordover. Kjøreturen er en STOR del av opplevelsen :) mulig det er mer effektivt å leie bil, men det blir dyrt i 4-5 uker...

Fant denne statistikken i Nasjonal transportplan,  (s 71) http://www.ntp.dep.no/transportanalyser/pdf/20080117_grunprg_person_NC_Urb.pdf
Slik jeg forstår denne tabellen er kjørte kilometer på Europavei omtrent lik i alle regionene unntatt Øst-Norge.
Var det noe slikt du tenke deg ? ("lange reiser" betyr her over 100 km)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Runex

Sitat fra: fortoggale på søndag 01. september 2013, klokken 10:48
SC i store byer som Oslo og Stavanger og andre tror jeg er uinteressant. Der trenger vi 400V 3fase tilgjengelig slik at vi kan fylle opp uten at batteriene slites ned.

Her er jeg uenig. Det skal holde hardt å nå neste superlader hvis man vil fra Brokelandsheia og opp til SC i Lillehammer (eller enda verre: Østerdalen). Det er 395km mellom disse to, og det blir vanskelig (spesielt på vinteren). Selv bor jeg ved Hamar. Da går det greit å nå Brokelandsheia (334km) med pen kjøring, men når det er 100-sone mye av veien er det spørsmål om vi klarer det på vinterstid hvis vi vil ligge i 100+.
Jeg tror de som syns det ikke er nødvendig med SC i Oslo (og Trondheim) tenker at alle Østlendinger med elbil bor i Oslo....
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA